Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 180786
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg vet ikke, jeg har ikke lest den. Men jeg stoler på, at de i TWIV vet hva de snakker om. Jeg skulle ønske, at flere hadde giddet og høre på dem også. Jeg har ikke hørt på så mange av episodene, men den nest siste går her nå.


Dem kom egentlig med ypperlig informasjon under ebola-kulen for noen år siden også. Dem er egentlig en veldig god kilde til informasjon innen virussykdommer. Fra samme nettsiden har du også podkaster om parasittisme og bakterie(infeksjoner) også. Har lært mye kult (iallfall for en nerd), og mye nyttig der.
Vis hele sitatet...
Ok skjønner, ting skjer fort og selv har jeg ikke sett den faktiske studien. Kun artikkelen som beskriver den så jeg lener meg kun på det foreløpig, og det kan selvsagt være at noe ikke stemmer der. Takk for saklig svar
Sitat av Gobity Vis innlegg
Hva innbyggerne i Singapore pleier å gjøre er fullstendig irrelevant. Ta heller en titt på hva myndighetene iverksatte av umiddelbare tiltak som innbyggerne dermed måtte forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Du tok ikke poenget.

Satte de myndighetene inn tiltak for å hindre folk å reise på ferie til ett risikofritt land som skulle vise seg å få utbrudd?

Skal du sammenligne så må du gjøre det, ikke bare bruke tall som helt random skremselspropaganda.

>50% av smitta nordmenn spores til Italia.

Mener du at norske myndigheter burde satt hele landet i karantene fra å reise på vinterferie "just in case"?
Sitat av Streit Vis innlegg
Må innrømme at jeg tidligere var overbevist om at dette var relativt ufarlig, men blir skremt av statistikk fra Italia. Greit nok at landet har Europas eldste befolkning, men er det noen som har sett aldersfordeling på dødsfall i Italia?
Vis hele sitatet...
Flest eldre som dør der ja-men nok syke der til at valget må gjøres hvem som skal få bruke respiratorene.

Tipper at det ikke finnes nok av disse her på berget heller om tallet på alvorlig syke stiger.

Så sikkert greit om man kan forsinke smitten og spre den ut over tid.
Siden man nå går inn i en ny fase så må det i mye større grad legges til rette for at alle som har noen av symptomene kan få testet seg. Jeg har selv litt feber nå, men oppfyller ikke kriteriene for å bli testet, da jeg ikke kan si om jeg har vært i nærheten av noen med coronasmitte, og jeg har heller ikke vært i noen av risikolandene. Holder meg uansett hjemme inntil videre.
Er jo utrolig flåsete av de som lirer av seg "det er jo bare en influensa".
En vanlig influensa har vel dødelighet på 0,1 - 0,2 %. Sålangt har Corona viruset en dødelighet på 3,4% som vel identiske med Spanskesyken.
Og så ser jeg noen sier at snittalderen i Italia er 81 år etc. Men også med vanlige influensaer og Spanskesyken så er også der dødeligheten høyest for gamle og svake så sammenligningene er helt legitime.
Det er vel riktig at Spanskesyken tok flere liv en 1 og 2 verdenskrig tilsammen.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Siden man nå går inn i en ny fase så må det i mye større grad legges til rette for at alle som har noen av symptomene kan få testet seg. Jeg har selv litt feber nå, men oppfyller ikke kriteriene for å bli testet, da jeg ikke kan si om jeg har vært i nærheten av noen med coronasmitte, og jeg har heller ikke vært i noen av risikolandene. Holder meg uansett hjemme inntil videre.
Vis hele sitatet...
Sitter med influensasymptomer selv og skal i følge nettsidene til fhi ikke testes selv om alt tyder på at vi er kommet til intern smitte i landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Siden man nå går inn i en ny fase så må det i mye større grad legges til rette for at alle som har noen av symptomene kan få testet seg.
Vis hele sitatet...
Kvifor det? Når det vert vanlegare er det mindre poeng i å teste; det har kostnader for samfunnet, og gir i realiteten relativt lite informasjon.

