Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1469 211474
Hva anbefaler dere egentlig en nybegynner å starte med? Jeg er ganske ny innen pyro (regner ikke med alle de 1000gangene jeg har tent bål... fjortistida der vi lekte med molotovs og lakk/deobokser)

Har tenkt dette:
1. Lage Negative-X
2. Lage svartkrutt
3. Lage Stjerner (D1, Tiger Tail og Granite Stjerner)
4. Lage en liten test av R-Candy
5. Røykbombe (ANSU & KNSU)
6. Diverse luftbomber (Sylindriske eller Shells)
7. Prøve meg på en pinnerakett med svartkrutt (hva funker best til pinneraketter, svartkrutt, R-Candy eller er det noen som anbefaler noe annet?
Det blir vell det der, kansje litt flash senere
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hva anbefaler dere egentlig en nybegynner å starte med? Jeg er ganske ny innen pyro (regner ikke med alle de 1000gangene jeg har tent bål... fjortistida der vi lekte med molotovs og lakk/deobokser)

Har tenkt dette:
1. Lage Negative-X
2. Lage svartkrutt
3. Lage Stjerner (D1, Tiger Tail og Granite Stjerner)
4. Lage en liten test av R-Candy
5. Røykbombe (ANSU & KNSU)
6. Diverse luftbomber (Sylindriske eller Shells)
7. Prøve meg på en pinnerakett med svartkrutt (hva funker best til pinneraketter, svartkrutt, R-Candy eller er det noen som anbefaler noe annet?
Vis hele sitatet...

1. Kjekt første gangen...

2. Bra, men du trenger en god mølle ellers blir det kjipe greier og det som står i punkt 3-7 er det bare å se langt etter...

3. Fine stjerner det ja! =D

4. Og etterpå lager du massevis... Har aldri hatt noe suksess med raketter selv så jeg kan vel ikke si noe mer her...

5. Kjekt en stund og så er røykbomber det kjipeste du vet...Jeg hadde 3kg med legendary miks røykbomber i fjord nyttår. I år skal jeg ha 0.00kg...

6. Supert! Blir kjekt å ha enda en skikkelig pyro her på bruket... Begynn med 2", gjerne canisters så du slipper å bestille hemis... Billige i drift og store nok til at du blir fornøyd, i tillegg er ikke en feilet en så farlig... Jeg har noen videoguider på YouTube som kan hjelpe?

7. Svartkrutt i 75/15/10 er dårlig. "Now you see it, and now you don't..." De tar av så "!€%"€%" fort at du ikke har sjans til å nyte synet... Jeg lagde en liten AA batteri størrelse endburner motor en gang og den steg til det jeg tror må ha vært 100m på omtrent 0.5s...
KNSU? Har aldri sett en KNSU rakett ta av utenom én, som fløy 20m vertikalt, 100m horisontalt og kræsjet i kameraten min sin hage! =D


Mine annbefalinger? Ikke for å være pushete, men ta en titt på canistershell guiden min og se om det er noe du kan tenke deg.
Av stjerner tror jeg det holder med basic basic basic til i år, altså de du nevnte, og litt friskere til neste år...
DVS, du må bestille:
2"morter (pyrosupplies.moonfruit.com)
KNO3 (FK, eBay, ... )
Svovel (eBay, tulucechemicals.com (tar en måned før det kommer, men er av god kvalitet og sendes som rekomendert sending)
Mølle (ebay, pyrocreations)
Lunte (pyrosupplies.moonfruit.com)

That's it om du velger canisters... =P

Kull, dextrin, kraftpapir, doruller, wheatpaste etc etc lager du selv hjemme...
Sist endret av Pyrotecnican; 6. oktober 2010 kl. 19:42.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
7. Svartkrutt i 75/15/10 er dårlig. "Now you see it, and now you don't..." De tar av så "!€%"€%" fort at du ikke har sjans til å nyte synet... Jeg lagde en liten AA batteri størrelse endburner motor en gang og den steg til det jeg tror må ha vært 100m på omtrent 0.5s...
KNSU? Har aldri sett en KNSU rakett ta av utenom én, som fløy 20m vertikalt, 100m horisontalt og kræsjet i kameraten min sin hage! =D
Vis hele sitatet...
Mine KNSU raketter har nesten alltid fungert fint Eksempel

Og noen som ikkje gikk så bra Eksempel
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Mine KNSU raketter har nesten alltid fungert fint Eksempel

Og noen som ikkje gikk så bra Eksempel
Vis hele sitatet...
Ikke mine... Jeg har bare fått noen få bottlerockets til å fly...
http://www.youtube.com/watch?v=9uwkncfEOnA
Noen av dem var faktisk ganske bra, men generelt sett får jeg ikke til raketter... I motsetning til luftbomber som jeg liker mye bedre...


Den canister shell guiden jeg snakket om... :
http://www.youtube.com/watch?v=HgV79xKKK_U
Sist endret av Pyrotecnican; 6. oktober 2010 kl. 20:22.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg

2. og det som står i punkt 3-7 er det bare å se langt etter...


