Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3375
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sør-Vest politidistrikt besluttet for drøyt en liten uke siden at alle som blir stoppet for kontroll skal rustestes og alkotestes, da for å få ned de høye dødstallene.

Kommer nok til å se mange hobbyrøykere som mister lappen på en spyttprøve i nærmeste fremtid, sannsynligvis mange som skjelver litt ekstra nå, inkludert meg. Jeg røyker aldri samme dag som jeg kjører, men jeg anses alikevel som ruset hvis jeg hadde blitt stoppet dagen etterpå. Sykt.

Hva er alternativet for de som bor i Sør-Vest politidistrikt da? Legge fra seg røyken? Selv har jeg blitt sjeldent og aldri stoppet, men en eller annen gang kommer det helt sikkert til å skje.
Jeg er veldig nysjerrig på freak.no sine meninger og tanker rundt dette!
https://radioh.no/up-kommer-til-a-ru...-for-kontroll/
Sist endret av KjemikalieX; 14. januar 2024 kl. 22:23. Grunn: La inn linken
Det burde være nulltolleranse for kjøring med rus uansett stoff. Kaffe, amfetamin, eller hallusinogener har ingenting i trafikken å gjøre.
er nettopp det de vil "du må legge fra deg røyken" siden politikere har lov til å sette grensen så lavt som den er satt (høyesterett før jul) så folk som ikke er ruset i ordets forstand blir dømt for ruskjøring så er det bare å legge vekk røyken (selv om dette helt sikkert strider mot menneskerettighetene) eller slutte å kjøre desverre
Avslå fra spyttprøve gå for blodprøve.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det burde være nulltolleranse for kjøring med rus uansett stoff. Kaffe, amfetamin, eller hallusinogener har ingenting i trafikken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Kaffe? Er det slang for et annet rusmiddel?
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har man ikke koffein i blodet om morgenen foran bilrattet bør man miste lappen!
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Avslå fra spyttprøve gå for blodprøve.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor?
Vis hele sitatet...
Cannabis-metabolitter kan spores lengre i spytt enn i blod.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du kilder til dette TS?
Nå er det ingen menneskerett hverken å røyke hasj/marihuana eller å ha lappen.
Da får man på en måte ta sitt valg om hvilke privilegier man foretrekker og handle deretter.

Jeg er på ingen måte noen tilhenger av hvordan norsk lovgivning forholder seg til cannabis, men det er engang sånn at de rammene som er satt i samfunnet er noe man burde forholde seg til. Alternativt kan man leve i en utopisk virkelighet og surfe på den bølgen så kort eller lenge man kan.

Dødstallene i trafikken er ofte forbundet med rus og når dødstallene og stygge ulykker går opp så er det naturlig at samfunnet forsøker å stagnere utviklingen med de mulighetene de har tilgjengelig.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor?
Vis hele sitatet...
Spyttprøve viser positiv eller negativ, blodprøve gir deg nøyaktige tall som vil si om du faktisk er ruset eller om det henger igjen fra i går.

I tillegg kan cannabis og andre rusmidler sitte lengere i spyttet enn i blodet, så spyttprøven kan være positiv samtidig som blodprøven er negativ.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du kilder til dette TS?
Vis hele sitatet...
Det har jeg, får ikke redigert innlegget så jeg legger den ved her.
https://radioh.no/up-kommer-til-a-ru...-for-kontroll/
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva har det egentlig å si i teorien om jeg nekter spyttprøve? Er det en fordel for meg å IKKE samtykke til en spyttprøve, men bare blodprøve? Forstår ikke helt hvorfor det har noe å si, da blodprøve tas uansett om jeg nekter eller samtykker til spyttprøve?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sør-Vest politidistrikt besluttet for drøyt en liten uke siden at alle som blir stoppet for kontroll skal rustestes og alkotestes, da for å få ned de høye dødstallene.

Kommer nok til å se mange hobbyrøykere som mister lappen på en spyttprøve i nærmeste fremtid, sannsynligvis mange som skjelver litt ekstra nå, inkludert meg. Jeg røyker aldri samme dag som jeg kjører, men jeg anses alikevel som ruset hvis jeg hadde blitt stoppet dagen etterpå. Sykt.

