Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 6611
Homemade Retard
zeicko's Avatar
http://www.siste.no/Innenriks/article5707207.ece

kan ikke være bare jeg og min far som reagerer sterkt på dette ?

skal vi skille mellom kunnskapen til ungdom nå ?


(Er du flink nok, får du være med i undervisningen på videregående allerede fra 8. klasse, lover Høyres utdanningsbyråd Torger Ødegaard)

what? hva med de som sliter ? skal de sitte og føle seg dum ?

(– Å utfordre de beste er en god intensjon. Men å skille ut de beste i egne klasser for å gi dem separat undervisning er faktisk i strid med opplæringsloven, mener Terje Vilno i Utdanningsforbundet.)

enig. med den uttalesen

jeg sier bare gratulerer norge! flott for deg men ikke for oss normale.
folk er forskjellige. kan ikke skille oss. da blir det noe det samme som rassisme
Hvordan i all verden kan du mene det er negativt?

De som er flinkere får stimuli og slipper kjede seg ihjel.
Dette frigjør ressurser for de andre klassetrinnene, noe som gjør at det vil være mer lærertid til elevene som trenger hjelp.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Når de som sliter skikkelig på skolen får spesiell oppfølgning og tilbud, hvorfor skal ikke dette også fungere andre veien? Jeg hadde muligens vært enig dersom elite-klassene kun hadde omfavnet realfag, men ut i fra det jeg leser er det ikke bare det.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jeg synes faktisk det er et supert tilbud jeg. Jeg satt selv og kjedet meg på ungdomskolen, og fikk små snutter av vgs oppgaver av læreren min. Noe høyere nivå, og litt utfordrende. Hadde jeg valgt flere timer, hadde jeg også fått tilbud om eksamen i et vgs fag, men da sa jeg neitakk.

Bare bra synes jeg. De som ikke er flinke nok, holder seg på sitt nivå, uten at de som er flinkere blir sinket, og de som er flinke kan gjøre sitt uten at de som ikke er så flinke skal føle at de ikke klarer så mye.
Vet at de som ikke var så flinke på ungdomskolen tørte ikke framføre deler, fordi de følte at det var flaut pga. de som var flinke, var VELDIG flinke.
Hvorfor skal begavede elever sitte å kjede vettet av seg? Regner med at dette blir et tilbud basert på frivillighet, at folk har et problem med at andre får dette lukter jantelov og sjalusi lang vei.
Blir ikke det samme som rasisme. Det blir bare som å gi de veldig flinke elevene ekstra utfordring, samtidig som det da blir enklere å tilpasse undervisningen for de som sliter. Jeg tror en slik ordning ville fungert veldig bra, selv om det for mange nok vil oppleves som negativt å ikke få gå i "eliteklassen".

Jeg tror dette ville løfte nivået på den norske skolen, da det vil føre til økt konkurranse og økt prestasjon. For de flinke elevene blir barne- og ungdomsskolen ofte for enkel, og dermed kan flere falle av grunnet lite utfordring eller man kan falle av når man plutselig blir møtt med mer utfordring i den videregående skolen. Med en slik løsning vil man slippe dette, og man vil få "et smartere Norge".
Sist endret av hosjmeister; 22. august 2011 kl. 17:44.
Skal vi la norsk utdanning råtne helt???? Jeg gikk selv på videregående på ungdomsskolen, og det er noe av det beste som har hendt meg. JA til slike tiltak! Det er jo akkurat det vi trenger! Jeg var også i egen matteklasse for de som var litt flinkere enn de andre. Sånn hadde vi det hele ungdomsskolen, er dette noe nytt? Det er sånn det skal være!

Så er det viktig å ha skikkelig hjelp til de som sliter også. Og få GODE pedagoger og alt slikt som trengs. Trenger ikke bare satse på én gruppe vel?
Synes dette er fint jeg. Barneskolen for meg var dritkjedelig og jeg åpnet ikke øyne skikkelig for skolen på ungdomsskolen når man kunne velge flere vanskelighetsgrader i enkelte fag.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Trådstarter
jeg trur den vil senke skolelysten og moralen til dem som sliter til og se de "elite elevene" bytte klasse.

det jeg mest reagerer på er elite klasse.. kunne funnet et passende navn
Dette er da et flott forslag! Er jo mye bedre for en over gjennomsnittet flink elev å få tilbud om å faktisk lære noe, isteden for å bare site å høre på ting han kan fra før?
Opplevde/opplever selv at engelskundervisning på skolen ikke byr på noen form for utfordringer for meg. Hadde vært fint å kunne få utviklet meg, isteden for å stå på stedet hvil. Sikkert mange som er me smartere enn meg også, som trenger dette mer!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Enig med Goophy!

