Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2284
Heihei!

Jeg er en ung kar på mellom 25-30 år, som ikke bekymrer meg så veldig mye for dette nye viruset vi har fått tilgang til, når det gjelder meg selv. Jeg er derimot mer redd for mine foreldre, besteforeldre, min bror med diabetes, og generelt de som er i faregruppen.

Jeg skal innrømme det at jeg får mer og mer noia når jeg leser aviser for tiden, spesielt de to siste døgnene.

Helt sikker det tåpeligste spørsmålet som har blitt postet på forumet på en stund, men er det noen som kan berolige meg, når det gjelder dette?
Du bør høre en del på podkasten, som jeg nevner i denne tråden.

Ellers så må en også vurdere hvordan almentilstanden er ellers. Min far blir 78 til våren. Han skal da virkelig være i faresonen, hvis en kun konsentrerer seg om alderen. Men han er ganske sprek, så jeg tipper mange yngre enn han kommer til å slite mere. Disse tallene er bare generelle. En må også ta med almentilstanden ellers. Ellers nytter det ikke, og ta sorgene på forskudd.
Detta går fint, skal du se.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det går over, akkurat sånn som svineinfluensa
Tusen takk for svar.

Jeg kan ikke veldig mye om dette, men er viruset mer alvorlig for en person med diabetes enn en «vanlig» person?
Generelt vil de med svekket imunforsvar (som diabetes kan gi) være mere utsatt. Igjen er det store variasjoner fra person til person. 2 med diabetes kan reagere forskjellig på viruset, og det kan hende at den ene er i bedre fysisk form f.eks og dermed også klare seg bedre ved en sykdom.
Sist endret av Heimdall-; 10. mars 2020 kl. 00:29.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Helt sikker det tåpeligste spørsmålet som har blitt postet på forumet på en stund, men er det noen som kan berolige meg, når det gjelder dette?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke jeg, kanskje Ingvard Wilhelmsen kan?
https://youtu.be/jZCQWAX-o6o

Jeg tror ikke det har så mye for seg at jeg skal fortelle deg at du skal tenke og føle annerledes. Men du bør i alle fall la være å fore bekymringen din ved å lese for mye om det. Hvis du i utgangspunktet er redd, så vil hjernen din bare samle på fakta som underbygger det. Veldig lite konstruktivt. Du trenger bare å få med deg de anbefalte helserådene, ingenting av det andre som skrives vil hjelpe deg å unngå at du eller de rundt deg blir syke. Som med de fleste farer i livet; noen ting kan du gjøre, veldig mye er bare opp til tilfeldigheter, og den biten er lite nyttig å gruble for mye på.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det går over, akkurat sånn som svineinfluensa
Vis hele sitatet...
Har du kilder?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du kilder?
Vis hele sitatet...
Synes du det er en så spesiell påstand? Kanskje blir det slik som svineinfluensaen? Altså en bølge med sykdom, som ganske fort ebber ut. Kanskje blir omtrent dette en årlig sak, noe ala forkjølelse?


Men dette er vel mere en påminnelse, at vi bør støtte forskning mere. Altså forskning innen medisin, virologi og andre vitenskaper. Da kunne vi kanskje ha fått hatt vaksine mot en rekke vanlige virussykdommer relativt fort også.
Husk! At dette er bare en liten prøvesmak på hva som kan komme. Kommer det en skikkelig hissig influensa, så sliter vi. Se på spanskesyken, den drepte flere mennesker enn svartedauen. Den tok også de yngre hardest. Vi kunne ha fått en ny en ved fugleinfluensaen, som vi så på med skrekk 2005-2009. Den hadde mye høyere dødelighetsrate enn Coroa'en her og svineinfluensaen. Den hadde til og med verre dødelighet enn spanskesyken. Det var én ting som manglet, før denne ble en pandemi. Dette var evnen til å smitte fra menneske til menneske. Noe Corona-viruset fikk på et fiskemarked i Kina for litt siden.
Men etterpå så har vi oppført oss som "intet sett intet hørt"... Vi burde ha fått igang mere forskning. Hadde vi forsket mye mere på Sars, når den småherjet og etterpå, så kunne vi ha hatt vaksine mot Corona nå...
Men vi stemmer allikevel inn antivitenskapelige ledere (FRP generelt og Trump for å nevne noen).
Det er som Einstein sa: Det er to uendeligheter, universet og menneskets dumskap. Men dog, så er det ikke sikkert at universet er uendelig.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Jeg skal innrømme det at jeg får mer og mer noia når jeg leser aviser for tiden, spesielt de to siste døgnene.

Helt sikker det tåpeligste spørsmålet som har blitt postet på forumet på en stund, men er det noen som kan berolige meg, når det gjelder dette?
Vis hele sitatet...
Les først og fremst FHI sine oppdateringer, og følg deres anvisninger
og forholdsregler. Husk at avisene gjentar seg veldig mye selv om
artiklene får nye overskrifter og løftes opp til toppen av siden.
De er ikke alltid så god på å være nøktern, mens FHI og tilsvarende
offisielle informasjonskanaler kun vil legge til det som er relevant.

Er selv i karantene ut uka, så jeg prøver å bruke tiden hjemme
fornuftig, rydde, vaske og gjøre endel ting jeg har utsatt lenge.