Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2199
Hei freaks.

Jeg trenger litt overbevisning/overtalelse. Jeg har sett meg ut en MacBook pro nå i en stund og har spart en stund. Jeg har endelig da pengene, men jeg er litt i tvil om det er noe jeg virkelig trenger. Jeg mener jeg har en god stasjonær (i7 osv.) og en laptop (dell). Nå forstår jeg at det er vaskelig for dere og vite om jeg kommer til å bruke den mye osv. men om noen vil dele noen erfaringer eller om noen har vært i en lignende situasjon før.

Jeg kan også nevne at jeg så å si aldri har prøvd en mac heller og er oppvokst med windows.

Hva mener dere?
Spørsmålet er alltid det samme: hva skal du bruke den til?
Skal du spille? Da går du for Multicom.
Skal du gjøre alt annet, men ikke spille? Mac.
Sist endret av Miyamoto; 4. desember 2009 kl. 14:16.
Har ingen behov for å spille på macen nei. Spilling gjør jeg på stasjonæren
Det er uten tvil bra maskiner, men hvis du allerede har en laptop, ser jeg ikke helt vitsen med å bruke så mye penger på nytt utstyr. Eller har du et bruksområde som tilsier at du trenger den?
Fine spørsmål er også:

har du tenkt å installere Windows på den istedet for OSX for å spille spill ? Kjøp deg noe annet.

Ser du en klar fordel med å ha en mac ? Iforhold til studier o.l ?
Sist endret av AtXbYeA; 4. desember 2009 kl. 14:17.
Mac= Stabilt, fint og se på og helt grei innmat, men du kanke gjøre mye med den selv.

Pc= Ikke så stabilt, heltgreie og se på, mye bedre innmat. du kan gjøre hva du vil med den.


Personlig mening er at skal du bruke den til jobb så kjøp Mac, en del dyrere med tanke på hvordan komponenter du får.
jeg har både mac og pc. Spiller på pc'en og jobber på mac'en.
Sånn litt FYI: Det ventes en oppgradering av MacBook Pro i Januar/Februar. Så det kan lønne seg å vente hvis man har mulighet.
Sist endret av Dalla90; 4. desember 2009 kl. 14:21.
Halo? Du har en stasjonær og en bærbar fra før. Ta ansvar kid. Ikke kjøp noe du ikke trenger! Forbruket løper jo løpsk...

btw:
Visste dere at en nordmann, med normalt forbruk, står for like mye CO2-utslipp i Kina som en kineser? I KINA! (i tillegg til det vi er ansvarlige for her i Norge)
Jeg har selv luktet litt på om jeg skal kjøpe meg en MacBook Pro. Jeg har en helt grei stasjonær pc, men ingen bærbar. Så jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe en til neste år, da jeg har råd.

Det jeg kommer til å gjøre er å bootcampe Windows for noen småting, men jeg blir å bruke OSX nesten hele tiden.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Macs er vel generelt sett mye dyrere enn tilsvarende maskinvare på PC-siden, hvis jeg ikke tar feil. Om du ikke vil spille og har nok penger til å betale for et stilisert eplebilde får du vel bare gjøre det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av robhol Vis innlegg
Macs er vel generelt sett mye dyrere enn tilsvarende maskinvare på PC-siden, hvis jeg ikke tar feil. Om du ikke vil spille og har nok penger til å betale for et stilisert eplebilde får du vel bare gjøre det.
Vis hele sitatet...
Om du sammenligner en macbook med crappy acer så er det dyrere. Sammenligner du det med en business-klasselaptop med samme specs er det ikkje så himla stor forskjell. Problemet er at folk flest ikkje har forstått at det finst andre ting enn maskinvare som avgjer kvaliteten på laptoper.
Nei, du burde ikke kjøpe deg en MacBook. Hvis du hadde trengt en MacBook hadde du visst om du burde kjøpe en MacBook, så enkelt er det.
Om du allerede har en bra stasjoner PC, og en Dell-laptop - Da ser jeg ikke helt behovet for en mac? Med mindre du skal bruke den til noe spesielt, som jeg tror du hadde nevnt om det var tilfelle.
Jeg er litt skuffet over mac kjøpet mitt. Sure den fungerer, er rekord rask på å starte opp fra sovemodus o.l

Men som det ble sagt da jeg kjøpte den "It just works", ble feil.

