Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  232 121392
Fisherman's friend inneholder sorbitol.
Så mye som 98% i en av sortene. Den med grønn innpakning og mintsmak.
Hva faen. 98 prosent sorbitol? Sikker på du ikke har tallene litt feil? Da er det jo rent søtningsstoff man spiser.
EDIT: Forresten, de fisherman's friends pastillene som du nevner smaker digg. Veldig frisk smak isteden for "lakrissmaken" som er i de vanlige.
EDIT2: Jeg kan dra til et konditori og spørre. Sorbitol er vanlig i kaker og sånn for personer som ikke tåler vanlig sukker.
Sist endret av 1UP; 23. januar 2009 kl. 23:50.
Sitat av 1UP Vis innlegg
Noen som vet hvor det er mulig å kjøpe sorbitol?
Vis hele sitatet...
Hva skal du med sorbitol? Lage SX (sorbitolhexanitrat) eller rakettbrensel? Dersom det er det siste alternativet så vil det nok bli enklere og mer økonomisk å bare gå til anskaffelse av erytrithol.

Dette er en sukker erstattning som kan kjøpes på helsekostbutikker og lignende under produktnavnet "sukrin".
Dersom de ikke har dette på lager er det bare å få dem til å bestille det for deg. Hvertfall på life.
Tenkte det var vert å nevne dersom du ikke visste det allerede.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva skal du med sorbitol? Lage SX (sorbitolhexanitrat) eller rakettbrensel? Dersom det er det siste alternativet så vil det nok bli enklere og mer økonomisk å bare gå til anskaffelse av erytrithol.

Dette er en sukker erstattning som kan kjøpes på helsekostbutikker og lignende under produktnavnet "sukrin".
Dersom de ikke har dette på lager er det bare å få dem til å bestille det for deg. Hvertfall på life.
Tenkte det var vert å nevne dersom du ikke visste det allerede.
Vis hele sitatet...
Ja, skal brukes til å lage rakettbrensel. I guiden på nakka-rocketry ble det brukt sorbitol og kaliumnitrat. Heter det også sorbitol på norsk?
Ja, det heter sorbitol på norsk.
Dampsaga Zoo for kaliumnitrat. Dyrere enn felleskjøpet men du verden så effektivt. Paypal-betaling og lynrask shipping. Tor bare noen timer fra jeg trykte på knappen før jeg hadde sporingsnummeret på sms.
er "Sulphur Chips" fra http://nexusgamers.co.uk/catalog/pro...products_id=76 bra kvalitet? og hvordan er det i pris i forhold til andre?
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Hvorfor er konsentrert salpetersyre billigere enn 6 m salpetersyre i 1000 ml flaske?

933 Salpetersyre 6 m 1000 ml 160.00 kr
741 Salpetersyre konsentrert 1000 ml 115.00 kr
Vis hele sitatet...
Ingen som vet?
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Ingen som vet?
Vis hele sitatet...
Begynn å les posts, den er ikke så veldig langt unna den du skrev.

http://warispeace.co.uk/forum/showth...06#post1332606
Sist endret av Dwerg; 24. januar 2009 kl. 17:35. Grunn: komma
Sitat av FireHawk Vis innlegg
er "Sulphur Chips" fra http://nexusgamers.co.uk/catalog/pro...products_id=76 bra kvalitet? og hvordan er det i pris i forhold til andre?
Vis hele sitatet...
Det står her: http://nexusgamers.co.uk/catalog/pro...products_id=75
Sitat av 1UP Vis innlegg
Hva faen. 98 prosent sorbitol? Sikker på du ikke har tallene litt feil? Da er det jo rent søtningsstoff man spiser.
Vis hele sitatet...
Jo, de inneholder faktisk 98 gram sorbitol per 100 gram.
Altså 98% sorbitol.
For å styrke denne påstanden kan jeg nevne at næringsinnholdet består av 98gram karbohydrater hvor alt utgjøres av sukkerarter.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Begynn å les posts, den er ikke så veldig langt unna den du skrev.

