Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4050
Jeg lette etter noen tråder, og generelt om økonomi. Altså hvordan man faktisk tjener penger. Det er snakk om "passive income", investering og den retningen.

Jeg har blitt veldig opptatt av det å lage buisniess, skaffe penger uten å jobbe, når jeg sover vil jeg få penger, og tenkte: "Hmmm, Freak.no har vell et par av disse her også..."

Så er det noen her som har gode ideer på å starte noe eget, vet hvordan man får pengen til å jobbe for seg, og ikke jobbe for pengene? Da er det alltid hyggelig å slå av en diskusjon her.

Et eks: Du har 80 000 kroner på sparekontoen din. Du finner et bygg med leiligheter i, og bestemmer deg for å kjøpe det. Da må du ta opp et lån for å få råd til resten. (Risky buisniess ) Du leier alle leilighetene ut, og i løpet av et år eller 2 (Avhengig av hvor mye du tar for å leie ut) så har du pengene tilbake. Ingen av pengene dine er inne i bygge nå, men du får penger hver mnd fra de som leier. Wolla - Du får penger uten å jobbe.
Nja, bitcoinmining duger vel?

Ellers er det vel for det meste landleie som det går i ville jeg gjette, er vel ikke så mye annet som kan rulle inn pengene mens du sover.

Kanskje serverhosting?
Tror du virkelig at det ikke krever noe arbeid å leie ut flere leiligheter? Og vis meg den leiligheten hvor du tjener inn salgssummen på ett år med utleie, den vil jeg kjøpe haha!
Sist endret av Sneipen92; 5. september 2012 kl. 23:09.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Hmm.. Det er forsovet flere tusen ting du kan finne på, men det er vanskelig å se alle mulighetene. Det er også en del du må jobbe kanskje noen år på selvfølgelig!
Vis hele sitatet...
Nja, ikke som kan settes opp relativt lett.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nja, ikke som kan settes opp relativt lett.
Vis hele sitatet...
Du misforstår tror jeg. Jeg sitter ikke å snakker om hvordan dette er lett, og at man ikke må arbeide masse for å få det til. Det jeg sier er at når man får det til så får man penger inn uten å arbeide mer for det. Det blir som et verktøy som jobber for deg.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Du misforstår tror jeg. Jeg sitter ikke å snakker om hvordan dette er lett, og at man ikke må arbeide masse for å få det til. Det jeg sier er at når man får det til så får man penger inn uten å arbeide mer for det. Det blir som et verktøy som jobber for deg.
Vis hele sitatet...
Skal ikke du vedlikeholde bedriften din, så gjør noen andre det. Noen andre jobber tvilsomt gratis, og du må bruke penger på å lønne dem for arbeidet deres.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg

Et eks: Du har 80 000 kroner på sparekontoen din. Du finner et bygg med leiligheter i, og bestemmer deg for å kjøpe det. Da må du ta opp et lån for å få råd til resten. (Risky buisniess ) Du leier alle leilighetene ut, og i løpet av et år eller 2 (Avhengig av hvor mye du tar for å leie ut) så har du pengene tilbake. Ingen av pengene dine er inne i bygge nå, men du får penger hver mnd fra de som leier. Wolla - Du får penger uten å jobbe.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror dette eksempelet er godt trenger du vel mest å innrette deg på et liv med aktiv inntekt.

Du får ikke kjøpt et leilighetsbygg med 80 000 i egenkapital. Med mindre det er ett eller annet vrak i et fraflyttingsområde vil du ikke dekke dokumentavgifta engang.
Du får ikke leid ut så du dekker investeringen i løpet av 1-2 år.
Hvis du låner er du ikke bare inne for egenkapitalen, men også lånebeløpet. Du får ingen banker til å låne deg penga


Passiv inntekt krever stort sett mye penger for å være noe annet enn et lite supplement til økonomien din
Sitat av T.J Vis innlegg
Skal ikke du vedlikeholde bedriften din, så gjør noen andre det. Noen andre jobber tvilsomt gratis, og du må bruke penger på å lønne dem for arbeidet deres.
Vis hele sitatet...
Leilighetssenarioet trengs ikke så mye utenom å sjekke det på en jevnlig basis, og om det er noe som må fikses så selvfølgelig må det betales for. Da ringer man til de som fikser hva enn problemet måtte være, og taper litt penger. Til gjengjeld så får du ingen som er misfornøyde og fortsetter med å leie. Det er ikke en busniess som må gjøres så mye med Noen ting her og der, men det fikser man hvis man vil vettu.

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis du tror dette eksempelet er godt trenger du vel mest å innrette deg på et liv med aktiv inntekt.

