Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 180239
Sitat av vindaloo Vis innlegg
1. Jeg er ikke den eneste som har snust på den tanken. LEKT MED er dessuten et NØKKELORD her
Ang. Det økonomiske. Det at det rammer oss hardt var jo litt av poenget i den LEKEN min. Fordi ALLE viste at Kina var skurken.

2. Måten Kina er styrt å bygget opp på gjør at du aner veldig lite om dette.

3. Det er først de siste dagene det kaoset har begynt å virkelig sette inn.
De stenger byer i Europa nå!
I Norge stenges skoler, arrangementer avlyses og mange av de som har greie på mener vi har vært alt for trege med å reagere.
Vis hele sitatet...
1. Du antydet tidligere i leken din at Vesten var skurken.
Samtidig har du også postet teorier om at Kinas omdømme vil svekkes, nå viser deg seg jo at verden faktisk ser mot Kina og anerkjenner mange av tiltakene de satte inn som effektive smittereduserende.

2. Nei, det er mange eksempler på at Kina subsidierer bransjer for å utkonkurrer vestlige (og også afrikanske) konkurrenter.
Dette skjer som oftest i form av billige statlige lån, subsidierte avgifter, utstrakt samarbeid mellom globale kinesiske bedrifter.
Se feks hvordan Kina kjøper opp naturressurser i Afrika og shipper det rett hjem i stedefor å selge det i verdensmarkedet.
I et worstcase så kan det tilogmed tenkes at Kina pålegger folk å jobbe for kost og losji for å sette fart på eksporten igjen (det er jo litt far fetched, men ikke utenkelig).

3. Joda, det finnes tiltak som er satt i verk som går utover hvermannsen i begrenset omfang, men disse er for øyeblikket svært få. At kollenfesten avlyses kan på ingen måte betegnes som kaos ei heller noen få stengte skoler.
Skoler stenges av og til av andre grunner også uten at landet går til grunne.

Hele poenget mitt er uansett at det blir litt kleint å komme med "i told you so" når du har flere teorier som ikke slår til enn teorier som har blitt oppfylt.

Men det er helt klart at dette vil kunne få større konsekvenser enn hva meningmann og kvinne har sett for seg, men jeg tror ikke det blir uhåndterbart eller kaos her til lands.
Selv om enkeltbedrifter vil kjenne det godt og noen vil gå konkurs så tar ting seg opp igjen på sikt.
Sist endret av random105675; 8. mars 2020 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du blir ikke mer troverdig av å gange alt med 100 og attpåtilmene det er forsiktig.

Urix var skuffende dårlig journalistikk for å komme fra rikskringkasteren, nesten på youtube-nivå.
Vis hele sitatet...
Har ikke sett akkurat denne, men du må gjerne utdype hvis du mener den virkelig var så dårlig. Nå har du siden starten av denne tråden nærmest hatt et personlig korstog mot de som har trodd dette ville bli stort eller vært kritiske til myndigheter, så regner med at dokumentaren kanskje var vinklet på en slik måte?

Sitat av Dough Vis innlegg
NYC ærklærer unntakstilstand som en politisk formalitet for å løse ut nødvendige ressurser som raskt vil kunne skaffe tilveie nødendig utstyr og personell. Thats it.
Vis hele sitatet...
Formalitet? Sure, hvis du vil si det på den måten.

Nå er det likevel ganske drastisk med slike tiltak i en by som New York når vi tidligere har sett hva dette viruset er i stand til. Amerikanske myndigheter har som flere andre nasjoner fått mye kritikk for måten de har håndtert situasjonen på.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, ut frå det vi veit frå Kina så er 15% letalitet nær utenkjeleg. 15% smitta, og av dei eit par prosent døde er eit plausibelt scenario.

Viare er det verdt å hugse på at det stortsett er eldre og sjuke som døyr av viruset. Det er stortsett ikkje den gruppa som reiser til ski-ferie i Italia, så den gruppa som har bragt smitte inn i landet er neppe dei som er mest utsette for å døy av dette. Så langt er vel ingen innlagt på sjukehus i Noreg.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg litt nysgjerrig på hva som får deg til å være så sikker på det. Kan egentlig tallene fra kinesiske myndigheter tillegges noe vekt overhodet lenger?

Vi hører bla. om at kinesiske myndigheter endret kriteriene for statistikken tre ganger ila. en drøy uke.

Kina rapporterte i 2018 bare ~140 dødsfall fra vanlig influensa fordi de ekskluderer tilfeller hvor pasienter har andre sykdommer.

I tillegg brukes masse ressurser på å undergrave informasjon. Som for eksempel 1600 nettroll til å regulere "feilinformasjon" på nettet. Eller hva med sensuren av coronavirus-relatert informasjon i WeChat allerede fra slutten av desember?

En annen faktor er om re-infeksjon er en mulighet? Kinesiske helseeksperter har advart mot mulig re-infeksjon. Og ja, jeg er klar over at dette ikke er konklusivt - men det er slett ikke usannsynlig når 14% i Guangdong tester positivt på nytt. Vil det være større komplikasjoner ved 2. gangs smitte? Kan man fortsatt smitte andre?

Samfunnet generelt har ingen absolutt forutsetning for å håndtere et massivt utbrudd om det ikke kan isoleres, forhindres eller forsinkes. Siden en markant del av tilfellene får alvorlige komplikasjoner - da spesielt akutt respirasjonssvikt - er det heller ikke utelukket at flere liv vil gå tapt.
Viruset er ikke nødvendigvis bare begrenset til luftveier. Stadig mer peker mot at det kan ta seg gjennom sentralnervesystemet, som i allefall delvis kan knyttes til tilfellene der dødsfall følges av respirasjonssvikt. Og da er man selvsagt avhengig av å kunne behandle disse tilfellene på sykehus med kapasitet.

Det var også tidlig påvist at viruset binder seg til ACE2-reseptorene nederst i lungene. Så selv om man overlever og blir helt frisk vil man kunne risikere permanent vevsskade.

Så er det i tillegg mutasjon og faren rundt dette. Allerede har vi sett påfallende tilfeller i for eksempel Iran hvor 8% av parliamentet skal ha vært smittet pr. 3. mars. Et estimat av antall smittede på drøyt 18 000 ble publisert allerede den 25. februar. Det er ingen som vet akkurat hva som skjer i disse områdene, og sannsynligvis er det store mørketall som dekkes opp av det iranske regimet.