Så du mener altså at vi ikke skal gi/gjøre noe spesielt for de som sliter? Å gi de spesialundervisning blir vel "det samme som rasisme" det også blir det ikke? Burde ikke de som sliter med læring etc få spesialundervining så de i det minste får med seg noe, og de som er for smarte for sin alder burde få undervisning fra et høyere trinn så de lærer noe på skolen..?

Eller skal de med vansker og de smarte bare sitte med oss normale og ikke skjønne en dritt/kjede seg ihel?

edit: Bare alle de ovenfor kom før meg gitt..
Sist endret av Echuz; 22. august 2011 kl. 17:49.
Sitat av zeicko Vis innlegg
jeg trur den vil senke skolelysten og moralen til dem som sliter til og se de "elite elevene" bytte klasse.

det jeg mest reagerer på er elite klasse.. kunne funnet et passende navn
Vis hele sitatet...
Det er jo eliten, fagmessig, så hva er vel mer treffende?

At folk blir sjalu er et elendig argument. Uansett driver vel ikke 2'er og 3'er elever i et fag å måler seg mot klassens beste.
det burde ikke brukes mere resurser på de som er flinke, for de kan faktisk ta eget insjiativ og lære mye selv.
Istedenfor burde man bruke mere resurser på de som har problemer og vil lære, det sitter nemmelig mange ungdommer med lese og skriveproblemer rundt om i norge og får ikke den hjelpen de trenger.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Trådstarter
Sitat av binkabi Vis innlegg
Hadde vært fint å kunne få utviklet meg, isteden for å stå på stedet hvil. Sikkert mange som er me smartere enn meg også, som trenger dette mer!
Vis hele sitatet...
videreutdanning ?
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
De som ikke er flinke nok, holder seg på sitt nivå, uten at de som er flinkere blir sinket, og de som er flinke kan gjøre sitt uten at de som ikke er så flinke skal føle at de ikke klarer så mye.
Vet at de som ikke var så flinke på ungdomskolen tørte ikke framføre deler, fordi de følte at det var flaut pga. de som var flinke, var VELDIG flinke.
Vis hele sitatet...
Wow. Sju "flinke" i to setninger. Bra jobba, men falt litt ut i hva du egentlig mente.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av zeicko Vis innlegg
videreutdanning ?
Vis hele sitatet...
Jupp, jeg som normal person ville tatt 2-mange friår som jeg skal bruke til å glo i veggen før jeg starter med videreutdanning [/sarkasme]
Sist endret av Echuz; 22. august 2011 kl. 17:52.
Sitat av zeicko Vis innlegg
videreutdanning ?
Vis hele sitatet...
Snakker da om ved ungdomsskole/videregående, noe jeg fortsatt holder på med.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av zeicko Vis innlegg
videreutdanning ?
Vis hele sitatet...
Men hvorfor skal de vente til de er ferdig med et for labert studietilbud i forhold til hva eliteelevene er i stand til når de kan få det med en gang, uten å trenge å kjede seg gjennom flere år med videregående skole? Jeg klarer fremdeles ikke å se hvorfor du har så mye imot dette forslaget.
Sitat av zeicko Vis innlegg
http://www.siste.no/Innenriks/article5707207.ece

kan ikke være bare jeg og min far som reagerer sterkt på dette ?

skal vi skille mellom kunnskapen til ungdom nå ?