Så lenge du kun har milde symptomer er det heller ikkje relevant for medisinsk behandling. Kvifor skal då samfunnet bruke tid og ressurser på å sjekke? Er det ikkje betre å nytte dei ressursane på dei tilfella som treng hjelp?
Denne coronapanikken har i alle fall utløst en imponerende handligskraft og offervilje i alle samfunnslag! Hvis vi klarer å bruke en liten promille av denne innsatsen på å løse klimaproblemene, så tror jeg faktisk at vi når togradersmålet med god margin.
Jeg blir helt matt av folk som mener de skal testes når de ikke er alvorlig syke. Snakk om å legge unødig beslag på norsk helsevesen. Er du syk med milde influensasymptomer, gjør som normale folk og hold deg hjemme til du er frisk. Og i disse coronatider følg anmodningen fra fhi og ikke gå ut av døra hjemme før du har vært symptomfri i en uke.
Sist endret av bruisepristine; 10. mars 2020 kl. 21:09.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hah! Litt nedsig for de som mener corona er naturens måte å begrense populasjonen på, da.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Jeg blir helt matt av folk som mener de skal testes når de ikke er alvorlig syke. Snakk om å legge unødig beslag på norsk helsevesen. Er du syk med milde influensasymptomer, gjør som normale folk og hold deg hjemme til du er frisk. Og i disse coronatider følg anmodningen fra fhi og ikke gå ut av døra hjemme før du har vært symptomfri i en uke.
Vis hele sitatet...
Foreløpig er det vel ikke akkurat noe press på helsevesenet så det må da være bedre å få gått på jobb enn å sette seg selv i karantene i 14 dager bare fordi en hoster litt og har litt feber.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Siden man nå går inn i en ny fase så må det i mye større grad legges til rette for at alle som har noen av symptomene kan få testet seg. Jeg har selv litt feber nå, men oppfyller ikke kriteriene for å bli testet, da jeg ikke kan si om jeg har vært i nærheten av noen med coronasmitte, og jeg har heller ikke vært i noen av risikolandene. Holder meg uansett hjemme inntil videre.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så enkelt tror jeg. Hvis du faktisk er smittet, men kun
har svake symptomer, er nok den beste måten å unngå smittespredning
at du holder deg unna folk.

Skal man teste mistenkte smittebærere bør dette først og fremst gjelde
personer med stor kontaktflate i miljøer med folk i risikogrupper - altså
helsearbeidere og tilsvarende.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Foreløpig er det vel ikke akkurat noe press på helsevesenet så det må da være bedre å få gått på jobb enn å sette seg selv i karantene i 14 dager bare fordi en hoster litt og har litt feber.
Vis hele sitatet...

Du fatter lite om du mener det du skriver her.. Kanskje du skal tenke litt lenger enn nesa rekker..?

Fordi om viruset ikke er farlig for akkurat DEG, tenk om du har dette viruset, går på jobb og smitter 2 stk på veien. Så smitter de bestemora si, som dør.... Tenk litt lengere enn egen helse, tufs.
Sist endret av Heimdall-; 10. mars 2020 kl. 23:20.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du fatter lite om du mener det du skriver her.. Kanskje du skal tenke litt lenger enn nesa rekker..?

Fordi om viruset ikke er farlig for akkurat DEG, tenk om du har dette viruset, går på jobb og smitter 2 stk på veien. Så smitter de bestemora si, som dør.... Tenk litt lengere enn egen helse, tufs.
Vis hele sitatet...
Tror poenget hans var at, dersom det er mulig, er det bedre å få testa seg for viruset, slik at en ikke går i to uker karantene uten grunn.
Isåfall legger jeg meg flat.. leste bare den kommentaren uten kontekst.. Skada etter å ha lest kommentarfelt på vg.no��

