Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 12462
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Tilfeldig innskudd: Det sitter vel 3-4000 mennesker i fengsel i norge til en hver tid. Hvor mange pleietrengende eldre er det i norge? Jeg gjetter langt fler. Vi sliter jo med mengden fengselsplasser til å starte med, pleie av pleietrengende eldre er ikke akkurat en lettere eller billigere oppgave.

Jeg tipper(og da mener jeg tipper) at hvis vi hadde tatt de kronene som blir brukt til å gi norsk en grei standard og gitt de til eldreomsorg så hadde ikke det holdt til særlig mange sykehjemsplasser eller alternativt bidratt til å heve standarden på plassene som eksisterer i dag.

Jeg er enig i at det er et tankekors, men oppgavene er såpass ulike i størrelse at det blir litt vel enkelt å få det til å virke som et problem at det er slik uten å se nærmere på det.
Vis hele sitatet...
Vel nå kostet Halden fengsel 1,3 milliarder kroner og de har brukt 6,1 millioner bare på å utsmykke veggene. Ikke kom å si at de pengene ikke hadde vært til god nytte i feks eldreomsorgen.

Si at de heller hadde lagt standarden litt lavere så halden fengsel kun hadde kostet 600 millioner, da kunne dem bygd 2 slike fengsler og doblet kapasiteten og fått ned noe av soningskøene vi har.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvis du ser videoen litt lenger opp i tråden ser du at Norge har et usedvanlig lavt tall når det kommer til hvor mange som kommer tilbake til fengsel. Stikk i strid med det du sier.
Vis hele sitatet...
Du kan komme og besøke meg så skal jeg ta deg med på en rundtur blant tidligere straffedømte.De har blitt mer organiserte og mer profesjonelle,og planlegger alt dem gjør mye bedre.Det i tillegg til at det er veldig lett og slippe unna politiet her i landet,er grunnen til den lave tilbakefallsprosenten.
Men det er ikke fengselet sin standard jeg reagerer mest på,det er de sinnsykt lave straffene folk får som er hovedproblemet.
Kriminelle har alt og tjene på å fortsette med det dem dreiv med,derfor gjør dem som oftest det.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Sant.Og i tilegg så er det nesten ingen som forbedrer seg etter og ha sonet i norsk fengsel.Jeg veit om mange som har vært i fengsel,men nesten ingen av dem har skjerpet seg etter endt opphold,nettopp fordi dem ikke har noe å frykte.Det er jo som en leirskole.
Vis hele sitatet...
Norge har en av de laveste tilbakefallsratene i verden.
Bastøy fengsel som er et av de frieste "fengslene" her i landet har 16% tilbakefallsrate, dette er den laveste i Europa.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Du kan komme og besøke meg så skal jeg ta deg med på en rundtur blant tidligere straffedømte
Vis hele sitatet...
Så personene du kjenner er representative for alle straffedømte i Norge?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det i tillegg til at det er veldig lett og slippe unna politiet her i landet,er grunnen til den lave tilbakefallsprosenten.
Vis hele sitatet...
Jeg går ut i fra at du har kilder til å begrunne denne påstanden?
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Kriminelle har alt og tjene på å fortsette med det dem dreiv med,derfor gjør dem som oftest det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har Norge da en av de laveste tilbakefallsratene i verden?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Sier du at standaren på fengslene må være slik at det ikke er ønskelig å komme til Norge for å sitte i fengsel? Med andre ord må vi endre standaren basert på hvor jævlig det er å bo i andre land, og ikke etter hvordan fengsel er i forhold til å være fri her i landet?
Vis hele sitatet...
Sier ikke dette seg selv?

Ingen (Etniske nordmenn eller ikke) skal i utgangspunktet ville måtte ønske å sitte i fengsel. Fengsel skal være det siste alternativet. Det er derfor man har ulike typer for straffesanksjoner; samfunnstraff, meldeplikt, ubetinget fengsel osv..
Sitat av Unsub Vis innlegg
Norge har en av de laveste tilbakefallsratene i verden.
Bastøy fengsel som er et av de frieste "fengslene" her i landet har 16% tilbakefallsrate, dette er den laveste i Europa.