Er for mye filleting som må googles å tweakes for at ting skal fungere som forventet.
Bare det å få fullscreen på enkelte embed videoer på nettsteder var en pain in the ass (Nrk, tv2 webtv feks).

Så myten "It just works" er busted!

Ikke kjøpt deg mac hvis du ikke trenger det, som allerede sagt x antall ganger.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Stignot Vis innlegg
Mac= Stabilt, fint og se på og helt grei innmat, men du kanke gjøre mye med den selv.

Pc= Ikke så stabilt, heltgreie og se på, mye bedre innmat. du kan gjøre hva du vil med den.


Personlig mening er at skal du bruke den til jobb så kjøp Mac, en del dyrere med tanke på hvordan komponenter du får.
jeg har både mac og pc. Spiller på pc'en og jobber på mac'en.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke akkurat PCen som er ustabil, heller operativsystemet.
Jeg har aldri hatt feil med operativsystemet de siste 5 årene (Windows XP og Windows 7).
Jeg vil si at Windows er stabilt som bare det. Jeg tror ikke Mac er noe mindre eller mer stabilt.

Greit, noen ganger får du bluescreen, men i de tilfellene jeg har opplevd, så kommer dette av virus eller hardware feil.
Er godt virusprogram tar seg av virus-delen. Hardware delen er helt likt.


PC er vel ikke helt greie å se på heller. Du kan få mye tøffere pcer enn hva du kan få når du velger mac. Du har tusener forskjellige kabinetter å velge mellom til pcen.
Til mac har du ett kabinett. Whey!


På bakgrunn av dette, så mener jeg følgende:
Ute etter å kunne gjøre maskinen mer personlig?
Kjøp en helt vanlig pc med linux / windows 7

Ute etter gode valgmuligheter for programvare?
Kjøp en helt vanlig pc og bruk windows 7 / xp

Vil du heller bruke penger på maskinvare enn hva du vil på en logo?
Kjøp en helt vanlig pc med linux / windows 7

Er du ute etter å prøve et nytt os, men ikke linux?
Kjøp en Mac

Vil du teste ut Mac programvare, men vil fortsatt ha fordelene til en vanlig pc?
Kjøp en helt vanlig pc med linux / windows 7 og last ned mac os'et, eller kjøp en mac. Merk: Du kan fortsatt installere windows på mac!

Vil du ha et meget stabilt os?
Kjøp en pc/mac, og bruk windows xp-7 / linux eller mac os'et.


Hva jeg mener ihvertfall
Mac er helt ok det, har mye kult å by på. Men er for mange nedsider enn oppsider mener da jeg.


EDIT:
Etter posten over, så kan jeg legge til at windows 7 også er lynkjapp til å starte opp, både helt fra grunn, ventemodus og dvale.
Sist endret av Kekurikekaka; 4. desember 2009 kl. 17:42.
Sitat av Kekurikekaka Vis innlegg
Jeg har aldri hatt feil med operativsystemet de siste 5 årene (Windows XP og Windows 7). Jeg vil si at Windows er stabilt som bare det. Jeg tror ikke Mac er noe mindre eller mer stabilt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si meg sterkt uenig. Jeg har ikke prøvd Win 7, og det har stort sett fått gode omtaler (men hva kan man ærlig talt forvente når forløperen og sammenlikningsgrunnlaget er Vista..), så jeg skal ikke uttale meg om det. Win XP derimot er ikke et godt operativsystem. Etter 8 år med patcher er det sjelden man ser en blåskjerm uten hardwarefeil, men når operativsystemet blir tregere og tregere for hver dag ved helt normal bruk så er det noe fundamentalt feil. Du kan gjerne si at det er stabilt, men det er fortsatt ikke hva man bør kunne forvente av et operativsystem. Jeg kjenner mange avanserte XP-brukere som sverger til at det er et råflott OS, men likevel mumler de om formattering og reinstallering omtrent en gang i halvåret.