Der har du :
"Det er jo ikke værre en influensa, dør 900(!!) årlig av det"
"Er jo bare gamle som dør, ikke vits i å ta hensyn da.." osv..
Sist endret av Heimdall-; 10. mars 2020 kl. 23:30.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Isåfall legger jeg meg flat.. leste bare den kommentaren uten kontekst.. Skada etter å ha lest kommentarfelt på vg.no��

Der har du :
"Det er jo ikke værre en influensa, dør 900(!!) årlig av det"
"Er jo bare gamle som dør, ikke vits i å ta hensyn da.." osv..
Vis hele sitatet...
I den konteksten er jeg enig. Jeg er ikke redd for min egen helse, men har ikke lyst til å miste besteforeldre til dette.

Jeg må si at temaet karantene sånn sett er det som stresser meg mest her, både mtp eksamen i et intensivt realfagsforkurs, og det å potensielt bli satt i karantene. Jeg sliter veldig uten noe sosialt samvær i hverdagen. Jeg ville nok ikke vært så egoistisk at jeg hadde brutt karantenen, men jeg vet at det hadde vært tungt psykisk.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitter med influensasymptomer selv og skal i følge nettsidene til fhi ikke testes selv om alt tyder på at vi er kommet til intern smitte i landet.
Vis hele sitatet...
Uffda, så kjedelig å lese. Dette rir du forhåpentligvis av deg fort

God bedring uansett og mas på legene om du blir skikkelig dårlig da!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor det? Når det vert vanlegare er det mindre poeng i å teste; det har kostnader for samfunnet, og gir i realiteten relativt lite informasjon.

Så lenge du kun har milde symptomer er det heller ikkje relevant for medisinsk behandling. Kvifor skal då samfunnet bruke tid og ressurser på å sjekke? Er det ikkje betre å nytte dei ressursane på dei tilfella som treng hjelp?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er mindre poeng i å teste når det har gått så langt at det er blitt mer vanlig å ha det, men så langt har det ikke gått ennå. Jeg tror det er et effektivt tiltak for å forhindre smitte, og spesielt viktig nå så tidlig som mulig.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er nok ikke så enkelt tror jeg. Hvis du faktisk er smittet, men kun
har svake symptomer, er nok den beste måten å unngå smittespredning
at du holder deg unna folk.

Skal man teste mistenkte smittebærere bør dette først og fremst gjelde
personer med stor kontaktflate i miljøer med folk i risikogrupper - altså
helsearbeidere og tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg har corona selv, men jeg tilhører nok den gruppen personer du nevnte der. Jeg har vært borti folk fra utsatte land som Østerrike og Italia blant annet.

Hadde uansett vært fint å kun være i karantene i 1-2 dager, mens man ventet på svar, istedenfor å være 1-2(?) uker i karantene på grunn av noe som kanskje bare er en mild influensa.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hah! Litt nedsig for de som mener corona er naturens måte å begrense populasjonen på, da.
Vis hele sitatet...
Sitat av hippitus Vis innlegg
I den konteksten er jeg enig. Jeg er ikke redd for min egen helse, men har ikke lyst til å miste besteforeldre til dette.

Jeg må si at temaet karantene sånn sett er det som stresser meg mest her, både mtp eksamen i et intensivt realfagsforkurs, og det å potensielt bli satt i karantene. Jeg sliter veldig uten noe sosialt samvær i hverdagen. Jeg ville nok ikke vært så egoistisk at jeg hadde brutt karantenen, men jeg vet at det hadde vært tungt psykisk.
Vis hele sitatet...
Samme her hippitus. Jeg han kronisk lungesykdom, men er såpass ung og i grei form at jeg blir nok å klare meg. Værre med min mor som har kols.. synes det er respektløst av folk som ikke overholder karantene, eller fnyser av dette fordi de virkelig ikke har satt seg inn i noe som helst.