7. Svartkrutt i 75/15/10 er dårlig. "Now you see it, and now you don't..." De tar av så "!€%"€%" fort at du ikke har sjans til å nyte synet...
KNSU? Har aldri sett en KNSU rakett ta av utenom én, som fløy 20m vertikalt, 100m horisontalt og kræsjet i kameraten min sin hage! =D
Vis hele sitatet...

Det skal ikke så mye annstrengelse og kunskap til for å sende opp ett 2" sylindershell syntes nå jeg da jeg var nybegynner. Det var noe av det første jeg gjorde etter å ha lært meg BP å kjenne for mange herrens år siden. Så lenge man har en god guide å følge og har stjernene, komposisjonene som ønskes/trengs er det relativt enkelt.

Komposisjonene er og enkle å lage bare man har en god guide og riktig utstyr/kjemikalier, noe som igjen ikke er noe problem om man klarer å bruke hodet litt, å finne gode leverandører og kilder på det det måtte være.

Ellers er det KNSU som stort sett brukes på "større" raketter som skal ha større motorer. Ville adri laget "store" BP motorer. Mye større fare for cato har jeg hørt, så har bare laget dem "små".

Var nettopp en norsk amatør rakett som ble skutt 115 000 fot opp, ved hjelp av KNSU. (veldig høyt!)

Ellers er det smøre enkelt å lage og sende opp raketter både av BP og KNSU, bare man finner ett basic design av fuel og dyse som fungerer. (prøving og feiling med god avstand) Eneste måten å optimalisere designet sitt på. Så finjusteringer til slutt. KNSU er ett heftig fuel ved optimale blandinger. Ulempen er at det er veldig hygroskopisk, så må pakkes fukt og luft tett. (ikke noe problem, bare man "plomberer" dyseopningen godt.

Man bruker APNC (NH4ClO4,Al, binder/gummi) pakket mellom 1.3 - 1.59 g/cm3,som regel, på "high power rockets".

Kraftig nok til at det brukes som støtteraketter på romjerja. Og for å lette fra månen/ evt. astroider innen kort fremtid. I tillegg er det hyppig brukt til heftige amatør raketter. Noen har endt sin ferd i bane rundt jorden og svever rundt der den dag i dag.

Men dette er en annen vitenskap. Skulle bare nevne det.

Svartkrutt 75:15:10 dårlig? Nå tror jeg du tuller? Hvertfall det jeg alltid har brukt på alt fra 1" - 8" sylinder og hemis shell. Har alltid funket greit for meg
Sist endret av ParadiseMan; 6. oktober 2010 kl. 20:49.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Det blir vell det der, kansje litt flash senere
Vis hele sitatet...
Hadde planer om å utsette Flashen litt, men det blir...

Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
1. Kjekt første gangen...

2. Bra, men du trenger en god mølle ellers blir det kjipe greier og det som står i punkt 3-7 er det bare å se langt etter...

3. Fine stjerner det ja! =D

4. Og etterpå lager du massevis... Har aldri hatt noe suksess med raketter selv så jeg kan vel ikke si noe mer her...

5. Kjekt en stund og så er røykbomber det kjipeste du vet...Jeg hadde 3kg med legendary miks røykbomber i fjord nyttår. I år skal jeg ha 0.00kg...

6. Supert! Blir kjekt å ha enda en skikkelig pyro her på bruket... Begynn med 2", gjerne canisters så du slipper å bestille hemis... Billige i drift og store nok til at du blir fornøyd, i tillegg er ikke en feilet en så farlig... Jeg har noen videoguider på YouTube som kan hjelpe?

7. Svartkrutt i 75/15/10 er dårlig. "Now you see it, and now you don't..." De tar av så "!€%"€%" fort at du ikke har sjans til å nyte synet... Jeg lagde en liten AA batteri størrelse endburner motor en gang og den steg til det jeg tror må ha vært 100m på omtrent 0.5s...
KNSU? Har aldri sett en KNSU rakett ta av utenom én, som fløy 20m vertikalt, 100m horisontalt og kræsjet i kameraten min sin hage! =D


Mine annbefalinger? Ikke for å være pushete, men ta en titt på canistershell guiden min og se om det er noe du kan tenke deg.
Av stjerner tror jeg det holder med basic basic basic til i år, altså de du nevnte, og litt friskere til neste år...
DVS, du må bestille:
2"morter (pyrosupplies.moonfruit.com)
KNO3 (FK, eBay, ... )
Svovel (eBay, tulucechemicals.com (tar en måned før det kommer, men er av god kvalitet og sendes som rekomendert sending)
Mølle (ebay, pyrocreations)
Lunte (pyrosupplies.moonfruit.com)

That's it om du velger canisters... =P

Kull, dextrin, kraftpapir, doruller, wheatpaste etc etc lager du selv hjemme...
Vis hele sitatet...
1. Skal bare lage litt, bare for fun funker dette til å tenne bål, hvis man har glemt fyrstikker?