Hva er alternativet for de som bor i Sør-Vest politidistrikt da? Legge fra seg røyken? Selv har jeg blitt sjeldent og aldri stoppet, men en eller annen gang kommer det helt sikkert til å skje.
Jeg er veldig nysjerrig på freak.no sine meninger og tanker rundt dette!
https://radioh.no/up-kommer-til-a-ru...-for-kontroll/
Vis hele sitatet...
Dersom du har det aktuelle stoffet utskrevet på resept fra legen din, og du ligger innenfor grenseverdiene angitt i førerkortforskriften, så er du good to go. F.eks om du har valium på respept så har du ihht. førerkortforskriften lov til å ha 10mg aktiv substans i blodet i det du setter deg bak rattet. Skaff deg resept på det relevante middelet, og sjekk grenseverdiene i førerkortforskriften, tut og kjør (eller, ikke tut - det er jo forbud mot bruk av lydhorn med mindre trafikksituasjonen tilsier at det er nødvendig å bruke den :P )
Sist endret av lassieboj; 14. januar 2024 kl. 22:33. Grunn: Sammenslåing
De på koffein, amfetamin og ADHD-medisiner er de beste kjørerne
Men ja, alle som røyker sigaretter med nikotin må slutte å kjøre. Det er farlig.
Du nekter på spyttprøve, og godtar blodprøve. Ikke fordi du nødvendigvis går klar om du har knarket, men da må de kjøre deg på legevakten og det er ekstra arbeid de kanskje ikke gidder.
Du er ikke pålagt og ta spyttprøve, og den kan heller ikke brukes som bevis i retten, det er bare en indikator som gjør at du ryker rett på blodprøve.
Men du er pålagt å ta blodprøve, så det må du gjøre anyways. Har de mye å gjøre og du ellers oppfører deg, så er det en sjangs for at du får kjøre videre, bare for de må avbryte kontrollen å kjøre deg på blodprøve.
Anonym bruker
"Klein Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du nekter på spyttprøve, og godtar blodprøve. Ikke fordi du nødvendigvis går klar om du har knarket, men da må de kjøre deg på legevakten og det er ekstra arbeid de kanskje ikke gidder.
Du er ikke pålagt og ta spyttprøve, og den kan heller ikke brukes som bevis i retten, det er bare en indikator som gjør at du ryker rett på blodprøve.
Men du er pålagt å ta blodprøve, så det må du gjøre anyways. Har de mye å gjøre og du ellers oppfører deg, så er det en sjangs for at du får kjøre videre, bare for de må avbryte kontrollen å kjøre deg på blodprøve.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også for utåndingsprøve? Den holder heller ikke i retten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gjelder dette også for utåndingsprøve? Den holder heller ikke i retten.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjelder den også. Både blåsing og spytt gir bare en indikator som automatisk utløser blodprøve. Og nekte er en rett man har, og som burde kunne brukes uten at man automatisk er mistenksom.

men man ryker som sagt på blodprøven om man har noe i blodet som ikke burde vært der. Den er det lite lurt å nekte på.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Nå er det ingen menneskerett hverken å røyke hasj/marihuana eller å ha lappen.
Da får man på en måte ta sitt valg om hvilke privilegier man foretrekker og handle deretter.

Jeg er på ingen måte noen tilhenger av hvordan norsk lovgivning forholder seg til cannabis, men det er engang sånn at de rammene som er satt i samfunnet er noe man burde forholde seg til. Alternativt kan man leve i en utopisk virkelighet og surfe på den bølgen så kort eller lenge man kan.

Dødstallene i trafikken er ofte forbundet med rus og når dødstallene og stygge ulykker går opp så er det naturlig at samfunnet forsøker å stagnere utviklingen med de mulighetene de har tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
har vel ikke sagt noe av det er en menneskerett

alle vet man ikke kan måle påvirkning av cannabis med disse mmol grensene som er satt de er bevisst satt for å ta folk som foretrekker andre rusmidler enn alkohol

dødstallene i trafikken har økt etter de begynte å jage folk som tar jeg en join så spørsmålet er vel om det virker

tilbake til menneskerettighetene tenker jeg på å bli straffet for noe man ikke har gjort!
Sånt rent praktisk, når de sier at du skal blåse: sier man bare Nei, jeg vil ta blodprøve
?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Sånt rent praktisk, når de sier at du skal blåse: sier man bare Nei, jeg vil ta blodprøve
?
Vis hele sitatet...
Ja, de må ha din tillatelse så er ikke værre enn å si nei.
Sitat av baredårligevane Vis innlegg
har vel ikke sagt noe av det er en menneskerett

alle vet man ikke kan måle påvirkning av cannabis med disse mmol grensene som er satt de er bevisst satt for å ta folk som foretrekker andre rusmidler enn alkohol

dødstallene i trafikken har økt etter de begynte å jage folk som tar jeg en join så spørsmålet er vel om det virker

tilbake til menneskerettighetene tenker jeg på å bli straffet for noe man ikke har gjort!
Vis hele sitatet...
Spyttprøver ble innført for å kunne ta folk som ruser seg på annet enn alkohol. Og det er helt fair.
Hva som fungerer er jo et relativt spørsmål som avhenger av en rekke faktorer. Hvordan de faktorene tolkes er en like relativ sak som hva som fungerer.
Det som er helt sikkert er at alle aldri kommer til å bli enige om alt.