På toppen av dette har jo Norge har vært klare på at vi vil mangle nødvendig smittevernsutstyr.

Jeg kan ikke se hvordan vi kan konkludere med noe som helst foreløpig, annet enn at det er lurt å være forberedt.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Måten Kina styres på og er bygget opp gjør at de kommer seg fint ut av en krise som dette. Går landet dårlig subsidierer de bare de forskjellige bransjene og innfører tiltak som er helt umulig for vestlige demokratier å gjennomføre.

Dette kaoset du nevner merker jeg fint lite til i min hverdag, selv om det selvsagt rammer hard i enkelte regioner i noen land. Men vi er langt fra et realt kaos foreløpig.
Vis hele sitatet...
Klarer ikke helt å se hvordan de skal komme seg fint ut av dette. Kina iverksatte massive tiltak og begikk mer eller mindre økonomisk selvmord. Flere hundre millioner kinesere er berørt av karantenen, og ennå er det ikke overstått.

Kaos har ikke jeg sett noe til heller, men vi ser hvor raskt utviklingen har gått i andre land. Om ikke annet så er de økonomiske konsekvensene allerede ødeleggende som vi har sett på markedsindeksene over hele verden de siste ukene.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men det er helt klart at dette vil kunne få større konsekvenser enn hva me"ningmann og kvinne har sett for seg, men jeg tror ikke det blir uhåndterbart eller kaos her til lands. Selv om enkeltbedrifter vil kjenne det godt og noen vil gå konkurs så tar ting seg opp igjen på sikt.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du med enkeltbedrifter mener hele Reiselivsbransjen så..
+ at
Jeg sa ikke at det kom til å bli uhåndterbart her i Norge. Jeg sa:

"Vi er forholdsvis lette å gjøre den slags med i Norge antar jeg bla. fordi vi har en god underliggende infrastruktur på plass.
Ikke alle land, heller ikke i Europa som er like godt forberedt på den slags.


Men situasjonen i Italia, syns jeg, er mer en bekymringsverdig. Og du må huske på at det er VELDIG store forskjeller innad i Italia.
Kanskje de larer å håndtere dette i Nord men om det sprer seg til resten av landet vil det fort komme ut av kontroll.
Mange som kommer til å forsøke å flykte nå som Milano og Nord delen er avskåret.
Uvaksinert 👍
okey, så i Italia har det dødd 133 nå på ett døgn mens det kun er registrert 1500 nye tilfeller. Det vil altså si at det snart er oppe i 10% dødlighet og selv om antall smitta skulle stoppe brått så vil døde fortsatt øke i noen uker. Så til de som sier at det bare en en litt kraftig forkjølelse og at man har vanlig influensa hvor det dauer folk, selv de må vel snart se at dette er mye mer alvorlig? Bør vi gjøre som i Kina og sveise igjen dører til blokker så folk ikke kommer ut? (jepp, ble til og med vist på NRK).
Sitat av daffe Vis innlegg
okey, så i Italia har det dødd 133 nå på ett døgn mens det kun er registrert 1500 nye tilfeller. Det vil altså si at det snart er oppe i 10% dødlighet og selv om antall smitta skulle stoppe brått så vil døde fortsatt øke i noen uker. Så til de som sier at det bare en en litt kraftig forkjølelse og at man har vanlig influensa hvor det dauer folk, selv de må vel snart se at dette er mye mer alvorlig? Bør vi gjøre som i Kina og sveise igjen dører til blokker så folk ikke kommer ut? (jepp, ble til og med vist på NRK).
Vis hele sitatet...
Med den logikken kan du også si at dødeligheten er 0, siden ingen i Norge har dødd av den. Det er derimot ikke slik mortalitet fungerer.

Dørene i Kina ble ikke sveiset igjen, og du skal ha lykke til med å sveise igjen husdørene rundt omkring i Norge. Videre vil vel folk fremdeles komme seg ut selv om dørene er stengte.
Sitat av daffe Vis innlegg
Bør vi gjøre som i Kina og sveise igjen dører til blokker så folk ikke kommer ut? (jepp, ble til og med vist på NRK).
Vis hele sitatet...
Kjekt hvis du utdyper hva dette tiltaket egentlig går ut på.
Det hjelper jo ikke dem inne i blokka dersom de blir sveiset inne.

Altså - ved et utbrudd av smitte skal jo folk fremdeles ha mat
og næring, uten dette er får man jo et svekket immunforsvar
og blir dermed lettere alvorlig syk.
Sitat av daffe Vis innlegg
okey, så i Italia har det dødd 133 nå på ett døgn mens det kun er registrert 1500 nye tilfeller. Det vil altså si at det snart er oppe i 10% dødlighet og selv om antall smitta skulle stoppe brått så vil døde fortsatt øke i noen uker. Så til de som sier at det bare en en litt kraftig forkjølelse og at man har vanlig influensa hvor det dauer folk, selv de må vel snart se at dette er mye mer alvorlig? Bør vi gjøre som i Kina og sveise igjen dører til blokker så folk ikke kommer ut? (jepp, ble til og med vist på NRK).
Vis hele sitatet...
I Italia er det ca 370 som er døde og ca. 7300 som er bekreftet smittet.
Hvordan blir dette nesten 10% dødelighet?
Altså, dødeligheten er ganske høy men hvorfor overdrive sånn som du gjør?
Uvaksinert 👍
Sitat av Skepty Vis innlegg
Med den logikken kan du også si at dødeligheten er 0, siden ingen i Norge har dødd av den. Det er derimot ikke slik mortalitet fungerer.

Dørene i Kina ble ikke sveiset igjen, og du skal ha lykke til med å sveise igjen husdørene rundt omkring i Norge. Videre vil vel folk fremdeles komme seg ut selv om dørene er stengte.
Vis hele sitatet...
https://twitter.com/i/status/1226131773576425473

Sitat av Rosander Vis innlegg
I Italia er det ca 370 som er døde og ca. 7300 som er bekreftet smittet.
Hvordan blir dette nesten 10% dødelighet?
Altså, dødeligheten er ganske høy men hvorfor overdrive sånn som du gjør?
Vis hele sitatet...
Antall døde vil jo stige siden man ikke dør momentant når man får viruset. Derfor vil det jo komme til ett tidspunkt hvor antall nye smittede og nye døde vil være mer nøyaktig. Når det da nå er 133 nye døde og 1500 nye smitta så vil vel det være ett mer riktig utgangspunkt å regne ut dødeligheten fra? Så får man håpe at hvis antall døde ikke øker pr dag så øker heller antall smitta pr dag så man får ned dødelighetes prosenten. Heldigvis kan man vel gå ut fra store mørketall på smitta, får i hvertfall håpe det.
Sist endret av daffe; 8. mars 2020 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Italia har vel også verdens neste eldste befolkning? I Sør Korea er vel dødeligheten beregnet til ca 0,6% enn så lenge.

