Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 835
Hei, er 18 år og vurderer det maritime næring veldig sterkt etter videregående. Tenker å studere nautikk ved NTNU. Men siden jeg har minimalt med erfaring på båt, og har ikke jobbet som matros eller noe. Tenker jeg å ta to år militæret, befalsskolen for sjøforsvaret (selvsagt hvis jeg kommer inn). Fordi da ville jeg fått fartstid og fått lederegenskaper. Som jeg tror vil være stor pluss på min fremtidige Cv. Men det jeg lurer på om jeg burde gå i militæret før høgskolen eller etter? Grunnen til at jeg tenker sånn er at, hvis jeg tar befalsskolen før utdanning vil ikke det fartstiden i forsvaret jeg får ha noe å si. Fordi får å fullføre sin første D4 sertifikat må man ha 12mnd med effektiv fartstid. Mens hvis jeg tar det etter utdanning vil jeg ha muligheter å fullføre mine sertifikater i forsvaret. Så jeg er veldig usikker på hva er best og hva jeg skal gjøre, dermed tenker jeg å høre med noe som har peiling.
En annen ting jeg lurer på, hvis man fullfører mine sertifikater i forsvaret. Hvor lenge må man jobbe i forsvaret før man kan jobbe sivilt igjen? Fordi jeg tenker det har litt å si for min avgjørelse.
Trådstarter
95 2
Ingen som har noe forslag?
Forsvaret først og prøv å få dem til å betale utdannelsen din?

Tror det er ekstremt vanskelig og komme inn i forsvaret etter endt utdannelse.
Trådstarter
95 2
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Forsvaret først og prøv å få dem til å betale utdannelsen din?

Tror det er ekstremt vanskelig og komme inn i forsvaret etter endt utdannelse.
Vis hele sitatet...
Få forsvaret til å betale for utdannelsen? Hvilke konsekvenser har det? Eller mener du at jeg brude ta utdannelsen i forsvaret?