Du tenker på å bli straffet for noe man ikke har gjort, som at man ikke er aktivt rusa på cannabis for eksempel?
Hele poenget til staten er vel den avskrekkende effekten som de har hevdet hele veien på hvorfor grensene er så lave.
Man står fritt til å forsøke å ta saken til menneskerettsdomstolen hvis man tenker at det er liv laga.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det burde være nulltolleranse for kjøring med rus uansett stoff. Kaffe, amfetamin, eller hallusinogener har ingenting i trafikken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ehm hvorfor blande kaffe og pepper sammen med syre liksom? Veiene er å fulle av pilleknaskere og espressomane. De kjører helt fint. Hvorfor skulle det være galt?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det burde være nulltolleranse for kjøring med rus uansett stoff. Kaffe, amfetamin, eller hallusinogener har ingenting i trafikken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Da hadde det Norske samfunn kollapset. Vi drikker nest-mest kaffe per inbgygger i hele verden..
Det var mye søppel i denne tråden.
Dette passer seg nok best for en egen tråd, pyt..
Edit: Det hadde jeg vist allerede laget
La ut hele skrivet fra advokaten i den tråden.

Det er en menneskerett å kunne ferdes fritt uten å bli kontrollert av stat.
Det skal ligge en saklig grunn og det er ikke nok at du er tidligere dømt.
Kontroller skal være varslet, eller saklig begrunnet.

Rettsferdig rettsgang er også en menneskerett.
Her utfører staten Norge tusenvis av justismord årlig.
En kan ikke måle promille på cannabis.
Alle utenom de som ble tatt med jointen, er utsatt for justismord.

Jeg forslår at folk gjør seg kjent med Norsk, og Europeisk internasjonal lov.

Sitat av Advokaten min skriver
Forskriften om faste rusgrenser i trafikk strider mot vitterligere kjensgjerninger og er i strid med Grunnlovens § 96,
Den Europeiske menneskerettskonvensjon Artikkel 7 og 6 nr 1 og 2 om retten til rettferdig rettergang samt veitrafikkloven § 22 første ledd.
Vis hele sitatet...
Mitt tilfelle var en tilfeldig kontroll, altså en ulovlig kontroll.
Sitat av Advokaten min skriver
Avgjørelsen strider også mot EMK artikkel 8 om retten til respekt for familielivet idet det fremgår av anmeldelsen i saken at tiltalte ble stoppet da han ble gjenkjent som en med tidligere domfellelser for ruspåvirket kjøring.
Det fremkommer hverken av straffesakens dokumenter eller dommen at det fremsto som noe påfallende ved tiltaltes kjøring.
Man kan ikke straffeforfølge mennesker ut fra den enkelte tjenestemanns kjennskap til tiltalte.
Dette er det ikke adgang til etter veitrafikkloven § 22a.
Det må foreligge slike konkrete forhold som fremkommer av bestemmelsen.
Vis hele sitatet...
Det kom nylig frem i høyesterett at disse justismordene er et faktum.
Sitat av Advokaten min skriver
Når det gjelder anførselen om at forskriften strider mot legalitetsprinsippet og ikke har hjemmel i lov vises det til i forarbeidene til forskriften.
Tingrettsdommen medfører at man i realiteten straffer mennesker som klinisk sett er edru.

Dette er noe lovgiver advarte mot i Prop .9 L (2010-2011) under sammendrag side 4, der følgende siteres:
«Samstundes som at lovendringsforslaget har en klar nulltoleranseprofil, har lova primært til formål å ramme førarar med slike stoffkonsentrasjonar i blodet at det kan ligge føre ein moglegheit for reduserte prestasjonsevne. Ein ynskjer i størst mogleg grad å utelukke at førarar vert straffa etter vegtrafikkloven på grunnlag av gamle restkonsentrasjonar av stoff i blodet der desse er så låge at det ikkje på nokon måte kan ha innverknad på vedkommande si evne til å føre køyretyet.
Slike svært små konsentrasjonar av narkotisk stoff vil likevel bli ramma av narkotikalovgivninga (legemiddelloven)»

