Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3233
Hey, lurte på om noen vet hvordan man lager et basic pixelated spill, og hvilket program jeg skal bruke. Kan ikke noe om scripting, så vil ha et simpelt program som er gratis. Takk
Du kan sjeldent lage spill med programmer, for å slippe å skrive kode. Og om du kunne det, måtte spillet ha vært nogenlunde ferdiglaget (og dermed ikke originalt).
Dette blir som å spørre hvordan man lager vafler og forlange at Toro-posen benyttes.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Python og Pygame, jeg begynte for 2 dager siden og har allerede laget et jallaspill (jeg har programmeringsbakgrunn da, men python er utrolig simpelt).
Dette er vel så enkelt du får det, null koding involvert: Construct 2
(Ikke gratis, men du kan jo prøve demo-versjonen eller skaffe programmet på andre måter)
Sist endret av stick dude; 25. januar 2013 kl. 19:23.
Jeg tror du egentlig starter i feil ende.

Hvis du skal ha mulighet til å lage et spill som er virkelig laget av deg, så burde du starte med å lære deg et programmeringsspråk. Python med Pygame er allerede anbefalt her.

Vil anbefale deg å bruke en bok om Python, eventuelt søke litt rundt på internett, det finnes plenty med guider som kan hjelpe deg i gang
Sist endret av Tryllestav; 25. januar 2013 kl. 19:37.
Stencyl er ekstremt enkelt. Man kan laste ned det man trenger fra en database og når man skal lage spillet er det bare pek og klikk.
Lær deg C++, eneste som funker for å utvikle spill - bare se på alle de store spilla som blir utgitt.



Kan vi få eget underfora for "program som kan gjøre x"? Ettersom det ikke er programmering.
C# + XNA

There you go
http://www.engine001.com/ Var da veldig som folk skulle klage...
Sitat av hayer Vis innlegg
Lær deg C++, eneste som funker for å utvikle spill - bare se på alle de store spilla som blir utgitt.
Vis hele sitatet...
Dette er langt ifra sant.

Det finnes utrolig mange gode programmer og programmerings språk som fungerer til å lage spill i. De fleste som starter med spillprogrammering og lager sine første spill, starter som oftest ikke i C++ (Det er unntak). Mange velger f.eks. Python og PyGame, Actionscript (Flash) eller C# med XNA. Du har sikkert hørt om spillet Bastion? Det ble laget med XNA.

Her er en liten liste over programmer hvor det å lage et spill er ganske enkelt (Men ikke forvent at du kan lage et ferdig spill på 2 timer, det tar ofte litt tid å sette seg inn i programvaren)

Du har også noe som heter ROM Hacking, hvor du modder Pokemon ROM's. Jeg er veldig aktiv innen ROM Hacking og det er kjempe gøy! Mange fine programmer som gjør en god del av dirty worken for deg, men for å kunne lage en bra Pokemon Mod må du lære deg scripting språket som brukes (XSE)
PokeCommunity har et veldig aktivt community innen ROM Hacking.
Anbefaler dette verktøyet hvis du er interessert i å starte med ROM Hacking, da det inneholder det meste du trenger. Du må også laste ned en GameBoy emulator og et Pokemon ROM (3dje generasjon, som f.eks Pokemon Fire Red eller Sapphire)
Sist endret av stick dude; 27. januar 2013 kl. 19:46.
Låner tråden litt: hva synes dere er det beste eller enkleste libraryet til grafikk i c++? Har prøvd SDL før, og vurderer å teste openGL eller DirectX. Tenker for 2d hovedsaklig, men om det er kompatibelt med 3d er det en bonus. Frister litt å lære c# for xna, men vil holde meg til c++ atm.
Litt off-topic, men av ren nyskjerrighet lurer jeg på om dere vet hvilket språk som er brukt i WoW, HL2, Bioshock og Crysis
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Låner tråden litt: hva synes dere er det beste eller enkleste libraryet til grafikk i c++? Har prøvd SDL før, og vurderer å teste openGL eller DirectX. Tenker for 2d hovedsaklig, men om det er kompatibelt med 3d er det en bonus. Frister litt å lære c# for xna, men vil holde meg til c++ atm.
Vis hele sitatet...
Er ikke så sikker påenkleste library men du burde lære deg OpenGL. Cross-platform er viktig :-)!

