Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178815
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei hun er ikke fagperson i denne sammeheng. Her er hun bare en helt random helsearbeider som etter en fluktende karriere nå jobber med legemidler. Så ja hun har sikkert en annen forståelse enn meg og deg men der stopper det også.

Legemiddel- epidemiologi har ikke noe med virus-epidemi å gjøre what-so-f-ever.
Vis hele sitatet...
Det var da å ta litt hardt i.
Hun er person som tidligere har jobbet som allmennlege i flere deler av Norge hun har doktorgrad i farmakologi og hun er utdannet innenfor sosialøkonomi. Nå jobber hun som forsker på Oslo universitetssykehus der hun forsker på T-celler.

Alt der andre kan jeg ikke kommentere på, rakk bare sett de første 10 minuttene av debatten før jeg måtte pause den pga andre saker som måtte gjøres.

Sitat av BAN Vis innlegg
Kan godt hende hysteridamen har rett i at dette blir heftig. Problemet er at vi ikke tjener noe på å utrydde sykdomen her mens smittefaren ute i verden fortsatt er tilstede. Da vil det bare blusse opp igjen og vi er like langt.

Taktikken Norge kjører er å la dette gå langsomt slik at vi kan ha bedre forutsetning for å behandle de 8 prosentene som får mer en bagatellmessige symptomer.

Personlig tror jeg vi alle hadde vært mye bedre tjent på å gi blaffen. Da ville vi ha vært ferdig med hele styret før sommeferien og hundretusener hadde sluppet å bli arbeidsledig.

Mens vi venter på fasiten så er det vår plikt å følge anbefalingene til regjering og FHI....
Vis hele sitatet...
JEG TROR at det Norge prøver på, og hva de ikke prøver på er St. Louis vs Philadelphia i 1918 under spanskesyken der Philadelphia lot alt gå som om ingenting mens St. Louis stengte ned alt av skoler +++++.

Resultater var:



https://www.history.com/news/spanish...esponse-cities

https://www.nih.gov/news-events/news...8-flu-pandemic

Med andre ord vil vi ikke over "den streken":

Sist endret av hvagjordo; 18. mars 2020 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flott illustrasjon hvagjordo. Norge tar den lange ruten og det vil føre til at flere kan få behandling. Problemet vårt er at bedrifter går dukken og arbeidsplasser forsvinner hvis dette tar for lang tid. Flere land har derfor holdt igjen på tiltakene fordi vi ikke har råd til å kjøre løpet helt ut. FHI har også gått inn for at Norge ikke skulle i lockdown enda.

Gjentar at selv om jeg er uenig skal vi alle følge rådene. Hvis vi ikke trekker i samme retning risikerer vi å havne med noe midt i mellom St. Louis og Philadelphia. Det er absolutt ikke bra...
Youtube har nå fjernet alle live stream oppdateringer av Coronaviruset fra søk. Hvorfor de gjør dette kan man bare spekulere i. Den største av disse streamene er denne: https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw [LIVE] Coronavirus Pandemic: Real Time Counter, World Map, News
Sitat av Gobity Vis innlegg
Mitt inntrykk er at Nyborg argumenterte mye basert på følelser, noe som er helt forståelig fra en lege som opplever dette på kloss hold. Og selv om hun reiser mange viktige spørsmål klarer jeg ikke å se at hun forholder seg 100% rasjonelt.

Kina har fått bukt med viruset ved å gå i full lockdown? Denne er det litt vanskelig å kjøpe da Kina garantert underrapporterer. I tillegg har de vært under lockdown vesentlig lenger enn 14 dager.

Hun snakker om spredningen i Oslo, men tar ikke høyde for alle som returnerte fra Østerike og Italia.

Hun later heller ikke til å ta høyde for at Norge har testet 28 500 personer og at dette gir utslag i det høye smittetallet. Ei heller jobben som er gjort med kontaktsporing.

Misforstå meg rett - jeg er en av de som kjøpte Antibac og munnbind i januar, og har vært kritisk til hvordan myndighetene håndterte dette fra start. Se gjerne på mine tidligere innlegg.
Men jeg tror det er mye FHI og regjeringen vurderer i forhold til makroøkonomi og langtidseffekter på samfunnet som hun ikke er i stand til å se kun som lege/forsker.
Vis hele sitatet...