http://warispeace.co.uk/forum/showth...06#post1332606
Vis hele sitatet...
Det tolket jeg som en spøk. Altså, at vann faktisk er mer verdifullt enn salpetersyre for dem.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Vel, det er fakta. 6-molars salpetersyre er kalibrert til å inneholde nøyaktig 6 mol HNO3 per liter løsning. Molare løsninger er ekstremt nyttige innenfor kjemien, og spesielt analyse, så det forklarer prislappen.
Slike løsninger er ofte kalt titrisol ettersom at de blir brukt til kjemiske analyser ved titrering.
Kan opplyse om at disse løsningene er svindyre.
Krista - k holder i masse hvis!
Tenker nok 98% av folka her inne bruker det. :P

Kjøpte Fishermans freidn grønn idag, Ikke billig akkurat for sorbitol, men funker
Skal teste i morgen
Nei, null jobb. Tror det er 98% rent eller noe.
Men hva er lbandingforhold mellom Sorbitol / Kno3? Og skal det gjøres likt ?

Varierer fra FK til FK

fra 180 - 300kr for 25kg
Sist endret av maxilat; 27. januar 2009 kl. 22:27.
Sitat av maxilat Vis innlegg
Men hva er lbandingforhold mellom Sorbitol / Kno3? Og skal det gjøres likt ?
Vis hele sitatet...
Eksempel på produksjon av KNSB: 35 Gram sorbitol smeltes. Etter at det er smeltet så tilsetter du 65 gram KN som røres forsiktig inn i sorbitolen slik at det blir en blanding så uniform som mulig.
Du kan også gå ned til 30 gram SB der du erstatter de utelatte 5 prosentene med fint jernpulver.
Var på Burger King her en dag å fikk tak i noen, disse er perfekt til bruk til å veie ting og tang.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De er perfekte for shells opptil kansje 2"
Til liftchargen altså.
OOOBBSS!!
Svovelen blei funnet i butikken som heiter "FARGE HANDELEN" ikkje "FARGERIKET" !!!
Reinert med beine !
griped's Avatar
jepp. da fikk jeg den 25kg sekken fra mamut men det kom på tilsammen 1000.- ! men men er jo ikke mer enn 40,- kiloen
Nå som så godt som alle jernvareforhandlere har sluttet å selge Faxe Blekelut 2.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i HydrogenPeroksid (kptnaturfag er utelukket, ettersom at jeg ikke har en bedrift.)?
Sitat av LordOfTellus Vis innlegg
Nå som så godt som alle jernvareforhandlere har sluttet å selge Faxe Blekelut 2.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i HydrogenPeroksid (kptnaturfag er utelukket, ettersom at jeg ikke har en bedrift.)?
Vis hele sitatet...
De er 5% hydrogenperoksid i hårblekings middel , på apoteket selger de 8% til å vaske sår med , husker ikke helt hva kosentrasjonen på det på apoteke var men tror det var 8%,
Men skal spør en venn av meg for han fått noe H2O2fra apoteket pga at han hadde fått betenelse i storetåa.
Jeg kjøpte 1 liter med 30% H2O2 på apoteket for rundt 300 kr på apoteket.
bare lurer på.. kan jeg bare gå inn i en jernvarehandel og bare spørre etter slatsyre??
Sitat av snja Vis innlegg
bare lurer på.. kan jeg bare gå inn i en jernvarehandel og bare spørre etter slatsyre??
Vis hele sitatet...
Jepp , de burde ikke være et problem , men når jeg skulle kjøpe 5l for en god stund siden når jeg kun var 14år så stod han som var i kassen å så rett på meg ganske lenge før han gikk ut på lageret og fant fram dunken til meg
Men ikke kjøp 5l dunk med saltsyre jeg har forsatt 3l i gjend og jeg har hatt den en god stund nå.
Sitat av kaliber12 Vis innlegg
Jeg kjøpte 1 liter med 30% H2O2 på apoteket for rundt 300 kr på apoteket.
Vis hele sitatet...
Jeg fik en halv liter med 19 % konsentrert H2O2 på apotelet for 600 eller 700 kr o.O Sykt
Kjøpte nettopp en vekt fra dealextreme. Kostet 125 kroner, måler max 600gram. Denne må da være perfekt til pyroteknikk.
Jeg kan tåle at den kommer fra Hong Kong og sikkert har en unøyaktighet på noen milligram.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
DX-vektene er ikke glad i å bli (mis)brukt dag ut og dag inn med kjemikalier, så det kan hende at du blir nødt til å reinvestere om noen måneder/år.
Sitat av 1UP Vis innlegg
Her er kiloprisen for kaliumnitrat fra de forskjellige stedene man kan få det:

