Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 957
Var en tur i Ulriksdal gruver nå for et par uker siden, og mener at jeg fikk laget en ganske god dokumentasjon av gruven – til og med av en del man må ha klatreutstyr for å komme seg ned i.

Det er også en eldre del av gruven med litt større dimensjoner. Videoen av denne laster jeg opp om et par uker (sprer videoene litt utover vinteren, siden jeg ikke kan besøke grotter/gruver like ofte pga. snøen).

https://www.youtube.com/watch?v=K3rE...rraneanNordics
Sist endret av megermeg; 28. oktober 2023 kl. 22:17.
Heftig! Det der hadde jeg aldri turt!

Hvilke sikkerhetstiltak gjør man før man begir seg ut på noe sånt? Et tau som potensielt tar deg til toppen høres farlig lite ut.

All respekt til de som jobber/har jobbet slik!
megermeg's Avatar
Trådstarter
13 8
Sitat av Asket Vis innlegg
Heftig! Det der hadde jeg aldri turt!

Hvilke sikkerhetstiltak gjør man før man begir seg ut på noe sånt? Et tau som potensielt tar deg til toppen høres farlig lite ut.

All respekt til de som jobber/har jobbet slik!
Vis hele sitatet...
Det er viktig å gjøre det du kan for å ikke dra alene (jeg finner ingen som har lyst, som egentlig er helt forståelig), samt å ha nødvendige kurs for å håndtere deg selv trygt i tau og stole på utstyret. Jeg brukte en grigri+ her, men hadde det vært høyere skal man bruke annet utstyr (srt). Videre må man ha en telefonvakt og gi deg selv et klokkeslett å være ute på. Dersom man er flere, må alle andre også ha samme kursing.
Sist endret av megermeg; 28. oktober 2023 kl. 22:25.
Tusen takk for video! Jeg besøkte gruva for ca ti år siden, men hadde ikke utstyr til å rappelere ned i "hullet". Husker jeg lurte fælt på hva som var der nede. Nå vet jeg det.

Fint å se at stedet ikke var tagget ned og fylt med søppel.

Edit: Når jeg var der, så sto det et forlatt hus ca mellom gruva og veien, står det fremdeles? Regner egentlig med at det ble revet i forbindelse veiarbeid for noen år siden.
Sist endret av GreenRay; 28. oktober 2023 kl. 22:56.
megermeg's Avatar
Trådstarter
13 8
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tusen takk for video! Jeg besøkte gruva for ca ti år siden, men hadde ikke utstyr til å rappelere ned i "hullet". Husker jeg lurte fælt på hva som var der nede. Nå vet jeg det.

Fint å se at stedet ikke var tagget ned og fylt med søppel.

Edit: Når jeg var der, så sto det et forlatt hus ca mellom gruva og veien, står det fremdeles? Regner egentlig med at det ble revet i forbindelse veiarbeid for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Takk! Ingen hus eller bygninger mellom veien og gruven, nei.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Del to, som er av den eldre delen av gruvene, er oppe Ikke like spennende og actionfylt her, og kunne nok fokusert litt mer på det filmatiske/vinklene for å veie opp mot dette. Men det er fint å ha fått dokumentert den likevel. Besøker for det meste naturlige grotter, og det blir en stund til neste gang pga. snø, så får nøye meg meg gruver inntil videre.

https://youtu.be/qsFqqLXX_IA