Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1639
Hei,

Er helt ny i dette med hjemmeside, og har satt meg ned for å lage en veldig enkel side som skal sende meg div info fra personer.
Irriterer du deg over nybegynnere som ikke får til hjemmeside, stopp og lese nå.

Første siden skal kun inneholde et tekstfelt med en "Neste" knapp. Samme med side 2. Side 3 skal være nokså lik men litt mer detaljert info.

Jeg har domene, og har lagt alle 3 sidene med knappene og tekst.

Spørsmålene mine er:
Hvordan får jeg "Neste" knappene på sidene til og gå til neste side? (Totalt 3 sider)
Hvor og hvordan får jeg infoen som brukeren taster inn?

Domenet er fra domeneshop.no, og jeg bruker Smart FTP til og laster alt opp.
En veldig kjekk side garantert kan gi deg svar videre på din ferd i verdenen av HTML er http://www.w3schools.com/html5/default.asp

Når det gjelder denne saken, er det det du skal gjøre rett og slett å lage en hyperlink til "/side2.htm" med hvor det står "Neste" istedenfor.

"<a href="/side2.htm">Neste</a>"


http://w3schools.com/html/html_links.asp
takker, funket fint det. Du hadde tilfeldig hvis ikke svar på spm nr 2 også? Hvor blir infoen brukeren "submitter" av? I teorien skal jeg ha et tekstdokument helt på siste fanen som blir sendt til meg på en eller annen måte som gir meg all info brukeren har tastet inn.
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
takker, funket fint det. Du hadde tilfeldig hvis ikke svar på spm nr 2 også? Hvor blir infoen brukeren "submitter" av? I teorien skal jeg ha et tekstdokument helt på siste fanen som blir sendt til meg på en eller annen måte som gir meg all info brukeren har tastet inn.
Vis hele sitatet...
Via mail kanskje?
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Via mail kanskje?
Vis hele sitatet...
hehe, tenker jo på kodingen på hvordan alt blir registert fra side til side og tilslutt blir samlet opp til en stor infotekst som blir sendt til meg.
Dette blir helt utenfor mitt felt, har meget begrensede kunnskaper innenfor web-koding (MK Vg2) men ja, det letteste tror jeg vil være å sette opp noe som blir sendt til deg på mail.

Mulig at du må begynne å bevege deg litt innenfor PHP.
For å behandle et HTML-skjema må du ha et script på serveren som gjør noe med dataene. HTML i seg selv har ingen mekanismer for å behandle skjemadataene. Og etter din beskrivelse av deg selv (og ditt valg av verktøy å dømme), tror jeg det kan bli vanskelig.

Forøvrig er 8 år gammel programvare feil å bruke, nybegynner eller ikke. Du vil ende opp med sider som ikke fungerer i det hele tatt i dagens nettlesere. Anbefaler deg å se på Microsoft Expression Web eller Adobe Dreamweaver.
Koding i HTML begynner å bli noe utdatert. De fleste bruker løsninger som Wordpress, soswebpage og lignende publiseringsløsninger. Dette er løsninger som er meget enkle å bruke og du slipper å styre med html. Enklere å oppdatere blir det også, og du kan konsentrere deg om innholdet i steden for masse koding. I sånne løsninger er det enkelt å få til skjema som sender ting på mail.

Dette ble kanskje litt utenfor det du spurte om, men håper det er greit.
Sist endret av rolvs; 9. november 2011 kl. 17:22.
Skal du lage en Wordpress-mal for å bestemme utseendet på Wordpress må du kunne minst like mye HTML, så HTML er absolutt ikke "utdatert".
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Koding i HTML begynner å bli noe utdatert. De fleste bruker løsninger som Wordpress, soswebpage og lignende publiseringsløsninger. Dette er løsninger som er meget enkle å bruke og du slipper å styre med html. Enklere å oppdatere blir det også, og du kan konsentrere deg om innholdet i steden for masse koding. I sånne løsninger er det enkelt å få til skjema som sender ting på mail.

