Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3712
Jeg har siden 2015 vært enten 100% ufør eller i små perioder i under 50% arbeid. Jeg har nå en gang for alle klart å stabilisere meg i 50% arbeid, men jeg har aap til sommeren etter å ha fått forlengelse på forlengelse. Hva må til for at jeg skal få 50% ufør når jeg søker på det? Kan folk med erfaring komme med innspill? Må jeg testes ut i over 50% arbeid? De to gangene jeg har gjort det tidligere har det endt med langstidssykemelding og avslutning av arbeid. Føler det er ekstremt lite strategisk om de ber om det nå. Er det tiltak jeg må gjennom? Jeg har allerede fullført ett jobbsøkerkurs...



Hva må til? Jeg har jobbet 5 mnd'er nå i 50% arbeid og kjenner at det er det jeg mestrer en gang for alle. Aap'en går ut til sommeren.
Det er en lang prosess. En jeg kjenner fikk hjelp med det av lege og en som jobba med å få folk med funksjonsnedsettelser ut i arbeid.

Du har dokumentasjon på at du har det og det evt den og den diagnosen. Du har dokumentert at du har prøvd deg i arbeid over tid i forskjellige stillingsprosent og kommet fram til at 50prosent fungerer for deg.

Anbefaler å få hjelp av en lege til å skrive, eller en annen med god kjennskap til nav.

Husk at når søknaden skrives må alt legges med, skriv som om det er en person som har null kjennskap til saken og skriv utfyllende nok til at alt de ser etter for å gi det innfris.


Det står på nav.no hvilke krav som gjelder for å få det.

Håper dette var til hjelp.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er en lang prosess. En jeg kjenner fikk hjelp med det av lege og en som jobba med å få folk med funksjonsnedsettelser ut i arbeid.

Du har dokumentasjon på at du har det og det evt den og den diagnosen. Du har dokumentert at du har prøvd deg i arbeid over tid i forskjellige stillingsprosent og kommet fram til at 50prosent fungerer for deg.

Anbefaler å få hjelp av en lege til å skrive, eller en annen med god kjennskap til nav.

Husk at når søknaden skrives må alt legges med, skriv som om det er en person som har null kjennskap til saken og skriv utfyllende nok til at alt de ser etter for å gi det innfris.


Det står på nav.no hvilke krav som gjelder for å få det.

Håper dette var til hjelp.
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg var 6 år på AAP før jeg fikk ufør. Det var masse legebesøk, intervjuer hos NAV, besøk hos psykiater, og til sist en mnd med arbeidstrening. Så det tar tid. Og energi.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg var 6 år på AAP før jeg fikk ufør. Det var masse legebesøk, intervjuer hos NAV, besøk hos psykiater, og til sist en mnd med arbeidstrening. Så det tar tid. Og energi.
Vis hele sitatet...
Men gjelder det når jeg søker 50% og er i 50% arbeid og har stått på aap i 7 år og har forsøkt meg i tre forskjellige jobber når i tillegg alle gangene jeg har forsøkt meg i over 50% stilling så har det endt i langtidssykemelding og avslutning av arbeid?

Sitat av LifinitoQ Vis innlegg
Men gjelder det når jeg søker 50% og er i 50% arbeid og har stått på aap i 7 år og har forsøkt meg i tre forskjellige jobber når i tillegg alle gangene jeg har forsøkt meg i over 50% stilling så har det endt i langtidssykemelding og avslutning av arbeid?
Vis hele sitatet...
Stått på aap i 6 år*
Sist endret av LifinitoQ; 1. februar 2022 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke noe fasit på dette. Det som er avgjørende hva som finnes av dokumentasjon og hva slags forhold du har til alle involverte: Lege, behandler og veileder/saksbehandler på NAV m.m. Hvis ikke dette er utfyllende nok blir det arbeidstrening å for å kartlegge arbeidsevnen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke noe fasit på dette. Det som er avgjørende hva som finnes av dokumentasjon og hva slags forhold du har til alle involverte: Lege, behandler og veileder/saksbehandler på NAV m.m. Hvis ikke dette er utfyllende nok blir det arbeidstrening å for å kartlegge arbeidsevnen.
Vis hele sitatet...
Ok, takk skarru ha