Vedlegg : Pop 9L
Videre vises til avgjørelse avsagt av HR i sak nr 23-081221STR-HRET fremgår det av punkt 20 i dommen, der følgende fremgår:
« Det går frem av de sakkyndiges uttalelse at for sporadiske brukere vil konsentrasjonen av THC i blodet være en indikator for nedsatt kjøreevne.
Dette gjelder selv om sammenhengen er svakere enn for alkohol ( etanol), og påvirkningen av kjøreevnen ikke er like sterk.
For jevnlige brukere stiller dette seg annerledes.
Den akkumuleringen av THC i fettvevet som skjer ved jevnlig bruk, innebærer at det ikke er noen nødvendig sammenheng mellom konsentrasjonen av THC i blodet og konsentrasjonen som foreligger i hjernen.
Det er dessuten ikke mulig å fastlå om en konsentrasjon over straffbarhetsgrensa utgjør en restkonsentrasjon etter tidligere inntak eller stammer fra et nylig inntak, da en målt konsentrasjon ikke er egnet til å si noe om når inntaket skjedde. Slik de sakkyndige bruker begrepene, menes sporadisk bruk inntak av cannabis opp til noen få ganger i uka, mens jevnlig bruk er tilnærmet daglig bruk.»

I punkt 18 i nevnte dom fremgår at hovedeffekten av cannabis skjer i hjernen.
Tiltalte har opplyst at han røkte cannabis 19 timer før kjøringen fant sted, og var således ikke påvirket.
Se nedenfor under punkt tre der det fremgår at kjøreevnen er svekket i inntil åtte timer etter inntak.
Det foreligger ingen studier som viser at man kan være påvirket opp mot 1,2 i promille i saker med inntak av THC.
De fakta som fremgår av doms resultatet er ikke forankret i virkeligheten.
Man kan ikke dømme mennesker etter et faktum som rent faktisk ikke eksisterer.
Foreliggende studier har ikke vist at man engang oppnår en grense på 1 i promille ved inntak av cannabis.
De sakkyndige i saken for Høyesterett der retten vurderte om de laveste grensene i forskriften var i strid med lov - hhv ass avdelingsleder Lilijana Bach og overlegge Arne Helland - opplyste under forhandlingene i Høyesterett at akutt påvirkning av cannabis ( nylig inntak) representerer en promille på mellom 0,5 og 0,8.
De sakkyndige utarbeidet en sakkyndig erklæring for Høyesterett som bes innhentet i anonymisert for samband med saken.
Forhandlingene i Høyesterett ble strømmet slik at det er mulig for retten å sjekke forklaringene fra de sakkyndige.
Vis hele sitatet...
Nå som dette har kommer frem i Norsk rett så er det ingen grunn til at vi skal godta dette lenger.
Har du mistet førerkort på grunn av cannabis så forslår jeg at du tar kontakt med en advokat som faktisk forstår seg på dette lovverket.
Normal Norge kan sikkert peke deg mot en eller to.

Siden høysterett ikke turte å ta i dette, and I quote "De kunne ikke ta stilling til dette fordi det var utenfor deres ansvar og måtte i så fall bli opp til en lovgiver".
Da blir det opp til folket å gjøre en lovgiver oppmerksom på dette.
Jeg er i retten med min sak og pusher for en lovendring, jeg har engasjent politikere og journalister for å få lys på dette.
Sitat av Politisk parti
Hei, vi sender spørsmål på Stortinget for å utfordre regjeringen på dette og nrk lager sak rundt dette. Til orientering og takk for innspillet Lyd-Same!
Vis hele sitatet...
Kjære medfreaker, hva skal du gjøre?
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 06:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En annen ting jeg også lurer på rundt dette er tidsbruken til UP i trafikken. La oss si de har en kontroll i trafikken, og stopper alle bilene som får fysisk plass på stoppeplassen, kan de justifie disse stoppene ved å bruke 8-10 min på hver person/(bil)? Jeg skjønner de gjør det hvis målet med kontrollen er å ta rus, men hvis de har en kikkertkontroll hvor de målet er å ta folk med mobil og fart - kjører de fortsatt på med full rulle av spyttprøve og alkotest og setter av 8-10 min (per bil/pers) på dette?
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Last ned appen Politikontroller, så kan du kanskje bli varslet om en kontroll som du ellers hadde kjørt rett i klørna på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En annen ting jeg også lurer på rundt dette er tidsbruken til UP i trafikken. La oss si de har en kontroll i trafikken, og stopper alle bilene som får fysisk plass på stoppeplassen, kan de justifie disse stoppene ved å bruke 8-10 min på hver person/(bil)? Jeg skjønner de gjør det hvis målet med kontrollen er å ta rus, men hvis de har en kikkertkontroll hvor de målet er å ta folk med mobil og fart - kjører de fortsatt på med full rulle av spyttprøve og alkotest og setter av 8-10 min (per bil/pers) på dette?
Vis hele sitatet...
Vil tro at «alle» i denne sammenheng er de som faktisk blir stoppet i kontrollen og ikke alle biler som passerer kontrollen.