(Er du flink nok, får du være med i undervisningen på videregående allerede fra 8. klasse, lover Høyres utdanningsbyråd Torger Ødegaard)

what? hva med de som sliter ? skal de sitte og føle seg dum ?
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal vi ha egne fotball lag med de beste spillerne? Skal de som spiller i 5. divisjon føle seg ræva nå da? Hvorfor skal alle de feite og handikappede holdes unna tippeligaen? Hva slags kaldt menneske er du egentlig?

tenk på idrettshøyskolen osv, de driver jo APARTHEID mot alle feite og andre som ikke er super atleter. NORGE UT AV NATO OG FRI PALESTINA NÅ!!!
Synes dette høres bra ut jeg. Hadde selv en del kjipe opplevelser fra jeg startet på skolen til jeg gikk ut av vgs fordi jeg alltid lå flere år forran i matematikk. Det var stor forståelse for at enkelte slet med fag, men at noen var flinkere en andre virket det ikke som om det var rom for.
Alle synes det er en selvfølge at idiotene får egen undervisning, men gud forby at talentene får utvikle seg.
Dette burde ha blitt gjort for lenge siden over hele landet, hadde det ikke vært for at SV og resten av venstresiden stikker kjepper i hjulene til fordel for "enhetsskolen".

Vi har allerede toppidretts-linjer på VGS for skigåere og fotballspillere, hvor man må vise til prestasjoner og medaljer for å få innpass i de toppede klassene. Hvorfor kan man ikke da ha toppklasser for begavede elever for å tilrettelegge for deres læringskapasitet?

Aktuelt: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/736596/ 3:00 og utover
Ja blir jo mye lettere for lærere å gi karakter nå

Men ja, ha idiotisk og forskjellsbehandling til 1000
Sitat av Srbija Vis innlegg
Ja blir jo mye lettere for lærere å gi karakter nå

Men ja, ha idiotisk og forskjellsbehandling til 1000
Vis hele sitatet...
De dumme får jo forskjellsbehandling. Hvorfor skal ikke det samme gjelde andre veien?
Når jeg gikk i 8. var matte og engelsk timene våre delt inn på en måte slik som dette. Det var jævelig flott for oss som var gode i fagene og fikk jobbe mer i ro og med litt vanskeligere ting, men utifra det jeg har hørt fra de som var i de "dårlige" klassene så var det et et læringsmiljø hvor det var nærmest umulig å lære noe. De aller fleste ga opp, og de som fortsatt ville prøve fikk ikke hjelp fordi læreren var opptatt med de som bråket. I løpet av 9. og 10. klasse forbedret de aller fleste seg veldig mye når vi ikke lenger hadde "gode" og "dårlige" klasser.
Jeg er all for at de aller flinkeste kan få noen ekstra vanskeligere oppgaver, men ikke at klassene skal skilles.
Sier som Torstein Dahle har sagt, "Det er de svakeste elevene som trenger å bli fokusert på. De flinkeste klarer seg ofte selv."
Sist endret av Orange; 22. august 2011 kl. 18:13.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Gå glipp av all moroa og alle turene på ungdomsskolen, og gjennomgå puberteten på videregående? Hell no. Jeg hadde heller pådratt meg lærevansker enn å begynne i en "nerdeklasse" på den tiden. Skolen er ikke et sted man bare skal lære det faglige, og at man er sterk faglig betyr ikke nødvendigvis at man er noe mer moden for alderen eller ikke har venner i klassen. Det er sannsynligvis mer ressurskrevende, men det burde være mulig å tilby utfordringer til de flinkeste på den skolen de allerede befinner seg.
Jeg skjønner ikke at dette ikke har vært på banen tidligere.
Slik det er nå så er man låst i skolesystemet på grunn av sin alder, men slik som forslaget ser ut så blir man låst til det man presterer skolemessig. Og dette er ikke noe dumt.

Hvorfor skal de som kjeder seg og klarer alt av pensum på ungdomsskolen holdes igjen av de som ikke skjønner noe?
Kunne ikke disse litt flinkere elevene ha få gått "videre" uten at de litt tregere skulle behøve å henge med på det nye stoffet som de flinkere får?

De mer vanskeligstilte har jo allerede støtteordninger, så jeg føler det bare er rimelig at de flinkere skal få det også (som altså gir de vanskeligere oppgaver enn det som er forventet av denne aldersgruppen).


Det eneste problemet med dette kan være arbeidsmengden til læreren.
Men om man prøver ut at de flinkere elevene må klare seg uten lærer iblant og lese seg opp selv (og lære av hverandre om det er nødvendig), så burde det gå greit.
problemet i en klasse er ikke forskjellen i hvor "smarte" elevene er, det som er problemet er at det er forskjell på hvem som vil lære og hvem som ikke vil. Og dumme som mange lærere er, så bruker de tiden sin på de som ikke vil lære.