2. Jeg har en gammel "kulemølle"/steinpussemaskin som jeg hadde planer om å bruke men mangler kuler...
http://i722.photobucket.com/albums/ww222/GreenRay/Pyroteknikk/DSC06554.jpg
http://i722.photobucket.com/albums/ww222/GreenRay/Pyroteknikk/DSC06553.jpg
Slik ser den ut

4. Hadde bare tenkt å lage noen få røykbomber (for å bli litt kjent med KN/AN blandingene, satser på å prøve ut noen HE kombinasjoner med KNO3 og ammoniumnitrat etter dette igjen)

6. Har sett alle filmene dine på Youtube de er veldig mye til hjelp + att jeg har lest endel guider her på forumet!

7. Hmm... får vel prøve meg på KNSU også da takk for tipset

De kjemikaliene der er allerede bestilt + noen till (Sink, Magnesium bånd, Aluminium og magnesium) jeg og en kompis har spleiset på 100m viscolunte, så har endel lunte (50m) Har også skaffet kull (ikke møllett ennå) + att jeg har lagd Dextrin
Har faktisk vurdert en slik canister, men hadde egentlig planer om noen shells først, time will show...

PS: vill legge til att det ikke er så lett å få kjøpt KNO3 på fellsekjøpet lengre (hvertfall ikke rundt trondheim, på klett vet de hva KNO3 kan brukes til... så de selger ikke til ungdommer og personer som ikke eier gård/hard gårdsnummer)

Men takk! du har vært til mye hjelp (både nå, og med alle de fine guidene dine )
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hva anbefaler dere egentlig en nybegynner å starte med? Jeg er ganske ny innen pyro (regner ikke med alle de 1000gangene jeg har tent bål... fjortistida der vi lekte med molotovs og lakk/deobokser)

Har tenkt dette:
1. Lage Negative-X
2. Lage svartkrutt
3. Lage Stjerner (D1, Tiger Tail og Granite Stjerner)
4. Lage en liten test av R-Candy
5. Røykbombe (ANSU & KNSU)
6. Diverse luftbomber (Sylindriske eller Shells)
7. Prøve meg på en pinnerakett med svartkrutt (hva funker best til pinneraketter, svartkrutt, R-Candy eller er det noen som anbefaler noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å begynne med allt på listen din.
Bruk god tid på alt. Ikke forhast deg, eller gå for fort frem. (Stress er ikke lov i pyroteknikk)

Grunnen til at jeg syntes listen din var bra, er fordi det er enkle ting som bør være erfart og meget lærerikt for framtidige prosjekter og sikkerhet ved at du lærer deg de forskjellige tingene å kjenne, før du bruker kunskapen til å ta skrittet videre.
I tillegg får du tak i kjemikalier og utstyr du ellers måttet skaffet siden på ett eller annet tidspunkt, om du velger å fortsette med pyroteknikk.

Du kan jo lage ild med KMnO4 og glyserol. (er i min overlevelses kit fra forsvaret.)
Kanskje også legge "Slow Flash" til listen din som siste punkt. KNO3,Al,S. f.eks 70:20:10.
Kraftig hvitblått lys som navnet tilsier, meget varmt, bruk lang lunte! (ikke veldig friksjonsfølsomt, tenner ikke lett av statisk elektrisitet heller.)

Ellers kan du lage termitt av jernoksid og fint aluminium pulver. (pass fingra, 2-3000 grader Celsius)

Alltid bruk sikkerhetsutstyr. Alltid Briller (uansett hva!) , frakk, hansker, maske når det er nødvendig.
Lykke til, men vent leenge med HE!
Sist endret av ParadiseMan; 6. oktober 2010 kl. 21:27.
Hehe, kan være farlig med stress... har allerede opplevd det :P skulle lage Dextrin før foreldrene mine kom hjem, plutselig så jeg att de kom kjørende. Så jeg sprang inn på kjøkkenet og tok ut Dextrinet fra ovnen, og selvfølgelig klarete jeg å brenne meg. (Ikke så farlig opplevelse, men stress kan være farlig)

Slow Flash hørtes litt kult ut, kanskje jeg skal prøve det neste gang jeg bestiller kjemikalier Thermite har jeg også tenkt litt på, men det ble ikke denne gangen :P Og KMnO4 og glyserol må også testes engang, greit å ha på Speidertur!

Og BRILLENE ligger klare i "pyroskapet" første du ser når du åpner skapet
Til min store ærgelse, oppdaget jeg i dag at www.pyroplanet.co.uk har sluttet å sende lunter til norge de drittsekkene.

Så nå står jeg uten chinese timefuse. Blir vel spoletter til jeg finner meg en annen grei plass å handle timefuse fra. Noen som husker hva den nederlandske pyrobutikken som selger lunter og stæsj heter? Er det nye regler for import av lunter i norge?
Stønn!
Sitat av ParadiseMan Vis innlegg
Til min store ærgelse, oppdaget jeg i dag at www.pyroplanet.co.uk har sluttet å sende lunter til norge de drittsekkene.