Er det fullt på kontrollstedet får resten av trafikken passere til det er ledig igjen.
Kommer nok til å se mange hobbyrøykere som mister lappen på en spyttprøve i nærmeste fremtid, sannsynligvis mange som skjelver litt ekstra nå, inkludert meg. Jeg røyker aldri samme dag som jeg kjører, men jeg anses alikevel som ruset hvis jeg hadde blitt stoppet dagen etterpå. Sykt.

Hva er alternativet for de som bor i Sør-Vest politidistrikt da? Legge fra seg røyken?
Vis hele sitatet...
Siden dommen ble som den ble må jo politi og rettsvesen forholde seg til resultatet, og dermed også de som benytter cannabis. Brukere av cannabis trenger jo ikke legge fra seg røykingen, de kan jo selge bilen, og få ennå mer å røyke for.

Men konklusjonen må jo bli at fremover nå må folk faktisk velge, enten å kjøre motorvogn eller å nyte cannabis. For kombinasjonen kan føre til tap av førerkort, heftig bot og evt. fengselstraff selv om faste brukere av cannabis ikke kjører i ruset tilstand men likevel har thc verdier "≥ 0.2 promille".

Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Det var mye søppel i denne tråden.
La ut hele skrivet fra advokaten i den tråden.

Det er en menneskerett å kunne ferdes fritt uten å bli kontrollert av stat.
Det skal ligge en saklig grunn og det er ikke nok at du er tidligere dømt.
Kontroller skal være varslet, eller saklig begrunnet.

Rettsferdig rettsgang er også en menneskerett.
Her utfører staten Norge tusenvis av justismord årlig.
En kan ikke måle promille på cannabis.
Alle utenom de som ble tatt med jointen, er utsatt for justismord.
Vis hele sitatet...

En ting er hva advokaten din mener om dette, jeg håper du tar din sak til retten og får prøvd saken din der. Men noe ganske annet er jo hva retten lander på.

Jeg har ikke stor tro på at du vil vinne frem, men har du dype nok lommer og en skarp nok advokat så kanskje? Da vil du jo også få endret dagens praksis.

Taper du fortsetter dagens praksis som før, men da har det kanskje kostet deg både hus og hjem?

Tror ikke jeg hadde våget meg på å være prinsippfast og stå opp mot overmakten i ruskjøringssak, fordi advokatkostnadene ville blitt enorme.

Om du sier fra om dato stiller jeg gjerne som heiagjeng og moralsk støtte i retten.
Sist endret av _abc_; 15. januar 2024 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Siden dommen ble som den ble må jo politi og rettsvesen forholde seg til resultatet, og dermed også de som benytter cannabis. Brukere av cannabis trenger jo ikke legge fra seg røykingen, de kan jo selge bilen, og få ennå mer å røyke for.

Men konklusjonen må jo bli at fremover nå må folk faktisk velge, enten å kjøre motorvogn eller å nyte cannabis. For kombinasjonen kan føre til tap av førerkort, heftig bot og evt. fengselstraff selv om faste brukere av cannabis ikke kjører i ruset tilstand men likevel har thc verdier "≥ 0.2 promille".
Vis hele sitatet...
Hvorfor da?
Er ikke det litt dumt å velge et stand som ikke er riktig?
Hva angår rett og galt, hvordan kan man egentlig ta et stand når man bare har dette å velge mellom?
Om man skal være rettferdig så kan man ikke det.

Heldigvis så bor jeg i et demokrati, liker jeg å tro...
Jeg kan velge å snakke ut, få stemmen min hørt og få loven endret.

Det velger jeg å gjøre, uansett hvor lang tid det tar.
Så kan du velge å ikke gjøre noen ting - effektivt stå på siden av hva som er galt.

Økonomi er ikke hinder, jeg har flyttet jeg til familie for å kunne finasiere dette.
Det har kommet til punkt hvor det er en prinsippsak.
Koste hva det koste vil.

Den dagen jeg vinner frem så skal det også rettes krav om erstatning.
Tro meg jeg skal ha tilbake hver en krone jeg har tapt på dette.
For tort og svie, som samene da de rettet oppreisningskrav etter fornorskning.
Jeg skal ha penger for tapt skolegang og generell livskvalitet
Vis hele sitatet...
Jeg er som en klegg på de greiene her.
Jeg har forskning og resultater i fra mer enn en klinisk studie.
Det har skjedd ting i praksis som ikke var tenkelig da disse lovene ble innført.
De trodde de aldri man skulle teste steine sjafører bak ratett, det var uhørt.
Det har vi gjort i dag og resultatene er til å bli veldig, veldig varm av.
Vi vet med sikkerhet at cannabis ikke fungerer slik man trodde da lovverket ble utformet.
Da må det oppdateres.
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg mener at det som legene forskriver til folk bør få stå. F.eks ADHD-medisiner. De som står på disse fast og bruker dem slik forskrevet av lege vil kunne kjøre bedre vs å ikke bruke medisinene. Folk med ADHD er kanskje dårligere til å kjøre enn dem som ikke har, men det er faktisk ikke ulovlig å være dårlig å kjøre.