Skulle ønske folk kunnes møtes et sted mellom total krisemaksimering og total ugyldighet. Hvis folk som blir satt i karantene faktisk forblir hjemme og folk tar litt solidarist ansvar i forhold til hygiene og lignende så kanskje vi slipper å knekke helsevesenet vårt helt i tiden som kommer.
Sitat av daffe Vis innlegg
https://twitter.com/i/status/1226131773576425473



Antall døde vil jo stige siden man ikke dør momentant når man får viruset. Derfor vil det jo komme til ett tidspunkt hvor antall nye smittede og nye døde vil være mer nøyaktig. Når det da nå er 133 nye døde og 1500 nye smitta så vil vel det være ett mer riktig utgangspunkt å regne ut dødeligheten fra? Så får man håpe at hvis antall døde ikke øker pr dag så øker heller antall smitta pr dag så man får ned dødelighetes prosenten. Heldigvis kan man vel gå ut fra store mørketall på smitta, får i hvertfall håpe det.
Vis hele sitatet...
Jeg har også sett videoen, men det er helt absurd å mene det er for å forhindre at folk skal komme seg ut, da du også ser at bygningen er fulle av vindu de kan klatre ut av.

Videre er det en hjernedød måte å regne mortalitet på, jeg kan forklare det med enda et eksempel. Om 1000 dør, samtidig som 1000 nye får viruset, vil det ifølge din logikk være en dødelighet på 100%
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
okey, så i Italia har det dødd 133 nå på ett døgn mens det kun er registrert 1500 nye tilfeller.
Vis hele sitatet...
Lyger du med vilje, eller forstår ikkje du kva du seier?

Nye tilfeller seier kor mange nye infeksjoner som er identifisert. Dødsrata kjem ikkje an på nye tilfeller per døgn, men totalt tal smitta. Dvs. av alle som har fått sjukdomen, fortsatt har den, har døydd, eller vorte friske.

Ifølgje første treff på google er det 7375 smitta, og 366 døde. Det gir letalitet på snaut 5%. Det er rett nok ein del høgare enn det som er rapportert frå Kina, men hugs på at Europa jamt over har ei eldre befolking enn Kina - Italia har omlag 20% på 65+, medan Kina har omlag 10% på 65+. Det er altså ikkje gitt at det reelt sett er så stor skilnad. I tillegg kjem det an på korleis tilfeller vert rapportert, og kor grundige ein er med testar. Gidd ein teste folk som berre har milde symptom? Korleis klassifiserer ein dei, om ein vel å ikkje teste? Kor låg terskel har folk for å oppsøke helsevesenet? Det er mange slike faktorer som påverkar tala, så det er eit tynt grunnlag å meine stort på.
BRAND ∞ STRONG
La meg ta et eksempel på hvorfor dødeligheten er det minst viktige i denne saken.

AB InBev, som produserer Corona-ølet, tror selskapet får en nedgang på 10 prosent i fortjenesten som følge av koronaviruset.

Så enkle er folk.
Du har tatt på noe varmt å brent deg, da gjør du ikke det igjen.
Kommer Kina til å mista en masse av det momentet de hadde bygd opp, JA!
Det kommer til å prege de i årevis.
Sitat av daffe Vis innlegg
https://twitter.com/i/status/1226131773576425473



Antall døde vil jo stige siden man ikke dør momentant når man får viruset. Derfor vil det jo komme til ett tidspunkt hvor antall nye smittede og nye døde vil være mer nøyaktig. Når det da nå er 133 nye døde og 1500 nye smitta så vil vel det være ett mer riktig utgangspunkt å regne ut dødeligheten fra? Så får man håpe at hvis antall døde ikke øker pr dag så øker heller antall smitta pr dag så man får ned dødelighetes prosenten. Heldigvis kan man vel gå ut fra store mørketall på smitta, får i hvertfall håpe det.
Vis hele sitatet...
Someone on twitt er who says they live in Chi na said they are blocking up buildings so there is only 1 exit and entrance, to monitor people, and temperature test them
Vis hele sitatet...
https://twitter.com/Thomas2Stacey/st...575966209?s=19

Andre slike videoer er fra tomme bygninger hvor de enten venter på desinfisering eller at bygningen stenges av helt andre grunner.
Enkelte blir låst inne grunnet brudd på hjemmekarantene også.

Jeg skal ikke være bastant og påstå at ingen bygninger har blitt hermetisk lukket staten Kina kan ofte benytte kraftige virkemidler som virker helt fjernt for oss i vesten, men alt jeg har sett har en naturlig forklaring.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
La meg ta et eksempel på hvorfor dødeligheten er det minst viktige i denne saken.

AB InBev, som produserer Corona-ølet, tror selskapet får en nedgang på 10 prosent i fortjenesten som følge av koronaviruset.

Så enkle er folk.
Du har tatt på noe varmt å brent deg, da gjør du ikke det igjen.
Kommer Kina til å mista en masse av det momentet de hadde bygd opp, JA!
Det kommer til å prege de i årevis.
Vis hele sitatet...
Er 10% nedgang i omsetning for én spesifikk øl verre enn at hundrevis av mennesker dør?

Og hvordan kommer du frem til at Kinas "moment" blir preget i mange år?
Blir det slik at vi ikke lenger vil kjøpe den nyeste iphonen de neste 5 årene?
Jeg sier ikke at dette ikke vil merkes økonomisk men vi er forbrukere og situasjonen vil normalisere seg ganske raskt.
Sist endret av random105675; 8. mars 2020 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Jeg setter ikke Øl og dødsfall opp mot hverandre, det var for å illustrerer hvordan folk tenker.
Folk kommer til å huske å forbinde dette med Kina. Og de kommer til å huske det som noe negativt.

Kinesiske myndigheter derimot, tror du ikke de tenker at de økonomiske konsekvensene er større en noen skarve liv?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg setter ikke Øl og dødsfall opp mot hverandre, det var for å illustrerer hvordan folk tenker.
Folk kommer til å huske å forbinde dette med Kina. Og de kommer til å huske det som noe negativt.

