Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 10277
Hei.

Jeg har som mange andre blitt rammet av oljekrisen og er nå arbeidsledig. Jeg får 2 månedlige utbetalinger på arbeids avklaringspenger fra NAV.

Jeg har lyst til å tjene litt penger på si.

Jeg har interesse for biler og penger, og er utdannet bilmekaniker. Jeg ønsker å kjøpe bruktbiler til en billig penge, (Flommer over av billige biler på finn.no for tiden), gjøre litt enkle og litt mer kompliserte reperasjoner og selge disse videre med fortjeneste.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke å skatte av denne fortjenesten.

Hva er beste metode for å gjøre dette så lovlig og cleant som mulig?
Hvor mange biler kan jeg gjøre dette med før det vekker interesse, både hos banken min da de ser det kommer inn penger, og hos skattemyndighetene? Jeg ser for meg at jeg fort kan omsette både 1 og 2 biler i måneden. Vi snakker biler som jeg har tenkt å selge til salgspris 20-40 tusen. Dette kommer til å bli som en heltidsjobb for meg, jeg kjøper biler over hele Norge.
Hvor mye kan jeg eventuelt få inn på konto før banken tar saken videre?

Dersom det ikke går an å tjene så mye penger uten å skatte på dette, er det lurest å da starte opp ett enkeltmannsforetak og ta overskuddet ut av firmaet?

Jeg vil jo ikke gjøre meg til kriminell, ei heller miste pengene jeg får fra NAV.

Takknemlig for alle svar
Så hvorfor ikke skatte av det når du ikke vil bli kriminell.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Her kan du ikke få i pose og sekk. Du kan ikke både få penger fra NAV og drive med dette på fulltid lovlig. Pengene du får fra NAV skal være din eneste inntekt, sånn etter boka. Enkeltmannsforetak er dessuten en selskapsform som gjelder deg som privatperson, så all inntekt selskapet har, regnes som din personlige inntekt, ergo er det liten vits i ditt tilfelle. AS kan dog være et alternativ, fordi det er en selvstendig juridisk enhet. Men gjør du det, og NAV får greie på det, så risikerer du anmeldelse for trygdebedrageri, må tilbakebetale pengene og kanskje til og med noen dager med betalt kost og losji på statens regning.

Men, når det er sagt, drev jeg mye med det samme tidligere, som privatperson. Kjøpte rimelige biler, gjorde mindre oppgraderinger og solgte igjen med fortjeneste. Hadde aldri noe problem verken med banken eller NAV. Men det er jo en sjangs å ta da, så du må jo veie for og imot selv. Evt kan du jo holde alt av transaksjoner kontant, så lenge det er biler til maks 30-40 000 kr godtar de fleste å betale med kontanter.
Folk som handler biler i den prisklassen betaler som regel kontant, enklere å prute der og da. Ikke dum jobb det der, hadde jeg vært mer handy av meg så skulle jeg ha gjort det samme. Har garasje med bukk hjemme og alt av verktøy også. Er utrolig hvor mye polering, innvendig vask og en bra annonse kan gjøre.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Her kan du ikke få i pose og sekk. Du kan ikke både få penger fra NAV og drive med dette på fulltid lovlig. Pengene du får fra NAV skal være din eneste inntekt, sånn etter boka. Enkeltmannsforetak er dessuten en selskapsform som gjelder deg som privatperson, så all inntekt selskapet har, regnes som din personlige inntekt, ergo er det liten vits i ditt tilfelle. AS kan dog være et alternativ, fordi det er en selvstendig juridisk enhet. Men gjør du det, og NAV får greie på det, så risikerer du anmeldelse for trygdebedrageri, må tilbakebetale pengene og kanskje til og med noen dager med betalt kost og losji på statens regning.

Men, når det er sagt, drev jeg mye med det samme tidligere, som privatperson. Kjøpte rimelige biler, gjorde mindre oppgraderinger og solgte igjen med fortjeneste. Hadde aldri noe problem verken med banken eller NAV. Men det er jo en sjangs å ta da, så du må jo veie for og imot selv. Evt kan du jo holde alt av transaksjoner kontant, så lenge det er biler til maks 30-40 000 kr godtar de fleste å betale med kontanter.
Vis hele sitatet...
Okei, så jeg vil vurdere å starte ett AS.