Så personene du kjenner er representative for alle straffedømte i Norge?

Jeg går ut i fra at du har kilder til å begrunne denne påstanden?

Hvorfor har Norge da en av de laveste tilbakefallsratene i verden?
Vis hele sitatet...
Bastøy fengsel er en vits.Jeg har en kamerat som skal dit og sone til sommeren.Viss han kommer tilbake "rehabililtert" så skal jeg få tilbake troen på systemet.
Personene jeg kjenner er ikke representative for alle straffedømte,men dem er representative for folk som driver vinningskriminalitet.Det er en ganske stor gruppe mennesker jeg snakker om.Det har stått om flere av dem i media i fjor,mange av dem ble tiltalt etter mafia paragrafen.'
At det er lett å slippe unna snuten er personlig erfaring.Så lenge man planlegger godt så er man nesten garantert og komme seg unna.
Jeg har allerede svart på hvrofor jeg mener Norge har så lav tilbakefallsprosent.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Si at de heller hadde lagt standarden litt lavere så halden fengsel kun hadde kostet 600 millioner, da kunne dem bygd 2 slike fengsler og doblet kapasiteten og fått ned noe av soningskøene vi har.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ikke kan gjøre et sånt regnestykke. Joda, man bruker 700 millioner mindre på selve fengselet, men det er ikke sikkert at det betyr 700 millioner spart i lengden. Det kan være mange ringvirkninger av å sette fanger i fengsler av dårligere standard, slik som flere gjengangere blant de som slipper ut og flere senskader som blant annet belaster deres pårørende og trygdesystemet. Slikt er vanskelig å kvantifisere helt konkret, men poenget er uansett at det reelle regnestykket inneholder flere tall enn bare kostnaden av selve fengselet. Dessuten er gode fengsler en investering i vår alles sikkerhet.

Soningskøene blir en helt annen greie igjen. Her kan man jo lure på hvorfor man i det hele tatt bygger fengsler, mens man samtidig legger ned ungdomsklubber og nedruster andre tiltak som forebygger kriminalitet.
Sist endret av Nichotin; 13. april 2012 kl. 21:59.
"Jeg går ut i fra at du har kilder til å begrunne denne påstanden?"


Trodde det var allment kjent at politiet har altfor få ressurser og at saker blir henlagt over en lav sko?

Et eksempel.

http://www.ohf.no/nyheter_full.asp?m=7535&newsID=1197
Sist endret av GonZaLo87; 13. april 2012 kl. 21:57.
Sitat av GonZaLo87 Vis innlegg
"Jeg går ut i fra at du har kilder til å begrunne denne påstanden?"


Trodde det var allment kjent at politiet har altfor få ressurser og at saker blir henlagt over en lav sko?

Et eksempel.

http://www.ohf.no/nyheter_full.asp?m=7535&newsID=1197
Vis hele sitatet...
Jeg spurte etter kilder til din påstand om at den lave tilbakefallsraten er grunnet henleggelser av saker, ikke at personene er rehabilitert.

Anekdotiske bevis er ikke bevis for en slik påstand.
Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Tilfeldig innskudd: Det sitter vel 3-4000 mennesker i fengsel i norge til en hver tid. Hvor mange pleietrengende eldre er det i norge? Jeg gjetter langt fler. Vi sliter jo med mengden fengselsplasser til å starte med, pleie av pleietrengende eldre er ikke akkurat en lettere eller billigere oppgave.

Jeg tipper(og da mener jeg tipper) at hvis vi hadde tatt de kronene som blir brukt til å gi norsk en grei standard og gitt de til eldreomsorg så hadde ikke det holdt til særlig mange sykehjemsplasser eller alternativt bidratt til å heve standarden på plassene som eksisterer i dag.