Kinesiske myndigheter derimot, tror du ikke de tenker at de økonomiske konsekvensene er større en noen skarve liv?
Vis hele sitatet...
Gleder meg å til å se grafene du poster som viser at det samme gjelder for feks sars viruset.
For du husker sars? Og du har selvsagt stoppet å bruke kinesiske produkter av den grunn?
Regner også med at du boikotter produkter fra land som hadde mersutbrudd?

Folk glemmer fort, skal vi følge din logikk så må vi jo stenge grensene iom at virusutbruddet er internasjonalt.

Og jo, du setter øl opp mot menneskeliv. Du sier jo rett ut at du skal vise et eksempel på hvorfor dødelighet er det minst viktige her.
Sist endret av random105675; 8. mars 2020 kl. 20:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Folk glemmer fort, skal vi følge din logikk så må vi jo stenge grensene iom at virusutbruddet er internasjonalt.
Vis hele sitatet...
No skal du vel ikkje sjå vekk frå at antiglobalister som Trump og andre altrightere vil forsøke å slå mynt på dette...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Rosander Vis innlegg
Og du har selvsagt stoppet å bruke kinesiske produkter av den grunn?
Regner også med at du boikotter produkter fra land som hadde mersutbrudd?

Folk glemmer fort, skal vi følge din logikk så må vi jo stenge grensene iom at virusutbruddet er internasjonalt.
Vis hele sitatet...
Nei. Og jeg drikker Corona også.
Men 40% av Amerikanere har sluttet med det. Hvorfor skjønner du ikke at dette ikke bare handler om deg og meg?
At du forholder deg rasjonelt til dette er fint for deg.

"Folk glemmer fort"
Tja både ja og nei.
De fleste vil ha glemt detaljene i dette om et år.
Men de fleste vil også ha en liten stemme i bakhodet som sier at det er et eller annet negativt med Kina

Sitat av vidarlo Vis innlegg
No skal du vel ikkje sjå vekk frå at antiglobalister som Trump og andre altrightere vil forsøke å slå mynt på dette...
Vis hele sitatet...
Helt klart!

Plutselig har ikke dette med å stenge grensene en så veldig negativ ord lyd lengre.
Sist endret av vindaloo; 8. mars 2020 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei. Og jeg drikker Corona også.
Men 40% av Amerikanere har sluttet med det. Hvorfor skjønner du ikke at dette ikke bare handler om deg og meg?
At du forholder deg rasjonelt til dette er fint for deg.

"Folk glemmer fort"
Tja både ja og nei.
De fleste vil ha glemt detaljene i dette om et år.
Men de fleste vil også ha en liten stemme i bakhodet som sier at det er et eller annet negativt med Kina



Helt klart!

Plutselig har ikke dette med å stenge grensene en så veldig negativ ord lyd lengre.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett, en 10% nedgang i Coronas aksjeverdier er nok et sikkert tegn på at verden er på vei rett til helvete. Husker hele verden boikottet Australia under hendrautbruddet der.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Skepty Vis innlegg
Du har nok rett, en 10% nedgang i Coronas aksjeverdier er nok et sikkert tegn på at verden er på vei rett til helvete. Husker hele verden boikottet Australia under hendrautbruddet der.
Vis hele sitatet...
Trist!
Du pleier som regel å være litt mer saklig.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg tror du leser statistikken feil. 40% av alle amerikanere har garantert ikke sluttet å kjøpe corona.

Sitat av snopes
In light of the coronavirus, do you plan to stop drinking Corona? (4% who “usually drink Corona” said they planned to stop.)
Vis hele sitatet...
Sist endret av m0b; 8. mars 2020 kl. 21:18.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av m0b Vis innlegg
Jeg tror du leser statistikken feil. 40% av alle amerikanere har garantert ikke sluttet å kjøpe corona.
Vis hele sitatet...
my bad!

Nå var det heller aldri min intensjon å prate om øl da.
Det var kun ment for å vise at folk forholder seg til ting på enkelt vis.
f.eks Jeg og statistikk
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei. Og jeg drikker Corona også.
Men 40% av Amerikanere har sluttet med det. Hvorfor skjønner du ikke at dette ikke bare handler om deg og meg?
At du forholder deg rasjonelt til dette er fint for deg.

"Folk glemmer fort"
Tja både ja og nei.
De fleste vil ha glemt detaljene i dette om et år.
Men de fleste vil også ha en liten stemme i bakhodet som sier at det er et eller annet negativt med Kina



Helt klart!

Plutselig har ikke dette med å stenge grensene en så veldig negativ ord lyd lengre.
Vis hele sitatet...
Selv ikke frykt for bruk av barnearbeid, direkte helsefarlige arbeidsforhold eller slavekontrakter stopper forbrukersamfunnet (selv om enkelte selvsagt driver boikott av diverse land og varer og er mer bevisst enn andre) så dette handler ikke så mye om å være rasjonell men mer om hvordan samfunnet er bygget opp og hvordan mennesker tenker.
Akkurat mens dette pågår vil det være tap, men neste gang er det et annet land vi skal boikotte, ett annet etter det og sånn går no dagan.
Så lenge myndighetene sier det er ok så kjører vi på.
Italia satt 15M mennesker i karantene. Det er høye tall, hvorfor stresse og bruke så ufattelig mye penger på et virus som kun vil gjøre lite skade ? Tenk deg hvor mye det koster å sette 15M i karantene. Jeg trur tallene er være enn det vi vet! Panikk er det farligste.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
AB InBev, som produserer Corona-ølet, tror selskapet får en nedgang på 10 prosent i fortjenesten som følge av koronaviruset.
Vis hele sitatet...
Vel, det er nok flere ølfabrikanter som kan komme til å merke en
nedgang i salg pga. virusutbruddet, men det er kanskje helst av
infrastrukturelle årsaker. Det virker på meg veldig ulogisk at
folk faktisk ville sette det gitte ølmerket i disfavør fordi viruset
bærer samme navn. Slik markedsføring og såkalt "branding"
ser ut til å fungere, ville jeg nesten tro at effekten kunne bli
motsatt, om ikke nå så muligens etter utbruddet er over.
Jeg ser for meg slagordet - "After a bad Corona, let's have a
GOOD Corona!"

