Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2087
Hei!

En venn av meg har nå blitt arrestert og kommer til å havne i fengsel om ikke så altfor lenge. Han sitter for øyeblikket i varetekt med brev og besøksforbud. Har ikke snakket med han på ca 2 måneder før han ble arrestert, men har kjent han lenge. Derfor har jeg gjerne lyst til å besøke han i fengsel når han havner der, det jeg lurer på er hvordan jeg går fram for å få til dette (hvis han vil ha besøk av meg selvfølgelig).

Tar jeg kontakt med fengselet han havner i eller er det en annen prosesss på dette?
Det kan være ulik praksis på dette, men det vanlige er vel at han må føre deg opp på besøkslisten sin når han får mulighet til å ta imot besøk. Så blir du bakgrunnsjekket og så lenge du ikke har for mye rusk på rullebladet (spesielt narko) så blir du godkjent og får komme på besøk.

Du finner info om dette på kriminalomsorgens hjemmesider.
https://www.google.no/search?sourcei...C3%B8k+fengsel

Klikk på resultat nummer to.
Sist endret av m0nte; 10. mai 2012 kl. 00:19.
Litt mer utfyllende
Sitat av http://www.kriminalomsorgen.no/besoek-telefonering-og-brevveksling.431477-77301.html
Besøk
Alle innsatte skal i utgangspunktet kunne motta besøk av pårørende og venner i fengslet, så lenge det er sikkerhetsmessig forsvarlig. Som regel gjennomføres besøk i egne rom innrettet for dette formålet. Fengselet skal legge til rette for at besøk av barn skal foregå på en mest mulig skånsom måte.

Fengsel med høyt sikkerhetsnivå
I fengsel med høyt sikkerhetsnivå er hovedregelen at besøket skal kontrolleres. Kontrollen kan foregå ved at besøket gjennomføres under påsyn av en tilsatt i fengselet, ved overhøring av samtalen mellom den innsatte og den besøkende, ved bruk av glassvegg eller ved å forby fysisk kontakt mellom den innsatte og den som besøker ham eller henne.

Fengsel med lavere sikkerhetsnivå og overgangsbolig
I fengsel med lavere sikkerhetsnivå og i overgangsboligene er utgangspunktet at besøk kun skal kontrolleres hvis det fremstår som nødvendig av sikkerhetsmessige årsaker. Hvis fengslet ikke anser det som sikkerhetsmessig forsvarlig med ukontrollert besøk, kan besøk kontrollers også her.

Besøkende har ikke anledning til å overnatte i overgangsboligen. Barn under femten år kan bare besøke innsatte sammen med voksne, fortrinnsvis egne foresatte eller andre pårørende.

Besøk av forsvarer eller advokat
Alle innsatte skal ha fri adgang til ukontrollert kommunikasjon med sin forsvarer eller annen advokat. Besøk mellom den innsatte og dennes advokat skal derfor ikke kunne kontrolleres. I fengselsavdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå skal det brukes glassvegg ved advokatbesøk, men samtalene mellom innsatte og advokat kan aldri overhøres.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
4 0
Takk for raske svar! Men er det slik at hvis kompisen min ikke setter meg opp på besøkslisten sin så har jeg ikke mulighet til å besøke? Er det noe mulighet for å ta kontakt med fengselet som igjen tar kontakt med innsatte og spør om han vil ha besøk av meg?
Det er vennen din som setter opp at han vil ha besøk av deg. Ikke motsatt.

Litt usikker på om fengselet formidler beskjeden for deg, for de har tausetsplikt og ikke lov å bekrefte ovenfor deg at vennen din sitter på den aktuelle avdelingen...
Trådstarter
4 0
Okay, da får jeg satse på at han setter meg opp på listen. Hvis ikke får jeg prøve å forhøre meg med det fengselet han ender opp i.
Send et brev til fengselet med kompisen din sitt navn på, han får jo ikke dette før brev og besøksforbudet er over.
Men da veit han i hvertfall at du prøver å få kontakt med han, og dere kan ta det derfra