Dette gjør selvfølgelig at det ikke lengre er mulighet for de som vil utvikle seg, og faktisk ha en fremgang. Og jeg vil faktisk sette skylden for dette på lærere som ikke har peiling på hva de holder på med.
Skulle ønske jeg fikk sånn også! Når jeg gikk i 5. Klasse hadde jeg allerede gjordt ferdig alt i 5. klasse pensum, men fikk aldri noe mer. I 8. Klasse på Musikk fikk jeg aldri noe vanskeligere på gitar, så jeg måtte sitte der å lære grepene D G og A. Det har resulteert i at jeg ikke har hatt noe å gjøre, og da er jeg vandt til å ikke ha noen lekser, og det går jo ikke bra nå i 9....


Så jeg kan ikke akkurat se hva som er negativt med dette.
Sist endret av Erlendman; 22. august 2011 kl. 18:28.
Redpilled alfahann
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
det burde ikke brukes mere resurser på de som er flinke, for de kan faktisk ta eget insjiativ og lære mye selv.
Vis hele sitatet...
Det kan jo også de "dumme". Skal også være nødt til å tilegne vanskelig stoff på egenhånd?
Sitat av Safewood1 Vis innlegg
Istedenfor burde man bruke mere resurser på de som har problemer og vil lære, det sitter nemmelig mange ungdommer med lese og skriveproblemer rundt om i norge og får ikke den hjelpen de trenger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det noe enten eller her? Det er da virkelig ikke en så voldsom ressursmangel i den norske skolen. Jeg mener det er riktig å tilrettelegge for alle slik at de kan lære på best mulig måte og jeg skjønner ikke hvor dette ikke skal gjelde de som gjør det godt på skolen.
Sitat av zeicko Vis innlegg
jeg trur den vil senke skolelysten og moralen til dem som sliter til og se de "elite elevene" bytte klasse.

det jeg mest reagerer på er elite klasse.. kunne funnet et passende navn
Vis hele sitatet...
Kanskje teit navnevalg, men det er egentlig irrelevant, poenget er at det er en god ide og det bør prøves ut, grundig.

Jeg har vært med på noe tilsvarende, riktignok bare ett fag og en klasse, men det var som følger. Det gjaldt matematikk, og halve klassen var "god" og halve "dårlig" med ekstreme tilfeller i alle retninger. Det sier seg selv at en som tar rota av en likning med 7 ukjente kommer til å kjede seg når de som trenger hjelp er på "hva er momsen av et produkt på 100.-?" - nivået, så vi delte opp klassen i følgende grupper; 2-4 og 4-6 i en måneds tid før tentamen og slikt startet.

Jeg tilhørte førstnevnte gruppe, de som satset på å stå eller komme seg litt høyere. Det gikk bra med alle, vi fikk høyere karakterer på tentamen enn vi forventet og ingen var skuffet over å være i en lav gruppe, siden vi da fikk den typen hjelp vi trengte, og ikke måtte forholde oss til spørsmål og svar i kategorier vi ikke kunne begynne å forstå.


Enhetsskolen fordrer at alle er like og kan lære i samme hastighet. Det er bullshit, så resultatet er at man legger listen til den laveste fellesnevneren og gjemmer seg bak at det er "likt" for alle.
Det ikke et udelt godt forslag. Mye av det man lærer i grunnskolen er det sosiale. Hvis man deler inn i nivå-deling, kan man få et dårlig sosialt mangfold. Når det er sagt er jeg for at elever kan få oppgaver som passer til deres behov, men de bør kunne gis i vanlige timer.
Irriterende for universitetsstudenter/videregåendeelever, med små, umodne barn som forstyrrer undervisningen.
Slike debatter irriterer meg, vi burde fått bukt med janteloven for lenge siden! Noen kommer alltid til å være smartere, flinkere å mer lærenemme enn andre og det at de skal miste fokus og at læreplan skal legges etter de "dumme" elevenes ferdigheter synes jeg er pur idioti.

Ved og dele inn elevene slik tror jeg at man kan få ett bedre utdanningstilbud for alle parter, noe de alle vil tjene på.
Skulle ønske jeg hadde fått et slikt tilbud når jeg gikk på ungdom og videregående skole.