Jeg skal droppe noen forsvarstale for dama, men vil bare kort legge til at hun faktisk også har en sos-øk grad på toppen av å være lege og forsker, så hun har nok langt større faglig forståelse når hun uttaler seg en hva vi gjengse "forumklovner" har. Og siden du nå nevner regjeringen så er hun helt sikkert langt bedre skolert enn noen i regjeringen, uten at det er av betydning. Poenget mitt er at jeg avfeier henne ikke, for jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere det hun sier. Men jeg håper andre som har den kunnskapen velger å faktisk bruke kunnskapen sin før de faller dom over dama - og faktisk bruker ørene og lytter til hva hun faktisk sier heller enn å rate hennes opptreden, stil og følelser som om hun var på en Idol-audition.
Sist endret av _abc_; 18. mars 2020 kl. 15:19.
Sitat av BAN Vis innlegg
Personlig tror jeg vi alle hadde vært mye bedre tjent på å gi blaffen. Da ville vi ha vært ferdig med hele styret før sommeferien og hundretusener hadde sluppet å bli arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Mange, kanskje, men «alle» er å ta litt hardt i. Tror i alle fall det er noen titalls tusen overarbeidete helsearbeidere, døde mennesker og pårørende som ville vært uenige i den påstanden.
Sist endret av Realist1; 18. mars 2020 kl. 16:13.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mange, kanskje, men «alle» er å ta litt hardt i. Tror i alle fall det er noen titalls tusen overarbeidete helsearbeidere, døde mennesker og pårørende som ville vært uenige i den påstanden.
Vis hele sitatet...
Ble personlig til alle? Helsearbeiderne blir overbelastet uansett...

Jeg har selv slektninger i faresonen så ikke tro jeg sitter i en boble.
Sist endret av BAN; 18. mars 2020 kl. 17:05.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg skal droppe noen forsvarstale for dama, men vil bare kort legge til at hun faktisk også har en sos-øk grad på toppen av å være lege og forsker, så hun har nok langt større faglig forståelse når hun uttaler seg en hva vi gjengse "forumklovner" har. Og siden du nå nevner regjeringen så er hun helt sikkert langt bedre skolert enn noen i regjeringen, uten at det er av betydning. Poenget mitt er at jeg avfeier henne ikke, for jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere det hun sier. Men jeg håper andre som har den kunnskapen velger å faktisk bruke kunnskapen sin før de faller dom over dama - og faktisk bruker ørene og lytter til hva hun faktisk sier heller enn å rate hennes opptreden, stil og følelser som om hun var på en Idol-audition.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Det ville vært naivt å avfeie henne bare fordi hun har sterke følelser om saken
Sitat av BAN Vis innlegg
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Sitat av BAN Vis innlegg
Personlig tror jeg vi alle hadde vært mye bedre tjent på å gi blaffen. Da ville vi ha vært ferdig med hele styret før sommeferien og hundretusener hadde sluppet å bli arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Mange, kanskje, men «alle» er å ta litt hardt i. Tror i alle fall det er noen titalls tusen overarbeidete helsearbeidere, døde mennesker og pårørende som ville vært uenige i den påstanden.
Vis hele sitatet...
Ble personlig til alle? Helsearbeiderne blir overbelastet uansett...
Vis hele sitatet...
Det reageres på den uthevede formuleringen. Det du skriver er at din oppfatning om saken er at alle hadde vært best tjent med at vi bare ga blaffen. Det faller opplagt på sin egen urimelighet, noe Realist1 påpeker.

Mener du kanskje heller at samfunnet som helhet ville vært best tjent ved at alle ga blaffen?
Sist endret av Myoxocephalus; 18. mars 2020 kl. 17:32.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det reageres på den uthevede formuleringen. Det du skriver er at din oppfatning om saken er at alle hadde vært best tjent med at vi bare ga blaffen. Det faller opplagt på sin egen urimelighet, noe Realist1 påpeker.

Mener du kanskje heller at samfunnet som helhet ville vært best tjent ved at alle ga blaffen?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke bare samfunnet vårt men hele verden...

Tenk på hvordan hverdagen ser ut hvis vi sitter her å diskuterer i desember. Olje går for 10 dollar, kronen er knapt verdt mer en monopolpenger, 500000 arbeidsledige og etterslepet på operasjoner som utsettes i dag er enda ikke fikset og folk dør i operasjonskø for andre ting en corona.