Jeg er enig i at det er et tankekors, men oppgavene er såpass ulike i størrelse at det blir litt vel enkelt å få det til å virke som et problem at det er slik uten å se nærmere på det.
Vis hele sitatet...
Nå er jo ikke norge i en økonomisk situasjon der vi må velge en av delene, men vi har desverre en regjering som er totalt handlingslammet . Det blir liksom bare prat prat og atter prat
En ting er jo det at man bygger jo nytt når man bygger nytt.

En annen ting som provoserer meg er at de bygger det så fint for kjeltringer, mens de eldre landet rundt sitter i dårlige nedslittet sykehjem. De som har bygget landet vårt.
Sitat av missjones Vis innlegg
En ting er jo det at man bygger jo nytt når man bygger nytt.

En annen ting som provoserer meg er at de bygger det så fint for kjeltringer, mens de eldre landet rundt sitter i dårlige nedslittet sykehjem. De som har bygget landet vårt.
Vis hele sitatet...
Man har da ikke bare en relativt god standard på fengslene for at man synes at de kriminelle fortjener det, god standard på fengslene virker preventivt når det gjelder framtidig kriminalitet. Altså gode fengsler er en investering når det gjelder å forhindre kriminalitet og det er hele samfunnet tjent på.
Sist endret av Tnh; 14. april 2012 kl. 16:25.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Man har da ikke bare en relativt god standard på fengslene for at man synes at de kriminelle fortjener det, god standard på fengslene virker preventivt når det gjelder framtidig kriminalitet. Altså gode fengsler er en investering når det gjelder å forhindre kriminalitet og det er hele samfunnet tjent på.
Vis hele sitatet...
Virker som dere alltid går rundt og rett og slett ignorer når vi spør hvorfor kriminelle har det bedre enn de eldre...
De som argumenterer med at de kriminelle "har det for fint, for de gamle har det så fælt" har missforstått to helt grunnleggende prinsipper.

1: Straff i Norge er frihetsberøvelse. Hverken mer eller mindre. Man skal altså ikke lide noen unødvendig last, ha dårlig mat eller straffes på noen annen måte enn at man blir frarøvet friheten sin.

2: At standard på gamlehjem er for dårlig er IKKE et argument for at man skal lage "dårligere" fengsel, men et argument for at man skal forbedre standarden på gamlehjem. De to tingene har INGENTING med hverandre å gjøre.

Skal dere argumentere for at fengsler er for "fine" må dere argumentere for at vi må endre straffeprinsippet i Norge. Da vil dere måtte møte argumenter om hvordan fysisk og/eller psykisk avstraffelse påvirker rehabilitering og da har vi en helt annen debatt (som heller ikke har noenting med gamlehjem å gjøre)

Dersom du blir provosert av standarden på Halden fengsel må du sette deg inn i hvilke straffeprinsipper vi har i Norge. Fordommer er og forblir fordommer, uansett hvilket tema de omhandler.
Sist endret av Cikey; 14. april 2012 kl. 16:36.
Sitat av Cikey Vis innlegg
De som argumenterer med at de kriminelle "har det for fint, for de gamle har det så fælt" har missforstått to helt grunnleggende prinsipper.

1: Straff i Norge er frihetsberøvelse. Hverken mer eller mindre. Man skal altså ikke lide noen unødvendig last, ha dårlig mat eller straffes på noen annen måte enn at man blir frarøvet friheten sin.

2: At standard på gamlehjem er for dårlig er IKKE et argument for at man skal lage "dårligere" fengsel, men et argument for at man skal forbedre standarden på gamlehjem. De to tingene har INGENTING med hverandre å gjøre.