Angående eksamen for deg tror jeg det blir tilrettelagt slik at du ikke skal lide mtp eksamen o.l pga dette. Har allerede vært snakk om dette på nyhetene. Så det ordner seg bruk tiden på å lese og nyt en liten "ferie"
Sitat av Thuggie Vis innlegg

Hadde uansett vært fint å kun være i karantene i 1-2 dager, mens man ventet på svar, istedenfor å være 1-2(?) uker i karantene på grunn av noe som kanskje bare er en mild influensa.
Vis hele sitatet...
Influensa er jo risikabelt for mye de samme gruppene og belaster de samme sengepostene, så det er vel i og for seg greit å begrense den smitten også, om det er det du har. Nå begynner den sesongen å ta slutt heldigvis, forhåpentligvis har våren en bremsende virkning på korona også.
Sist endret av *pi; 10. mars 2020 kl. 23:46.
Sitat av *pi Vis innlegg
Influensa er jo risikabelt for mye de samme gruppene og belaster de samme sengepostene, så det er vel i og for seg greit å begrense den smitten også, om det er det du har.
Vis hele sitatet...
Godt svart, kp. Er det bare meg eller er store deler av lider store deler av befolkningen av epistemophobia??
Sist endret av Heimdall-; 10. mars 2020 kl. 23:48.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Godt svart, kp. Er det bare meg eller er store deler av lider store deler av befolkningen av epistemophobia??
Vis hele sitatet...
Tja, vi lider vel alle litt av angst for å vite ting vi ikke vil at skal være sant?

Problemet her, er at det er litt vanskelig å vite hva som er sant. Fasiten på hvor omfattende det blir, har man først etterpå, da kan folk flest sitte og mene ting om tiltak. De som har ansvaret må handle på tynt informasjonsgrunnlag i starten, og med svineinfluensaen viste det seg at risikoen var overvurdert. Det henger nok igjen i hodet til folk i denne runden.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Samme her hippitus. Jeg han kronisk lungesykdom, men er såpass ung og i grei form at jeg blir nok å klare meg. Værre med min mor som har kols.. synes det er respektløst av folk som ikke overholder karantene, eller fnyser av dette fordi de virkelig ikke har satt seg inn i noe som helst.

Angående eksamen for deg tror jeg det blir tilrettelagt slik at du ikke skal lide mtp eksamen o.l pga dette. Har allerede vært snakk om dette på nyhetene. Så det ordner seg bruk tiden på å lese og nyt en liten "ferie"
Vis hele sitatet...
Det er trist at karantenene brytes ja..

Jeg håper på at eventuelle problemer med eksamen blir løst. Har hørt rykter om at man i værste fall kan få tatt eksamener som matte og fysikk hjemme med webkamera på.

Dessverre er det i og for seg en svær ulempe om forelesninger avlyses.
Og så sliter jeg personlig med å nyte en "ferie". Er ikke lengesiden vi fikk en uke lang "ferie", som brakte tilbake en del depresjon jeg har klart å komme meg ut av.

Men nå ble det mange sorger på forskudd her, og delvis off-topic.

Hvis man skulle ende opp i karantene, og rett og slett ikke har noen som kan hjelpe med å handle matvarer, hva burde man gjøre da? Kanskje dumt spørsmål...
Sitat av hippitus Vis innlegg
Det er trist at karantenene brytes ja..

Jeg håper på at eventuelle problemer med eksamen blir løst. Har hørt rykter om at man i værste fall kan få tatt eksamener som matte og fysikk hjemme med webkamera på.

Dessverre er det i og for seg en svær ulempe om forelesninger avlyses.
Og så sliter jeg personlig med å nyte en "ferie". Er ikke lengesiden vi fikk en uke lang "ferie", som brakte tilbake en del depresjon jeg har klart å komme meg ut av.

Men nå ble det mange sorger på forskudd her, og delvis off-topic.