Personlig synes jeg Mac er fullstendig overpriset og sverger til Linux på vanlig PC.
Sist endret av Provo; 4. desember 2009 kl. 19:53.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Personlig synes jeg Mac er fullstendig overpriset
Vis hele sitatet...
Dette er et utsagn som faller på sin egen urimelighet.
Kanskje det bare er jeg som henger igjen i fortiden hvor hardware kostet mye, men jeg ville aldri i verden sammenlignet 3–4000kr-laptopper fra Expert med en MacBook. Så ja, dyrere enn en generisk low-end Packard Bell, Acer eller Siemens Fujitsu kanskje, men prøvd å finne tilsvarende hardware i en PC, så hevder jeg du snart har samme prisene. MacBook starter på 7990kr, jeg vil ikke si det er skremmende overpriset …

Når det kommer til spørsmålet om hvorvidt du skal kjøpe en eller ikke er det så enkelt: Vil du ha en? Prøv en! Liker du det? Kjøp en!

Jeg har selv mange venner som har vært fanatiske linux/unixbrukere, flere som har vært ekstremt anti-mac og generelt skeptikere. Samtlige jeg har overtalt til å fordomsfritt sette seg inn i systemet, sette seg ned med en maskin og faktisk bruke den over flere timer, har endt opp som Mac-eiere. Faktisk flere av dem som var fanatiske linux-brukere enn «vanlige» brukere som har sett et lys i hvilke styrker som ligger i OsX.

Jeg har selv brukt både XP, Vista og Win7, men jeg klarer ikke bli fortrolig med operativsystemene, selv om MS har kopiert store deler av tankegangen og looken til OsX. Tilsvarende har jeg fått en såpass god arbeidsflyt i OsX, og føler meg mer komfortabel med systemet, at det er utenkelig å bytte til noe annet. Så når alt kommer til alt handler det kanskje mer om vaner og personlige preferanser enn noe som helst annet.
Sitat av Cadex Vis innlegg
Dette er et utsagn som faller på sin egen urimelighet.
Kanskje det bare er jeg som henger igjen i fortiden hvor hardware kostet mye, men jeg ville aldri i verden sammenlignet 3–4000kr-laptopper fra Expert med en MacBook. Så ja, dyrere enn en generisk low-end Packard Bell, Acer eller Siemens Fujitsu kanskje, men prøvd å finne tilsvarende hardware i en PC, så hevder jeg du snart har samme prisene. MacBook starter på 7990kr, jeg vil ikke si det er skremmende overpriset …
Vis hele sitatet...
At du er uenig er en ting. At utsagnet "faller på sin egen urimelighet" er straks noe helt annet.

Vi kan jo sammenlikne denne MacBooken til 7990 med en, tja, Acer til samme pris.

MacBook, kr. 7990,-:
  • 13,3-tommers LCD-widescreenskjerm (16:10) med en oppløsning på 1280 x 800, LED bakgrunnsbelysning
  • 2,26 GHz Intel Core 2 Duo
  • 2 GB hukommelse
  • 250 GB harddisk
  • DVD-ROM/DVD-RW-brenner
  • NVIDIA GeForce 9400M-grafikkprosessor
  • Innebygd AirPort Extreme og Bluetooth
Det var all info som sto om denne MacBooken på eplehuset.no. Ganske mangelfull i grunn, men vi får sammenlikne det som står der.

Acer Aspire 5739G, kr. 7990,-:
  • 15,6-tommers LCD-widescreenskjerm (16:9) med en oppløsning på 1366 x 768, LED bakgrunnsbelysning
  • 2,2 GHz Intel Core 2 Duo
  • 4 GB hukommelse
  • 500 GB harddisk
  • DVD-ROM/DVD-RW-brenner/BD-ROM
  • NVIDIA GeForce GT 240M
  • Bluetooth 2.0, 802.11/a/b/g/n

Nøyaktig samme pris, veldig stor forskjell i hardware. Faller det fortsatt på sin egen urimelighet?
Sist endret av Provo; 4. desember 2009 kl. 21:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Provo: sammenlign 13.3" med 15.6"? Det er ikkje fair - på 15.6" har du all plass i verden, på 13.3" har du relativt lite plass.

Langt meir rettferdig sammenligning er å sammenligne en 13.3" macbook mot noko som held tilsvarande kvalitet, t.d. Lenovo Thinkpad eller HP businesslaptop. Da blir det langt mindre forskjell.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Provo: sammenlign 13.3" med 15.6"? Det er ikkje fair - på 15.6" har du all plass i verden, på 13.3" har du relativt lite plass.