Dampsaga Zoo: 50,- pr kilogram
http://www.mamut.net/sognabaer/shop/ : 25,- pr. kilogram
Keten.org.pl: 75,- kilogram
Akvarieutstyr.com: 180,- pr kilogram
Kptnaturfag.no: 390,- pr kilogram
Apoteker: Omtrent 1200,- pr kilogram
Felleskjøpet: Som krista-k, 7,20,- pr kilo (180 for 25 kilogram)
Svenskakemi.nu: Venter på svar
Vis hele sitatet...

At det koster 180 kroner for 25kg Krista-K på felleskjøpet er bare tull..
Jeg var i kontakt med de i senest i dag, og de sa det kostet 1300,- for en sekk på 25kg. Altså 52kr/kg.
Jeg kjøper fra Dampsaga Zoo. Billig, paypal, rask leveringstid.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
DX-vektene er ikke glad i å bli (mis)brukt dag ut og dag inn med kjemikalier, så det kan hende at du blir nødt til å reinvestere om noen måneder/år.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Det tror jeg så gjerne når det gjelder DX, men på en annen side tror jeg ikke kvalitetsvekter har så godt av div kjemikalier heller, så da er det bedre å kjøpe en billig vekt fremfor en dyr. Sett at begge vil gå i stykker på relativt kort tid.
Sist endret av Pope; 4. februar 2009 kl. 01:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, det er slettes ikke bare tull.
Det varierer bare fra FK til FK.
Er mulig at "din" FK ikke hadde det på lager og derfor måtte bestille en enkelt sekk fra leverandøren. Da sendes det med tollpost globe eller lignende som koster en del + at man må betale alskens andre krav.

Vekter fra weedshop gjør nytten. Ikke er de spesielt dyre heller.
Det er viktig å rengjøre vekten godt etter bruk, blåse den ren med litt luft og tørke av den. Samt ta seg god tid når man veier ting slik at man ikke søler.
Vær forsiktig med å påføre vekta for mye støt og slag.
Ta godt vare på vekta så vil den vare mye lengre.
Sist endret av Knask; 4. februar 2009 kl. 01:34.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nei, det er slettes ikke bare tull.
Det varierer bare fra FK til FK.
Er mulig at "din" FK ikke hadde det på lager og derfor måtte bestille en enkelt sekk fra leverandøren. Da sendes det med tollpost globe eller lignende som koster en del + at man må betale alskens andre krav.

Vekter fra weedshop gjør nytten. Ikke er de spesielt dyre heller.
Det er viktig å rengjøre vekten godt etter bruk, blåse den ren med litt luft og tørke av den. Samt ta seg god tid når man veier ting slik at man ikke søler.
Vær forsiktig med å påføre vekta for mye støt og slag.
Ta godt vare på vekta så vil den vare mye lengre.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at jeg tror du tar feil.. Krista-K Plus er en vare som Yara produserer og det er en bestillingsvare i alle FK-butikker.
Det du sier med at det blir dyrere for meg som kunde å handle Krista-K på ett felleskjøp enn ett annet, er også bare tull.. De kan ikke sette opp prisen på varen på ett utsalgssted og ikke ett annet fordi varen måtte bestilles.

Hvis du går på polet for å kjøpe en flaske "Absint", en vare som de fleste pol ikke kjøper inn, men har som bestillingsvare, må du ikke betale mer hvis du ønsker at polet skal bestille for deg enn hva varen ville ha kostet hvis polet hadde den i hyllen.
Det er akkurat det polets feil, eller akkurat det felleskjøpet, som er skyld i at varen ikke finnes i butikken. Om det skulle dukke opp et ønske om bestilling av varen, kan de ikke pålegge deg ekstra kostnader fordet. Er du med?


Du mener at det koster 180kr i på FK, og jeg mener at det koster 1300.
Du sier prisen kan variere om varen må bestilles, men ærlig talt. En syvdobling av prisen for transport? Tror ikke det.