Hvor lenge klarer vi å oppretholde en lockdown før velferdssamfunnet bryter sammen?

Håper de som bestemmer hvordan vi skal håndtere dette har informasjon som gir håp om at det går over før hele verdensøkonomien kneler. Da vil dødstallene bli mye høyere en det denne pandemien klarer på egen hånd.

Det er ikke mangel på empati som gjør at jeg mener det jeg gjør. Det er at jeg tror at ting blir verre med seigpining.

Over 100 firmaer har varslet NAV om masseoppsigelser. over 100000 er permittert. Dette vil gi ringvirkninger som fører til flere permitteringer og oppsigelser. I de fleste land i verden vil det samme skje...
Oljen tippet såvidt rett under 10$ fatet i 1997 ish? Det ble snakket om full krise og elendighet og fattigdom i årevis. Men det gikk seg nå til rimelig kjapt. Og før folk virkelig hadde tatt inn over seg hvor alvorlig oljeprisen var for vår felles velferdsstat og samfunn som vi da kjente det så begynte en ny greie å få litt plass i hodet på folk, investorer og nerder. Det var noe de kalte internettet, og som gjorde at pc'er kun være i nettverk også utenfor huset/jobben og plutselig var IT det nye buzz order og det alle skulle tjene grovt på. Det gikk forsåvidt veldig bra i ca 5-6 år, til tross for alle analytikere og finansfolk og andre forståsegpåere mente denne interwebben var en døgnflue og det aldri ville bli noe for allmuen.

Det ble ingen ny krise som den på slutten av 80 tallet til tross for at oljen havnet under de magiske 10$ fatet, og trass dystre spådommer om fallitt og brødløshet så lever jo oljebransjen ennå. Og prisen dro seg sakte men sikkert opp.

Også denne gangen vil nok den menneskelige grådigheten og spekulasjons-lyst avhjelpe krisen noe. Forskjellen nå er at etterspørselen kan bli langvarig lav slik at det går tid før prisen øker. Men da blir det vel andre motorer som drar hjulene rundt. For det er penger tross alt, og de pengene søker stadig nye hjem. Heldigvis.
Sist endret av _abc_; 18. mars 2020 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oljefondet vårt på 10000 milliarder har virket dritsvært og skulle sikre økonomien vår i fremtiden. Hvor mange uker med 100000 permitterte klarer vi før det er borte? 200000 permitterte? 500000?

Ting har gått i stå og konkursene har allerede meldt seg.

USA slengte likegodt nesten et helt oljefond på bordet i første bevilgning. Hvor mange til trenger de?

Hva med alle landene som ikke har et oljefond i et knipetak?
Sist endret av BAN; 18. mars 2020 kl. 19:01.
Ett problem jeg ser akkurat i denne saken er at det kan bli vanskelig å få noe konkret igjen for krisepengene. Om dette kun var en økonomisk krise kunne vi feks hatt oljefyrt fortgang i veiutbygging, fått opp et par nye sykehus eller tatt i et skippertak for å sikre dobbeltspor. Vi kunne oljedopet flere sektorer slik at det ble masse nye oppdrag og slik at bedriftene igjen så behovet for nye ansettelser.

Problemet nå er jo at vi kan oljedope feks reiseliv for å gi kunstig åndedrett til overnatting, luftfart etc men folk blir jo fortsatt sittende hjemme så det skaper jo ikke flere jobber, det skaper ikke inntekter i form av arbeidsgiveravgift, skatt, moms etc. Så å ta fram excel arket å forsøke å regne på hvordan dette slår ut over tid kan bli en real halloween opplevelse. For det blir kanskje ingen snarlig drift, og selv om vi oljedoper bedriftene så blir det jo bare penger til løpende utgifter. De blir jo ikke å bruke masse ekstra penger, de tar ikke inn de permitterte slik at skatt og arb.avg. begynner å rulle inn til staten igjen og slik at staten får økte inntekter. Og da kan selv et oljefond bli småpenger, selv i et lite land som Norge.

