Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1278
Visste ikke hvor jeg skulle sette tråden.

Har en vanlig bord lampe som klarte å dette ned, helt av seg selv selvfølgelig. Pæren knakk og lampe sokkelen sprakk, men bare litt så jeg brukte en midlertidig LED pære som gikk fint an å skru nedi. Dette er første gen. led pære men det skal ikke ha noe å si. Hvertvfall, den ble skam varm og brent litt svart i bunnen av pære sokkelen. Har brukt den pæren midlertidig tidligere.

Kjøpte ny pære som jeg tidliger hadde og den kjenner jeg så vidt varme på.


Så hin dagen finner jeg ut av at av-og-på knappen ikke funker. Den står hele tiden på, PÅ(Jeg har lampen koblet til sånn smart hjem sak så det tok litt tid før jeg fant det ut).

Det jeg lurer på, er det lurt av meg å fortsette å bruke lampen med tanke på brannfare. Pæren visen ingen tegn på sokkelen til at det er noe. Men det at knappen er koblet ut og strømmen går igjennom skjønner jeg ikke...

..fordi jeg ikke har peiling.

Beklager kjedelig tråd.
Sist endret av Naturgrønn; 9. februar 2022 kl. 16:32. Grunn: Hei
Litt varme er generelt sett ikke det største problemet. Men hvis det er løs kopling i sokkelen som gjør at tilkoplingen er ustabil hadde jeg latt være.


Er det så varmt at du ikke kan holde handa di der, let it be
Dette hadde ikke jeg tar vare på.
Elektrisk utstyr som er skadet, må enten repareres eller erstattes med noe nytt.
Det må ja skjedd en kortslutning av noe når lampen veltet siden av-på knappen ikke fungerer. Noen som skjønner den? Om noe skulle kortsluttet eller røket så burde jo både lampe og knapp som er i strømkabelen til lampen ikke fungere...?

Med den nye pæren jeg kjøpte går alt fint. Er annen type LED løsning på pæren jeg brukte midlertidig som ble glodvarm og brent sokkel på.

Nylig kjøpt den og bruker ikke innbo forsikringen på en lampe til 700,- så vil egentlig bruke den, evt. se om Clas selger lampesokkel som kan byttes. Jeg har ikke sett ordentlig på lampen, om det er mulig å bytte. Det er det vel..?
Sist endret av Naturgrønn; 10. februar 2022 kl. 04:08.
Antar at det har gått en stor last i lampekretsen siden sokkelen er svidd. Siden bryteren ikke vil skru lampen av etter dette så antar jeg at kontaktpunktet til bryterens på stilling også er svidd fast/smeltet. Ikke bruk lampen mer.
Feil på elektriske apparater/annlegg er de hyppigste brannårsaker sammen med uværen oppførsel på kjøkkenet.

Forstor ikke at dette kan være noe mer å lure på. Klipp kabelen så du ikke forårsaker andre sin dødsbrann å kast dritten i el-avfall.