Hvordan stiller kjøperne mine seg ovenfor ett AS kontra å kjøpe det av meg som privatperson, tenker på klagerett, garanti mm+++?
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Du må huske på omregistreringsavigften som raskt kan ta en bit av fortjenesten (med mindre du selger igjen etter under 2 mnd) og gjøre det veldig synlig i Statens Vegvesens registere at du kjøper og selger mange biler.
Om dette virkelig er noe du vurderer anbefaler jeg deg å ha en åpen samtale med NAV om dette. De kan hjelpe deg med å starte opp et firma og hvordan du best bør gå frem med dette. Da har du alt på det rene og de vil uansett ikke kutte støtten din med en gang. De har vel mest sannsynlig noen måte å regulere utbetalingen din slik at du ikke mottar full utbetaling alt ettersom hvordan det går med firmaet ditt. Om det går bra sitter du jo igjen med et eget firma! Og om det går dårlig vet NAV hva som har skjedd, du har papirer på at du ikke sitter på ræva og utnytter situasjonen og de vil passe på at du har penger til å overleve.

Jeg kan forstå at det hadde vært godt med litt ekstra penger - helt utenfor budsjettet ditt, penger du kan bruke på hva du vil. Du får eventuelt sette av litt sparepenger til en litt mindre fornuftig sparing enn pensjon sånn at du kan ta deg råd til hva du vil. Det å bli tatt for noe sånt noe gjør sykt vondt. Norge er bare glad for fler potensielle arbeidsplasser og ingen vil stoppe deg i dette. Med en åpen dialog med NAV sikrer du at du alltid har inntekt og at du ikke plutselig sitter der og må tilbakebetale mer enn du får inn. Forestiller du deg dette som en langsiktig løsning er det definitivt noe du må gjøre riktig.

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å begynne opp med dette før du "innser" at du kan leve av det. Du kan jo høre med NAV hvordan mulighetene ligger for å ta sånne småjobber på siden og spørre hvor mye du må tjene inn før det blir et problem, slik at dialogen er åpen fra første stund? Jeg personlig ville ikke brettet ut om firmaplaner fra første samtale.
Sist endret av psychenaught; 23. september 2016 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NAV kan være ganske grei hvis du ønsker å etablere bedrift: https://www.nav.no/no/Person/Skjemae...e+egen+bedrift
Siden du nå er på nav og føler du har det som skal til for å starte for deg selv så anbefaler jeg deg å gjøre dette hvitt. Blir du tatt så vanker det straff, og tilbakebetalingskrav samt fengsel om summene er store nok.

Ta turen innom nav og snakk med din veileder. Feks tilskudd til etablering kan være aktuelt for deg. Dvs at du kan få beholde din nav ytelser i feks 6 eller 9 måneder (tar dette fra hukommelsen så dobbeltsjekk) slik at bedriften din får bygget opp egenkapital og dermed får større mulighet til faktisk klare seg. Du kan også få evt. kursing du måtte trenge fra nav, og nav kan hjelpe deg å komme i kontakt med aktuelle sparringspartnere, feks regnskapsførere og revisorer.

Det har vært gjort ganske mange stikkprøver på denne bransjen de siste årene og det er avdekket mye snusk, så det å selge brukte biler skattefritt er nok mye vanskeligere nå enn det var før. Og ønsker du å faktisk leve av dette og skape deg din egen arbeidsplass og tenker langsiktig så er det gull verdt å ha ting på plass hos skatteetaten, betale inn mva og gjøre ting etter boka. Det vil også vise dine kunder at du er seriøs.

AS eller ENK tror jeg spiller veldig liten rolle for kjøper.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Her kan du ikke få i pose og sekk. Du kan ikke både få penger fra NAV og drive med dette på fulltid lovlig. Pengene du får fra NAV skal være din eneste inntekt, sånn etter boka.
Vis hele sitatet...
For noe vissvass! Dersom man er under AAP, kan man fritt jobbe opp til 60% uten at dette har noen påvirkning på vedtaket. Det forutsetter dog at du fyller ut meldekortet på en slik måte at du trekker gitt antall timer.