Så nå står jeg uten chinese timefuse. Blir vel spoletter til jeg finner meg en annen grei plass å handle timefuse fra. Noen som husker hva den nederlandske pyrobutikken som selger lunter og stæsj heter? Er det nye regler for import av lunter i norge?
Stønn!
Vis hele sitatet...
Har dem sluttet å sende til Norge!?
Du kan jo kjøpe timefuse på http://pyrosupplies.moonfruit.com/ også
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trenger jeg bare en sånn til kulemøllen eller må jeg ha noe annet og?

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152536842
Sist endret av BomberMan; 19. oktober 2010 kl. 15:58. Grunn: Fiksa URL
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Trenger jeg bare en sånn til kulemøllen eller må jeg ha noe annet og?

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=152536842
Vis hele sitatet...
Nope, det er det du trenger. Ofte er møllen jordet, men det er ikke den transformatoren. Bare brekk av den kontakten som er jording...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Okay, jeg vil ganske enkelt benytte denne tråden til å komme med en advarsel:

På youtube nå om dagen er det idioter som morer seg med å plage oss amatører innen pyro og lignende.
Det er ikke bare snakk om vanlig blotting av e-penis, men snarere saker og ting som kan ta livet av nybegynnere.

Senest i dag mottok jeg en mail via youtube der en person kommenterte noen videoer av flashkrutt som jeg hadde lagt ut.
Han hadde en mye bedre komposisjon han ville anbefale meg, nemlig en komp. basert på kaliumklorat svovel og german dark.
Denne metoden hadde vedkommende angivelig brukt i over 20 år fordi han var så godt fornøyd.
Svovel og klorater skal aldri blandes, uansett!

Vær veldig påpasselige med hva slags informasjon dere tar til dere!
Spør på et pyroforum, send noen medlemmer på WIP en PM, google eller hva som helst dersom dere er usikre på noe.

Noen fler som har opplevd lignende i det siste?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Okay, jeg vil ganske enkelt benytte denne tråden til å komme med en advarsel:

På youtube nå om dagen er det idioter som morer seg med å plage oss amatører innen pyro og lignende.
Det er ikke bare snakk om vanlig blotting av e-penis, men snarere saker og ting som kan ta livet av nybegynnere.

Senest i dag mottok jeg en mail via youtube der en person kommenterte noen videoer av flashkrutt som jeg hadde lagt ut.
Han hadde en mye bedre komposisjon han ville anbefale meg, nemlig en komp. basert på kaliumklorat svovel og german dark.
Denne metoden hadde vedkommende angivelig brukt i over 20 år fordi han var så godt fornøyd.
Svovel og klorater skal aldri blandes, uansett!

Vær veldig påpasselige med hva slags informasjon dere tar til dere!
Spør på et pyroforum, send noen medlemmer på WIP en PM, google eller hva som helst dersom dere er usikre på noe.

Noen fler som har opplevd lignende i det siste?
Vis hele sitatet...
Fikk en lignende en for noen år siden, men mer nylig har en anbefalt store rørbomber med KMnO4 baset flash. Jeg ba han dra til helv**** før han tok livet av seg selv...
Noen som vet sånn ca hvor mange rpm en stjerneruller bør ha?

Fant det på pyroguide:-)
Hvis pakken min bli stoppet i tolla... er det helt sikkert at jeg får den alikevell?

Pakken inneholder blandt annet dette:
Magnesium ribbon
KNO3
Svovel
Sink
Aluminium atomized
Sist endret av GreenRay; 29. oktober 2010 kl. 16:43.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvis pakken min bli stoppet i tolla... er det helt sikkert at jeg får den alikevell?

Pakken inneholder blandt annet dette:
Magnesium ribbon
KNO3
Svovel
Sink
Aluminium atomized
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet har ikke slike pakker blitt stoppet på grunlag av innhold, med mindre det er snakk om flere titalls kilo, og det kan bli spørsmål om lovligheten av selve transporten. Men den kan bli stoppet hvis det evt mangler faktura, men det kan du ordne opp i etterkant slik at du får varene dine. Ikke ta sorgene på forskudd!
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvis pakken min bli stoppet i tolla... er det helt sikkert at jeg får den alikevell?

Pakken inneholder blandt annet dette:
Magnesium ribbon
KNO3
Svovel
Sink
Aluminium atomized
Vis hele sitatet...
Nei :P
Men sjangsen er veldig stor!
Eg har kjøpt 20kg AN som blei stoppet i tollen. Dei spurte om kva det inneholdt og dei ville ha ein signatur frå selgeren. (Czort)

Alt blei sendt til tollen (dokumenter...) og eg fekk det likevell :P
Så visst tollen hadde null problem med å sende 20kg AN til meg så trur at du overlever fint!

