Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 14805
Jeg har brukt Imovane i snart to år, og fikk idag Zolpidem etter egen forespørsel om annen medisin på grunn av alle bivirkningene jeg har fått av Imovane.. Jeg har lest litt rundt og det virker som Zolpidem 'er' eller er det samme som Stilnoct? Farmasøyten avviste i værtfall dette.
Bivirkningene til Zolpidem ser ut til å være de samme som for Imovane, dessverre.

Jeg skal teste de til mandagen også skal jeg og fastlegen ha en ny vurdering. Hva er 'neste' i rekka? (Vi er enige om at jeg ikke skal ha antidepressiva, antihistaminer eller antipsykotika.) Kan vel kanskje også nevne at jeg får 10x25 Sobril i mnd/ved behov for angstproblematikk, så benzo er vel ikke utelukket?

Sliter med både innsovning, forstyrret søvn og for tidlig oppvåkning. Da er vel det beste noe som har tilstrekkelig lang virkningstid? Noen som har peiling?
Sist endret av Creat1ve; 9. juli 2014 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Zolpidem er virkestoffet i Stilnoct. Utrolig at farmasøyten ikke visste det.

Det har mye kortere halveringstid sammenliknet med Zopiclone (Imovane), så hvis du har problemer med å holde på søvnen utover natten så skal i utgangspunktet Imovane være bedre. Det er også litt forskjell fra individ til individ i forhold til hvilke av de to som fungerer best.

Triazolam er en benzo som blir brukt mye andre steder i verden hvertfall, men hvis jeg husker riktig har også denne relativt kort halveringstid.

Har du prøvd ting som Rivotril (Clonazepam) eller Valium?
Hvis antidepressiva, antihistaminer og antipsykotika er utelukket, så får du nok mogadon/apodorm. Hvis ikke legen vil at du skal prøve en kombinasjon av melatonin og zolpidem/zopiclone. Diazepam er også mye brukt som sovemedikament. Rivotril og rohypnol er siste utvei, så ikke tenk på å spørre etter disse før du har prøvd alt annet.
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Zolpidem er virkestoffet i Stilnoct. Utrolig at farmasøyten ikke visste det.

Det har mye kortere halveringstid sammenliknet med Zopiclone (Imovane), så hvis du har problemer med å holde på søvnen utover natten så skal i utgangspunktet Imovane være bedre. Det er også litt forskjell fra individ til individ i forhold til hvilke av de to som fungerer best.

Triazolam er en benzo som blir brukt mye andre steder i verden hvertfall, men hvis jeg husker riktig har også denne relativt kort halveringstid.

Har du prøvd ting som Rivotril (Clonazepam) eller Valium?
Vis hele sitatet...
Immovane virker i 4-6 timer så er det over. Vet ikke hva som regnes som halveringstid men en sover aldri mer enn max 6 timer på immovane. Stort sett 3-4 timer blir det. Problemet er at det er en innsovningstablett og ikke en sovetablett. Men feks huekjør kan gjøre at det tar 2 timer å sovne fremfor de 30 minutter de reklamerer med. Og bruker du 2 timer på å falle i søvn så er det minst 33% av virketiden til immovane.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis antidepressiva, antihistaminer og antipsykotika er utelukket, så får du nok mogadon/apodorm. Hvis ikke legen vil at du skal prøve en kombinasjon av melatonin og zolpidem/zopiclone. Diazepam er også mye brukt som sovemedikament. Rivotril og rohypnol er siste utvei, så ikke tenk på å spørre etter disse før du har prøvd alt annet.
Vis hele sitatet...
Rohypnol er utgått for mange år siden (?), men flunitrazepam ble solgt som Flunipam inntil ganske nylig. Jeg vil si at TS er heldig om han/hun får mogadon/apodorm/nitrazepam for det er veldig hypnotisk.

Ellers er det utrolig at ikke farmasøyten visste at Stilnoct har zolpidem som virkestoff, og at "Zolpidem" bare er en generic versjon av Stilnoct. Det er imidlertid innsovningsmedisin med ekstremt kort halveringstid, men i mine øyne er det den mest hypnotiske av samtlige medisiner (da snakker jeg ikke om å bli dødstrøtt, men rett og slett indusere "ekte" søvn). Selv får jeg Stilnoct og Rivotril (clonitrazepam) og Rivotril virker helt annerledes. Jeg blir stort sett trøtt og sovner hvis jeg jobber for det, men hele søvnen er stort sett bare et sort hull til jeg våkner noen timer senere.

Jeg har ingen bivirkninger av Zolpidem, eller Rivotril for den saks skyld. Imovane gir meg en vanvittig vond smak i munnen, men det er egentlig det eneste. Alle de andre som ikke fungerer på det "ekte" søvnsystemet fungerer ikke. For meg er det hjerna og ikke kroppen som er vrien...
Om en må øke dosene på immovane så blir det bare rare, merkelig of forferdelige drømmer og en er helt utkjørt og sliten når en våkner.
Sitat av phish Vis innlegg
Rohypnol er utgått for mange år siden (?), men flunitrazepam ble solgt som Flunipam inntil ganske nylig. Jeg vil si at TS er heldig om han/hun får mogadon/apodorm/nitrazepam for det er veldig hypnotisk.
Vis hele sitatet...
Rohypnol kan man få utskrevet i Norge via registeringsfritak. Jeg har også fått rohypnol på sykehus.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Rohypnol kan man få utskrevet i Norge via registeringsfritak. Jeg har også fått rohypnol på sykehus.
Vis hele sitatet...
Ja, vurderer å spørre om å få det, men måtte dessverre bytte lege for ikke lenge siden da min gamle sluttet i vikariat, og sannheten er at det virker som at de antar at du er misbruker om du spør om noe som helst av slike ting, så jeg må få bygget opp litt mer tillitt før...