I utgangspunktet er regelen at om du jobber én time, fem dager i uka, så mister du ytelse for alle fem dager. Men saksbehandlerne lar deg da stort sett slå dette sammen som fem timer på én dag, og ikke arbeid de resterende fire.

*** ***

Trådstarter burde også vurdere å lese deg opp på hva et enkeltmannsforetak faktisk er. Dette gjør DIN PERSON til et NÆRINGSSUBJEKT. Det er altså ikke noen forskjell på deg som privatperson, og bedriften. Dette er det samme rettssubjektet. Skal du ha et firma å ta overskudd ut av må du eksempelvis ha et AS, eller en annen selskapsform der firmaet er et eget subjekt.

NAV har for tiden et stort utbud av "gründerkurs" da sittende regjering og samarbeidspartier lever i fantasien om at vi skal bli et samfunn av frilansere, og at de hundretusener av industriarbeidere som etterhvert blir dumpa mot utenlandsk konkurranse skal bedrive dette alle som én, nesten.

***

Mitt beste tips til trådstarter er å låne penger til egenandel i AS, opprette dette og ansette deg selv i 50% stilling som daglig leder. Da må du betale skatt, moms og alle tenkelige ting på alt mulig. Du kan jo holde en relativt lav timelønn, og dermed ta ut overskudd som utbytte (dette driter NAV i), men du må passe på at alle timer du jobber - blir trukket fra stønaden din. På den måten beholder du AAP-en din, dersom det velter, og du trenger kun å arbeide med firmaet når du faktisk har oppdrag (biler å mekke). Dersom du forsøker å lure både NAV og Skattefuten på samme tid, i dagens digitale økonomi hvor absolutt ALT kan spores, så må jeg virkelig ønske deg lykke til i fengselet.

Blir du dømt for trygdesvindel for mer en en gitt sum er det uten unntak ubetinget fengsel, tror grensa går på 50 000...

Går du derimot til NAV og legger frem at dette er noe du faktisk har tro på at du kan leve av, så skal du ikke se bort ifra at de ikke kan hjelpe deg i gang med nær sagt alt du trenger av kursing og opplæring.
Sist endret av Svartedauden; 24. september 2016 kl. 02:58.
Sitat av Altamont Vis innlegg
Hvordan stiller kjøperne mine seg ovenfor ett AS kontra å kjøpe det av meg som privatperson, tenker på klagerett, garanti mm+++?
Vis hele sitatet...
Kjøpers rettigheter vil, i tillegg til den konkrete avtalen, for en stor del bestemmes av om kjøpsforholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven (som er ufravikelig til fordel for forbruker).

Loven får anvendelse der det foreligger salg til en "fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet", jf. lovens § 1 tredje ledd. Videre må du eller din representant etter annet ledd "opptre i næringsvirksomhet". Det kreves ikke at selger er formelt registrert som næringsdrivende for at loven skal få anvendelse, jf. ordlyden i direktiv 1999/44/EF art. 1(2)(c).

Vurderingen av hva som utgjør "i næringsvirksomhet" er sammensatt, men kravene er ikke særlig strenge, og slik du beskriver planene dine, vil jeg anta at forbrukerkjøpsloven uansett vil få anvendelse. Med andre ord vil opprettelse av et aksjeselskap i liten grad påvirke kjøpers rettigheter.
@Pengui her tror jeg mer ts tenker på hvilken foretaksform som virker tryggest for kjøper. Et AS kan konkes om det kniper. Forutsatt at konkurs ikke skyldes snusk og vanskjøtsel så blir konkursen gjennomført uten at ts som eier og kanskje styret, og styreformann blir holdt personlig ansvarlig. Om en drar det langt så k a n altså et AS gi mindre sikkerhet for kjøper fordi om ts er en luring så kan AS avvikles feks før garantitid utløper slik at kjøper står igjen uten reell garanti.