Åssen ble det forresten med den svenskegrensa, er det automatisk hjemme-karantene i 14 dager om man reiser over nå? Eller var det over helgen at det trår i kraft? Det har vært så mye coronagreier de siste ukene at det går litt rundt i huet nå.
Sist endret av _abc_; 19. mars 2020 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du blir forvirret så kan du jo tenke deg til forvirringen til turister som reiste igjennom halve landet med flybytter og taxi for så å få beskjed om at de enten måtte reise tilbake eller sitte 14 dager i karantene....
BRAND ∞ STRONG
Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis du blir forvirret så kan du jo tenke deg til forvirringen til turister som reiste igjennom halve landet med flybytter og taxi for så å få beskjed om at de enten måtte reise tilbake eller sitte 14 dager i karantene....
Vis hele sitatet...
..man er vel egentlig ganske forvirra generelt hvis man, som turist, fortsetter rundt i Europa i disse dager.

Sikkert kjipt å sette seg på første fly hjem og kanskje tape alt man har investert i reisen,
men jeg ville ikke tatt sjansen på å loffe rundt i disse dager.
Spesielt ikke med Asiatisk utseende.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av BAN Vis innlegg
Oljefondet vårt på 10000 milliarder har virket dritsvært og skulle sikre økonomien vår i fremtiden. Hvor mange uker med 100000 permitterte klarer vi før det er borte? 200000 permitterte? 500000?

Ting har gått i stå og konkursene har allerede meldt seg.

USA slengte likegodt nesten et helt oljefond på bordet i første bevilgning. Hvor mange til trenger de?

Hva med alle landene som ikke har et oljefond i et knipetak?
Vis hele sitatet...
Kort fortalt - jævla mange uker.

Oljefondet tilsvarer 6-7 norske statsbudsjetter, altså alle pengene Norge bruker på absolutt alt i løpet av et år. Oljefondet eier rundt 1,4% av alle børsnoterte selskaper i hele verden.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Kort fortalt - jævla mange uker.

Oljefondet tilsvarer 6-7 norske statsbudsjetter, altså alle pengene Norge bruker på absolutt alt i løpet av et år. Oljefondet eier rundt 1,4% av alle børsnoterte selskaper i hele verden.
Vis hele sitatet...
Inkluderer du tap av skatteinntekter også? 4% av arbeidsstokken ble permittert i løpet av helgen som var og dette skal pågå i 18-24 måneder...

Hadde det vært snakk om et par tre måneder så hadde det sikkert ikke vært noe problem.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hæ? Hva har skatteinntekter med det å gjøre?

Per dags dato er det 6-7 ganger statsbudsjettet. Det er selvsagt ikke likvide midler, men det er betydelig mye mer enn det koster å ha en stor del av norges befolkning på permisjon.
Folk som blir oppsagt i tusentall blir ikke å betale inn like mye skatt som nå. Statsbudsjettet er finansiert av skattepenger og vil dermed også måtte smøres med oljepenger. Oljefondet risikerer også å krympe dramatisk om det blir børskrakk.

Vi klarer oss nok selv om dette drar ut i langdrag men veldig mange nasjoner har ikke penger på bok slik som vi. En bekjempelse av pandemien burde inkludere hele verden da vi ikke har mulighet til å bli som Nord-Korea å stenge oss inne de neste tiårene.

Veldig mange jobber blir å forsvinne permanent om ikke en luring hoster opp en medisin eller vaksine som virker. Jobber som blir borte gjør at den økonomiske effekten varer lenge etter at viruset er borte.

Vi kan også risikere å bli pålagt å bidra til EU.
Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis du blir forvirret så kan du jo tenke deg til forvirringen til turister som reiste igjennom halve landet med flybytter og taxi for så å få beskjed om at de enten måtte reise tilbake eller sitte 14 dager i karantene....
Vis hele sitatet...
Jeg ble forvirret pga tollerne, for de skrev i dag tidlig at det var innreiseforbud til sverige og finland. Så ble Sverige fjernet. Nå står det at det kun gjelder Finland. Så vanskelig å vite om åssen reglene er for dagstur til Sverige nå om dagen.