Så enkle er folk.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her er vel gjerne en forenkling av begrepet 'folk'.
Vi er jo 'folk', alle sammen. Jeg drikker riktignok ikke Corona, men
det er fordi jeg ikke synes det smaker noe særlig.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...andet-paa-torp

Vet at kildekritikk og VG hører sammen, men det er vel heller liten tvil om at dette har hendt (selvom målet med artikkelen er å sverte sittende regjerings håndtering).

Vet ikke om en skal le eller gråte.
En ting er når det kom tidlig ut at hun i Tromsø kom direkte fra Wuhan, men nå dette..

Hvorfor bruker vi ikke Svalbard for alt det er verdt som karantenesone slik som Australia gjør med juleøya? At det er dyrt å ha folk i karantene?
Vel, det er dyrt å ha et land som på sikt kan komme til å operere på godt under halv fart over hele fjøla også. norsk krone synker enda mer, og vi er nå allerede det 6. mest smittede landet i verden i forhold til innbyggertall. Virker nesten som om Norge vil benytte muligheten til å tynne ut de svake befolkningen.

Håper at coronaen ikke er like farlig som mange vil ha det til nå da, slik at vi kanskje kan ha litt bedre beredskap og være litt bedre forberedt ved neste og potensielt mer dødelige epidemi.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Hvorfor bruker vi ikke Svalbard for alt det er verdt som karantenesone slik som Australia gjør med juleøya? At det er dyrt å ha folk i karantene?
Vis hele sitatet...
Hva skulle eventuelt kriteriene være for å sende folk til Svalbard?
Svalbard har vel ingen infrastrukturelle forutsetninger for å ta i mot
mengder av (antatt) syke mennesker, enn si holde dem med med bolig og
mat?
Du blir vel tvert imot send til fastlandet fra Svalbard hvis du er syk.
Singapore: 150 tilfeller (første tilfelle 23. januar)
Norge: 177 tilfeller (første tilfelle 27. februar)

Fremover tenker jeg vi begynner å se konsekvensene av å ikke ha tatt dette seriøst, siden det tross alt "bare er en influensa".

Om man antar at 10% vil behøve intensivbehandling som legene i Italia advarer, skriver VG at vi har 248 bemannede intensivsenger på Rikshospitalet. Som jeg nevnte tidligere vil kapasiteten på sykehus være en stor faktor.

Jeg syntes virkelig synd på risikogruppene i Norge som står igjen som ofrene av norsk naivitet.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Singapore: 150 tilfeller (første tilfelle 23. januar)
Norge: 177 tilfeller (første tilfelle 27. februar)

Fremover tenker jeg vi begynner å se konsekvensene av å ikke ha tatt dette seriøst, siden det tross alt "bare er en influensa".

Om man antar at 10% vil behøve intensivbehandling som legene i Italia advarer, skriver VG at vi har 248 bemannede intensivsenger på Rikshospitalet. Som jeg nevnte tidligere vil kapasiteten på sykehus være en stor faktor.

Jeg syntes virkelig synd på risikogruppene i Norge som står igjen som ofrene av norsk naivitet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at vi bare kan behandle 248 personer, i tillegg kommer 500 sengeplasser med overvåking pluss at det kan ligge flere pasienter på samme rom. Men det er klart at kapasiteten vil være sprengt dersom et worstcase oppstår.

Så spørsmålet blir egentlig, skal vi kontinuerlig opprettholde en kapasitet på flere tusen intensivplasser?
Dette er jo i tillegg plasser som krever spesialtrent personell.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Hva skulle eventuelt kriteriene være for å sende folk til Svalbard?
Svalbard har vel ingen infrastrukturelle forutsetninger for å ta i mot
mengder av (antatt) syke mennesker, enn si holde dem med med bolig og
mat?
Vis hele sitatet...
Ser jeg skulle skrevet "hvorfor brukte vi ikke". Kriteriene måtte jo i det minste vært å ha mennesker som kommer fra områder hvor vi vet det er stor smittefare i karantene i lengden av inkubasjonstiden. Selve inkubasjonstid er litt usikker enda, men det blir jo ikke målt feber eller tatt prøver til å gro i lab av folk som kommer inn til Norge en gang. Ja symptomene kan komme senere, men betyr det at da er det bedre hvis vi ikke gjør noen ting?

Jeg mener jo selvfølgelig ikke at vi skulle sendt folk til Svalbard med de forutsetningene som er på øya nå, men skjønner ikke hvorfor vi ikke har enten:
Hatt et sykehus/mulighet for innlosjering i stor skala mtp tilfeller som dette klart fra tidligere. Det er vel kanskje for mye å be om når normal helsesektor allerede har så stramme budsjetter. (Større deler oljefondet skulle alt vært Investert i infrastruktur og beredskap, noe som også hadde gagnet kommende generasjoner, men det får bli en annen diskusjon).

eller

Begynte å bygge et sted med mulighet for å ha flere folk i karantene tidligere i januar når de fleste oppegående mennesker skjønte hvordan dette kom til å spre seg.

Skjønner at en ikke vil skape uro blant befolkningen, men forstår ikke hvordan helsesektoren nå kan mene at de står i fare for å gå tomme for helsemateriell på sykehusene. De som jobber med dette (på et høyere nivå) må vel ha sett dette tidlig og rustet opp litt, om så i "hemmelighet" for å ikke urolige befolkningen?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..det som kom til å bli det virkelige problemet både i Norge og globalt, nemlig kaoset som følger med.
Vis hele sitatet...
- Oljekollapsen kan ramme oss alle

- Dette kan gå ut over norske arbeidsplasser og vårens lønnsoppgjør.

- For det første har utbredelsen av korona-viruset verden over ført til lavere produksjon av varer. Det gir mindre behov for olje, som brukes både som energikilde og innsatsfaktor i produksjon.

- Oslo Børs stuper fra start: Fullt kaos i markedet

- Norske forvaltere med ansvar for nordmenns sparepenger hadde ikke sett for seg at coronaviruset ville slå ut så brutalt som det nå har gjort.

- Odin-topp om børsfallet: – Panikken kom i dag

- Opptøyer i flere italienske fengsler – flere drept
Sitat av Gobity Vis innlegg
Singapore: 150 tilfeller (første tilfelle 23. januar)
Norge: 177 tilfeller (første tilfelle 27. februar)

.
Vis hele sitatet...
Pleier innbyggerne i Singapore å dra på vinterferie til Italia?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
- Oljekollapsen kan ramme oss alle

- Dette kan gå ut over norske arbeidsplasser og vårens lønnsoppgjør.