Du får ikke kjøpt et leilighetsbygg med 80 000 i egenkapital. Med mindre det er ett eller annet vrak i et fraflyttingsområde vil du ikke dekke dokumentavgifta engang.
Du får ikke leid ut så du dekker investeringen i løpet av 1-2 år.
Hvis du låner er du ikke bare inne for egenkapitalen, men også lånebeløpet. Du får ingen banker til å låne deg penga


Passiv inntekt krever stort sett mye penger for å være noe annet enn et lite supplement til økonomien din
Vis hele sitatet...

Men si jeg kommer med en god økonomisk plan, og har jobb som jeg tjener ganske godt på i tillegg.. Si 25-40 tusen i mnd etter skatt. Er det lysere da?
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Leilighetssenarioet trengs ikke så mye utenom å sjekke det på en jevnlig basis, og om det er noe som må fikses så selvfølgelig må det betales for. Da ringer man til de som fikser hva enn problemet måtte være, og taper litt penger. Til gjengjeld så får du ingen som er misfornøyde og fortsetter med å leie. Det er ikke en busniess som må gjøres så mye med Noen ting her og der, men det fikser man hvis man vil vettu.




Men si jeg kommer med en god økonomisk plan, og har jobb som jeg tjener ganske godt på i tillegg.. Si 25-40 tusen i mnd etter skatt. Er det lysere da?
Vis hele sitatet...
På den lønna kan du trekke fra husleie/boliglån til personlig bolig, billån om man ha bil, strøm, kommunale avgifter, mat, helse, hobby, div andre avgifter. Har du barn i tillegg blir utgftene enda høyere.

Ta deg en tur innom husbanken og den nye kalkulatoren deres, tast inn forventet inntekt når du er ute i jobb og se hvor mye du har til overs.

Anbefaler deg, om du vil begynne med utleie, å ha en utleiedel i tilknytning til privat bolig. Dette vil da være skattefritt (om det ikke er over 49% av BRA), som du kan bruke på nedbetaling av eget boliglån og ha passiv inntekt på den måten.

Si noe om alder, sivilstatus og slikt så får du nok mer nyttig informasjon for din nåværende livssituasjon.

Under 100k på bok og kjøpe et leilighetskompleks er nok bare å glemme.
Sist endret av OnklD; 5. september 2012 kl. 23:37.
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Leilighetssenarioet trengs ikke så mye utenom å sjekke det på en jevnlig basis, og om det er noe som må fikses så selvfølgelig må det betales for. Da ringer man til de som fikser hva enn problemet måtte være, og taper litt penger. Til gjengjeld så får du ingen som er misfornøyde og fortsetter med å leie. Det er ikke en busniess som må gjøres så mye med Noen ting her og der, men det fikser man hvis man vil vettu.




Men si jeg kommer med en god økonomisk plan, og har jobb som jeg tjener ganske godt på i tillegg.. Si 25-40 tusen i mnd etter skatt. Er det lysere da?
Vis hele sitatet...
Er vel anbefalt med 15% EK for boligkjøp i disse dager. Dvs at du sannsynligvis trenger rundt 1m for å kjøpe ett par leiligheter.

Med 80 000 i EK er vel aksjer (aksjefond) eller salg av duppeditter fra ebay/dx veien å gå.
Hvis du ønsker å tjene mye penger uten å "jobbe" noe særlig for det, bør du merke deg at aksjehandel har et svært stort potensiale. Men, hvis du skal tjene penger på sikt, bør du sette deg skikkelig inn i aksjeanalyse - noe som tar utrolig mye tid og krever "arbeid". Alle kan ha flaks og gjøre noen gode trades, men på litt lengre sikt har jeg vanskelig for å tro at noen kan gå i pluss uten og virkelig sette seg inn i aksjetrading. Husk at i tillegg til å tjene mer enn du taper på kjøpene og salgene må du også tjene nok til å konpensere for kurtasjeavgifter, beskatning og andre utgifter.
Altså, det du må i så fall gjøre er å få noen til å jobbe for deg. Inntekten skal være høyere enn kostnadene, slik at du får "penger mens du sover" men dette er et helvetes mye arbeid, og med disse 80k så skal du være eksepsjonelt flink å bruke de forskjellige resursene fornuftig
Sitat av coockiemonster Vis innlegg
Jeg har blitt veldig opptatt av det å lage buisniess, skaffe penger uten å jobbe (...)
Vis hele sitatet...
Kjære venn, du har et helt urealistisk forhold til business. Det kreves MYE arbeid/innsats å tjene penger på forretningsdrift - og selv da har du ingen garantier.
Hvis jeg hadde hatt 80k og ville ønsket å bli rik, ville jeg gjort følgende (og det er faktisk akkurat det jeg gjør også):
studer aksjeanalyse veldig intensivt i snaut år. Det finnes hovedsakelig to typer aksjeanalyse, fudamental og teknisk analyse. Jeg ville studert teknisk. Etter at mye teori hadde vært på plass ville jeg papirtradet ("later som om man kjøper og selger aksjer for å undersøke om man er profitabel") i lang tid, for og så eventuelt begynt å trade om jeg gjorde det bra på papiret. Har funnet ut at dette er svært mye vanskeligere er det høres ut som, men så er jo potensialet ubegrenset også da.
Tja skal du drive med noe legalt så er ikke dine 80K særlig kapital å leve på men 80K kan jo starten på et liv på den andre siden av loven?