Langt meir rettferdig sammenligning er å sammenligne en 13.3" macbook mot noko som held tilsvarande kvalitet, t.d. Lenovo Thinkpad eller HP businesslaptop. Da blir det langt mindre forskjell.
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498533

Er ikke businesslaptop, men utifra specs så yter denne like bra som MacBooken, men Apple har gått ned i pris i det siste.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498533

Er ikke businesslaptop, men utifra specs så yter denne like bra som MacBooken, men Apple har gått ned i pris i det siste.
Vis hele sitatet...
Det er temmelig stor forskjell på MacBook og den HP-laptopen.
MacBook har riktignok ikke så mye høyere klokkefrekvens, men det er mye mer med en prosessor som har noe å si.

HP sin T4300: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37253
MacBook sin P7550: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=42014

Kort oppsummert har P7550 lavere strømforbruk, mer cache, høyere bushastighet og høyere klokkefrekvens. Er ganske stor forskjell på de to.

HP har riktignok mer minne og harddisk, det skal de ha for. Som slashdot har nevnt tidligere er det mer enn bare spesifikasjoner som teller ved en bærbar. MacBooken har et bedre chassis med flere smarte løsninger slik som magnetisk ladeplugg, samt at den har en veldig innovativ museflate. La oss heller ikke glemme batterilevetiden, som er _veldig_ mye bedre enn på HP dv3.

Provo: Du har gitt urimelighet en ny dimensjon. Selv blant PC-bærbare vil det være enormt stor forskjell på spesifikasjonene på en 13,3" og en 15,6" til samme pris. Du kan bare glemme å få GT240 på en 13,3" f.eks., på grunn av varmen.
14" Thinkpads starter på ca. 10k
Mac er ikke overpriset, det er kvalitet. Leste en sak for et par dager siden om at en MacBook Air hadde overlevd å bli overkjørt av en buss. Det ene hjørnet var bøyd ca. 90 grader, men den virket fortsatt.

Eneste som hadde blitt ødelagt var skjermen.
Også var det selvfølgelig litt problematisk å skrive på et tastatur som plutselig gikk rett opp i det ene hjørnet.

Men den virket.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Provo: Du har gitt urimelighet en ny dimensjon. Selv blant PC-bærbare vil det være enormt stor forskjell på spesifikasjonene på en 13,3" og en 15,6" til samme pris. Du kan bare glemme å få GT240 på en 13,3" f.eks., på grunn av varmen.
Vis hele sitatet...
Så så. Det er vel å ta det litt langt. Poenget var at Mac ligger høyere i pris, og at det utsagnet aldeles ikke "faller på sin egen urimelighet", som det ble proklamert tidligere. Helt greit at de ikke kan få GT240 inn i et så lite chassis pga varmen, men hva har det med saken å gjøre? Poenget var prisen. Jeg får ikke plass til et biljardbord i bagasjen på bilen min, men da tar jeg meg heller ikke betalt som om jeg skulle hatt det når jeg selger den.

Du kan jo sammenlikne Aceren jeg nevnte med en 15,4" MacBook Pro i stedet, da. Macbooken ligger 300 MHz over i cpu-frekvens, og den har like mye RAM av samme type som Aceren. Den har derimot halvparten så stor disk, 9400M skjermkort, og ikke BD-ROM. Jada, Mac'en har litt raskere FSB og 1 MB ekstra L2 cache, men den koster også 14000,-.

Hvis du vil betale mellomlegget i hardware, pluss kr 6000,- for magnetisk ladeplugg, en innovativ museflate (den støtter flere berøringer, slik som svært mange museflater til PC også gjør, selv om softwaren ikke nødvendigvis alltid støtter det i Windows) og hva nå enn slags andre praktiske chassisløsninger de måtte ha (klarer ikke å finne ut hva du sikter til her), og synes det er verdt det, så greit. Personlig synes jeg man betaler litt vel mye for hardwaren i en Mac i forhold til en PC selv om prisene har jevnet seg ut mer i den siste tiden, og hvis noen synes det faller på sin egen urimelighet så må de for all del bare få mene det.
Sist endret av Provo; 7. desember 2009 kl. 09:14.
Til de av dere som mener XP er ustabilt og over tid vil bli treigere og må formateres ofte; kaaan det ha noe med brukeren å gjøre? Jeg kjørte XP på min gamle stasjonære (hadde/har ikke råd til Windows 7 …) PC som jeg stort sett brukte til å spille, titte på filmer/serier og laste ned på, aldri hatt noe problem, alltid like rask og fin. Etter en god del år med XP har jeg lært å finne ut av hva som gjør det treigt og hvordan å forhindre det (+ mange andre problemer), i tillegg til at jeg anser meg selv som over gjennomsnittet smart med tanke på hvordan forhindre å få virus osv. Jeg hadde min XP-installasjon i godt over to år, uten å måtte formatere.