Hvis man skulle ende opp i karantene, og rett og slett ikke har noen som kan hjelpe med å handle matvarer, hva burde man gjøre da? Kanskje dumt spørsmål...
Vis hele sitatet...
Hva med meny som leverer på døra? Sikkert ikke så billig alternativ for deg som student men. . I værste fall kan du ta forhåndsregler som hansker o.l og ta en skikkelig storhandel? Jeg og dama har stacka opp litt boksmat og litt real turmat just in case. I værste fall har vi lapskaus til trange tider senere

Det løser seg. Får håpe det blir som entropi sier ang svineinfluensa. Heller overreagere enn motsatt spør du meg tror de neste 2-3 ukene vil gi oss et større bilde på hvor alvorlig dette blir.
Sitat av hippitus Vis innlegg

Hvis man skulle ende opp i karantene, og rett og slett ikke har noen som kan hjelpe med å handle matvarer, hva burde man gjøre da? Kanskje dumt spørsmål...
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har venner/arbeidskollegaer/familie som kan handle for deg eller du er utenfor allfarvei til hjemlevering fra meny.no eller kolonial.no, ville jeg tatt kontakt med kommunen evt lokale røde kors eller lokal menighet. Er en i stand til å bruke telefonen er det nok ingen som vil stå i fare for å ikke få mat hvis man skulle bli utsatt for hjemmekarantene.
Glemte å nevne at det var et hypotetisk spørsmål, men et interessant scenario jeg kom til å tenke på. Men det er vel alltids noen man kan ta kontakt med.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Lurer på om innenriksfly stenges snart?
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du fatter lite om du mener det du skriver her.. Kanskje du skal tenke litt lenger enn nesa rekker..?

Fordi om viruset ikke er farlig for akkurat DEG, tenk om du har dette viruset, går på jobb og smitter 2 stk på veien. Så smitter de bestemora si, som dør.... Tenk litt lengere enn egen helse, tufs.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal roe deg ned litt og lese hva jeg skriver en gang til.
Sitat av *pi Vis innlegg
Influensa er jo risikabelt for mye de samme gruppene og belaster de samme sengepostene, så det er vel i og for seg greit å begrense den smitten også, om det er det du har. Nå begynner den sesongen å ta slutt heldigvis, forhåpentligvis har våren en bremsende virkning på korona også.
Vis hele sitatet...
Forskjellen logistikkmessig for helsevesenet er vel at med influensa er det i praksis 0% av eller friske folk som trenger sykehusbehandling og respirator for å overleve, basert på ulike tall er det omtrent 15% av ellers friske som trenger dette ved covid-19.
Legger til at fastlegen min sa at jeg fint kunne fortsette som normalt så lenge jeg følte meg i form til det.
Var litt redd for å bli ilagt karantene "bare i tilfelle".
Men i dag kom manflu symptomene så det blir ikke aktuelt å reise på jobb uansett.
Sist endret av random105675; 11. mars 2020 kl. 09:03.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Forskjellen logistikkmessig for helsevesenet er vel at med influensa er det i praksis 0% av eller friske folk som trenger sykehusbehandling og respirator for å overleve, basert på ulike tall er det omtrent 15% av ellers friske som trenger dette ved covid-19.
Vis hele sitatet...
Jo men mtp på trykket på helsevesenet så er det kanskje mindre viktig? Normal influensa takler de fleste med normal helse uten innleggelse, men også ordinær influensa spiser sengeposter fordi mange endel i risikogruppene trenger både tilsyn og behandling.

Nå vil vi komme dit at også normalt friske folk utenfor risikogruppene vil komme til å trenge behandling, feks respirator. Og ennå flere i risikogruppene enn i et normalt influensa år vil måtte får behandling.