Edit: Snakket med nokon så Snøfokk kom før meg! :O
Sist endret av Fyllingz; 29. oktober 2010 kl. 17:05.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Så vidt jeg vet har ikke slike pakker blitt stoppet på grunlag av innhold, med mindre det er snakk om flere titalls kilo, og det kan bli spørsmål om lovligheten av selve transporten. Men den kan bli stoppet hvis det evt mangler faktura, men det kan du ordne opp i etterkant slik at du får varene dine. Ikke ta sorgene på forskudd!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig der... Kaqn være du blir pålagt hazmat frakt videre fra tollen hvis det er større kvanta siden det er en oksydant og reduktanter i samme pakke. Mindre kvanta kan jeg ikke tenke problemer med...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du får nok problemer med mindre kvanta også. Sjekk ut ADR-reglene for å se hva som faktisk er lov og ikke lov. Har reglene som pdf, men fila er for stor til å lastes opp og jeg husker ikke hvor jeg fant den.


Endring: Jeg fant, jeg fant: http://capellamedia.ipapercms.dk/dsb/adr09/
Sist endret av BomberMan; 29. oktober 2010 kl. 18:08.
hmm... satser på att jeg får den da. Pakken er på 6kg.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Hvis pakken inneholder saker det ikke er tillatt å sende med vanlig post, så blir det bråstopp.
Jeg snakker av erfaring...
Da får du et strengt brev om at pakken er stanset pga innholdet, og du blir bedt om å ta kontakt innen 14 dager, ellers destrueres innholdet.
Jeg valgte å ikke svare, fremfor å måtte forklare hva jeg skulle med kjemikaliene.
Nå vet jeg ikke om du som bestiller kan lastes for avsenders valg av transportmetode, men den sjansen tok jeg altså ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Okay, jeg vil ganske enkelt benytte denne tråden til å komme med en advarsel:

På youtube nå om dagen er det idioter som morer seg med å plage oss amatører innen pyro og lignende.
Det er ikke bare snakk om vanlig blotting av e-penis, men snarere saker og ting som kan ta livet av nybegynnere.

Senest i dag mottok jeg en mail via youtube der en person kommenterte noen videoer av flashkrutt som jeg hadde lagt ut.
Han hadde en mye bedre komposisjon han ville anbefale meg, nemlig en komp. basert på kaliumklorat svovel og german dark.
Denne metoden hadde vedkommende angivelig brukt i over 20 år fordi han var så godt fornøyd.
Svovel og klorater skal aldri blandes, uansett!

Vær veldig påpasselige med hva slags informasjon dere tar til dere!
Spør på et pyroforum, send noen medlemmer på WIP en PM, google eller hva som helst dersom dere er usikre på noe.

Noen fler som har opplevd lignende i det siste?
Vis hele sitatet...
Weingart har jo flere fp komper basert på klorat, svovel og al. Ble selv litt satt ut da jeg leste det da jeg altid har hørt at det er no go...
Hvilke blandingsforhold anbefaler dere til flash? (skal brukes til salutt/høyt smell)
70/30 perc/G.D.alu
Fylte hylsen helt opp,og tente.Og den bare blinka.Ingen smell.Hva kan feilen være?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
For grovt KClO4, for grovt Al, dårlig miksing, ekstremt urene produkter, at du pakket det hardt, eller kanskje en kombinasjon av flere ting. Hvilken Al brukte du, og hvor kjøpte du det, og samme med KClO4?
Sitat av bohr Vis innlegg
Fylte hylsen helt opp,og tente.Og den bare blinka.Ingen smell.Hva kan feilen være?
Vis hele sitatet...
-Enten har du ikke blandet det skikkelig
-Har ikke fin kornete KClO4, og kanskje grov Al
Og sikkert flere ting også, men sannsynelig vis så er jeg rimelig sikker på at du komprimert flashen formye,
sånn at flammene ikke får sjangs til å spre seg rasktnok til å antenne alt flashen raskt nok til at
det vil smelle/ dvs du har senket brennhastigheten pga tettpakket flash.

Edit: Up kom litt før meg....
Sist endret av Bowman; 12. november 2010 kl. 00:44.
1.Er det eksplosjonsfare eller brannfare om KClO4 og Al Pyromicron ved hjelp av diaper metoden blandes sammen i åpen luft(altså ute) ?

2.Er det eksplosjonsfare når man presser inn på den siste tuppen med lunten i hylsen, at hylsen kan sprenge?Altså den kraften med fingeren man bruker for å stappe den siste pluggen i hylsen når flashen ligger inder tuppen inni hylsen?

3.Er det fare for eksplosjon om KCLO4 og AL Pyromicron ikke blandes godt sammen?

4.Hva skjer om man blander 70%Al pyromicron og 30% KCLO4?(legg merke til at det er omvendt av det som faktisk pleies å gjøres)

EGENSKAPER TIL ALUMINIUM:
Aluminium er et metallisk grunnstoff med en sølvfarget glans. I kontakt med luft dannes et tynt oksidasjonssjikt på overflaten som forhindrer videre korrosjon. Aluminium veier omtrent en tredel av stål og kobber.

I ren form er aluminium mykt og har lav styrke. For de fleste anvendelser benyttes derfor aluminiumlegeringer som er smibare og lette å bearbeide i maskiner og ved støpning. Aluminium har utmerket korrosjonsmotstand og holdbarhet. Det er ikke magnetisk.