Om noen har oppdatert info, skal man i karantene i 14 dager nå om man reiser over til Sverige for litt svenskehandel? Eller starter den regelen over helga først?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
3Blue1Brown la ut en fin video i helgen: Exponential growth and epidemics [8 min]

Den forklarer kort og enkelt hvordan matematikken bak smittespredning virker. Kan være interessant å se!
Vis hele sitatet...
I tillegg til denne, så har det kommet et par andre interessante videoer fra store YouTube-kanaler:

Khan Academy – Estimating actual COVID 19 cases (novel corona virus infections) in an area based on deaths

Mark Rober – How To See Germs Spread (Coronavirus)
Du skal jo ikke reise til Sverige på dagstur. Og om du gjør det allikevel må du jo sjekke for hver dag. Nye regler kommer på veldig kort varsel i disse tider.
Ser på nyhetene at i Kalifornia blir alle bedt om å holde seg inne. Samtidig er det kø for å få kjøpt seg våpen i de fleste våpensjappene der.

Mentaliteten der er vel at alle må redde seg selv så godt de kan.
Sitat av hollow Vis innlegg
Ser på nyhetene at i Kalifornia blir alle bedt om å holde seg inne. Samtidig er det kø for å få kjøpt seg våpen i de fleste våpensjappene der.

Mentaliteten der er vel at alle må redde seg selv så godt de kan.
Vis hele sitatet...
Ikke helt ulikt tilstandene i matvarebutikker her i Norge torsdag 14.03 til lørdag 16.03, altså.
Utviklet for noen uker siden en enkel nettside som jeg har brukt som et slags personlig arkiv.

Link: https://ncov19.no

I oppdateringer øverst har jeg lagret rapporter/studier/nyheter som har vært spesielt interessant for min del. Det aller meste kommer fra daglige runder på aviser, reddit, 4chan ol.

Nederst på forsiden har jeg listet opp gode informasjonskanaler basert på kategorier. De fleste har jeg brukt fast selv.

Tanken min er at det skal være gratis, reklamefritt og oversiktlig. Håper det kan være til nytte for folk som snubler over det.

Noe av innholdet som f.eks tidslinje er work in progress. Utvikler dette ved siden av fulltids jobb så har dessverre begrenset med kapasitet.
Sitat av AFI Vis innlegg
reddit, 4chan ol.
Vis hele sitatet...
Kunne vært interessant å ha en oversikt over de forskjellige
konspirasjonsteoriene som omhandler virusutbruddet. Det
begynner å bli en del av dem nå. Flere av dem later til å
ha blitt postet først på bl.a. 4chan.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
J
Om noen har oppdatert info, skal man i karantene i 14 dager nå om man reiser over til Sverige for litt svenskehandel? Eller starter den regelen over helga først?
Vis hele sitatet...
Tror det gjelder fra sist tirsdag, dvs 17. mars.

Kan man bryte karantene og sette seg i bil og reise rett til charlottenberg uten å gå ut av bil på norsk side om man trenger refill av varer under sin karantene forresten? Sukkerskatten i Norge er jo fortsatt påskrudd.
Sitat av hollow Vis innlegg
Tror det gjelder fra sist tirsdag, dvs 17. mars.

Kan man bryte karantene og sette seg i bil og reise rett til charlottenberg uten å gå ut av bil på norsk side om man trenger refill av varer under sin karantene forresten? Sukkerskatten i Norge er jo fortsatt påskrudd.
Vis hele sitatet...
Er du satt i karantene pga påvist Corona virus ?
YouTube-algoritmen har akkurat gjenopplivet denne korte, lille TED-talken med Bill Gates fra 2015:

The next outbreak? We're not ready | Bill Gates
Sitat av Realist1 Vis innlegg
YouTube-algoritmen har akkurat gjenopplivet denne korte, lille TED-talken med Bill Gates fra 2015:

The next outbreak? We're not ready | Bill Gates
Vis hele sitatet...
Så Sant! Vi har definitivt bevist at vi ikke var klare for selv dette viruset. Hva om vi får ett virus som er mye mere dødlig enn dette?

Filmen som har tatt av i de siste månedene er jo "Contagion", der viruset er MYE mere dødlig, men effekten er ganske så like som det vi ser idag.
Har Norge klart stagnere viruset betraktelig bedre enn enkelte andre land? Mtp dødsfall. Spania er ikke langt etter Italia nå.