Å innta amfetamin, hasj, kokain, psychedelics (regner med de færreste gjør dette i trafikken), alkohol osv. utforbi medisinsk bruk, fører til at vedkommende IKKE skal være i trafikken. Medisinsk bruk bestemmes av legene, og er ikke opp til random pilleknaskere å vurdere.

Det er unødvendig for meg å ta vurdering til om f.eks marijuana baserte medisiner, da det evt vil forekomme i svært få tilfeller, og at det isåfall er med leges velsignelse.

Å påstå at narkotikatester i trafikken kommer til å føre til FLERE dødsfall i trafikken (som noen her nevnte)... Det er bare bullshit.

Jeg bruker ikke hasj og vet ikke nok om hasjpromille, men inntil lovene endres må nok dere som koser dere med dette endre litt på livsstilen deres. Såvidt jeg vet er det vanskeligere for hasjbrukere å få clean tests hvis de er kroniske brukere. Kanskje hvis dere roer ned "vanen", og tar forsvarlig mellomrom mellom trekka, så hadde det vært færre av dere som ble tatt?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
men inntil lovene endres må nok dere som koser dere med dette endre litt på livsstilen deres.
Vis hele sitatet...
Så man skal bare lene seg over dra ned buksa?
Kan vi i det minste få litt glide-middel?

Nei, den tid er forbi.
Det finnes nok vitenskapelige beviser.
Man kan bevise at loven er skeiv.
Derfor kan vi som folk kreve at loven skrives om.

Men det skjer ikke om vi ikke snakker om det.
Det skjer aldri om vi gjør som du sier.

Det er opp de av oss som vil ha en slik livsstil å ikke finne seg i dette lenger.
Hvem er det som skal endre denne loven, om ikke de som føler den er urettferdig tar til ordet?
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 13:50.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Dødstallene i trafikken er ofte forbundet med rus og når dødstallene og stygge ulykker går opp så er det naturlig at samfunnet forsøker å stagnere utviklingen med de mulighetene de har tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Jeg har verken bevis eller kilde på dette, men dødsfall skyldes gjerne selvmord (gjørs på å kjøre front til front mot trailer) eller uoppmerksomhet (mobiltelefon eller andre duppeditter i bilen).

Ellers er det alltid et spekter og ikke logisk av/på. Dvs man er ikke griserusa av 1 øl eller at man er bakfjern fra dagen før.

Ville bare presisere.
Hvorfor da?
Er ikke det litt dumt å velge et stand som ikke er riktig?
Hva angår rett og galt, hvordan kan man egentlig ta et stand når man bare har dette å velge mellom?
Om man skal være rettferdig så kan man ikke det.

Heldigvis så bor jeg i et demokrati, liker jeg å tro...
Jeg kan velge å snakke ut, få stemmen min hørt og få loven endret.

Det velger jeg å gjøre, uansett hvor lang tid det tar.
Så kan du velge å ikke gjøre noen ting - effektivt stå på siden av hva som er galt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jo fordi etter dommen i høyesterett er det nå satt et punktum i saken. Det betyr at nå vet domstolene hvordan de skal navigere og dømme.

Du og andre som benytter cannabis blir jo ikke tvunget til å avstå fra cannabis. Dere blir i praksis tvunget til å ta et valg. Enten cannabis eller bilkjøring. Som du selv har erfart kan ikke disse kombineres slik domstolene tolker loven.

Kudos for at du tar kampen, om jeg skulle gi odds så ville nok oddsen for at du vinner saken bli høy. *Badam tusj.*

Jeg trenger ikke ta den kampen for det vil aldri finnes rester av thc i blodet mitt når jeg kjører bil/mc.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg er uenig. Jeg har verken bevis eller kilde på dette, men dødsfall skyldes gjerne selvmord (gjørs på å kjøre front til front mot trailer) eller uoppmerksomhet (mobiltelefon eller andre duppeditter i bilen).

Ellers er det alltid et spekter og ikke logisk av/på. Dvs man er ikke griserusa av 1 øl eller at man er bakfjern fra dagen før.

Ville bare presisere.
Vis hele sitatet...