Skal dere argumentere for at fengsler er for "fine" må dere argumentere for at vi må endre straffeprinsippet i Norge. Da vil dere måtte møte argumenter om hvordan fysisk og/eller psykisk avstraffelse påvirker rehabilitering og da har vi en helt annen debatt (som heller ikke har noenting med gamlehjem å gjøre)

Dersom du blir provosert av standarden på Halden fengsel må du sette deg inn i hvilke straffeprinsipper vi har i Norge. Fordommer er og forblir fordommer, uansett hvilket tema de omhandler.
Vis hele sitatet...
Du har også tydligvis glemt noen grunnleggende prinsipper om hvordan en nasjon fungerer.
Vi betaler skatt, skatten brukes til forskjellige ting i samfunnet. Deriblant fengsler og eldrehjem. Grunnen til at folk blir provoserte er fordi i Norge som er et såppass rikt land har mange eldre det fælt på disse eldre sentrene. Mens kriminelle blir behandlet mye bedre. I og med at det er våre skattepenger har vi som borgere lov til å være kritiske og bli provosert når vi ser hvor mye penger som vi må betale i skatt blir sløst på fengsler og evneveike statsledere sine lønninger...
Sitat av GonZaLo87 Vis innlegg
Ja, for meg ser faktiskt den cellen ut som et helt kurrant enkeltrom. Greit nok at det ikke er grand hotell, men hvis man sjekker inn på et middels hotell her i Norge får du ikke noe særlig bedre, med unntak av et noe større bad
Vis hele sitatet...
Det er et nytt fengsel, så ja, rommene ser ganske greie ut. Hva skal de se ut som da mener du? Møbler tatt fra Fretex? Vil ikke si det er mye luksus over de møblene du ser på bildet.


Sitat av GonZaLo87 Vis innlegg
Så spør jeg deg. Er det nødvendig at hver eneste fange har en privat tv på sitt rom? Skal ikke fengsel være en plass hvor man i utgangspunktet skal tenke over det man har gjort og ikke ønske å havne tilbake på den plassen man har havnet. Vil det virkelig være så ille og havne tilbake til disse cellene her?
Vis hele sitatet...
Ille? Mener du de som soner straffen sin skal ha det vondt? De er fratatt friheten sin. Ingen kontakt med venner, familie, enkelte har unger på utsiden de mister kontakten med, som de aldri får bygget opp igjen slik den var før de gikk inn til soning. Det vil jeg tro er vondt nok i seg selv.

De må få ha noen form for stimuli, ellers blir de sittende se på malinga som tørker på veggen. Isolasjon er ikke akkurat det som forebygger på en god måte. De bør få ha en TV så de slipper tenke negativt døgnet rundt, negative tanker hjelper ingen.

De fleste som soner lengre dommer mister kontakt med venner og familie. Kjæreste/kone som går fra dem. De har satt seg selv og familien i en dårlig situasjon. Tror ikke akkurat de gleder seg til å bli løst inn på cella om kveldene fordi de har en TV.

Sitat av GonZaLo87 Vis innlegg
Off topic: Når jeg var i militæret fikk vi noenlunde samme betalingen som i fengselet, vi bodde på et større rom, men dog i køysenger med 6 stk på rommet. Vi betalte selv for et 1tv som vi delte på.. og gjett.. vi delte do og dusj med 60 andre.

Ser du at dette ikke står i kontrast til hverandre?
Vis hele sitatet...
Av de jeg kjenner som har vært i militæret så er det kameratskapet som har gjort til at de har trivdes i militæret. Det er noe de bygger opp, fordi de lever akkurat som du beskriver. Har du det ille i militæret så er ikke veien lang fra legen til du sitter på bussen på vei hjem.
Sist endret av stagg; 14. april 2012 kl. 16:47. Grunn: Rot
ParadiseCity: nei, jeg har overhodet ikke glemt det prinsippet. Dersom du mener standarden på gamlehjem er for dårlig må du argumentere for å forbedre den. Da må du fortelle politikerne at de må bruke mer penger på gamlehjem.