En annen morsom ting er at søskenbarnet mitt (som har narkolepsi) fikk GHB utskrevet for søvn Det hadde vært interessant å prøve det og, men jeg venter med alt slikt til jeg i alle fall har fått unna polysomnografi og litt forskjellig som ikke er lenge til nå...
Sitat av phish Vis innlegg
En annen morsom ting er at søskenbarnet mitt (som har narkolepsi) fikk GHB utskrevet for søvn Det hadde vært interessant å prøve det og, men jeg venter med alt slikt til jeg i alle fall har fått unna polysomnografi og litt forskjellig som ikke er lenge til nå...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at narkoleptikere får GHB er fordi det øker våkenhet på dagtid og reduserer katapleksi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror jeg har fått resept på de fleste sovemidler som blir skrevet ut i norge: imovane/stilnoct/mogadon/flunipam(avregistrert) og div c prep osv.

Ingen hjalp for søvn og alle var ubrukelige og ruse seg på...enten tok jeg for lite så jeg fikk ingen effekt ellers for mye så jeg fikk blackout..ingen mellomting
▼ ... over en måned senere ... ▼
Brukte imovane i 9 år.Effekten dabbet av etter noen års bruk,så jeg fikk zolpidem i tillegg og brukte den kombinasjonen noen år frem til at jeg gikk over på apodorm.Kuttet ut imovane'n,men fortsatte å bruke zolpidem sammen med Apodorm i 6 år.Jeg gikk ikke inn for å ruse meg på de,men P.g.a.søvnvansker endte jeg opp med å bruke tre tabeletter av hver sort hvert døgn.Det endte med at legen min ble fratatt rekvisasjonsretten for a og b-preparater.Bestemte meg for å kutte ut all sovemedisin.Merklignok fikk jeg nesten ingen abstineser.Var litt urven i kroppen noen uker,så var formen fin igjen.Bruker i dag bare 20mg nozinan til natten og sover faktisk bedre nå enn den tiden jeg heiv i meg 6 sovetabeletter i døgnet.Min erfaring er at det bare er apodorm som gir rus,men selv syns jeg det faktisk var en ganske kjip rus sådan.Så jeg savner ikke de tablettene i det hele tatt i dag.
Har både brukt zolpidem og imovane. Imovane fungerte for meg til en viss grad, men ikke like godt som zolpidem. De første to ukene hadde jeg milde trips hver kveld på èn tablett. Følte det satt folk i rommet som jeg måtte prate med, at senga pustet og fikk div. andre litt morsomme hallisunasjoner. Du mister sunn fornust og tenker overhode ikke over hva du gjør. Ofte får du blackout fra kvelden. En kveld hadde jeg gått inn på rommet til mamma og sagt "Fy faen, mamma. Nå hallisunerer jeg." Når jeg ble konfrontert med det neste deg husket jeg ikke ett ord av det jeg hadde sagt.
Det er lett å falle å slå seg hvis man reiser seg fra senga, ettersom alt du har av balanse er tilnærmet borte. Det å skrive/lese blir også utrolig vanskelig, samt at du kan få enorm matlyst. Våknet i morges av at jeg hadde møvlet sjokoladepålegg og veltet en red bull utover gulvet.
Sist endret av wat; 23. august 2014 kl. 00:10.
Prøv seroquel/quentapine. Om ikke ber du om Apodorm/Mogadon.
"Øko-Terrorist"
Jeg var også innom det meste av sove/innsovingsmedisin med hjelp av lege, men fant ingenting som funket for meg, enten ble jeg ikke trøtt, ellers så var bivirkningene for kraftige for at jeg syntes det var verdt det, så en dag fikk jeg en liten pille av min søster som har forandret hele mitt liv, noe så enkelt som Melatonin.. Jeg hadde ingen tru på det, men tok en og satt å glippa me øya halvtime senere, våkna opplagt og klar som bare det 8 timer senere. Har aldri rørt noe annen sove/innsovingsmedisin siden.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Grunnen til at narkoleptikere får GHB er fordi det øker våkenhet på dagtid og reduserer katapleksi.
Vis hele sitatet...
Det er en noe forenklet forklaring, selv om det til en viss grad er riktig. GHB virker i hovedsak ved å øke mengden N2-søvn, altså dyp søvn, som er den som hviler hjernen. Med bedre søvnkvalitet følger naturligvis også mer våkenhet på dagtid. Det som direkte øker våkenhet på dagtid og hindrer at hjernen "sovner" (den hopper i realiteten bare veldig fort inn i REM-søvn), er medisinering med typiske "amfetaminpreparater", hvor man også kan putte inn metylfenidat, selv om det teknisk sett ikke er et amfetamin. Jeg har aldri prøvd modafinil, men søskenbarnet mitt sier i alle fall at dette er overlegent

Oops, no edit, men mente selvfølgelig N3-søvn
Sist endret av phish; 24. august 2014 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.