Nå har jeg en ny PC, og XP funker knirkefritt på den også.

Dog har jeg også en MacBook som jeg kjøpte for litt over et år siden, og selv om jeg tidligere «hatet» Mac (everybody else did it …) har jeg i det siste innsett hvor mye bedre flow man får med en Mac. Erger meg til stadighet når jeg sitter på en PC og skal enten gjøre en eple-kommando, skrive @ eller ', det er liksom lettere på en Mac. Verdt å nevne at jeg merker at Macen også kan slite, og det har skjedd flere ganger at programmer har klikket, men vil tro det er sjeldnere enn på en Windows-maskin.

Ang. pris og kvalitet, har tidligere eid to billige laptoper med «bra» ytelse, til mitt bruk fungerte de helt fint, men man merker utmerket godt hvor mye bedre kvalitet en MacBook har. Den er ment for å vare. Dessuten føler jeg at litt av prisen på en Mac er verdt det, pga. OS-et man får med. Det er supert.

Hadde det ikke vært for at det er en del spill som ikke funker på Mac hadde jeg antageligvis ikke hatt behov for en PC i dag, og tror jeg ganske sikkert ikke vil trenge PC i det hele tatt innen noen år.

En ting jeg syns Mac er litt kritikk verdig på er hvordan prisen opprettholdes helt fra den lanseres, til den fases ut. Kun etter en ny modell har kommet vil den gamle modellen selges med lavere pris. Sånn sett er det en fordel for folk som kjøper vanlige PC-er, prisene der synker mye mer i løpet av produktets levetid. Uten at jeg har noen tall på det velger jeg å tro at mange PCer er konkurransedyktige (mer enn det og) mot MacBooker i det MacBookene går mot slutten av sin syklus, men ikke i starten.

Edit: kort sagt; det kommer an på.
Sist endret av Viva la Opium; 7. desember 2009 kl. 09:40.
Hva slags andre praktiske chassisløsninger han mener? Tja, la oss se... Unibody kanskje, det aller meste av chassiset er frest ut av en enkelt stor aluminiumsblokk, istedet for å bli skrudd sammen av flere deler. Enden på visa er at du får en mye mer solid og lettere maskin.

Greia er også at apple typisk kommer med alle mulige slike nyvinninger lenge før resten av markedet. Se f.ex. på iphonen. Når den kom først var det ganske mange som var skeptiske til at den stort sett bare brukte touchscreen, og ikke hadde fysiske knapper. Nå, et par år+ etter, så er det fler og fler av konkurrentene som lanserer telefoner som er veldig like.

Det samme er igjen og igjen tilfellet med mac'ene, og både nyvinning, pluss det å lage maskiner som er så kompakte (de fleste andre laptoper er MYE større/tykkere/mer "klumpete"), koster. Enkelt og greit.
Jeg vil anbefale MacBook Pro 13". Har den selv og er meget fornøyd! Kunne ikke tenke meg å bytte tilbake til Windows. Har hatt Mac OS X i snart to år, og har aldri opplevd at OS-et har crashet. Meget stabilt spør en meg, men andre har opplevd det motsatte. Apple vs Microsoft er smak og behag. Generelt er en Mac bedre på medieredigering ifølge folk som har prøvd, men det finnes programmer til Windows som er like gode. Smak og behag igjen! Jeg vil ihvertfall anbefale deg Mac OS X. Det finnes ingen fasitsvar om hva som er best.
Lykke til med valget!
Jeg har ingen planer om å begi meg dypere ned i Mac vs. PC-diskusjonen enn jeg allerede har gjort, men vil likevel påpeke at diskusjonen ikke er Apple vs Microsoft, som noen later til å tro. OS-X er milevis bedre enn Windows, men PC er ikke det samme som Windows.