Dersom du argumenterer for at standarden på fengsler må settes ned har du missforstått eller er uvitende om det straffeprinsippet vi følger i Norge, nemlig frihetsberøvelse. Dette beviser du igjen med å skrive at pengene sløses bort på fengsler. Vi kunne satt opp et stort regnestykke for å vise hvordan samfunnskostnadene utviklet seg dersom vi gikk bort fra prinsippet med frihetsberøvelse og tilbake til mer middelaldermetoder, eventuelt med modeller fra andre land som USA. Men det har (igjen) ingenting med gamlehjem å gjøre.

Du kan helt klart starte debatten om standard på norske fengsler, både økonomisk og moralsk og jeg er ganske sikker på at du vil komme tapende ut av en logisk diskusjon uansett hvilket av de to feltene du velger (basert på de meningene du ytrer her) men det har altså ingenting som helst med standarden på gamlehjem å gjøre...

Standarden på gamlehjem har ingenting med standarden på fengsler å gjøre. De sorterer ikke under samme departement en gang.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det i tillegg til at det er veldig lett og slippe unna politiet her i landet,er grunnen til den lave tilbakefallsprosenten.
Vis hele sitatet...
Tenk litt over hva du sier da! De kriminelle har akkurat samme % risiko for å bli tatt for lovbrudd etter fengselsopphold som før oppholdet!
Hvis den lave tilbakefallsprosenten skyldtes politimangel/henleggelse, måtte det bli progressivt mindre og mindre politi tilgjengelig for hver fange som var ute av soning.

Hvis noe, så er det større risiko for å bli tatt etter soning, ettersom en da allerede er i politiets søkelys/registre, DNA, etc.

Makan til statistikk-analyse...
Sitat av Cikey Vis innlegg
ParadiseCity: nei, jeg har overhodet ikke glemt det prinsippet. Dersom du mener standarden på gamlehjem er for dårlig må du argumentere for å forbedre den. Da må du fortelle politikerne at de må bruke mer penger på gamlehjem.

Dersom du argumenterer for at standarden på fengsler må settes ned har du missforstått eller er uvitende om det straffeprinsippet vi følger i Norge, nemlig frihetsberøvelse. Dette beviser du igjen med å skrive at pengene sløses bort på fengsler. Vi kunne satt opp et stort regnestykke for å vise hvordan samfunnskostnadene utviklet seg dersom vi gikk bort fra prinsippet med frihetsberøvelse og tilbake til mer middelaldermetoder, eventuelt med modeller fra andre land som USA. Men det har (igjen) ingenting med gamlehjem å gjøre.

Du kan helt klart starte debatten om standard på norske fengsler, både økonomisk og moralsk og jeg er ganske sikker på at du vil komme tapende ut av en logisk diskusjon uansett hvilket av de to feltene du velger (basert på de meningene du ytrer her) men det har altså ingenting som helst med standarden på gamlehjem å gjøre...

Standarden på gamlehjem har ingenting med standarden på fengsler å gjøre. De sorterer ikke under samme departement en gang.
Vis hele sitatet...
Du misforstår poenget mitt, for meg virker det som at du tror at staten har uendelig med ressurser og penger. Men de må forholde seg til et budsjett som alle andre, at de da velger å bruke så mye ressurser og penger på kriminelle forhold til de menneskene som bygde opp landet mitt er for meg lavmål og kvalmt.
Det er så mye annet i det norske samfunn som trenger ressurser og penger, hvorfor skal vi da bruke så mye penger på kriminalomsorgen da?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Du misforstår poenget mitt, for meg virker det som at du tror at staten har uendelig med ressurser og penger. Men de må forholde seg til et budsjett som alle andre, at de da velger å bruke så mye ressurser og penger på kriminelle forhold til de menneskene som bygde opp landet mitt er for meg lavmål og kvalmt.
Det er så mye annet i det norske samfunn som trenger ressurser og penger, hvorfor skal vi da bruke så mye penger på kriminalomsorgen da?
Vis hele sitatet...
Det er så mange fattige mennesker som omtrent ikke har råd til mat, hvorfor skal vi da bruke penger på enerom til de eldre?
Det er så mange hjemløse som verken har råd til mat eller hus, hvorfor skal vi da bruke penger på fattige mennesker som omtrent ikke har råd til mat?
Det er så mange mennesker som lever med store skader i et smertehelvete, hvorfor skal vi da bruke penger på hjemløse som verken har råd til mat eller hus?
Det er så mange barn som blir voldtatt og nærmeste torturert hver eneste dag, hvorfor skal vi da bruke penger på mennesker som lever med store skader i et smertehelvete?
Sitat av Eodor Vis innlegg
Jeg syns Breivik fortjener en ny sjanse, etter han har sonet for det han har gjort.
Vis hele sitatet...
? gale mann! han burde etter min mening nakkeskytes foran slottet, det hadde vært det beste for alle! kan du se for deg hvor mange millioner kroner han kommer til å koste oss???? hvor mye koster en kule av typen .22-550?