Isotoper [rediger]
Naturlig forekommende aluminium består utelukkende av den stabile isotopen 27Al. I tillegg er 21 kunstig fremstilte ustabile (og dermed radioaktive) isotoper kjent. Den mest stabile av disse er 26Al med halveringstid 717 000 år. Alle de resterende isotopene har halveringstider kortere enn 5 minutter, og de fleste kortere enn 10 sekunder.[1]



Dermed er spørsmålet mitt:
a)Det er vel ikke farlig at aluminium kommer i kontakt med luft.

KALIUMPERKLORAT(KCLO4) fakta:
Stoffet er i sig selv ikke brændbart, men idet det er stærkt oxiderende vil det under en brand virke fremmende.

Spørsmål :

b)Så hvis man blander aluminium og KCLO4 i åpen luft(altså ute) så vil det ikke eksplodere eller brenne selvom man ikke bruker diapermetoden.Dette fordi støt, friksjon, selv harde støt, kraften fra hånda , risting av shell med denne type flash i ikke forårsaker eksplosjon eller brannfare.

Rett meg gjerne.
Very Important Pyrotechnician
1. Alle eksplosiver er eksplosjonsfarlige, hvis ikke hadde de ikke vært eksplosiver... Men skal ikke spikke fliser her, ordet du leter etter er vel mer "risiko" Og ja, det er alltid en risiko for at noe går galt, men metoden du beskriver er en av de tryggeste.

2. Såfremt vi snakker papphylser her, og flash uten titan, er det uproblemematisk om det kommer litt flash i mellom hylse og papplugg eller hylse og lunte.

3. Ja, se spm 1, og anta alltid at det faktisk ER blandet godt.

4. Det skjer ikke annet enn du får en veldig saktebrennende sølvstreamer som vil være vanskelig å antenne. Ta en titt på oppskriftene til Shimizu sine silver waves her: http://www.pyroguide.com/index.php?title=Silver_Stars

B) Vet ikke helt om jeg skjønner eller liker det du antyder her. Behandle alltid flash med største respekt. Natulig nok vil det være langt tryggere å håndtere flash når det er innkapslet og godt beskyttet fra ytre påvirkning. Den mest kristiske fasen vil alltid være blanding og selve innpakkingen der du kan utsette det for friksjon, slag, statisk elektrisitet og ymse andre uhell.
Sist endret av Snøfokk; 12. november 2010 kl. 16:26.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vil bare si litt om punk #2: Du trenger ikke fylle flashen helt opp til kanten, eller der bunnen av hylsa kommer. Fyll flashet på helt luftig. Er det 1 cm luft mellom bunnen av pluggen og mengden av flash, så gjør nok ikke det noe merkbart med tanke på smell. Det er bare mye tryggere å sette sammen. Altså så lenge rommet for flash ikke er bare 1 cm da.
Om det er ID på 3 cm lang og 1 cm i diameter, så vil nok 5-10 mm med luft ikke gjøre noe. Du skal ikke måtte presse på pluggen. Husk presset flash smeller mindre. Det skal være luftig.
æ) Er det farlig å lage KClO4 + alu micropyron falsh i samme rom som man sover i?

ø) Virvler partiklene fra alu og KClO4 når fra man åpner boksen av hver av de og tilsetter på avispapir for så å bruker diapermetoden?Hvis man formodningsvis skulle håndtere ekstremt forsiktig disse to produktene mens man lager flash, kan man da gjøre det i soverommet sitt? Snakk om 1 eller 2 hylser av gangen.

å)Siden aluminium danner en beskyttelseskranke fra å oksidere i kontakt med luft, burde man ikke da lage flash ute i lufta, enn å sitte med det i rommet?
Sitat av bohr Vis innlegg
æ) Er det farlig å lage KClO4 + alu micropyron falsh i samme rom som man sover i?

ø) Virvler partiklene fra alu og KClO4 når fra man åpner boksen av hver av de og tilsetter på avispapir for så å bruker diapermetoden?Hvis man formodningsvis skulle håndtere ekstremt forsiktig disse to produktene mens man lager flash, kan man da gjøre det i soverommet sitt? Snakk om 1 eller 2 hylser av gangen.

å)Siden aluminium danner en beskyttelseskranke fra å oksidere i kontakt med luft, burde man ikke da lage flash ute i lufta, enn å sitte med det i rommet?
Vis hele sitatet...
For det første burde du ikke drive med noen som helst former for pyroteknik på soverommet sitt, det sier seg selv. Det er absolutt ikke noe helsegunstig å ligge og puste inn fint Al og KClO4-støv over lenger tid.
Så nei, for all del driv med denne hobbyen i et annet rom!

Aluminium vil danne et oksid lag uansett om du er ute eller inne, det fins faktisk luft inne også hvis du ikke visste det?
Hva om man lager det i bilen sin i baksete eventuelt, og når man da er ferdig med å lage flash så åpner man vinduene for å få gjennomtrekk.