Ved et ENK så kan man alltids gå etter mannen bak om det er solgt en drittbil.

Men ærlig talt så tror jeg absolutt ingen tenker på akkurat foretaksform når de handler en bil til 20-40 000. Og ts har jo ikke tenkt å selge kun 1 stk bil som er rustlappet med ståltråd, hønsenetting og epoksy.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Pengui her tror jeg mer ts tenker på hvilken foretaksform som virker tryggest for kjøper. Et AS kan konkes om det kniper. Forutsatt at konkurs ikke skyldes snusk og vanskjøtsel så blir konkursen gjennomført uten at ts som eier og kanskje styret, og styreformann blir holdt personlig ansvarlig. Om en drar det langt så k a n altså et AS gi mindre sikkerhet for kjøper fordi om ts er en luring så kan AS avvikles feks før garantitid utløper slik at kjøper står igjen uten reell garanti.

Ved et ENK så kan man alltids gå etter mannen bak om det er solgt en drittbil.

Men ærlig talt så tror jeg absolutt ingen tenker på akkurat foretaksform når de handler en bil til 20-40 000. Og ts har jo ikke tenkt å selge kun 1 stk bil som er rustlappet med ståltråd, hønsenetting og epoksy.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver, jf. formuleringen min at opprettelsen av et aksjeselskap "i liten grad" vil påvirke kjøpers rettigheter (hva forbrukerkjøpslovens anvendelsesområde angår, vil opprettelsen antakelig ikke påvirke de aktuelle rettighetene overhodet). Imidlertid er unntaksområdet antakelig snevert, og det innsnevres ytterligere av at forbruker vil kunne rette eventuelle misligholdsbeføyelser mot tidligere salgsledd etter fkjl. § 35.
Enkelt.
I salgsmelding skriver du samme sum som du kjøpte bilen for. Mellomlegget betaler kjøper kontant ved å få d den litt billigere.
Ingenting ulovlig å 'bytte' bil ofte. ☺️

Er nok liten sjanse å bli tatt ved slike små summer om du velger å gjøre det på måten du nevnte først.
Sist endret av bacardi; 25. september 2016 kl. 00:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bacardi Vis innlegg
Enkelt.
I salgsmelding skriver du samme sum som du kjøpte bilen for. Mellomlegget betaler kjøper kontant ved å få d den litt billigere.
Ingenting ulovlig å 'bytte' bil ofte. ☺️
Vis hele sitatet...
Som kjøper hadde eg aldri gått med på det. Du stiller jo langt svakare ved reklamasjon eller hevingskrav om prisen er låg, og seljar kan dokumentere overhaling av bilen.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Enkelt.
I salgsmelding skriver du samme sum som du kjøpte bilen for. Mellomlegget betaler kjøper kontant ved å få d den litt billigere.
Ingenting ulovlig å 'bytte' bil ofte. ☺️

Er nok liten sjanse å bli tatt ved slike små summer om du velger å gjøre det på måten du nevnte først.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en grense på hvor ofte du kan bytte bil før det regnes som næringsvirksomhet. Nøyaktig hvor den grensen går aner jeg dog ikke, men det vil nok bli opp til en fagmann å bedømme.