- For det første har utbredelsen av korona-viruset verden over ført til lavere produksjon av varer. Det gir mindre behov for olje, som brukes både som energikilde og innsatsfaktor i produksjon.

- Oslo Børs stuper fra start: Fullt kaos i markedet

- Norske forvaltere med ansvar for nordmenns sparepenger hadde ikke sett for seg at coronaviruset ville slå ut så brutalt som det nå har gjort.

- Odin-topp om børsfallet: – Panikken kom i dag

- Opptøyer i flere italienske fengsler – flere drept
Vis hele sitatet...
Det med oljen er jo mer en tilfeldighet mtp på tidspunkt enn en varslet katastrofe i sammenheng med viruset. Dette er en greie mellom OPEC og Russland.
Men det er dramatisk på børsen i dag, helt klart.
Sitat av Dough Vis innlegg
Pleier innbyggerne i Singapore å dra på vinterferie til Italia?
Vis hele sitatet...
Hva innbyggerne i Singapore pleier å gjøre er fullstendig irrelevant. Ta heller en titt på hva myndighetene iverksatte av umiddelbare tiltak som innbyggerne dermed måtte forholde seg til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Kriteriene måtte jo i det minste vært å ha mennesker som kommer fra områder hvor vi vet det er stor smittefare i karantene i lengden av inkubasjonstiden. Selve inkubasjonstid er litt usikker enda, men det blir jo ikke målt feber eller tatt prøver til å gro i lab av folk som kommer inn til Norge en gang. Ja symptomene kan komme senere, men betyr det at da er det bedre hvis vi ikke gjør noen ting?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikkje er eit effektivt tiltak, ifølgje dei som har greie på temaet. Prøver koster ressurser, både for å produsere prøver, og for å gjennomføre dei. Det vil gå ut over andre ting, enten direkte relatert til pandemien, eller tema utan direkte samanheng.

Å måle feber funker om du har svært mange som har den aktuelle sjukdommen. Basert på tal korona-infeksjoner til no vil majoriteten av dei med feber ha feber av heilt andre årsaker - i tillegg til at du fanger kun opp dei som har fått symptomer.

Kort sagt. FHI - som har folk med svært god kompetanse på medisin og spreiing av sjukdomer - har vurdert slike tiltak, og vurdert at effekten ikkje er verdt kostnaden.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Jeg mener jo selvfølgelig ikke at vi skulle sendt folk til Svalbard med de forutsetningene som er på øya nå, men skjønner ikke hvorfor vi ikke har enten:
Hatt et sykehus/mulighet for innlosjering i stor skala mtp tilfeller som dette klart fra tidligere. Det er vel kanskje for mye å be om når normal helsesektor allerede har så stramme budsjetter. (Større deler oljefondet skulle alt vært Investert i infrastruktur og beredskap, noe som også hadde gagnet kommende generasjoner, men det får bli en annen diskusjon).
Vis hele sitatet...
Kvifor Svalbard? Det er ein helvetes logistikk å frakte folk til Svalbard, og forsyne dei med mat også viare. I tillegg må du ha helsepersonell standby på Svalbard for situasjonen. Det helsepersonellet kan kun behandle dei som er på Svalbard - som stortsett er relativt lita folkemengd, i tillegg til dei som vert flydd dit.

Har du derimot eit sjukehus i Oslo kan helsepersonellet bytte hofter på folk når det ikkje er pandemier ute og går. Ein million bur innan eit par timer med bil frå sjukehuset, og logistikken er enkel.

For all del; eg er for auka pengebruk på beredskap på generell basis, men å deportere folk til Svalbard framstår som uproporsjonalt. Og å bygge isolat i det talet du vil trenge for å handtere ein epidemi vil vere ekstremt dyrt. Du får antakeleg fleire leveår per krone med andre tiltak i helsesektoren, for å sei det pent...
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Begynte å bygge et sted med mulighet for å ha flere folk i karantene tidligere i januar når de fleste oppegående mennesker skjønte hvordan dette kom til å spre seg.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som ser for seg at vi kan halde viruset unna med karantene. Poenget er å spre det utover i tid, og utsettje epidimen i tid, slik at vi kan nyte godt av forskning andre gjer på viruset. Det kjem klart fram i kommunikasjonen frå FHI, men media er litt dårlegare på å kommunisere at det er føremålet.
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
De som jobber med dette (på et høyere nivå) må vel ha sett dette tidlig og rustet opp litt, om så i "hemmelighet" for å ikke urolige befolkningen?
Vis hele sitatet...
Det er eit generelt trekk ved samfunnet; suppleringslinjene har vorte meir komplekse, og stadig meir vert produsert i Kina. Det fører til auka sårbarheit, fordi vi har samme levrandør som alle andre, og fordi staten ikkje direkte kan styre produksjonen, slik ein kan med innanlandsk produksjon.

Sitat av Gobity Vis innlegg
Hva innbyggerne i Singapore pleier å gjøre er fullstendig irrelevant. Ta heller en titt på hva myndighetene iverksatte av umiddelbare tiltak som innbyggerne dermed måtte forholde seg til.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...k_in_Singapore

Singapore ser ut til å ha spreiing i landet. Det er så langt ikkje stadfesta i Noreg. Så nøyaktig kva er den store skilnaden du sikter til?
Sist endret av vidarlo; 9. mars 2020 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...andet-paa-torp

Vet at kildekritikk og VG hører sammen, men det er vel heller liten tvil om at dette har hendt (selvom målet med artikkelen er å sverte sittende regjerings håndtering).

Vet ikke om en skal le eller gråte.
En ting er når det kom tidlig ut at hun i Tromsø kom direkte fra Wuhan, men nå dette..

Hvorfor bruker vi ikke Svalbard for alt det er verdt som karantenesone slik som Australia gjør med juleøya? At det er dyrt å ha folk i karantene?
Vel, det er dyrt å ha et land som på sikt kan komme til å operere på godt under halv fart over hele fjøla også. norsk krone synker enda mer, og vi er nå allerede det 6. mest smittede landet i verden i forhold til innbyggertall. Virker nesten som om Norge vil benytte muligheten til å tynne ut de svake befolkningen.
Vis hele sitatet...
Vis folk overholder hjemme karantene rådene sine, og man får på plass nødvendige tiltak med tanke på flytrafikk inn til Norge ifra risikoområder, så bør vi kunne klare oss med det.
De som kan jobbe hjemmefra har som regel teknisk utstyr til å kunne klare det i Norge.