å1) Vil en del av partiklene sveve inn i hanskerommet, under setene, på setene, ved setene, på rattet, på girspaken, på håndbrekket, på vinduene?

å2) Eller vil alle partiklene forsvinne ut vindusruta etter at man åpnet vinduet når man var ferdig med å blande med diapermetoden og lagt ferdig?
Sitat av bohr Vis innlegg
Hva om man lager det i bilen sin i baksete eventuelt, og når man da er ferdig med å lage flash så åpner man vinduene for å få gjennomtrekk.

å1) Vil en del av partiklene sveve inn i hanskerommet, under setene, på setene, ved setene, på rattet, på girspaken, på håndbrekket, på vinduene?

å2) Eller vil alle partiklene forsvinne ut vindusruta etter at man åpnet vinduet når man var ferdig med å blande med diapermetoden og lagt ferdig?
Vis hele sitatet...
Ørsmå mengder vil jo havne rundt på ting i bilen, men hvis du lager små batcher og ikke så ofte vil det nok gå bra. Men kan jeg spørre hvorfor du skal lage flash på disse stedene i første omgang?
En kan fyre det med engang man har lagd det på nyttårsaften i en park.
Sist endret av bohr; 12. november 2010 kl. 22:46.
Sitat av bohr Vis innlegg
En kan fyre det med engang man har lagd det på nyttårsaften i en park.
Vis hele sitatet...
Og derfor må du lage det på soverommet?
Men husk, tenk alltid sikkerhet og vær veldig forsiktig når du blander flash!
Jeg anbefaler deg og også bruke en støvmaske og hansker.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Flash tenner lett av statisk elektrisitet, så det sikreste er å benytte binærmetoden, dvs å fylle råmaterialene hver for seg i røret, tette med plugg og lunte for så å riste på røret så ingrediensene blandes.
De ferdige saluttene lagres tørt og utenfor rekkevidde av uvedkommende.
Denne metoden funker best hvis det er litt størrelse på røret.
Sitat av Bang Vis innlegg
Flash tenner lett av statisk elektrisitet, så det sikreste er å benytte binærmetoden, dvs å fylle råmaterialene hver for seg i røret, tette med plugg og lunte for så å riste på røret så ingrediensene blandes.
De ferdige saluttene lagres tørt og utenfor rekkevidde av uvedkommende.
Denne metoden funker best hvis det er litt størrelse på røret.
Vis hele sitatet...
h)Vil ikke man risikere at det gnister og dermed eksploderer når man rister på røret med de to stoffene?(Med tanke på veggene i røret som pratiklene krasjer med )Isåfall hva er da vitsen med diapermetoden når man kan riste når alt ligger i røret?

i)Hva om man har lagt en litt større hull i knotten enn lunten kan trenge seg gjennom,også begynner man å riste.Vil ikke det risikere til at det vil eksplodere?(med tanke på at luften fra omgivelsene går inn i røret gjennom delvis av hullet i knotten)

j)Vil ikke innholdet i røret være ustabilt og derfor kan eksplodere som følge av ristingen og dermed friksjonen som fører til eksplosjon?
(med tanke på at luften fra omgivelsene går inn i røret gjennom luntehullet)

k)Kan man riste fort(hardt) eller bør man riste i slow motion?(isåfall hva skjer i begge tilfellene)

l)Er det beste å oppbevare saluttene i lukkede bukser? Og vet noen ved hvilken temperatur det kan eksplodere av seg selv?

Fakta:Flytting av store mengder elektroner fører til store spenninger, og ligger positive og negative ladninger svært nære hverandre blir også feltstyrken stor. I vakuum vil feltstyrker større enn ca. 1000 V/mm føre til at elektronene hopper over av seg selv, det oppstår en elektrisk ledende og strømførende gnist. I stor skala kalles gnisten et lyn; ladningene holdes av små vanndråper i atmosfæren.

Spørsmål:
Når man tilsetter de to ingrediensene hver for seg i røret før man rister også sparer man et tomt luftlag mellom luntepluggen og de to ingrediensene.Er ikke dette tomme luftlaget tilnærmet vakuum? Og hvis feltstyrken er større enn ca. 1000 V/mm føre til at elektronene hopper over av seg selv, slik at det oppstår en elektrisk ledende og strømførende gnist.Og at det dermed kan eksplodere?
Sist endret av bohr; 13. november 2010 kl. 16:56.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
h) Ehm da skal du faen meg riste hardt og ha store grove Al partikler og stålrør. Diaper metoden er én av de _flere_ tryggere metoder. Bare ikke bland det i en bolle med skje osv.

i) Flash antenner ikke ved kontakt med luft. Hvor har du det fra?

j) Jeg føler at jeg har svart dette i de 2 første punktene. Håper du forstår det.

k) Det går sikkert å riste det for hardt, men tipper at du ikke klarer riste det så hardt for hånd... Rist forsiktig.

l) Bukser med glidelås er å foretrekke ja, så du ikke mister de når du går på henda. Temperaturen for det er mye høyere enn du utsetter det for under normale omstendigheter, med mindre du gjør noe dumt som å la den stå på kokeplata. (Oppbevar det gjerne i en trekiste eller noe i garasjen).