Det er ikke snakk om rassisme, handler om å utfordre de som kanskje tar ting lettere enn andre.
ALLE er ikke like gode, noen trenger lengre tid, og sånn er det bare.

Husker de første årene på barneskolen at jeg fikk begynne på 3-4-5 klasse matte når jeg var ferdig med mitt klassetrinns bøker. Sånn burde det fortsette å være, gi utfordringer til de som vil ha det!

Sitat av Revbatim Vis innlegg
Irriterende for universitetsstudenter/videregåendeelever, med små, umodne barn som forstyrrer undervisningen.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å gi deg KP.

Tviler på at de er veldig umodne når de er så dyktige at de får plass der før tiden!
Utrolig dårlig forslag. At elever allerede i 8. klasse skal flytte inn på videregående er helt utrolig! Skal man allerede i denne alderen fokusere så hardt på skolen? Hvor går grensen mellom modenhetsnivået og det faglige? Skolen dreier seg ikke bare om karakterer og prestisje, men også vennskap og modenhetsutvikling. Tror ikke elever i 8. klasse vil finne det så lett å finne nye venner som er såpass mye eldre enn seg selv, og et slikt stort press i en så lav alder tror jeg ikke er sunt. Likevel vet jeg ikke dette sikkert, men tror ikke Høyres ledere er så veldig mye smartere. Som Terje Vilno i utdanningsforbundet skriver, hvorfor har ikke Høyre diskutert med lærere, som faktisk er de som vet best hvordan man driver undervisning, før de bare raser ut med slike forslag?

Jeg kan ikke skjønne at flinke elever kjeder seg på skolen. De fleste skoler i dag har flere forskjellige vanskelighetsnivåer, både i samfunnsfag og realfag. Læreren stiller like godt til å hjelpe dem som andre. Å sette dem i egne klasser er urettferdig behandling av både de som sliter på skolen, og de som ikke sliter, men havner et sted i midten. Hvorfor skal det kun fokuseres på de beste?
Er da ikke negativt i det hele tatt. Tror dette her er en av de knalleste alternativene skolene kan tilby de flinke elevene. Da kan VGS slite med de dumme på VGS, og lære de opp grunnleggende, mens de som har forstått dette kan bryne seg med mer vansklig ting.
Er helt for dette forslaget! Særlig om elevene selv kan velge hvilke fag de får vanskeligere oppgaver i. Jeg kan med hånda på hjerte si at siden 5. - 6. klasse har skolen klart å lære meg minimalt av engelsk. Dette fordi undervisningen KONSTANT ble holdt på lave nivåer grunnet de som ikke skjønte noe som helst. Jævlig surt for en 8. klassing som snakker (og for det meste skriver) flytende engelsk, å måtte dille rundt på det jeg selv anså som barnehagenivå. Jeg er ikke noe supergeni, jeg har bare jævla bra tak på språk.

Fra slutten av åttende ba læreren meg om å bruke engelsk timene på noe annet, siden hun selv hadde innsett at skolen ikke hadde nødvendig kapasitet til å lære meg noe nytt innen faget. Og slik fortsatte det helt til jeg droppet ut av VGS. En liten prøve nå og da, bare for å se at jeg ikke hadde mistet teken var alt de gadd å gi meg.


JA til eliteklasser - Så lenge det er helt frivillig, og man kan velge hvilke fag det gjelder!
Sist endret av Lille Nikotin; 22. august 2011 kl. 20:02.
For et genialt tiltak, håper virkelig det blir noe av dette!
Og hva skjer med all sympatien for alle disse "skolesliterne"? De som jobber hardt her i livet skal bli begrenset fordi OleJohnny og Mustafa som sitter i hjørnet, følger ikke med i timen, forstyrrer undervisningen og skylder på "konsentrasjonsvansker" (som vi strengt talt i de fleste tilfeller bare kan kalle mangel på disiplin og oppdragelse) er ikke rettferdig. En ordning slik som dette vil muligens også motivere elevene til å komme i "de kloke klassene", dvs gjøre en større innsats på skolen, slik at det blir mer u-kult å drite seg selv og fremtiden sin.
Sitat av robz1 Vis innlegg
Og hva skjer med all sympatien for alle disse "skolesliterne"? De som jobber hardt her i livet skal bli begrenset fordi OleJohnny og Mustafa som sitter i hjørnet, følger ikke med i timen, forstyrrer undervisningen og skylder på "konsentrasjonsvansker" (som vi strengt talt i de fleste tilfeller bare kan kalle mangel på disiplin og oppdragelse) er ikke rettferdig.
Vis hele sitatet...
Så du mener at alle som sliter på skolen, egentlig bare er bråkmakere som ikke gidder å jobbe? Ærlig talt. Folk er født ulikt, med ulike evner. Noen lærer treigere enn andre, og det er overhode ikke deres skyld. Andre sliter hjemme med foreldre som ikke engasjerer seg og som kanskje sliter med rusproblemer, som gjør det vanskelig for eleven å fokusere på skolen fordi han kanskje må gjøre ekstra mye hjemme, eller fordi han sliter psykisk. Det finnes også mange andre eksempler.