Også er det noe med signalene det sender til samfunnet. Et samfunn hvor panikken allerede er tilstede i markedet.
Jeg vil ikke like å bo i et land hvor jeg blir deportert til Svalbard hvis jeg blir syk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...k_in_Singapore

Singapore ser ut til å ha spreiing i landet. Det er så langt ikkje stadfesta i Noreg. Så nøyaktig kva er den store skilnaden du sikter til?
Vis hele sitatet...
Rimelig god kontroll tross nærheten til Kina, tidlig stans av innreise, årvåkenhet der befolkningen i stor grad bruker ansiktsmasker, god kommunikasjon til offentligheten for å nevne noen eksempler.

Jeg sier ikke at alt er bra i Singapore og at det ikke vil eskalere, men heller at det ikke bare er flaks at de pt. kan føre så god statistikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gobity Vis innlegg
Rimelig god kontroll tross nærheten til Kina, tidlig stans av innreise, årvåkenhet der befolkningen i stor grad bruker ansiktsmasker, god kommunikasjon til offentligheten for å nevne noen eksempler.

Jeg sier ikke at alt er bra i Singapore og at det ikke vil eskalere, men heller at det ikke bare er flaks at de pt. kan føre så god statistikk.
Vis hele sitatet...
Men spørsmålet mitt er i essens om dei har spesielt god statistikk?

Kva er det som gjer at du meiner det ikkje kan tilskrivast relativt tilfeldige ting, som reisevaner, ferier, også viare? Er du sikker på at handteringa er det som har ført til skilnaden? Merk at dei har uspora spreiing, dvs. smitta der dei ikkje veit kor smitten kjem frå. Det har vi p.t. ikkje i Noreg.

I tillegg har Singapore større klassedeling; er det tenkjeleg at dei har rimeleg mange udiagnostiserte?

Kort sagt: du har ikkje overbevisande argumentasjon for at det er reelle skilnader.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men spørsmålet mitt er i essens om dei har spesielt god statistikk?

Kva er det som gjer at du meiner det ikkje kan tilskrivast relativt tilfeldige ting, som reisevaner, ferier, også viare? Er du sikker på at handteringa er det som har ført til skilnaden? Merk at dei har uspora spreiing, dvs. smitta der dei ikkje veit kor smitten kjem frå. Det har vi p.t. ikkje i Noreg.

I tillegg har Singapore større klassedeling; er det tenkjeleg at dei har rimeleg mange udiagnostiserte?

Kort sagt: du har ikkje overbevisande argumentasjon for at det er reelle skilnader.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, og nei det kan jeg ikke si med sikkerhet. Men med tanke på hvor lenge de har hatt det påvist og begrensede dødsfall mener jeg det er en gyldig argumentasjon.

Dessuten er det vel rimelig godt etablert at ansiktsmasker har god effekt for å hindre spredning i befolkningen nå. Men det er såvidt jeg vet ikke pålagt av myndighetene og forsvarer ikke poenget jeg tidligere argumenterte

Men tenker du ikke at mangel på testing kan være en årsak til at vi ikke har usporet spredning i Norge?
Jeg tok visst feil ang. ansiktsmasker da det viser seg at hver husstand fikk utdelt fire masker som et initiativ fra myndighetene. https://www.gov.sg/article/where-to-...your-household
Vet ikke om det har vært oppe allerede, men om viruset muterer hele tiden, må det lages et spesifikk valsine for hver generasjon av viruset også? At det eventuelt muterer ofte er vel noe som er ekstremt uvanlig?

Istedet for et anløp med virus i skip til bjørgvin lander fly fra Italia ganske ofte uten spesielle tiltak. Synes myndighetene er litt sene på ballen i denne situasjonen.
Sitat av hollow Vis innlegg
Vet ikke om det har vært oppe allerede, men om viruset muterer hele tiden, må det lages et spesifikk valsine for hver generasjon av viruset også? At det eventuelt muterer ofte er vel noe som er ekstremt uvanlig?

Istedet for et anløp med virus i skip til bjørgvin lander fly fra Italia ganske ofte uten spesielle tiltak. Synes myndighetene er litt sene på ballen i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Varierer med type virus. Enkelt forklart har noen typer DNA som arvestoff, og noen RNA. RNA virus muterer raskere fordi det ikke har dobbelheliks, dermed blir det vanskeligere å korrigere for feil som kan ha oppstått under korrigeringen. Corona har RNA, dermed muterer det raskere, og det har allerede mutert til to varianter. Som oftest trenger man en ny vaksine til den nye varianten, slik som med influensaviruset.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gobity Vis innlegg
Godt poeng, og nei det kan jeg ikke si med sikkerhet. Men med tanke på hvor lenge de har hatt det påvist og begrensede dødsfall mener jeg det er en gyldig argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, det er strengt tatt ikkje ein gyldig argumentasjon før du viser til skilnadane. For tilfeldigheiter vil spele inn her. T.d. ville antakeleg norsk smitte sett forskjellig ut om Italia hadde fått den smitta dei har no to uker før vinterferie; ikkje i vinterferien.

Som sagt: smittetala er relativt like.
Sitat av Gobity Vis innlegg

Dessuten er det vel rimelig godt etablert at ansiktsmasker har god effekt for å hindre spredning i befolkningen nå.
Vis hele sitatet...
Er det? Ifølgje FHI er det eit lite hensiktsmessig tiltak, som tvert imot kan auke risikoen. Det meste eg har sett understøtter det. Tiltak som heimekontor har større effekt, og er enklare å bruke korrekt.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Men tenker du ikke at mangel på testing kan være en årsak til at vi ikke har usporet spredning i Norge?
Vis hele sitatet...
Tjeh. Så langt har vi kontroll på dei tilfella som har komt, dvs. at vi har greid å spore dei tilbake til risikoregioner, eller personer som kjem frå slike områder. Det vil garantert glippe om ikkje veldig lenge, og det kan godt tenkast det skjer akkurat no.