ja, jeg er litt bitter etter at han drepte kompisen min, men jeg har alltid vært for dødsstraff, ikke fordi noen fortjener det som straff, men det er rett og slett praktisk å drepe visse folk!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er så mange fattige mennesker som omtrent ikke har råd til mat, hvorfor skal vi da bruke penger på enerom til de eldre?
Det er så mange hjemløse som verken har råd til mat eller hus, hvorfor skal vi da bruke penger på fattige mennesker som omtrent ikke har råd til mat?
Det er så mange mennesker som lever med store skader i et smertehelvete, hvorfor skal vi da bruke penger på hjemløse som verken har råd til mat eller hus?
Det er så mange barn som blir voldtatt og nærmeste torturert hver eneste dag, hvorfor skal vi da bruke penger på mennesker som lever med store skader i et smertehelvete?
Vis hele sitatet...
Hva er det du vil fram til?
Jeg syns det bare blir feil å bruke så mye penger på kriminelle når så mange andre i samfunnet også trenger det men blir ignorert. Men jeg tar vel feil der jeg, jeg er vel blåst i hodet siden jeg tenker slikt...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Hva er det du vil fram til?
Jeg syns det bare blir feil å bruke så mye penger på kriminelle når så mange andre i samfunnet også trenger det men blir ignorert. Men jeg tar vel feil der jeg, jeg er vel blåst i hodet siden jeg tenker slikt...
Vis hele sitatet...
Kriminelle er også mennesker; medlemmer av vårt samfunn, og har derfor ikke noe mindre rett til hjelp enn andre mennesker. I tillegg er det store samfunnsmessige meritter ved å fokusere på rehabilitering. Som flere ganger nevnt her i tråden, kan man blant annet vise til lavere risiko for tiilbakefall. Det sier vel seg selv hvor mye man sparer i kroner og øre på redusert kriminalitet? Vi slipper mye belastning på ofre og pårørende. I tillegg den tidligere kriminelle kan nå bidra med arbeid og skattepenger til samfunnet. Tro det eller ei, men kriminalomsorg er ikke blottet for samfunnsøkonomisk nytte, heller ikke relativt til andre samfunnsoppgaver.

Siste setningen din er forøvrig en tankefeil.
Sist endret av Vargas; 14. april 2012 kl. 18:10.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Problemet er at du ikke kan gjøre et sånt regnestykke. Joda, man bruker 700 millioner mindre på selve fengselet, men det er ikke sikkert at det betyr 700 millioner spart i lengden. Det kan være mange ringvirkninger av å sette fanger i fengsler av dårligere standard, slik som flere gjengangere blant de som slipper ut og flere senskader som blant annet belaster deres pårørende og trygdesystemet. Slikt er vanskelig å kvantifisere helt konkret, men poenget er uansett at det reelle regnestykket inneholder flere tall enn bare kostnaden av selve fengselet. Dessuten er gode fengsler en investering i vår alles sikkerhet.