Skal være en fin idiot som skriver under på en kontrakt som sier at vedkommende har betalt mindre enn det personen har. Det blir faktisk dokumentforfalskning.
Kjøp å selg kontant Cash is king
Hvordan er reglene med å selge bil med fortjeneste? Finner ikke noe skikkelig svar ved å søke på google.
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Hvordan er reglene med å selge bil med fortjeneste? Finner ikke noe skikkelig svar ved å søke på google.
Vis hele sitatet...
Nå er det gitt at dette skal foregå kontant. I og med at man må skrive omregistrering ved kjøp og salg av biler, og selger har plikt til å levere inn dokumentene, er det svært vanskelig å skjule denne typen virksomhet, spesielt om man holder på i stor stil. Om man kjøper og selger mer enn et visst antall biler i løpet av et år (jeg mener jeg har hørt at det tallet ligger rundt 10, men det er såpass lenge siden at jeg ikke kan være sikker) blir man skjønnsliknet som om man driver næringsvirksomhet, og da er du fucked mtp. NAV og Skatteetaten.
Sist endret av Orph; 26. september 2016 kl. 10:42.
Skjønnsligning tilsier at trådstarter mister ytelsen fra NAV, og blir overført til den lavest betalte ytelsen i Norge. Den har riktignok inkludert kost og losji, men 65 kroner dagen som ganggutt skal du gjøre en stund før det går i pluss...
Jeg jobber med oppfølging av arbeidsavklaringspenger i NAV. Du må for all del melde fra til NAV dersom du begynner å generere inntekt/lønnet arbeid. Muligheten er absolutt til stede for at du vil bli oppdaget dersom du ikke melder om inntekt. Konsekvensen er krav om tilbakebetaling/fengselsbegjæring, og det skal godt gjøres å snakke seg ut av den. Med tanke på å kjøpe/selge dyre produkter, er regelverket temmelig komplisert og lite intuitivt. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med saksbehandleren din i god tid før du iverksetter virksomheten. Jeg ser det er nevnt tidligere her, men dersom dersom du kommer med et prospekt til NAV og dette viser seg å kunne være en levedyktig geskjeft ville du absolutt kunne få etableringstilskudd og kurs.
Sist endret av domingo; 27. september 2016 kl. 01:02.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
For noe vissvass! Dersom man er under AAP, kan man fritt jobbe opp til 60% uten at dette har noen påvirkning på vedtaket. Det forutsetter dog at du fyller ut meldekortet på en slik måte at du trekker gitt antall timer.

I utgangspunktet er regelen at om du jobber én time, fem dager i uka, så mister du ytelse for alle fem dager. Men saksbehandlerne lar deg da stort sett slå dette sammen som fem timer på én dag, og ikke arbeid de resterende fire.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke til AAP noe særlig, da jeg kun har vært mottaker av dagpenger selv, og vet at der er det nulltolleranse for arbeid. Poenget til trådstarter var: "Jeg har lyst til å tjene litt penger på si" og ikke ønsket å skatte av det. Jeg tolker han derfor slik at han ønsker å heve full utbetaling fra NAV ved siden av bil-businessen. Derfor svarte jeg med at han ikke kan få i pose og sekk, dvs. ikke kan heve full utbetaling fra NAV samtidig som han drive business på si, og fremdeles være innenfor lovens rammer.

Når det er sagt, stusser jeg på at trådstarter ble arbeidsledig som følge av oljekrisa og gikk rett over på AAP, og ikke dagpenger?

"For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent. Hjelpen fra NAV kan bestå av arbeidsrettede tiltak, ytelser under medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV. Det må i hovedsak være sykdom, skade eller lyte som er årsaken til at du har redusert arbeidsevne. Det må være en viss utsikt til å forbedre arbeidsevnen, gjennom behandling, arbeidsrettede tiltak eller oppfølging fra NAV. Målet er at du skal klare å skaffe eller beholde arbeid i løpet av perioden med AAP."

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Blir du dømt for trygdesvindel for mer en en gitt sum er det uten unntak ubetinget fengsel, tror grensa går på 50 000...
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det nok du som er ute å farer med vissvass. I Høyesteretts avgjørelse i RT-2013-416 er det uttalt at den veiledende grensen mellom samfunnsstraff og ubetinget fengsel for første gangs trygdebedrageri skal tilsvare folketrygdens grunnbeløp (92 576 kr i 2016). Dessuten finnes det drøssevis av ting man kan bruke som formidlende omstendigheter, slik som tilståelsesrabatt, forsørgeransvar for små barn og lignende. Lovmessig skal trygdebedrageri dømmes etter straffelovens §372 (Grovt bedrageri) som har en strafferamme på opptil 6 års fengsel. I sakene hvor det gis ubetinget fengsel, er det ikke akkurat snakk om lange dommer. Her kommer litt lesestoff for de som måtte være interessert:

LB-2016-12796 - Trygdebedrageri av 157 000 kr og falsk forklaring til off. myndighet: dømt til 40 timer samfunnstjeneste

LE-2016-28823 - Trygdebedrageri av ca. 86 000 kr ved å underrapportere antall arbeidstimer på meldekort: dømt til 36 timer samfunnstjeneste.