Det er nok ikke noen umulighet at selvmordstallene er markante på det området. På samme måte som at det ikke er unaturlig å tenke at selvmord og rus har en sammenheng. At mange er uoppmerksomme pga mobil, gps, en fugl som fløy forbi eller hva som helst annet er heller ikke utenkelig.
Allikevel så tilsier dødsstatistikken at det er en overvekt av forekomst hvor rus er involvert når det er dødsulykker.
Og det er bare det jeg gjengir.

Som skrevet tidligere så er jeg ikke så veldig støttende til politikken, men jeg har en forståelse av tankegangen de har i sin fremgangsmåte.
Men, den forståelsen var komplett fraværende når jeg selv brukte alt mellom himmel og jord. Hvorvidt det var fordi jeg selv kunne bli rammet av lovgivningen eller om det var andre årsaker har jeg ikke noen behov for å spekulere i. Men, det er en stor forskjell på min tankegang fra tidligere til hvordan den er nå.
For min del så synes jeg det er gjennomført egoistisk å kjøre bil med noe som helst i blodstrømmen, så jeg er helt for å dele ut nakkeskudd i hytt og gevær for slik idioti. Men, jeg er heldigvis ikke en som bestemmer
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Akkurat som at blodprøve skal greie redde dere fra å bli tatt i kontroll, har dere røyka kvelden før eller dager før er dere busted uansett. Blir ikke magisk borte i blodet på så kort tid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Akkurat som at blodprøve skal greie redde dere fra å bli tatt i kontroll, har dere røyka kvelden før eller dager før er dere busted uansett. Blir ikke magisk borte i blodet på så kort tid.
Vis hele sitatet...
Å leve med en cannabisdom og å miste lappen er da 2 vesentlig forskjellige ting.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Du og andre som benytter cannabis blir jo ikke tvunget til å avstå fra cannabis. Dere blir i praksis tvunget til å ta et valg. Enten cannabis eller bilkjøring. Som du selv har erfart kan ikke disse kombineres slik domstolene tolker loven.
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke tvunget til noe som helst. Har røyket nattings i 30 år og kjører ganske ofte bil dagen etter. Det har jeg tenkt å fortsette med. Det er minst 20 år siden sist jeg ble stoppet i politikontroll, så jeg går ikke rundt og er nervøs for å bli stoppet. Sannsynligheten for det er mikroskopisk.

Jeg er ikke ruset dagen etter, uansett hva domstolene og moralistene her på nff måtte mene. Så ikke prøv å prakke på meg dårlig samvittighet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg blir ikke tvunget til noe som helst. Har røyket nattings i 30 år og kjører ganske ofte bil dagen etter. Det har jeg tenkt å fortsette med. Det er minst 20 år siden sist jeg ble stoppet i politikontroll, så jeg går ikke rundt og er nervøs for å bli stoppet. Sannsynligheten for det er mikroskopisk.

Jeg er ikke ruset dagen etter, uansett hva domstolene og moralistene her på nff måtte mene. Så ikke prøv å prakke på meg dårlig samvittighet.
Vis hele sitatet...
Pointet er vel, så vidt jeg forstår, ikke det at du blir tvunget til noe som helst, men heller at dersom du ønsker å beholde førerkortet i SV hvis du blir stoppet i en hvilken som helst kontroll, så bør du ikke ha THC i blodet eller spyttet. Kjør på slik som du alltid har gjort. Som du sier selv så er sannsynligheten for å bli testet om du kjører i ikke ruspåvirket tilstand minimal. Men har du røykt i går så ryker lappen slik loven er i dag.
Sist endret av Jallamedalla; 15. januar 2024 kl. 21:12. Grunn: Skriveleif
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor det? Jo fordi etter dommen i høyesterett er det nå satt et punktum i saken. Det betyr at nå vet domstolene hvordan de skal navigere og dømme.
Vis hele sitatet...
Nei?
De benadlet dette som en varm ildkule.
Hva er det som setter punktum med det?
Det var ingen som tok ansvar, det ble bare ført videre.
Vurdert til å være utenfor rettens asnvar.
Så da er det et politisk ansvar.

Det er ennå mye igjen å gjøre her.

ærværende sak kan ikke bli avvist av lagmannsretten med en begrunnelse om at Høyesterett nylig har vurdert om de faste rusgrenser i trafikk gjeldene cannabis er i strid med loven.
Retten vurderte her de laveste grensene på mellom 0,2 og 0,5 i promille.
Ellers ble ikke forskriften vurdert.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg blir ikke tvunget til noe som helst. Har røyket nattings i 30 år og kjører ganske ofte bil dagen etter. Det har jeg tenkt å fortsette med. Det er minst 20 år siden sist jeg ble stoppet i politikontroll, så jeg går ikke rundt og er nervøs for å bli stoppet. Sannsynligheten for det er mikroskopisk.