Viva la Opium: Det nytter ikke å skylde på brukeren. Jeg snakker om vanlig bruk. Helt vanlig bruk. Og hastigheten synker drastisk med tiden. Man kan ikke forvente at alle skal kunne manuelt trimme registere, jevnlig gå gjennom msconfig for å fjerne unødvendige prosesser tillagt uten ditt samtykke osv osv. Dette problemet har du ikke med Linux eller OS X. Jeg har selv opplevd hvordan hastigheten på Vista sank voldsomt fort ned til et frustrerende tregt nivå i løpet av et drøyt halvår på en toppmoderne PC, hvor installasjon og vedlikehold av OS, programvare og drift av firewall var lokalt sentralstyrt av IT-avdelingen på CERN. Du kan gjerne skylde på at nevnte IT-avdeling er en gjeng inkompetente nybegynnere som bare ikke vet hvordan man drifter et system, men jeg tror veldig få vil være enig med deg. Problemet er også vesentlig tilstede på XP, om enn i noe mildere grad.

Atomet: Enig i at innovasjon er dyrere enn imitasjon, men iPhone var svært langt fra den første telefonen som kom uten tastatur.
Jeg har en stasjonær med Windows, og en Macbook Pro. Macbooken kjøpte jeg i sommer, og angrer ikke et sekund! Jeg driter i om hardwaren på Macen er dyrere i forhold til på en Acer. Operativsystemet er så utrolig mye bedre, og Macen fungerer bedre på ALT jeg gjør, unntatt spilling. Jeg har brukt altfor mange timer i livet mitt, irritert på PCen min for at den ikke fungerer som den skal. Mange av dere sier det er brukerens feil at Windows er tregt, men seriøst - selv om dere liker windows og alt det der, så vær realistiske! Det er uansett et tåpelig argument, for de fleste av de jeg kjenner har en ekstremt treg data på grunn av Windows. Så om det er brukerens feil at det er tregt, så er det tydeligvis et fåtall av brukere som klarer å bruke det "riktig". Da kan jeg bruke et argument som "Mac er bra, fordi du klarer ikke å fucke det opp så det blir tregt".

Mac er ikke dyrt på grunn av logoen, det er kvalitet! Om du i tillegg har iPhone, så er det helt genialt! Du kan synkronisere alt du gjør, og jeg er veldig takknemlig for at jeg kan synkronisere jobbvakt-lista mi fra Macen til iPhonen via iCal.

Om det har noe å si, så har jeg noen kompiser som var windows-fanboys helt til de fikk prøve Macen min skikkelig!

Om du i tillegg liker å lage musikk, så har du Logic Studio, som blant annet The Roots og en haug med andre kjente artister bruker. Bilderedigering og videoredigering er også mye bedre på Mac. Skjermen er helt fantastisk og chassiset er robust som fy!
Det var ikke den første nei, f.ex. hadde lillebroren min en eller annen håpløs variant som kjørte noe windowsdilldall, og som var mongotreig og knotete å bruke, samt at man måtte bruke en "penn" til tastinga. I vår engang, et halvt års tid etter at jeg kjøpte meg iphone, gjorde han det samme, og jeg har inntrykk av at han ikke har angra et sekund.

"it just works" er en sannhet med modifikasjoner, men legger du til "far better than the competition" er det så sant det går å bli.

Det samme er også greia med datamaskinene - på billige windowsbaserte pc'er er det vanligvis tatt en drøss med snarveier for å gjøre dem billige. På macen min, så OSER hele dingsen KVALITET - det er gjennomgående brukt smarte, solide løsninger med høy kvalitet som gjør at den funker bedre, og holder seg bedre. Ja, du finner windowsmaskiner med samme kvalitet, men da koster de også tilsvarende. Enkelt og greit. Det apple derimot ikke har, er en skikkelig lowend/billig-maskin, men dette har de da også gjentatte ganger sagt at er et helt bevisst valg - de ønsker å lage kvalitet, og kvalitet koster.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du kan jo sammenlikne Aceren jeg nevnte med en 15,4" MacBook Pro i stedet, da. Macbooken ligger 300 MHz over i cpu-frekvens, og den har like mye RAM av samme type som Aceren. Den har derimot halvparten så stor disk, 9400M skjermkort, og ikke BD-ROM. Jada, Mac'en har litt raskere FSB og 1 MB ekstra L2 cache, men den koster også 14000,-.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med å teste bærbare, og har hatt MacBook Pro og akkurat den Aceren på testbenken.