LH-2016-36553 - Trygdebedrageri av 285 639 kr over en periode på 3 år ved ikke å ha opplyst om arbeid på meldekortet: Dømt til 60 dager betinget fengsel.

Og til slutt en ganske heftig sak:
LF-2016-63753 - Trygdebedrageri av ca. 780 000 kr for å ha unnlatt å melde inn 4800 arbeidstimer over en periode på 2 og ett halvt år på AAP: Dømt til 8 måneder ubetinget fengsel.

Nå vet jeg ikke hvor mye trådstarter ser for seg og motta ved siden av sin business, men du skal la det gå ganske mange måneder før vi begynner å komme opp i beløper som gir en lengre ubetinget fengselsstraff.
Jeg vil anta trådstarter har blandet litt og går på dagpenger, ikke AAP.

Å si det er nulltoleranse for arbeid mens man går på dagpenger blir litt feil, da man egentlig skal ta alle jobber man får tilbud om. Dette må naturligvis føres opp på meldekort, og man får ikke penger fra NAV i denne perioden.
Her må du bare tenke logisk og se fallgruvene du kan falle i.

Har du tilgang på kontanter til og kjøper opp biler, kjøper opp deler kontant, bruker din egen tid som ingen har oversikt over og selger bilen kontant så ser jeg på det som liten sjangse for at nav finner ut av det her. Gjør du det med 100 biler og det renner over av penger på kontoen din....så ja. Hvorfor er du så avhengig av og bruke din egen konto? Mange som kjøper bruktbiler er villig til og betale kontant, så lenge vi ikke snakker 100k+ klassen.

Om du på liv og død vil ta deg gjennom byråkratiet med og gjøre det her lovlig så får du gjøre som noen sier. Start et AS. Legg ned x antall timer arbeid som du ikke tar ut lønn for, bruk pengene som kommer inn i firmaet til og dekke alt som går ann og dekke av utgifter. Mobiltelefoner, lunsjer, husleie om huset ditt kan fungere som ditt arbeidssted, arbeidsklær som kan være vanlige klær, alt av verktøy du evt. kjøper inn, osv osv. Men Det kommer jo til og spise av profitten din så lenge du ikke skal bli tidenes bruktbilselger.

Du vil ikke bli den første som hadde gjort noe slikt og unngikk og betale avgifter. Du er dog litt avhengig av og ha litt kontanter til og starte dette da jeg anntar nav har innsyn i kontoene dine når du mottar dagpenger.

Sykt hvor moralsk det forumet her har blitt de siste åra. Fyren spørr hvordan han skal kunne gjøre det der uten og betale avgifter, ikke hva folk mener om folk som ikke betaler avgifter. Finnes jo knapt en person i dette land som har pusset opp huset sitt de siste årene 100% lovlydig. (Seff kommer det til og komme 100 replies nå fra folk som har gjort det men.......)

For og svare på spørsmålet ditt; Det går helt fint, men skal du være trygg er du avhengig av og handle bilene kontant samt og selge de kontant.
Sitat av hideout Vis innlegg
Her må du bare tenke logisk og se fallgruvene du kan falle i.

Har du tilgang på kontanter til og kjøper opp biler, kjøper opp deler kontant, bruker din egen tid som ingen har oversikt over og selger bilen kontant så ser jeg på det som liten sjangse for at nav finner ut av det her. Gjør du det med 100 biler og det renner over av penger på kontoen din....så ja. Hvorfor er du så avhengig av og bruke din egen konto? Mange som kjøper bruktbiler er villig til og betale kontant, så lenge vi ikke snakker 100k+ klassen.