Soningskøene blir en helt annen greie igjen. Her kan man jo lure på hvorfor man i det hele tatt bygger fengsler, mens man samtidig legger ned ungdomsklubber og nedruster andre tiltak som forebygger kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Da spør jeg deg om det finnes noen dokumentasjon som viser at bedre standard=lavere tilbakefallsprosent. Hvis slik finnes spørr jeg hvorfor vi ikke bygger enda finere fengseler, finnes den ikke spørr jeg hva forskjellen er mellom et fengsel til 1,3 milliarder og et til feks 700millioner.


Sidenote: Når jeg snakker om lavere standard på fengselene mener jeg ikke type Usa fengsler, men mer slik standarden er på andre norske fengsler. type slik
Sitat av r0bin Vis innlegg
Da spør jeg deg om det finnes noen dokumentasjon som viser at bedre standard=lavere tilbakefallsprosent. Hvis slik finnes spørr jeg hvorfor vi ikke bygger enda finere fengseler, finnes den ikke spørr jeg hva forskjellen er mellom et fengsel til 1,3 milliarder og et til feks 700millioner.


Sidenote: Når jeg snakker om lavere standard på fengselene mener jeg ikke type Usa fengsler, men mer slik standarden er på andre norske fengsler. type slik
Vis hele sitatet...
Det ville ha kostet mer å få nyprodusert 70-talls furumøbler til fengselet i Halden enn å kjøpe nye masseproduserte møbler. De kunne selvsagt ha tatt de nye hvitbeisede møblene i Halden-fengselet og malt dem i en blek gulfarge slik at de hadde sett styggere ut, men det hadde jo også kostet penger.
Som du ser av bildet lengre opp i tråden har de faktisk ikke tatt seg råd til gardiner i Halden og det sparer de jo penger på. Ikke har de sånn fin korktavle heller som de har i det bildet du linker til.

Når det gjelder flatskjerm eller ikke kunne man selvsagt ha fått Sony eller Panasonic til å gjenoppta produksjonen av tjukk-skjermer. Da hadde de kriminelle virkelig lært!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det ville ha kostet mer å få nyprodusert 70-talls furumøbler til fengselet i Halden enn å kjøpe nye masseproduserte møbler. De kunne selvsagt ha tatt de nye hvitbeisede møblene i Halden-fengselet og malt dem i en blek gulfarge slik at de hadde sett styggere ut, men det hadde jo også kostet penger.
Som du ser av bildet lengre opp i tråden har de faktisk ikke tatt seg råd til gardiner i Halden og det sparer de jo penger på. Ikke har de sånn fin korktavle heller som de har i det bildet du linker til.

Når det gjelder flatskjerm eller ikke kunne man selvsagt ha fått Sony eller Panasonic til å gjenoppta produksjonen av tjukk-skjermer. Da hadde de kriminelle virkelig lært!
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Mener du det er en umulighet å lage fengsler med hakket lavere standard enn det Halden fengsel opererer med?
Synes du virkelig ikke at å bruke 6,1 millioner kroner på utsmykke vegger i et fengsel ikke er noe betenkelig når vi feks har gamle mennesker som bor i gangen på eldresentere eller folk står i månedsvis i kø for å få en opereasjon.


Igrunn ganske ferdig med å diskutere dette, da jeg egentlig ikke har sånn forferdelige sterke meninger om dette. For jeg er helt for at innsatte skal ha en ålreite bo og leveforhold når dem soner sin straff. Jeg bare synes at Halden ligger et hakk eller to over hva standarden burde ligge på et norsk fengsel.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Virkelig?
Mener du det er en umulighet å lage fengsler med hakket lavere standard enn det Halden fengsel opererer med?
Synes du virkelig ikke at å bruke 6,1 millioner kroner på utsmykke vegger i et fengsel ikke er noe betenkelig når vi feks har gamle mennesker som bor i gangen på eldresentere eller folk står i månedsvis i kø for å få en opereasjon.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er ærlig talt enig i det. Jeg ville forøvrig heller ha bygd sykehjem og skoler enn å bruke 50 milliarder kroner på nye jagerfly, men det er en annen diskusjon. Problemet med de 6,1 millionene er at de kommer fra et annet statlig budsjett for offentlig kunst og utsmykning. Hvis de ikke hadde brukt disse pengene i Halden Fengsel hadde de altså brukt dem på kunst et annet sted.
Mange her synes å tro at budsjettet til bygging av et nytt fengsel skal fordeles på stoler og flatskjermer. Om man tenker seg bittelitt om, så innser man kanskje at interiøret er den aller minste utgiftsposten.
Det som trekker penger, er å bygge et bygg som kan stå i mange år, er så vedlikeholdsfritt som mulig, er praktisk for de mange ansatte som jobber der hver eneste dag, og ikke minst så trygt som mulig for å sikre seg at innsatte holder seg på innsiden.