Dette ble kanskje litt utenfor det du spurte om, men håper det er greit.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er HTML utdatert? Sist jeg skjekket var HTML en viktig del av wordpres, soswebpage og lignende publiseringsløsninger.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
På hvilken måte er HTML utdatert? Sist jeg skjekket var HTML en viktig del av wordpres, soswebpage og lignende publiseringsløsninger.
Vis hele sitatet...
Du skjønner hva jeg mener!

Ja, vet at de er basert på HTML, men brukeren trenger ikke å tenke på HTML.
Sist endret av rolvs; 9. november 2011 kl. 19:29.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Skjønner absolutt ikke hva du mener. Koding i html er ikke utdatert på noen som helst måte.
Sist endret av Sk!ppy; 10. november 2011 kl. 07:13.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Koding i HTML begynner å bli noe utdatert. De fleste bruker løsninger som Wordpress, soswebpage og lignende publiseringsløsninger. Dette er løsninger som er meget enkle å bruke og du slipper å styre med html. Enklere å oppdatere blir det også, og du kan konsentrere deg om innholdet i steden for masse koding. I sånne løsninger er det enkelt å få til skjema som sender ting på mail.

Dette ble kanskje litt utenfor det du spurte om, men håper det er greit.
Vis hele sitatet...
Blir faktisk lei meg når jeg ser noen skriver dette. HTML er på ingen måte utdatert.

@SpAwN-Xe^ send meg en PM, så kan jeg hjelpe deg med å sette opp et PHP script som kan sende over informasjon til din mail.
Sist endret av terminat; 10. november 2011 kl. 07:32.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Koding i HTML begynner å bli noe utdatert. De fleste bruker løsninger som Wordpress, soswebpage og lignende publiseringsløsninger. Dette er løsninger som er meget enkle å bruke og du slipper å styre med html. Enklere å oppdatere blir det også, og du kan konsentrere deg om innholdet i steden for masse koding. I sånne løsninger er det enkelt å få til skjema som sender ting på mail.

Dette ble kanskje litt utenfor det du spurte om, men håper det er greit.
Vis hele sitatet...
Wtf?? Feil, feil, og feil.

HTML og de andre basisteknologiene er en viktig kunnskap å tilegne seg hvis man faktisk skal drive med dette. Å skyfle alt over på wordpress er idiotisk.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Skjønner absolutt ikke hva du mener. Koding i html er ikke utdatert på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Si meg EN proff nettside som ikke bruker et publiseringsverktøy.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Si meg EN proff nettside som ikke bruker et publiseringsverktøy.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at alle disse publiseringsverktøyene bruker mye html og det av den enkle grunn ikke er utdatert.

Uten html og css vil man ikke ha noe publiseringsverktøy som WordPress. Greit at sluttbrukeren kan lage en nettside uten å kunne html, men språket er ikke utdatert.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Si meg EN proff nettside som ikke bruker et publiseringsverktøy.
Vis hele sitatet...
Si meg EN proff nettside som ikke bruker html.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Si meg EN proff nettside som ikke bruker html.
Vis hele sitatet...
Ja, de bruker HTML men de sitter ikke å redigerer i Front Page e.l. Jeg har aldri sagt at HTML er utdatert, bare at få lager sider i programmer der du må redigere sidene manuelt.
Jeg bruker ofte Wordpress når jeg lager sider, og jeg må alltid inn å redigere endel HTML, PHP og CSS. Du skal ikke veldig langt opp i nivå før du må kunne litt kode.

Forøvrig bruker jeg aldri Front Page eller lignende WYSIWYG, mye enklere å gjøre det i Notepadd++
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Koding i HTML begynner å bli noe utdatert.
Vis hele sitatet...
Sitat av rolvs Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at HTML er utdatert
Vis hele sitatet...
Selv om publiseringsverktøy er ofte brukt, så må man ofte inn å redigere ting manuelt for å få til ting som man vil, og da er det vesentlig og forstå kodingen bak.