Likevel; Jeg har ikke handlet KNO3 på FK. Jeg har bare snakket med en kundebehandler som sjekket prislisten for meg. Hvis noen har fått kjøpt 25kg KNO3 til 180kr på FK, så kan jeg ikke nekte for det.

BTW. Takker for tips ang. vekt fra DX..
Sist endret av Pope; 4. februar 2009 kl. 05:52.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Anbefaler Old Will Knott Scales.
Sist endret av BomberMan; 4. februar 2009 kl. 08:15.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg må si at jeg tror du tar feil.. Krista-K Plus er en vare som Yara produserer og det er en bestillingsvare i alle FK-butikker.
Det du sier med at det blir dyrere for meg som kunde å handle Krista-K på ett felleskjøp enn ett annet, er også bare tull.. De kan ikke sette opp prisen på varen på ett utsalgssted og ikke ett annet fordi varen måtte bestilles.

Hvis du går på polet for å kjøpe en flaske "Absint", en vare som de fleste pol ikke kjøper inn, men har som bestillingsvare, må du ikke betale mer hvis du ønsker at polet skal bestille for deg enn hva varen ville ha kostet hvis polet hadde den i hyllen.
Det er akkurat det polets feil, eller akkurat det felleskjøpet, som er skyld i at varen ikke finnes i butikken. Om det skulle dukke opp et ønske om bestilling av varen, kan de ikke pålegge deg ekstra kostnader fordet. Er du med?


Du mener at det koster 180kr i på FK, og jeg mener at det koster 1300.
Du sier prisen kan variere om varen må bestilles, men ærlig talt. En syvdobling av prisen for transport? Tror ikke det.

Likevel; Jeg har ikke handlet KNO3 på FK. Jeg har bare snakket med en kundebehandler som sjekket prislisten for meg. Hvis noen har fått kjøpt 25kg KNO3 til 180kr på FK, så kan jeg ikke nekte for det.

BTW. Takker for tips ang. vekt fra DX..
Vis hele sitatet...
Haha ,Det kostet ikke 180kr for meg engang , kosta meg kunn 120kr for 25kg gjett om jeg ble glad da ja
og gjett om jeg skal kjøpe en del sekker til våren i gjend

Når vi snakker om vekt så hadde jeg en dritt vekt for ikke lenge siden som de kunn sto error på skjermen ,
klikka for meg så nå er det bare små biter i gjend av den
Men nå har jeg fått meg en ny skikkelig vekt , funker knall bra.
Sist endret av Bowman; 4. februar 2009 kl. 08:49.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
jeg har kjøpt krista k for 260kr, så det er store variasjoner i priser. Den høye prisen kan kanskje ha med at det ikke er sesong nå? Og sist jeg sjekket min lokale FK i Ås hadde de det på lager.

Når det gjelder vekter vil jeg enbefale å legge litt i det. Jeg har kjøpt tre billige vekter å alle har blitt ødelagt innen noen måneder. Nå har jeg en ohaus- vekt til ca 500 og den er bare så mye bedre å ha å gjøre med. Den er nå over 1 år gammel og veier fortsatt 100% korrekt uten at den er blitt kalibrert en eneste gang! Ser ikke problemet med å legge 4- 500 kr i en vekt som faktisk er det viktigste verktøyet en pyrotekniker har! Jeg lover at den dagen det står error på skjermeen og du er helt uten vekt vil du angre på at du kjøpte en billig. det er min erfaring ihvertfall:P.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vekt er viktig. Kjøp kvalitet!
Og jeg fikk en gang oppgitt 150 kroner for en sekk Krista-K.

Pope: Du er på jordet...
Pope, det er slettes ikke sikkert at din lokale FK hadde det i sortimentet sitt en gang. At det er utgått med andre ord. Da har de det ikke på lager sånn som jeg sa. Da må de bestille fra noen som har det. Er mulig de ikke kan bestille kun enkeltsekker fra yara, men bare pallevis.
Så derfor bestiller de fra noen som selger enkeltsekker.
Da blir fraktkostnadene og alle gebyrene slik som jeg sier.
Hørte hvordan hele denne prosessen foregikk i forrige uke så jeg vet hva jeg snakker om.