Jeg har stor sympati for slike elever, og syns det er svært synd at folk driver å rakker ned på dem stadig vekk.
Skeptisk. De læres jo ting i mellom disse klassene som det kanskje er lurt å få med seg videre?
Og siden jeg er så negativ av meg.
Hvordan vil en førsteklasse på VGS ta imot en jente fra 8. klasse som er 3 år yngre? Vil den yngre personen klare å danne noe sosialt da når hun allerede er stemplet som en liten nerd?

Skole er ikke bare faglig, det foregår mye sosial opplæring som de skoleflinke kanskje trenger.
100% enig med merulz og luni, det sosiale aspektet er vell så viktig som at man kan lese raskt.
Jeg er for dette........Den dagen de fikser ordentlig opplegg der elever som sliter med ADHD, dysleksi o.l. får bruke sine evner istedet for å bli tvingt igjennom Henrik Ibsen, Jeppe på bjerget og celleoppbygging.

Skolen i Norge er RÆVVA. Har du ADHD? Her værsågod her har du medisiner (APE DOP)nå sitt å hold kjeft og les om Ludvig Holberg og alle vennene hans på det flotte universitetet i København.

Jeg syntes det er flott at man gir elever med visse evner muligheten til å utfolde seg. Men det kan ikke bare gjelde teori-fantomene.
Er fullstendig for dette, det vil alltid være klasseskille, UANSETT hva politikere gjør. Da kan de flinke bli enda bedre, og de dårlige bli bedre. Hva er problemet her? Les deg opp, eller sløv foran facebook/vg. (evt dyseleksi osv.)
Sitat av robz1 Vis innlegg
For et genialt tiltak, håper virkelig det blir noe av dette!
Og hva skjer med all sympatien for alle disse "skolesliterne"? De som jobber hardt her i livet skal bli begrenset fordi OleJohnny og Mustafa som sitter i hjørnet, følger ikke med i timen, forstyrrer undervisningen og skylder på "konsentrasjonsvansker" (som vi strengt talt i de fleste tilfeller bare kan kalle mangel på disiplin og oppdragelse) er ikke rettferdig. En ordning slik som dette vil muligens også motivere elevene til å komme i "de kloke klassene", dvs gjøre en større innsats på skolen, slik at det blir mer u-kult å drite seg selv og fremtiden sin.
Vis hele sitatet...
Svært svært ignorant. Konsenstrasjonsvansker har ingenting med dårlig oppdragelse å gjøre. Det finnes nemlig mennesker som ikke er født på samlebånd og gjør alt de får beskjed om fordi det er det som er "rett"
Sist endret av ali88; 22. august 2011 kl. 20:46.
Jeg er også enig med Luni, det sosiale aspektet skal også vurderes.

Og hvis det er en elev som utmerker seg og som "kjeder" seg på skolen fordi det er for lett, hva så? Likhet for alle, og hvis han ikke kan bryne seg nok på pensumet så fins det, sist jeg sjekket, tusenvis av bøker her i verden. Start og les! Når alle har fullført ungdomsskolen burde man ligge likt, med unntak av karakterene.
Sitat av danseku Vis innlegg
100% enig med merulz og luni, det sosiale aspektet er vell så viktig som at man kan lese raskt.
Vis hele sitatet...
Det sosiale aspektet er for mange allerede tapt på barneskolen. Jeg kjenner en kar som er jævlig smart når det kommer til matte og tall, men han har ikke de beste sosiale antennene. Han fikk seg aldri venner på skolen (gikk på samme skole som han fra barneskolen til 10.klasse). Endte med at han skulket skolen nesten hver dag fordi han ble mobbet, men avsluttet fortsatt ungdomskolen med over 5 i snitt. Som sagt, det sosiale aspektet ved skolen var allerede tapt for han på barneskolen, så en eliteskole hadde funket perfekt for denne fyren. Jeg tviler på at han er aleine.