Eller ligger det ulmer, vi vil se en stor økning de neste ukene?
Jeg tror vi kommer etter. Mer vet jeg ikke da jeg ikke kan spå....
Sverige har jo ikke hatt noen særlig tiltak før nå. Lå på ca samme rate fram til i går på dødsfall. Men ser det har steget betraktelig på kort tid nå.
Er vel ingenting som tilsier at vi kommer ukontrollert etter uten at det blir sluppet opp litt på restriksjonene.
Vet ikke med Spania men Italia er det jo mange faktorer som ikke er relevante og sammenlignbare for oss.
Det som er litt interessant er jo det faktum at det må slippes opp litt på restriksjonene.
Noen forskere mener at vi kommer til å måtte gå gjennom flere bølger mer enn denne ene flate kurven det blables om.

https://forskning.no/epidemier-forsk...funnet/1658487
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har Norge klart stagnere viruset betraktelig bedre enn enkelte andre land? Mtp dødsfall. Spania er ikke langt etter Italia nå.
Vis hele sitatet...
No kjenner ikkje eg smittesituasjonen i Spania i detalj, men hugs at svært mange av dei som har testa positivt i Noreg har fått smitta på vinterferie i Italia og Østerrike. Det antyder at det er relativt unge folk. I tillegg tester Noreg aktivt, og er i verdstoppen på testing:



Det vil sei at vi antakeleg har avdekka fleire av dei milde tilfella. Det er mange slike faktorer som gjer at tala vil variere frå land til land, utan at det nødvendigvis indikerer ein reell skilnad.

Beste tipset akkurat no er å anta at tala i beste fall ikkje er nøyaktige.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har Norge klart stagnere viruset betraktelig bedre enn enkelte andre land? Mtp dødsfall. Spania er ikke langt etter Italia nå.

Eller ligger det ulmer, vi vil se en stor økning de neste ukene?
Vis hele sitatet...
Den første økningen er hovedsaklig importerte tilfeller slik at den reelle interne spredningen ikke startet før et senere tidspunkt så jeg tipper vi ser en nedgang før det kommer en oppgang igjen.

Her i byen virker det som at ting er som vanlig utenom at skolene er stengt, mye folk i byen, mye folk på kjøpesentrene osv. så det er nok en grei smittespredning.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Den første økningen er hovedsaklig importerte tilfeller slik at den reelle interne spredningen ikke startet før et senere tidspunkt så jeg tipper vi ser en nedgang før det kommer en oppgang igjen.

Her i byen virker det som at ting er som vanlig utenom at skolene er stengt, mye folk i byen, mye folk på kjøpesentrene osv. så det er nok en grei smittespredning.
Vis hele sitatet...
Hvilken by er det? Fredrikstad, Sarpsborg, Moss etc. er ganske så stille og rolig. Mennesker er mennesker, og mennesker er idioter. Det eneste som funker er klekkelige bøter som svir. Virker å være noe de fleste nordmenn missliker 😌
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No kjenner ikkje eg smittesituasjonen i Spania i detalj, men hugs at svært mange av dei som har testa positivt i Noreg har fått smitta på vinterferie i Italia og Østerrike. Det antyder at det er relativt unge folk. I tillegg tester Noreg aktivt, og er i verdstoppen på testing:



Det vil sei at vi antakeleg har avdekka fleire av dei milde tilfella. Det er mange slike faktorer som gjer at tala vil variere frå land til land, utan at det nødvendigvis indikerer ein reell skilnad.