Jeg er ikke ruset dagen etter, uansett hva domstolene og moralistene her på nff måtte mene. Så ikke prøv å prakke på meg dårlig samvittighet.
Vis hele sitatet...
Pust helt rolig kamerat, spis kveldsmat, fyr en jonas eller ta på skoa og måk snø en halvtime. Jeg forsøker ikke gi noen dårlig samvittighet. Og jeg er heller ingen moralist. Jeg har heller ikke ytret noe i denne tråden som tilsier noe annet.

Om du skulle bli stoppet i kontroll, (siden det er minst 20 år siden sist så øker vel sjansen for kontroll for hver dag som går?) dagen etter fyrings så vil du nok bli dømt for ruskjøring, du vil bli fratatt lappen og dette vet du jo selv. For slik blir det fremover etter dommen i høyesterett.

Du og jeg kan gjerne mene at du ikke er ruset 8-10 timer at du fyrte nattings, men politi og domstol vil ikke dele det synet og du blir fradømt lappen og får bot og kanskje må du også sone.

Det nytter ikke bli sint på meg eller andre på freak, det er ikke vi som avgjorde saken i høyesterett. Du vet konsekvensene av å bli stoppet, at du velger å gamble på å ikke bli stoppet er ditt valg. Men blir du stoppet blir du også infanterist.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
For slik blir det fremover etter dommen i høyesterett.
Vis hele sitatet...
Ja greit.
Kilde på denne påstanden?
Sist endret av Lyd-Same; 15. januar 2024 kl. 22:47.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Ja greit.
Kilde?
Vis hele sitatet...
Skøyer du nå? Du vet at dommer i høyesterett blir brukt som rettesnor i ettertid? Dvs er dommerne i tvil ser de på avgjørelser i høyesterett og legger seg på den linja. Såvidt jeg forstår den dommen er thc verdi omrgnet til over 0.2 i promille å regne som ruskjøring. Og ruskjøring = tap av førerkort.

Kanskje kan din advokat endre det, eller så tjener han gode penger frem til han evt. taper.
Sist endret av _abc_; 15. januar 2024 kl. 22:49.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skøyer du nå? Du vet at dommer i høyesterett blir brukt som rettesnor i ettertid? Dvs er dommerne i tvil ser de på avgjørelser i høyesterett og legger seg på den linja. Såvidt jeg forstår den dommen er thc verdi omrgnet til over 0.2 i promille å regne som ruskjøring. Og ruskjøring = tap av førerkort.

Kanskje kan din advokat endre det, eller så tjener han gode penger frem til han evt. taper.
Vis hele sitatet...
Så da er det bare en påstand da.
prejudikat du kan be advokaten forklare det.
Sist endret av _abc_; 16. januar 2024 kl. 07:11.
Nekt spyttprøve, nekt nekt nekt. Selv om ikke røyker så nekt! La de ta blodprøve av deg. Ligger artikler ute der rene mennesker har slått ut som påvirket. Vært på fest der du har passivt blitt påvirket på lørdag og du blir stoppet mandag kan slå ut.

Si at du ikke samtykker og stoler på apparatet de bruker. Dette er siste krampetrekk politikerne skal ta de som røyker, både stonere og de som gjør det i blant.

Har selv røyka tidligere og kommer aldri til å akseptere den testen. Jeg skal ha blodprøve som er det som gir 100% korrekt svar, både for deg og politiet.

Så litt OF:

Jens Stoltenberg har innrømmet han har brukt narkotika, ingenting skjedde. Han var partileder for AP, statsminister og nå nato sjef.

Erik Mykland ble tatt for kokain kjøp for politiet hadde skjellig grunn til mistanke etter hans dealer ble tatt. Mener på dette gjaldt år tilbake og myggen ble dømt til 140 timer samfunnsstraff.

Innrømmer du til politiet at du har røyka så er det nok for å ta deg, men ikke Jens.
Sitat av Odinlokie Vis innlegg
Nekt spyttprøve, nekt nekt nekt. Selv om ikke røyker så nekt! La de ta blodprøve av deg. Ligger artikler ute der rene mennesker har slått ut som påvirket. Vært på fest der du har passivt blitt påvirket på lørdag og du blir stoppet mandag kan slå ut.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å nekte spyttprøve? Er den positiv blir du uansett tatt med inn til blodprøve. Så i praksis ender man opp med en blodprøve uansett, spyttprøve er ikke nok til å bli dømt.
Se hva som skjedde med Northug. En positiv hurtigtest endte med husransakelse, når blodprøven kom tilbake var den innenfor grensen.

Om de er overbevist om at du er ruset hjelper det ikke stort å nekte, men om de er usikker vil en tur på legevakta være en komplikasjon de kanskje ikke gidder.