Men har du informasjon som tilseier at Singapore har køyrt eit testregime som skil seg vesentleg frå det Noreg har, slik at dei har oppdaga større andel av tilfella?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det? Ifølgje FHI er det eit lite hensiktsmessig tiltak, som tvert imot kan auke risikoen. Det meste eg har sett understøtter det. Tiltak som heimekontor har større effekt, og er enklare å bruke korrekt.
Vis hele sitatet...
Tja, nå kom det nylig en fagfellevurdert studie ut som er uenig med dette så noe effekt burde det ha.

https://archive.li/2YKrJ

Dessuten er det ikke såå vanskelig å bruke en maske korrekt. Det tar 1 minutt å lære og instruksjonsvideoer finnes i drøssevis på YouTube.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tiltak som heimekontor har større effekt, og er enklare å bruke korrekt.
Vis hele sitatet...
Min erfaring med hjemmekontor er at det er nesten umulig å bruke korrekt, men det kan være meg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Trist!
Du pleier som regel å være litt mer saklig.
Vis hele sitatet...
Jo, men alle har en grense, for hvor lenge en gidder å ta alle påstander saklig. Så jeg spiller heller ballen til deg. At det er heller trist, at du ikke er mere sakelig.

Sitat av Gobity Vis innlegg
Tja, nå kom det nylig en fagfellevurdert studie ut som er uenig med dette så noe effekt burde det ha.

https://archive.li/2YKrJ

Dessuten er det ikke såå vanskelig å bruke en maske korrekt. Det tar 1 minutt å lære og instruksjonsvideoer finnes i drøssevis på YouTube.
Vis hele sitatet...
Hvis du hører på denne podkasten, der de siste episodene for det meste handler om dette viruset. Denne podkasten er nå ganske tungtveiende faglig sett. For det er i den siste episoden 3 professorer i virologi. Det er Vincent Racaniello som er professor på Universitetet i Colombia (New York). Du har Kathy Spindler som er professor på Universitetet i Michigan. Du har Richard Condit professor emeritus på Universitetet i Florida. Men ellers så er ofte Alan Dove (vitenskapsjournalist) og Dickson Despommier (professor emeritus i parasittologi på Universitetet Colobia) også med. Men i den siste episoden, så er det de 3 førstnevnte, som er med.

De sier klart ut, at for å beskytte seg mot smitte, så er ansiktsmaske så og si uten virkning. De kan til og med gjøre, at en lettere blir infisert. Da det kreves en egen teknikk, for å ha av ansiktsmasken uten en større risiko og smitte seg selv. De maskene kirurgene bruker, har så og si ingen virkning mot virus. Men de kan være nyttige, om du er syk. Altså at det skal mere til, for at virusholdige dråper fra deg når en annen. Men de sier rett ut, at de er også bortimot bortkastet der også.
Men igjen, de slår et slag for håndvask og antibac. Dette nevnes også i forrige episode (den er bare med Vincent og Richard).

Ellers så hadde det vært fint, om noen spesielle kunne ha utvist litt kildekritikk i denne tråden. Den har hos noen vært på et begredelig "donnald-nivå". Hør på denne og tidligere episoder, så får en også et innblikk hvor (lite/mye) farlig dette viruset er. Iallfall det er ting jeg frykter mer...
Hør på hva disse har og si, og så kommer du til å gjøre klokere valg anngående dette viruset og andre virus!
Må innrømme at jeg tidligere var overbevist om at dette var relativt ufarlig, men blir skremt av statistikk fra Italia. Greit nok at landet har Europas eldste befolkning, men er det noen som har sett aldersfordeling på dødsfall i Italia?
Uvaksinert 👍
Gjennomsnitt på 81 år på de døde i Italia
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvis du hører på denne podkasten, der de siste episodene for det meste handler om dette viruset. Denne podkasten er nå ganske tungtveiende faglig sett. For det er i den siste episoden 3 professorer i virologi. Det er Vincent Racaniello som er professor på Universitetet i Colombia (New York). Du har Kathy Spindler som er professor på Universitetet i Michigan. Du har Richard Condit professor emeritus på Universitetet i Florida. Men ellers så er ofte Alan Dove (vitenskapsjournalist) og Dickson Despommier (professor emeritus i parasittologi på Universitetet Colobia) også med. Men i den siste episoden, så er det de 3 førstnevnte, som er med.

De sier klart ut, at for å beskytte seg mot smitte, så er ansiktsmaske så og si uten virkning. De kan til og med gjøre, at en lettere blir infisert. Da det kreves en egen teknikk, for å ha av ansiktsmasken uten en større risiko og smitte seg selv. De maskene kirurgene bruker, har så og si ingen virkning mot virus. Men de kan være nyttige, om du er syk. Altså at det skal mere til, for at virusholdige dråper fra deg når en annen. Men de sier rett ut, at de er også bortimot bortkastet der også.
Men igjen, de slår et slag for håndvask og antibac. Dette nevnes også i forrige episode (den er bare med Vincent og Richard).

Ellers så hadde det vært fint, om noen spesielle kunne ha utvist litt kildekritikk i denne tråden. Den har hos noen vært på et begredelig "donnald-nivå". Hør på denne og tidligere episoder, så får en også et innblikk hvor (lite/mye) farlig dette viruset er. Iallfall det er ting jeg frykter mer...
Hør på hva disse har og si, og så kommer du til å gjøre klokere valg anngående dette viruset og andre virus!
Vis hele sitatet...
Det er helt greit og hvis du ser litt tilbake i tråden så har jeg anbefalt den videre etter at du først skrev om den.

Men hva er feil i studien jeg linket til, siden konsensus her er at ansiktsmasker ikke hjelper på noen som helst måte?
Sitat av Gobity Vis innlegg
Det er helt greit og hvis du ser litt tilbake i tråden så har jeg anbefalt den videre etter at du først skrev om den.

Men hva er feil i studien jeg linket til, siden konsensus her er at ansiktsmasker ikke hjelper på noen som helst måte?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, jeg har ikke lest den. Men jeg stoler på, at de i TWIV vet hva de snakker om. Jeg skulle ønske, at flere hadde giddet og høre på dem også. Jeg har ikke hørt på så mange av episodene, men den nest siste går her nå.


Dem kom egentlig med ypperlig informasjon under ebola-kulen for noen år siden også. Dem er egentlig en veldig god kilde til informasjon innen virussykdommer. Fra samme nettsiden har du også podkaster om parasittisme og bakterie(infeksjoner) også. Har lært mye kult (iallfall for en nerd), og mye nyttig der.

Red: Må bare skyte inn, at det var ikke deg jeg dro frem den lille tordentalen om kildekritikk til.
Ellers så må jeg takke, for at du også dro frem podkasten.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. mars 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.