Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2609
Ok, har ett bror som skiftet kjønn fra man til kvinne.

Etter ett par år har han bestemt seg og skifte tilbake til man og har nå gått videre med kjønnskiftet. Men han lurer på, han fikk nytt personnummer når han "ble" kvinne, vil han få tilbake sitt gamle personnummer eller vil han bli tildelt ny?



Har ett søskenbarn som skiftet kjønn for 2 år siden. Mann til kvinne. Må innrømme at det er vanskelig å forholde seg til. Blir litt krasj i hjernen min å ikke kalle henne for sitt egentlige navn og kjønn. Tror de bare bytter tilbake personnummer hvis de ombestemmer seg.
Hva med kreditt vurdering, ubetalte regninger og annet tilknyttet til person-nr? Blir det bare overført om man skifter kjønn og får et nytt, eller er det et «smutt-hull» for å få en ny start, også økonomisk…
Sist endret av Omkalfatrere; 27. februar 2024 kl. 14:29.
Trådstarter
22 5
FriFugl, ja blir litt vanskelig. Har på flere anledninger kalt henne han og til tiders kalt han ved sitt gamle navn.

Omkal, dette vet jeg ikke. Alt jeg vet er at det var det stresset med bank, NAV osl. med nytt personnummer.
Er det lov å spørre hva som fikk han til å ville bytte kjønn, og hva det var som fikk han til å angre på valget i ettertid?
2pac alive in serbia
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
Hva med kreditt vurdering, ubetalte regninger og annet tilknyttet til person-nr? Blir det bare overført om man skifter kjønn og får et nytt, eller er det et «smutt-hull» for å få en ny start, også økonomisk…
Vis hele sitatet...
Dette må TS finne ut av for oss! Hvis han får helt nytt personnummer er det jo en total lifehack, for mindre snille gutter. Man kan skaffe seg statsborgerskap med originale personnummer, gjennomgå en dobbel kjønns endring på papir, og så ha to adskilte identiteter! (Ihvertfall for resten av verden som ikke er i Schengen).

Obligatorisk spørsmål om han har blitt operert på, to ganger eller?


Hvis jeg skulle gjette forresten, vil jeg tro at han får nytt personnummer. Hvis de må tildele et nytt et i det hele tatt, må de nok av samme grunner gjøre prosessen fra scratch.
Sist endret av frilansloser; 27. februar 2024 kl. 19:18.
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Er det lov å spørre hva som fikk han til å ville bytte kjønn, og hva det var som fikk han til å angre på valget i ettertid?
Vis hele sitatet...
Regner med at det er en erfaringsgreie. Man tror ofte gresset er grønnere på den andre siden, men dette er ofte bare en illusjon.
Trådstarter
22 5
Altså, når vi vokset opp ville jeg være Batman, han eller "henne" ville være catwoman... Fikk mye pes når han var mindre ofte kalt "homo" osv. Han har altids vært lit femi, så vi alle skjønte at det var noe. Så trur bare at til slutt ville han bli henne for og bedre passe hvordan han oppførte seg.

Ikke operert, heller ingen behov for medisiner da han var allerede "jentete" nok fra før av.

Men så i det siste året har han begynt og oppføre seg mer og mer som man igjen og inseer at han var mer confused en noe annet og ble litt "swept away" med LGBT opplegget.

Derfor kaller jeg han nå istedet for henne. Har vært veldig confusing. Men nå lurer han på om hvis han vil få sitt gamle personnumer tilbake eller ikke.
Sitat av Omkalfatrere Vis innlegg
Hva med kreditt vurdering, ubetalte regninger og annet tilknyttet til person-nr? Blir det bare overført om man skifter kjønn og får et nytt, eller er det et «smutt-hull» for å få en ny start, også økonomisk…
Vis hele sitatet...
Det var faktisk ett smutt-hull, men dette fungerer ikke lengre. Er en Svindler, som heter Harald noe, vanker på Tiktok endel, sivndla mange svakerestilte osv, hadde gjeld til opp etter øra, og bytta juridisk skjønn og alt ble sletta, jeg vet ikke om det er sant, men det var en eller annen dokumentar om han og der fortalte han ihvertfall det, men kan også være spøryt.
Vel det er opplagt at søstra di vil være søstra di utifra det du skriver. Kanskje hun skifta tilbake fordi alle rundt henne fikk helt noia av tanken?
Trådstarter
22 5
Ingen fikk noia av tanken, han ble akseptert fra alle oss i familien, var kun jeg som slet litt med det men til slutt aksepterte jeg henne selvsagt for den ho var. Var litt rart fra og gå fra bror til søster men etter jeg så hvor lykklig han var i sitt "ekte" seg visste jeg at han gjorde det rette.

Snakket litt mer med han i går kveld hvor han bekrefter at han ønsker og bli man igjen. Jeg spurte hvorfor og han sa, "jeg er bare gay, den femi siden av meg var bare en måte og express myself på. Jeg slengte meg på LGBT bølgen for der snakket de om åpenhet og acceptance og var lett og føle seg at du tilhørte. Og høre andre trans sine historier begynte jeg of føle at kanskje jeg var jente med tanke på alt i livet men innser nå at den ekte meg er bare en homofil gutt som var litt flamboyant."

Uansett hva han / henne ønsker støtter jeg dem, og det gjør familien også. Så lange de er glad er det som er viktigst for oss. Så lenge han ikke er en furry! haha
Jobbet som eksamensvakt en gang der ble informert i forkant om at en deltaker hade skiftet kjønn fra mann til kvinne (eller om det var omvendt)var vel bare at fornavn på id-ikke var oppdatert til påmeldingslista på vedkommende som var temaet for inforunden til eksamensvaktene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
22 5
Bror fikk svaret idag, han får ikke tilbake det gamle personnummeret sitt så nå må han igjennom alt stresset igjen. Veldig kjedelig meg banken, men heldigvis har jeg laget en ekstra konto og bestilt kort så han kan få pengene overført dit og da bruke kortet i butikker osv. inntil han får tilbake tilgang til kontoen hans.

Var mer og, men husker ikke alt men er en del stress man må slite med rent praktisk.