Nå har jeg et spørsmål til deg! A) Hvis noen av disse tingene du spør om var sannsynlig, tror du virkelig erfarne pyroteknikkere ville gjort det på disse måtene da?
A)hehe, klart ikke.

Foresten, det er en anbefalling at man bruker pølseklype når man driver med rør blant annet.For i tilfelle det skulle eksplodere så ryker klypa og ikke fingrene.

Også en anbefalling å bruke støvmaske og hansker som mikkello nevner.For over lengre tid med håndtering av slikt stoff kan påvirke helsen.Anbefaller å bruke P3 filter til masken.Vanligvis brukes P3 når man driver med radioaktive partikler.

Bytheway: p)Hva er det mest sikreste når det gjelder friksjonfare å bruke som skje når man heller fra en boks med al og en boks med KClO4 i røret ? Bør det være en plastikkskje,aluminiumskje eller å rulle påå en sylinderfromet stykket av et avispapir som man kan bruke som skje?

q)Noen som har erfaring eller kan si noe om hvor lenge man kan ha boksene med al og KClO4 åpne mens man jobber med dem?Hva kan gå galt om man ikke stenger lokkene på boksene?

På forhånd takk for svar.

Og for den hjelpen ellers. :]
Spm. angånde flash.
Kvifor får du best resultat når den er luftig og ikkje tettpakket?


Sitat av Up Vis innlegg
Du skal ikke måtte presse på pluggen. Husk presset flash smeller mindre. Det skal være luftig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Fyllingz; 14. november 2010 kl. 02:16.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Spm. angånde flash.
Kvifor får du best resultat når den er luftig og ikkje tettpakket?
Vis hele sitatet...
Fordi overflaten hvor flashet kan brenne blir større. Det antenner først der lunta antenner kruttet og varmen sprer seg gjennom store deler av miksen som gjør at mer anntenner på likt. Er det tettpakker derimot må det brenne seg gjennom allt. Litt vanskelig formulert men blir noe av det samme prinsippet som i granulert BP vs BP rakettmotor
Sitat av Masclet Vis innlegg
Fordi overflaten hvor flashet kan brenne blir større. Det antenner først der lunta antenner kruttet og varmen sprer seg gjennom store deler av miksen som gjør at mer anntenner på likt. Er det tettpakker derimot må det brenne seg gjennom allt. Litt vanskelig formulert men blir noe av det samme prinsippet som i granulert BP vs BP rakettmotor
Vis hele sitatet...
Altså ca. konstant brennhastigheit på løst. Mens det er variabelt på tettpakket.
?

Da kan du vell berre ta ei mengde og tettpakke. Nederst vil det blir mindre tettpakka enn på toppen som fører til at brennhastigheten øker og du få betre smell enn eit shell med løst pakka FP.

Men visst man tar litt flash tettpakker så legger meir oppå det så går brennhastigheten opp og ned som er negativt?

Har eg nesten skjønt det?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Altså ca. konstant brennhastigheit på løst. Mens det er variabelt på tettpakket.
?

Da kan du vell berre ta ei mengde og tettpakke. Nederst vil det blir mindre tettpakka enn på toppen som fører til at brennhastigheten øker og du få betre smell enn eit shell med løst pakka FP.

Men visst man tar litt flash tettpakker så legger meir oppå det så går brennhastigheten opp og ned som er negativt?

Har eg nesten skjønt det?
Vis hele sitatet...

Kort fortalt:
FLASH SKAL IKKE TETTPAKKES!!! DET [COLOR="Red"]SKAL[/COLOR] VÆRE LØST!!!

Hva skjer med en dårlig pakket rakettmotor? Den går i lufta, fordi det brenner mer krutt enn det som dysen eller røret kan tåle. Hvis den er godt pakket, brenner den "sakte" og fint.

Ved å tettpakke flashen risikerer du at kanskje bare en ørliten del av flashen har antennt når røret sprekker, i motsetning hvis det er løst, da alt tenner mer eller mindre samtidig og du får et stort smell...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tenk på tettpakket flash som en stjerne, eller én stor granule svartkrutt. Tilgjengelig antennelig overflate i forhold til mengde er mye mindre når man har en solid klump enn løst pulver.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ikke så mye jeg kan tilføye nå, men husk, det er ofte du finner svaret om du prøver tenke logisk
i)Kan plastskje brukes til å ta ut KClO4 og Al pulverene fra boksene?

l)Hvor kan man få kjøpt små sylinderformede overførings rør ? (Altså da tenker jeg på at du kan legge dette sylinderformede røret oppi en shell for så å helle pulver gjennom det slik at det helles gjennom dette røret og inn i shell)
Se tegning:
http://bildr.no/image/758214.jpeg

http://bildr.no/view/758214
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Trakt? Titegn