Om du på liv og død vil ta deg gjennom byråkratiet med og gjøre det her lovlig så får du gjøre som noen sier. Start et AS. Legg ned x antall timer arbeid som du ikke tar ut lønn for, bruk pengene som kommer inn i firmaet til og dekke alt som går ann og dekke av utgifter. Mobiltelefoner, lunsjer, husleie om huset ditt kan fungere som ditt arbeidssted, arbeidsklær som kan være vanlige klær, alt av verktøy du evt. kjøper inn, osv osv. Men Det kommer jo til og spise av profitten din så lenge du ikke skal bli tidenes bruktbilselger.

Du vil ikke bli den første som hadde gjort noe slikt og unngikk og betale avgifter. Du er dog litt avhengig av og ha litt kontanter til og starte dette da jeg anntar nav har innsyn i kontoene dine når du mottar dagpenger.

Sykt hvor moralsk det forumet her har blitt de siste åra. Fyren spørr hvordan han skal kunne gjøre det der uten og betale avgifter, ikke hva folk mener om folk som ikke betaler avgifter. Finnes jo knapt en person i dette land som har pusset opp huset sitt de siste årene 100% lovlydig. (Seff kommer det til og komme 100 replies nå fra folk som har gjort det men.......)

For og svare på spørsmålet ditt; Det går helt fint, men skal du være trygg er du avhengig av og handle bilene kontant samt og selge de kontant.
Vis hele sitatet...
Du skriver ingenting om hvordan han skal gjøre det med omregistrering av alle disse bilene. Regner med at du har en knakandes god plan på det.
Har ikke anelse. Kan han ikke registrere dem rett fra personene han kjøper de ifra til de som kjøper det fra han? Om ikke så fårn finne seg en kompis og registrere de på og betale han da..................føler at dette skulle jeg klart om jeg gikk inn for det iallefall.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Nå kjenner jeg ikke til AAP noe særlig, da jeg kun har vært mottaker av dagpenger selv, og vet at der er det nulltolleranse for arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er overhodet ikke nulltoleranse for arbeid under dagpenger. Det er trekk i ytelsen på samme måte som ved AAP, igjennom hva du melder inn på meldekortet. Derimot er det en forskjell i at alle kan ha 60% arbeid under AAP, så settes denne prosenten individuelt med dagpenger. 60% kan også justeres i det individuelle vedtak innen AAP, men det er særdeles skjeldent.

Åå dagpenger er det slik at dersom du har mistet en jobb på 50%, som du så hever dagpengene på, så mister du hele utylsen for én gitt periode dersom du jobber mer enn 25%, i denne fjortendagersperioden (ett meldekort). Vedtaket ditt opphører derimot ikke, så dersom du da jobber 10% i neste periode, blir du trukket for 1 av 10 dager betalende dager i den meldekortperioden.

Hvis du har vært i arbeid eller annen aktivitet som likestilles med arbeid, blir dagpengene redusert. Hvis du har vært i aktivitet i mer enn halvparten av den fastsatte vanlige arbeidstiden din i meldeperioden, får du ikke dagpenger for den perioden. «Vanlig arbeidstid» er den arbeidstiden du har hatt før du ble helt eller delvis arbeidsledig. NAV fastsetter vanlig arbeidstid, og dette går fram av vedtaket som du får av NAV.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-893#chapter-5

Merk deg hvordan jeg formulerte meg: ... over et gitt beløp gir ubetinget fengsel, jeg tror grensa er på rundt 50 000.... Denne er altså fastslått av tilsvarende 1G, noe som er omlag det dobbelte av hva jeg trodde. Det er fint at du oppklarte dette, da jeg tok feil.

Det var selvsagt en forenkling å ikke inkludere alle mulige former som kan gi en straffereduksjon. Men det var heller ikke nødvendig der og da. Du nevner da ikke at det også finnes omstendigheter som kan være straffeskjerpende. Om retten finner det bevist at tiltalte har utførlig undersøkt hva som skal til for å komme under grensen for ubetinget straff, for så å spekulere i å svindle men akkurat ikke nok til å bli fengslet, kan dette i seg selv gi ubetinget straff.

I alle tilfeller det straffbart og kan få store konsekvenser uansett hva slags NAV-svindel du forsøker deg på.
Sist endret av Svartedauden; 3. oktober 2016 kl. 23:49.