Beste tipset akkurat no er å anta at tala i beste fall ikkje er nøyaktige.
Vis hele sitatet...
Testkapasiteten øker visstnok mye til uka har jeg hørt, så kanskje vi får et litt mer pålitelig bilde etterhvert.
I Praha krever myndighetene munnbind ved ferdsel utendørs.
Sitat av hollow Vis innlegg
I Praha krever myndighetene munnbind ved ferdsel utendørs.
Vis hele sitatet...
Det krever jo at en får tak i det. Her i Norge er det visstnok utsolgt overalt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det krever jo at en får tak i det. Her i Norge er det visstnok utsolgt overalt.
Vis hele sitatet...
Er vell derfor dem ber folk ikke bruke det her. Mens i Asia blir du sett rart på om du ikke bruker munnbind.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er vell derfor dem ber folk ikke bruke det her. Mens i Asia blir du sett rart på om du ikke bruker munnbind.
Vis hele sitatet...
Men må det ikke være en "spesiell type" munnbind? N95 eller noe sånt? Hører jo stadig vekk at det nærmest er tomt i alle butikker osv. Vil tro de fattige i Asia fort kan finne på å bruke samme munnbind flere ganger, noe som tydeligvis kan gjøre vondt verre, og i tillegg skal det mye til (for en person i panikk uten Internett) å sjekke at det ikke er "fake" N95.
Bare så folk vet: Munnbind beskytter andre fra deg! Det er først og fremst for de andres skyld. Altså ikke forhindre at noe trenger inn, men at du hoster og spytter syken videre. Derfor man ser leger ha på seg munnbind, for ikke å smitte pasienten.
Hva er det som gjør at enkelte mennesker er så utrolig tungnemme når det kommer til karantene og isolasjon? I marka er det nærmest folkevandring, flere kjøpesentre flommer over av shoppeglade mennesker og I Oslo måtte myndighetene stenge ned all alkoholservering fordi gjestene og utestedene ikke klarte å oppføre seg og holde nødvendig avstand. Barn og ungdommer samles i "klaser" utenfor og jeg kan både se at de er mange og at de leker helt normalt - og altså langt tettere enn 1-2 meter. Hvor er foreldrene? Dette må jo de voksne ta tak i og snakke med barna sine på en slik måte at de faktisk forstår og tar inn over seg viktigheten av dugnaden. Og fra folk som bor slik til at de har utsikt til "utendørs apparater" hører jeg det er nærmest kø for å kunne trene kroppshev og triceps.

Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å lytte til det som blir sagt? Det er en nasjonal dugnad nå for å begrense smitten av corona. Da får folk holde seg hjemme utenom helt nødvendige oppgaver som å gå på kolonialbutikk eller apotek. Vi klarer oss noen uker uten utepils, eller å leve det normale flokk-livet. Blir litt oppgitt over folks manglende evne til å faktisk ta inn over seg alvoret i dette.
Sitat av algernon Vis innlegg
Bare så folk vet: Munnbind beskytter andre fra deg! Det er først og fremst for de andres skyld. Altså ikke forhindre at noe trenger inn, men at du hoster og spytter syken videre. Derfor man ser leger ha på seg munnbind, for ikke å smitte pasienten.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke helt. Det er riktig at vanlig munnbind som leger bruker er for å beskytte pasientene, og disse beskytter deg ikke mot andre. Men så har du munnbind som n95 og n100, disse beskytter deg for andre. Dette blir brukt av leger som jobber på isolat og div andre yrker som jobber med asbest og andre farlig stoffer.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva er det som gjør at enkelte mennesker er så utrolig tungnemme når det kommer til karantene og isolasjon? I marka er det nærmest folkevandring, flere kjøpesentre flommer over av shoppeglade mennesker og I Oslo måtte myndighetene stenge ned all alkoholservering fordi gjestene og utestedene ikke klarte å oppføre seg og holde nødvendig avstand. Barn og ungdommer samles i "klaser" utenfor og jeg kan både se at de er mange og at de leker helt normalt - og altså langt tettere enn 1-2 meter. Hvor er foreldrene? Dette må jo de voksne ta tak i og snakke med barna sine på en slik måte at de faktisk forstår og tar inn over seg viktigheten av dugnaden. Og fra folk som bor slik til at de har utsikt til "utendørs apparater" hører jeg det er nærmest kø for å kunne trene kroppshev og triceps.

Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å lytte til det som blir sagt? Det er en nasjonal dugnad nå for å begrense smitten av corona. Da får folk holde seg hjemme utenom helt nødvendige oppgaver som å gå på kolonialbutikk eller apotek. Vi klarer oss noen uker uten utepils, eller å leve det normale flokk-livet. Blir litt oppgitt over folks manglende evne til å faktisk ta inn over seg alvoret i dette.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke vanlige folk hverken i karantene eller isolasjon, og det er heller ingen krav om at folk skal holde seg hjemme hele dagen, vi skal holde avstand og ha økt fokus på hygiene.
Hadde meningen vært at vi skulle holdt oss i isolasjon så hadde ikke restauranter eller alkoholservering vært åpent.
Til og med dyreparken er åpen, selv om jeg selv synes det er litt merkelig at vi skal ha hjemmekontor og stengte skoler mens ikea skal holde åpent.
Hos coop er smågodt fy-fy men selvplukk av frukt og bakevarer er helt ok, så det er en del ting som ikke gir mening i denne situasjonen.
Uvaksinert 👍
Nå må folk slappe av. Når man leser poster på Facebook som henger ut folk som har fest hjemme har det faen meg gått for langt. Rart hvordan man skal bry seg med hva alle andre gjør, bur seg selv inne da vel hvis man er så redd. Tror når dette er over så ser man at måten det ble gjort på er helt feil. Det positive er at regjerende partier da er historie. Tro om Erna kan stilles for riksrett for å ha ødelagt landets økonomi?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Nå må folk slappe av. Når man leser poster på Facebook som henger ut folk som har fest hjemme har det faen meg gått for langt.
Vis hele sitatet...
Gitt utviklinga vi ser i Italia, der dei åpenbart ikkje har kontroll på epidemien er eg ikkje så sikker på at det er for strengt tiltak.
Sitat av daffe Vis innlegg
Rart hvordan man skal bry seg med hva alle andre gjør, bur seg selv inne da vel hvis man er så redd.
Vis hele sitatet...
Muligens fordi smitterisikoen i samfunnet har noko å med andre sin oppførsel å gjere. Eg held meg innandørs, og minimerer kontakten med andre. Det vil sei at eg (og mange, mange andre) ofrar noko til beste for alle. Dei som ikkje gjer det øydelegg langt på veg min og andre sin innsats for å hindre smitte. Det irriterer meg - og mange andre. Min vilje til å ofre sosial omgang vert redusert når andre åpenbart ikkje er villige til det.
Sitat av daffe Vis innlegg
Tror når dette er over så ser man at måten det ble gjort på er helt feil.
Vis hele sitatet...
Ah, og den innsikta baserer du på kva? Daffe, den anonyme brukaren på nFF veit betre enn WHO og svært mange som har brukt livet sitt på å forske på epidemier?
Sitat av daffe Vis innlegg
Det positive er at regjerende partier da er historie. Tro om Erna kan stilles for riksrett for å ha ødelagt landets økonomi?
Vis hele sitatet...
Eg har sett ein del teit frå deg, men dette tar strengt tatt kaka. Svaret er åpenbart nei.

Du har over lang tid vist deg fram som konspinut, med eit svært alternativt syn på helse og vitenskap. Dette er endå eit døme på det. Det er strengt tatt ikkje verdt å bruke tid på deg, men samtidig er det viktig at vaset ditt ikkje får stå uimotsagt.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Det kan da ikke være så forbanna vanskelig å lytte til det som blir sagt? Det er en nasjonal dugnad nå for å begrense smitten av corona. Da får folk holde seg hjemme utenom helt nødvendige oppgaver som å gå på kolonialbutikk eller apotek. Vi klarer oss noen uker uten utepils, eller å leve det normale flokk-livet. Blir litt oppgitt over folks manglende evne til å faktisk ta inn over seg alvoret i dette.
Vis hele sitatet...
Folk flest gjør jo som det blir sagt. Nå har også hyttefolket kapitulert.

Problemet er jo bare at myndighetene ikke er tydelige på hva de gjør.

FHI prøver å forholde seg til WHO men blir overkjørt abv myndighetene.

Myndighetene er svært utydelige på om de satser på bekjempelse eller flokkimmunitet. Vi får bare håpe og tro at de finner en retning nå innen torsdag.

Selv er jeg lite panisk for dette. Likevel liten tru på bekjempelse, om ikke smitte og immunitet blir veien å gå tenker jeg det bare er en fordel å bli ferdig med det så jeg utsetter meg gjerne for smitte. Nå er tidne inne for å være dårlig noen dager så er jeg "fit for fight" til å begynne jobbe igjen når det melder seg og flere blir syke.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå er tidne inne for å være dårlig noen dager så er jeg "fit for fight" til å begynne jobbe igjen når det melder seg og flere blir syke.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du ikke dauer da såklart...
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Ja, hvis du ikke dauer da såklart...
Vis hele sitatet...
Ja det er jo selvfølgelig en og annen promilles sannsynlighet for det, takk for at du minner meg på å spille i Lotto. Jeg er ikke i noen risikogruppe og under "risikoalder". Fordelen nå er jo også at jeg er ganske sikret å få den nødvendige helsehjelpen. Ikke sikkert det blir like lett og selvfølgelig i april/mai.