Da går det raskt mot kjipe vurderinger når sengeplasser skal fordeles. Det eneste vi kan si sikkert er at Corona er hissig, smitter veldig lett og kanskje også langt lettere enn man først trodde. Se på ullevålsaken feks.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Forskjellen logistikkmessig for helsevesenet er vel at med influensa er det i praksis 0% av eller friske folk som trenger sykehusbehandling og respirator for å overleve, basert på ulike tall er det omtrent 15% av ellers friske som trenger dette ved covid-19.
Vis hele sitatet...
Ja nå var det jo ikke det jeg kommenterte heller. Poenget var at om han muligens bare har influensa, så er det vel en bonus å begrense spredningen av det også akkurat nå. Det er de samme intensivsengene man ligger i om man er gammel eller ung, og om det er influensa eller covid19 som gjør at man trenger respirator. Sikkert også litt ugreit for overlappende risikogrupper, som eldre, å få begge deler samtidig.
Sist endret av *pi; 11. mars 2020 kl. 12:14.
Mads Gilbert sier ifoelge medier at spredningen i norge nå er i den eksponentsielle fasen. Det kunne vaert unngått om lock down som Kina gjorde hade vert iverksatt.
WHO: Erklærer Covid-19 en pandemi
Sitat av hollow Vis innlegg
Mads Gilbert sier ifoelge medier at spredningen i norge nå er i den eksponentsielle fasen. Det kunne vaert unngått om lock down som Kina gjorde hade vert iverksatt.
Vis hele sitatet...
Alt i alt har vel alle impliserte reagert for sent helt fra første smittetilfelle
ble oppdaget 1. desember. Kina lot dette herje i en måned.

Slik blir det når penger og prestisje blir høyere prioritert enn helse og sikkerhet.

Vi ser jo at det er fagfolk som har tatt initiativet her i Norge.
Politikerne har drøyet og avventet. Statsministeren ser først
og fremst ut til å ta hensyn til forretninger. Jeg opplever at
mange næringsdrivende dessverre har samme innstilling.
Penger før helse. Med en slik tankegang skal vi være glad
om vi ikke får over 10 000 smittede, men tror det kan være
vanskelig å unngå.
Jeg ble kalt hysterisk.��

500 lyse tall, mørke tall = ?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Med en slik tankegang skal vi være glad
om vi ikke får over 10 000 smittede, men tror det kan være
vanskelig å unngå.
Vis hele sitatet...
10 000 smittede er det vel ingen som håper på en gang.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
10 000 smittede er det vel ingen som håper på en gang.
Vis hele sitatet...
Det blir derimot en realitet i de kommende ukene. Regner med vi er på 1000 + innen fredag.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Alt i alt har vel alle impliserte reagert for sent helt fra første smittetilfelle
ble oppdaget 1. desember. Kina lot dette herje i en måned.

Slik blir det når penger og prestisje blir høyere prioritert enn helse og sikkerhet.

Vi ser jo at det er fagfolk som har tatt initiativet her i Norge.
Politikerne har drøyet og avventet. Statsministeren ser først
og fremst ut til å ta hensyn til forretninger. Jeg opplever at
mange næringsdrivende dessverre har samme innstilling.
Penger før helse. Med en slik tankegang skal vi være glad
om vi ikke får over 10 000 smittede, men tror det kan være
vanskelig å unngå.
Vis hele sitatet...
Eksponentiell hastighet på smitten tilsier vel at kun 10000 smittede er optimistisk, men vi kan jo håpe.
En ting som har plaget meg litt siden jeg leste det tidligere på dagen er at personer som blir satt i karantene såvidt jeg forstod må bære det økonomiske tapet selv. Er ikke det litt svakt av myndighetene? For noen vil jo 14 dager uten lønn velte lasset fullstendig, og vi risikerer at folk som kanskje er smittebærere faktisk velger å gå på jobb likevel for å unngå økonomisk ragnarokk. Masse folk som lever fra lønningspose til lønningspose og som ikke har en økonomisk buffer.

Her tror jeg vi skulle vært mer framsynte og fått på plass en form for sykelønn i perioden, til det beste for hele samfunnet inkludert de med svak økonomi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
En ting som har plaget meg litt siden jeg leste det tidligere på dagen er at personer som blir satt i karantene såvidt jeg forstod må bære det økonomiske tapet selv.
Vis hele sitatet...
Kor har du det frå?

