Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 914
Jeg tenkte over en ting i dag, de eneste som har lov til å kreve noen informasjon ut av deg er, politimenn eller offentlige tjenestemenn. Med andre ord, tror jeg ikke securitas vakter eller de som sjekker for bilett på busser har rett til å få vite ditt personnummer, eller krav til noen som helst informasjon om deg.


La oss si:

1. Jeg tar bussen uten bilett
2. Det er kontroll
3. Jeg har ikke bilett og kontrolløren skal skrive bot
4. Jeg oppgir ikke NOE informasjon (siden personen ikke kan tvinge meg til å oppgi informasjonen)

Kan bilettørene ta meg med til politistasjonen eller noe for å få informasjonen jeg nektet å oppgi?
Det stemmer, de kan ringe politiet og få de til å komme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp. Dei har heimel i lov til å holde deg tilbake inntil du har oppgitt navn og adresse, eventuelt betalt på staden. Om du nektar, kan dei tilkalle politiet.
Ja, Bilettørene kan kontakte personer som er høyere oppe i systemet, som f.eks politi. Hvis de ikke kunne det, ville ingen ha betalt for og ta buss, trikk eller lignende...nettopp fordi det å ikke betale ikke vil få noen konsekvenser.