Er det ingen flere som har noe å komme med da?
Sist endret av LifinitoQ; 1. februar 2022 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LifinitoQ Vis innlegg
Ok, takk skarru ha

Er det ingen flere som har noe å komme med da?
Vis hele sitatet...
Samle all dokumentasjonen din på fysisk eller psykiske utfordringer og dra til fastlegen. Så fortell han hva du ønsker. Høres ut som du har en god sak. Kanskje du blir testet ut i et par ting til hos Nav. om du failer disse blir du sendt til spesialist for videre evaluering. Etter dette skrives søknaden av fastlegen som regel om uføre blir veien å gå.
Sitat av kemist Vis innlegg
Samle all dokumentasjonen din på fysisk eller psykiske utfordringer og dra til fastlegen. Så fortell han hva du ønsker. Høres ut som du har en god sak. Kanskje du blir testet ut i et par ting til hos Nav. om du failer disse blir du sendt til spesialist for videre evaluering. Etter dette skrives søknaden av fastlegen som regel om uføre blir veien å gå.
Vis hele sitatet...
Ok!

Er det en lang prosess å få grønt lys til å søke fra man melder det inn?
Sist endret av LifinitoQ; 2. februar 2022 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tidsmessig så er det bare å begynne, avhengig av saksbehandler, hvor du bor i ladet osv, bestill legetime, samle dokumentene og begynn prosessen. Ikke vent på at asp skla gå ut for da sitter du der uten noen ting i verstefall.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Tidsmessig så er det bare å begynne, avhengig av saksbehandler, hvor du bor i ladet osv, bestill legetime, samle dokumentene og begynn prosessen. Ikke vent på at asp skla gå ut for da sitter du der uten noen ting i verstefall.
Vis hele sitatet...
Ok, har bare tenkt at det er godt for saken min hvis jeg viser at jeg har jobbet i 50% lenge før jeg lander på at det er det jeg mestrer helt sikkert en gang for alle
Ser den, men uansett så kan du snakke med legen om det, man trenger jo ikke sende søknaden med en gang.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ser den, men uansett så kan du snakke med legen om det, man trenger jo ikke sende søknaden med en gang.
Vis hele sitatet...
Sant. Er det legen det begynner med? Trodde egt det begynte med å sende en mld til min behandler på nav sine sider
Jo, det begynner med legen. Hvis legen mener du kvalifiserer, får du en legeerklæring/attest du tar med til NAV hvor du ber om å få søke om å bli ufør.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jo, det begynner med legen. Hvis legen mener du kvalifiserer, får du en legeerklæring/attest du tar med til NAV hvor du ber om å få søke om å bli ufør.
Vis hele sitatet...
Ok!

Så bør jeg starte prosessen nå eller vente litt til så viser jeg mer tyngde i min evaluering av egen arbeidsevne? Jeg har jo aap til sommeren så har jo ikke dårlig tid..
Sist endret av LifinitoQ; 2. februar 2022 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei bare søk det tenker jeg. Det er lang behandlingstid (4mnd)
Spør legen din, og spør din saksbehandler hos NAV. Begge to kan forklare gangen i dette. Har du forresten sett på hjemmesiden til NAV? Mener det står en det info der.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Spør legen din, og spør din saksbehandler hos NAV. Begge to kan forklare gangen i dette. Har du forresten sett på hjemmesiden til NAV? Mener det står en det info der.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest så mye der, nei. Skal spørre saksbehandler om 4 uker. Da har jeg litt mer tyngde i vurderingen min av arbeidsevne