Sitat av https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset
Du har rett til sykmelding hvis en lege vurderer at du må holdes isolert fordi du kan være smittet av koronaviruset. Dette gjelder også hvis legen ikke vet sikkert om du faktisk er smittebærer. NAV kan godta sykmelding uten personlig undersøkelse når det gjelder smittsom sykdom av betydning for folkehelsen.
Vis hele sitatet...
Dersom du vert plassert i karantene av lege har du mao. rett på sjukepengar. Gjer du det av eige iniativ har du ikkje rett på det - som forsåvidt er rimeleg.
Hm ok. Las etter eller annet i dag tidlig om at karantene-gjengen måtte ta det økonomiske tapet selv og at de ikke fikk sykepenger. Skal se om jeg finner tilbake til det. Kan godt tenkes jeg forstod det helt feil det jeg leste eller at det var journalisten som bommet.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm ok. Las etter eller annet i dag tidlig om at karantene-gjengen måtte ta det økonomiske tapet selv og at de ikke fikk sykepenger. Skal se om jeg finner tilbake til det. Kan godt tenkes jeg forstod det helt feil det jeg leste eller at det var journalisten som bommet.
Vis hele sitatet...
Det brukes en del forskjellige begreper her, isolasjon og karantene er vel to forskjellige ting, det er også forskjell på karantene pålagt av lege og frivillig karantene.

De sier jo at man skal holde seg hjemme fra jobb bare man snufser litt nå, og det må vel gå under frivillig karantene?
Nei det var nok meg det var feil med. Igjen! Makan. Også nå som reklamasjonstiden forlengst er utgått.

Den ekstraordinære situasjonen Norge nå er i, har ført til tap og utgifter for både enkeltpersoner og selskaper. Den klare hovedregelen er at den enkelte må dekke egne økonomiske tap og utgifter selv i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Dette var deler av det jeg leste i dag tidlig på regjeringen.no. Tenkte ikke særlig over det akkurat da. Og når jeg senere ble å tenke over det hadde jeg jo glemt alt utenom det jeg quota over slik at da tenkte jeg at det også ville gjelde sykepenger. Så det var min feil.

Dette gjaldt feks refusjon av billetter til konserter etc som blir avlyst. Arrangøren claimer jo bare force majeure eller hva det nå kalles og er fri for ansvar i slike situasjoner. Og det var vel den type krav regjeringen klargjorde at de ikke vil dekke - og var altså ikke snakk om å nekte sykepenger ved karantene slik jeg ble å tenke i ettertid.

Vidarlo hadde rett. Igjen. Irriterende fyr han vidarlo, vandrende fasit liksom.
Jeg tror det skal finnes programvare der vi kan simulere den nå pågående smittespredningen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Jeg tror det skal finnes programvare der vi kan simulere den nå pågående smittespredningen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi kjenner ikkje variablane. Vi veit ikkje kor mange som er smitta, utan symptom. Vi veit ikkje tal smitta med milde symptom. Vi veit ikkje effekten av tiltaka i detalj. Også viare.

Å simulere det er trivielt om vi det meir om sjukdomen, men vanskeleg når vi veit så lite.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg tror du skal roe deg ned litt og lese hva jeg skriver en gang til.
Vis hele sitatet...
Tror du skal roe deg ned å lese posten min under en gang til..
Sitat av Rosander Vis innlegg
De sier jo at man skal holde seg hjemme fra jobb bare man snufser litt nå, og det må vel gå under frivillig karantene?
Vis hele sitatet...
Eller hjemmekontor/egenmelding.

Jeg måtte være hjemme en uke etter symptom med svineinfluensa, fikk jo selvsagt sykmelding.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette gjaldt feks refusjon av billetter til konserter etc som blir avlyst. Arrangøren claimer jo bare force majeure eller hva det nå kalles og er fri for ansvar i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Noe som forsåvidt bare skulle mangle. Tror nok avlyste arrangementer en masse og nedgang i besøkstall hele sesongen er ganske tøft for en del institusjoner som lever av slikt.
Sist endret av *pi; 11. mars 2020 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.