Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6394
Lurer på om noen har erfaring med minedykker i militære, noen som har vert der? Hvordan var det? Får man lett jobb som yrkes dykker senere? Var det verdt det?
Vet ikke noe om minedykker i militæret, men var i ett kompani som hadde "redningsdykkere" når jeg var i militæret. De virket som de hadde det utrolig fett iallefall.

Oversetnings kompaniet i ingenørbattaljonen.
Sist endret av Dude!pewpew; 14. juli 2011 kl. 23:44.
Det er ihvertfall beinhardt i rekruttukene. De andre på rekrutten hadde 2-4 vekkinger om natten iløpet av hele rekrutten, mens minedykker og lignende spesialstyrker hadde minst 3 i uka. Han som har gått der har senere tatt jobb i forsvaret og videre kurs innen IED og han har stortrivdes. Kan sies at han var topptrent og en veldig jovial type, så han hadde alle forutsetninger for å lykkes og trives med å bli pisket litt rundt.
Det er opptak nå i November er jeg ganske sikker på. Søknaden er 1. September.
Utdanningen foregår hovedsaklig i Bergen, men også Ramsund om man vil gå videre. Virker som en ganske kul jobb, men jeg vet at opptaket er utrolig krevende og de aller fleste gir seg før selve opplæringen begynner...
Du trenger forresten ikke å ha gått befalsskolen for å være med på opptak.

Se her for litt mer informasjon og nyttige tips .

Om du skal prøve deg nå i år, hiv deg i trening og forbered deg, fysisk og psykisk.
Lykke til!

Edit: Minedykkere er forøvrig ikke en spesialstyrke (SOF som det så fint heter).
Sist endret av petterdass; 15. juli 2011 kl. 00:26.
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Lurer på om noen har erfaring med minedykker i militære, noen som har vert der? Hvordan var det? Får man lett jobb som yrkes dykker senere? Var det verdt det?
Vis hele sitatet...
Kompis av meg er det.

Fet jobb, men knallhardt å komme ditt.

Du bør tenke større enn yrkesdykker vis du klarer det, da kan du jobbe for forsvaret med en lønn på over 120.000 i mnd. enda mer i afghanistan vis du søker deg ditt. For de er ikke bare ute i vann, de tar også miner og bomber på land, IED osv... Forsvaret trenger sårt flere minedykkere ettersom IED er den største trusselen for oss nå.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Kompis av meg er det.

Fet jobb, men knallhardt å komme ditt.

Du bør tenke større enn yrkesdykker vis du klarer det, da kan du jobbe for forsvaret med en lønn på over 120.000 i mnd. enda mer i afghanistan vis du søker deg ditt. For de er ikke bare ute i vann, de tar også miner og bomber på land, IED osv... Forsvaret trenger sårt flere minedykkere ettersom IED er den største trusselen for oss nå.
Vis hele sitatet...
Hater forsvaret og alt som har med krig å gjøre, eneste grunnen til at jeg tenkte å ta den utdanningen, er fordi da får man flere dykkerlapper, pluss at det er stor fordel at det står at du har vært i millitæret og fått denne utdannelsen, men har ingen planer om å jobbe for kommunismen som styrer over deg. Ang Afganistan så har ikke Norge noe å gjøre der, så det er bare å glemme.

Dere andre, takk for tips

Så på hjemme siden til forsvaret nå, og det står at man må ha: Allment evnenivå: Minimum 5, hva betyr dette?
Sist endret av Geitebolle; 15. juli 2011 kl. 18:58.
Sitat av Geitebolle Vis innlegg
Så på hjemme siden til forsvaret nå, og det står at man må ha: Allment evnenivå: Minimum 5, hva betyr dette?
Vis hele sitatet...
Allment evnenivå er en karakter som settes på deg på sesjon. Det går på de tre skriftlige testene du tok/tar på sesjon; matte, Raven og ... norsk?

Tror forresten du skal ta "120.000 i mnd" med en god knyttneve salt. Det tror jeg veldig lite på.

Forresten vet jeg ikke så mye om minedykkerutdannelsen, men det skal ikke forbause meg om man blir offiser etter endt utdanning, og i så tilfelle kan du faktisk bli beordret til Afghanistan, enten du vil eller ikke. Dette er i så fall noe du skriver under på før du starter utdanningen, og hvis du først skriver under, så har du veldig lite valg. :-)

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Forresten vet jeg ikke så mye om minedykkerutdannelsen, men det skal ikke forbause meg om man blir offiser etter endt utdanning, og i så tilfelle kan du faktisk bli beordret til Afghanistan, enten du vil eller ikke. Dette er i så fall noe du skriver under på før du starter utdanningen, og hvis du først skriver under, så har du veldig lite valg. :-)
Vis hele sitatet...
Ser ut som minedykkerutdanningen er en kort utdannelse som ikke medfører noe offiserstilsetning, så da faller dette avsnittet mitt bort. :-)