Btw.. Så vidt meg bekjent så er ikke sprit et sterkt oksidasjonsmiddel som krever spesialtransport i samme grad som KNO3.
Kjenner en som jobber på FK, spurte han om hvordan det er med Krista-K. Han sa det at Veil. pris var 220,- inkl.mva. men at de oppererte med en pris til bonde/næringsdrivende og voksne folk utenfor den såkalte gutte-klubben pang. Så hvis får en pris godt over 220,- så er de tror de det er til annet bruk en eple og pære .Han sa også at det normalt ikke er frakt tilegg på Krista-K i FK sine butikker, så lenge det kommer fra FK sitt sentrallager(Noe som det gjør).
Jeg kjenner også en som jobber på FK. Han er lagersjef og for ordens skyld kan jeg opplyse om at han er en av de som ble dømt (les tråden: "Straff for å produsere sprengstoff") for å lage sprengstoff.

Har også fått opplyst at det ikke er alle FK som får slike varer levert fra sentrallageret. Pga. at de mange ganger må bestille en hel palle om gangen og derfor sitter de igjen med en haug med varer som ikke får solgt. Er en grunn til at det er utgått fra sortimentet i enkelte FK. Derfor sa jeg også at det varierer fra butikk til butikk.

Men er mulig at enkelte butikker som får besøk av 14 åringer som skal ha 50kg KNO3 til epletreet i hagen har begynt å gardere seg mot denslags på måter som du beskriver, Tags.
Men det er ikke tilfelle i området her hvor jeg bor.
Sist endret av Knask; 4. februar 2009 kl. 15:40.
Jeg fikk høre der jeg bor at det er kun folk på kundelisten til FK som fikk kjøpe Krista-K.
Sikkert noen som har drete seg ut også har de fått vite det.
Seriøst, hvorfor skal folk alltid whine om Krista-K? Stikk på din nærmeste FK-butikk, hør hva de skal ha for driten og har du cash; KJØP DET! Hvor de skaffer det fra, om din bekjente på Mausundvær betaler mindre for det eller mannen bak kassa sier det er farlig er strengt tatt noe andre folk driter i, okei? Ingen her som kan forandre på om de har det eller ikke uansett.

Initiative, take it.
Sist endret av Hedges; 4. februar 2009 kl. 18:03.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kunne ikke sagt meg mere enig Bjølg fortjener KP der.
I allefall, og viss man ikke får tak i Krista-K, bør man ta det som en mann, bite i det sure eplet og bestille fra noen andre!
Kjemishop er ypperlig.
Anbefaler folk som trenger bly til kulemølla si osv. til å gå inn på denne siden: http://metal.no/index.php?option=com...tpage&Itemid=1

Blyet kan leveres i kuler, blokker eller stenger.
De har også masse annet fint. Feks. sink, jern og kobberpulver.
Er det 1kg KNO3 på Dampsaga Zoo? Det står jo ikke hvor mye det er!

EDIT: Jeg sendte de en mail og de svarte raskt. Det var bare en feil og den er rettet.
Det var 50kr Kg
Sist endret av looperjohn; 14. februar 2009 kl. 11:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som er greia med Krista-K på felleskjøpet er at det er lite sannsynlig at de har det i butikker som betjener områder som IKKE har fruktdyrking. KNO3 brukes i bøtter og spann til jordforbedring av fruktbønder. Felleskjøpet i Tønsberg har det aldri, bare korn og ku her og de som driver med slikt bruker fullgjødel som er mer bredspektret.
leser i traden at Kaliumpermanganat [KMnO4] kan kjopes pa felleskjopet,men hva som?regner med det er et annet navn?hva brukes dette til om betjeninga spor?
Sist endret av pyroman; 14. februar 2009 kl. 15:39.
Du spør egnkelt og greit etter kaliumpermanganat.
Dette brukes vanligvis som desinfeksjonsmiddel.
Hvor er det billigst å kjøpe sikter, Gjerne i størrelse 3"x3" eller 4"x4" ?
det er VELDIG store hull hvis du tenker på det. 1 " = 25,4mm.
Sitat av spaz27 Vis innlegg
Hvor er det billigst å kjøpe sikter, Gjerne i størrelse 3"x3" eller 4"x4" ?
Vis hele sitatet...
Jernia har mange sikter, se her.