Det er ingen tvil om at de eldre her i landet bør få en mer verdig avslutning på livet, men det har ingenting med kriminalomsorgen å gjøre. Det er ikke sånn det funker - heldigvis.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Det var sært. Det har jeg ikke hørt før. Øsnker du å fortelle litt mer om denne tankegangen?

Én ting er kriminelle som soner sin straff og deretter kommer inn i samfunnet igjen. En annen ting er massemordere med en vrengt virkelighetsoppfatning som blir sendt like syke ut i samfunnet igjen.

Jeg datt ut av stolen da ABB sa at han fortjente krigskorset for det han hadde gjort. Da viste han, at ja - kanskje han er inneforstått med at det han har gjort er grusomt, men at det like vel var en "riktig" (og viktig) ting å gjøre. Jeg skjønte på dette punktet at det ikke er noe sjangs i havet for at han kommer til å komme ut igjen - altså pga gjentagelsesfaren.
Vis hele sitatet...
Har vært borte fra freak en stund, men jeg kan gjerne forklare.

Mange sier at ABB fortjener en strengere straff en 21 års fengsel? Jeg mener at så lenge 21 år er høyeste straff i norge, så burde han ikke sitte lengre uansett hva han har gjort.
Det skal ikke gjøres untak noen gang. Hvis de syns han fortjener strengere straff burde de øke sone tiden, og vente på neste mann til å gjøre noe slikt.

Men uansett. Etter å ha vært innestengt i fengsel i mange mange år, tror du ikke han har lært sin lekse?
Sitat av Eodor Vis innlegg
Har vært borte fra freak en stund, men jeg kan gjerne forklare.

Mange sier at ABB fortjener en strengere straff en 21 års fengsel? Jeg mener at så lenge 21 år er høyeste straff i norge, så burde han ikke sitte lengre uansett hva han har gjort.
Det skal ikke gjøres untak noen gang. Hvis de syns han fortjener strengere straff burde de øke sone tiden, og vente på neste mann til å gjøre noe slikt.

Men uansett. Etter å ha vært innestengt i fengsel i mange mange år, tror du ikke han har lært sin lekse?
Vis hele sitatet...
Før ordningen med forvaring ble innført hadde man noe som het sikringsdom i Norge, som var en ti-årig straff med andre soningsforhold enn vanlig fengsel. De mest alvorlige forbrytelsene hvor det var fare for gjentagelse ble gitt 21 års fengsel med ti års sikring, og det var det strengeste straffen som kunne gis selv om man mente det var sannsynlig at vedkommende ville begå ny kriminalitet etter fullført soning.

På grunn av dette innførte man forvaringsdom som en mulighet hvor man kunne holde personer ute av samfunnet på ubestemt tid. Det er ingen som vet hvilken psykisk tilstand barnemorderen vil være i etter 21 år, eller etter tredve eller førti år for den saks skyld, og derfor blir han dømt til forvaring som en ekstra sikkerhet for samfunnet. Hvis han hadde blitt dømt til 50 år (for å si et tall) ville riskikoen fremdeles være der etter 50 år for at han ville begå nye forbrytelser. En forvaringsdom brukes for å holde folk innesperret til de har forandret seg i så stor grad at man mener det er trygt å slippe dem ut i samfunnet.