Dealen er at den Aceren er en diger klump med elendig batterilevetid. Musetastene har et stort fysisk skille mellom seg under flaten, som gjør høyreklikking ubehagelig. Greit nok, Aceren er veldig rask, men jeg opplevde under batteritestene at maskina nektet å komme tilbake fra sleep.

Skal du bare ha en maskin til å ha på skrivebordet er sikkert Aceren grei nok. Er du ute etter en portabel arbeidsmaskin, er MacBook Pro et _mye_ bedre valg, spesielt med tanke på at det er en relativt liten 15" og batterikapasiten. Sånt er verdt å betale ekstra for. For ikke å glemme at den ikke har store irritasjonsmomenter ved konstruksjonen slik som det fysiske skillet på musetastene som Acer har fått på sine nyeste Aspire.

Til slutt koker det ned til hva prioriteringene dine er. Du kan få kraftig maskinvare billig, hvis du er villig til å gå ned på kvaliteten andre steder. Som slashdot har poengtert før, er det mer som teller enn specsa du ser på arket. Når du finner PC-bærbare som er mer direkte sammenliknbare med MacBook, koster de mye de også, eller så er kvaliteten dårligere. Ser du på hele 'opplevelsen', er nok ikke MacBook (Pro) så overpriset at det gjør noe.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Viva la Opium: Det nytter ikke å skylde på brukeren. Jeg snakker om vanlig bruk. Helt vanlig bruk. Og hastigheten synker drastisk med tiden. Man kan ikke forvente at alle skal kunne manuelt trimme registere, jevnlig gå gjennom msconfig for å fjerne unødvendige prosesser tillagt uten ditt samtykke osv osv. Dette problemet har du ikke med Linux eller OS X. Jeg har selv opplevd hvordan hastigheten på Vista sank voldsomt fort ned til et frustrerende tregt nivå i løpet av et drøyt halvår på en toppmoderne PC, hvor installasjon og vedlikehold av OS, programvare og drift av firewall var lokalt sentralstyrt av IT-avdelingen på CERN. Du kan gjerne skylde på at nevnte IT-avdeling er en gjeng inkompetente nybegynnere som bare ikke vet hvordan man drifter et system, men jeg tror veldig få vil være enig med deg. Problemet er også vesentlig tilstede på XP, om enn i noe mildere grad.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. Selvfølgelig er det brukeren sin feil.
Et eksempel fikk jeg inn for et par uker siden. En ansatt sluttet på arbeidsplassen jeg jobber på. Hun hadde en Dell Latitude 120L, og har hatt den i 5 år (!).

Datamaskinen var kjapp som bare det og var nesten like kjapp som man kan forvente av en ny-formatert maskin med Windows XP.
Og sist i DAG skulle jeg ordne trådløst nettverk på en Mac som virker ganske ny. Tipper hun som hadde den kanskje kjøpte den for 3-4 måneder siden.
Dette maskinen var treig.

Nå sammenligner jeg to personer, og det er egentlig litt feil av meg å gjøre. kan egentlig ikke bygge noen statistikk over det, i tillegg til at jeg kommer borti mac kanskje en gang i uken.

Men av voksne mennesker som bruker en helt vanlig WinXP installasjon, så er det sjeldent jeg opplever den som treig. Det er først når brukeren er mellom 12-25år at pcen er treig.
Det er så absolutt brukeren det ligger hos. Om jeg har en Windows XP maskin stående på i 2 år uten å røre den, så selvfølgelig blir den ikke tregere. Det er hva slags programmer som BRUKEREN har installert på den som har noe å si.

Thumbs up for Windows OS. Windows 7: Kjapt, stabilt, et hav av programvare og mye lettere å få hjelp med dersom det oppstår problemer.

Bare til informasjon: Jeg har lekt meg en del med iMac, og med min begrensede bruk, så ser jeg ikke noe spesielt negativt med det. Alt står egentlig nøytralt, bortsett fra en del kule programmer som følger med (thumbs up). 80% av dem hadde jeg aldri bruk for, men uansett..