80K dekker jo ikke egenkapitalen til en eneste leilighet engang, om du ikke bor i nord-norge på skyggesiden av et fjell eller noe.

Du har også et rimelig urealistisk bilde av ROI, du finner ikke en leilighet du kan kjøpe som er nedbetalt på 1-2 år selv om du putter all leie inn på lånet.

Selv en pitteliten leilighet til an snau million er for dyr for deg mtp at du ikke klarer kravet til egenkapital med 80K.
Kravet er 15% og det betyr at du er bare halvveis. Og ennå snakker du om å kjøpe et bygg med flere leiligheter.
Du har 80K ikke 800K. Det er en pitteliten sum i den store sammenheng.

Enten får du være veldig flink å spare pengene dine fra en ordentlig jobb fremover slik at du kan møte bankens krav om 15% EK eller så kan du jo bare la penga stå i banken til regnværsdag?
Sist endret av ompapa; 6. september 2012 kl. 00:37.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
La oss si at en tomannsbolig koster 5 mill.
Med høyde for rentestigning så en ender du fort opp med 30 000 i mnd i låneutgifter og over det. Vi ser også bort fra at banken egentlig krever 750 000 i egenkapital.

Slike objekter krever nesten alltid oppussing, eventuelt ombygging til tre hybler pr boenhet for maksimal inntjening. Altså seks hybler. Altså utgifter før du i det hele tatt har begynt å leie ut.

Markedspris for en sånn hybel i Trondheim kan kanskje være 5000 om den er nær sentrum eller høyskoler. Altså 30 000 inn i måneden. Da tjener du egentlig ingenting, og har null til overs hvis du mot alle odds skulle så uten leietakere en måned, eller plutselig trenger å gjøre vedlikehold på huset. Kanskje viser det seg at taket er lekk, og du må ut med 150k for nytt tak. Vinduene begynner å bli dårlig og du må ut med 50 000 for nye.

Skal du drive utleie på denne måten må du enten ha eiendom fra før av, eller nok penger på bok til å gjøre kjøpet og utleievirksomheten forsvarlig.
Først er jeg enig i at det burde vært en egen tråd for økonomi på forumet.
Har vurdert tanken på å sette opp et nytt forum for dette emnet. Om det er noen som kunne tenke seg et sammarbeide for å gjøre det så si ifra.

Her er noen forslag til hva du kan gjøre.
Kjøp en brus/snacs automat å sett opp på hjørnet.
Lei et lokale å sett opp et solstudio eller treningsudio.
Lag en internett/spill kafe.
Lag en klubb og ta medlemsavgift.
Bygg deg et mlm netverk.
Lei eller bygg et stort lagerlokale. Del det opp i mindre enheter og lei ut.
Lag en webside der du selger bøker for andre bokhandlere og får % av salg.
Samme som den over men med andre produkter.
Lei ut internett tilgangen din til andre i dit boligområde.
Enkleste måten å få andre til å jobbe for deg er å kjøpe aksjer.
Som du selv sier, kjøp en leilighet og lei ut.
Lag en webside med mange treff og ha reklame.

Ser ut som spillet CashFlow 101 er interessant for deg.

Kaizen
Med relevant utdanning, talent, og hardt arbeid kan du lære deg å scripte FOREX-bots som jobber for deg 24/7.
Sist endret av patches; 6. september 2012 kl. 11:39.
Husk at 1 krone er mer verdt i dag enn 1 krone i morgen
Ideer som kan gi deg store inntekter deles veldig sjelden vil jeg tro. Hadde hvertfall ikke "gitt" bort en ide jeg visste jeg kunne tjene mye på.
Aksjer. Jeg tjente 8000kr på en dag! Hadde da 65 000kr fordelt på 2 aksjer. Dog, dagen etter kunne jeg tape 12 lapper. På 20 dager satt jeg riktignok med 6000kr i overskudd. Det krever at du følger litt med.

En i byen her kjøpte en gammel skole, pusset opp innvendig og laget til 35 hybler for 4000kr måneden. Tok 10 år før han var gjeldsfri og kunne jobbe som vaktmester Det er slikt som krever guts, startkapital og endel arbeid for å fåtil.

Å kjøpe en bygård er heller ikke dumt, men det er ikke alle som lønner seg. Også var det det med å få nok penger til å få lån, og det å klare å betale det ned(ikke bare renta).