De fleste andre land i verden prøver å promotere vinnere, istedenfor å holde alle på samme nivå. Jeg er en av de som var relativt dårlig på skolen, og jeg hadde for all del ikke hatt noe imot at elever som var smartere enn meg fikk bygge videre på kunnskapen sin, istedenfor at alle ble holdt tilbake på mitt nivå. Jeg fikk dårlig samvittighet, jeg, når jeg måtte be læreren forklare ting nærmere fordi jeg ikke forsto det. Med andre ord holdt jeg de andre elevene tilbake, noe jeg aldeles ikke ville. Endte med at jeg sluttet å spørre, og fikk enda dårligere karakterer enn det jeg kunne fått med en klasse mer spesialisert til mitt nivå. Språkfagene og samfunnsfagene var mine sterke sider, og jeg følte andre elever holdt meg tilbake på det området.

Endelig, endelig har dette landet fått øynene opp for å faktisk fokusere på den enkelte elev istedenfor at alle holder hverandre tilbake.
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Så du mener at alle som sliter på skolen, egentlig bare er bråkmakere som ikke gidder å jobbe? Ærlig talt. Folk er født ulikt, med ulike evner. Noen lærer treigere enn andre, og det er overhode ikke deres skyld. Andre sliter hjemme med foreldre som ikke engasjerer seg og som kanskje sliter med rusproblemer, som gjør det vanskelig for eleven å fokusere på skolen fordi han kanskje må gjøre ekstra mye hjemme, eller fordi han sliter psykisk. Det finnes også mange andre eksempler.

Jeg har stor sympati for slike elever, og syns det er svært synd at folk driver å rakker ned på dem stadig vekk.
Vis hele sitatet...

Ja det er et par av de som faktisk vil jobbe som sliter også, sier ingenting imot at de skal motta den hjelpen de trenger. Det jeg ikke skjønner er at det blir brukt store ressurser på å lære de som ikke vil lære, derfor føler jeg dette er et bra tiltak i utdanningssystemet, håper det kommer i hele Norge.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av echuz Vis innlegg
Enig med Goophy!

Så du mener altså at vi ikke skal gi/gjøre noe spesielt for de som sliter? Å gi de spesialundervisning blir vel "det samme som rasisme" det også blir det ikke? Burde ikke de som sliter med læring etc få spesialundervining så de i det minste får med seg noe, og de som er for smarte for sin alder burde få undervisning fra et høyere trinn så de lærer noe på skolen..?

Eller skal de med vansker og de smarte bare sitte med oss normale og ikke skjønne en dritt/kjede seg ihel?

edit: Bare alle de ovenfor kom før meg gitt..
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du er klar over det, men det blir faktisk gitt spesialhjelp til de som sliter.

De er små klasser på 4-6 personer med en lærer hvor de får gjøre ting både teori og pratisk.

I likhet med de som er vanlig eller hakket smartere en de som er vanlig.

Som er klasser på 24 med en lærer, å bare skriver.
Sitat av zeicko Vis innlegg
jeg trur den vil senke skolelysten og moralen til dem som sliter til og se de "elite elevene" bytte klasse.

det jeg mest reagerer på er elite klasse.. kunne funnet et passende navn
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor man skal bruke ordet elite i det hele tatt. elite???? Jeg har aldri sett opp til de som bare fikk seksere.

Ta for eksempel lille frøken Marthe som hadde 5 i snitt, var lærerens yndling og raste gjennom universitet uten å være i nærheten av å miste motivasjon noensinne.

Hun strøk 6 ganger på oppkjøringa, gikk på snørra på 100 meteren og fant bare kjappeste veien hjem til mamma under orienteringsløpet.

Hvorfor er TEORI så viktig? Jeg syntes hele skolesystemet trenger en overhaling. Noen mennesker er rett og slett ikke født til å lese, og kombiner det med ett samfunn der det er veldig lett å klare seg om man feiler så får man karakter nivået Norge har idag.