Anbefaler dere begge åsjekke ut sidebaren her (høyre side):

http://www.reddit.com/r/gamedev
Sitat av paddus Vis innlegg
skal du ha det veldig simpelt så bruk http://www.yoyogames.com/gamemaker/studio
Vis hele sitatet...
Støtter denne, jeg lærte om program/spillutvikling ved hjelp av Game Maker. Det er et fantastisk program, du kan lage nesten hvilket som helst 2D-spill uten å kunne kode i det hele tatt, og når du føler det er på tide er det også meget mykt å gå over til koding i stedet for såkalt "drag and drop".

Game Maker har innebygget et enkelt scriptingspråk som ligner C/C++ i syntax. I tillegg kan man ved å kjøpe tilleggspakker eksportere GM-prosjektene til HTML5, Apple store, og Android uten problemer.
Sist endret av Grix; 3. februar 2013 kl. 13:03.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Litt off-topic, men av ren nyskjerrighet lurer jeg på om dere vet hvilket språk som er brukt i WoW, HL2, Bioshock og Crysis
Vis hele sitatet...
du kan nok trygt anta at alle bruker C og/eller C++, og Lua eller lignende.
Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Låner tråden litt: hva synes dere er det beste eller enkleste libraryet til grafikk i c++? Har prøvd SDL før, og vurderer å teste openGL eller DirectX. Tenker for 2d hovedsaklig, men om det er kompatibelt med 3d er det en bonus. Frister litt å lære c# for xna, men vil holde meg til c++ atm.
Vis hele sitatet...
Selv bruker jeg SFML, og synes det er veldig bra. Lett å lære og lett å bruke, og funker ypperlig til å lage 2D-spill med. Liker det også mye bedre enn SDL, siden SFML er laget med C++ fra bunnen av, og er mye mer objektorientert enn SDL.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av stick dude Vis innlegg
Dette er langt ifra sant.

Det finnes utrolig mange gode programmer og programmerings språk som fungerer til å lage spill i. De fleste som starter med spillprogrammering og lager sine første spill, starter som oftest ikke i C++ (Det er unntak). Mange velger f.eks. Python og PyGame, Actionscript (Flash) eller C# med XNA. Du har sikkert hørt om spillet Bastion? Det ble laget med XNA.

Her er en liten liste over programmer hvor det å lage et spill er ganske enkelt (Men ikke forvent at du kan lage et ferdig spill på 2 timer, det tar ofte litt tid å sette seg inn i programvaren)

Du har også noe som heter ROM Hacking, hvor du modder Pokemon ROM's. Jeg er veldig aktiv innen ROM Hacking og det er kjempe gøy! Mange fine programmer som gjør en god del av dirty worken for deg, men for å kunne lage en bra Pokemon Mod må du lære deg scripting språket som brukes (XSE)
PokeCommunity har et veldig aktivt community innen ROM Hacking.
Anbefaler dette verktøyet hvis du er interessert i å starte med ROM Hacking, da det inneholder det meste du trenger. Du må også laste ned en GameBoy emulator og et Pokemon ROM (3dje generasjon, som f.eks Pokemon Fire Red eller Sapphire)
Vis hele sitatet...
Var vel et blurry forsøk på ironi

Men XNA er drept av MS så ingen flere oppdateringer der. Men vil anbefale MonoGame som har fått MS sin velsignelse etter at de offisielt drepte XNA.

MonoGame er like XNA framework-wise, men fungerer crossplatform å kan skrives i C#.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg går selv på data ingeniør linje, programmering.

Det språket som universitetene som regel begynner å undervise til studentene er Java.
Jeg begynnte å programmere for 1 år siden ca, det begynte med java, før det var alt jeg hadde kodet HTML og batch skript. Jeg kan med hånden på hjerte anbefale Java ihvertfall, som en inngang til programmering.

Før jeg begynnte å studere brukte jeg lang tid på å tenke på hvilket prog. Språk jeg skulle lære, c++ er liksom the shit, men det er mye mer tungvint å starte med en java, etc..

Nå etter jeg har studert faget 1 år, og jeg har brukt MYE av fritiden min på programmering, så vil jeg si at
Det har egentlig ingenting å si hvilket språk du starter med.. Fordi når du begynner å forstå hvordan programmering funker, hvorfor det noengang ikke funker, og får litt erfaring med det, så er du på en måte blitt en programmerer. Det å lære seg et nytt programmerings språk, er IKKE det samme som å lære seg å programmere.

Så det jeg vil si er at; hvis du vil lære deg å programmere, bare velg et språk, begynn med the basics og jobb deg oppover. Lag deg enkle mål for ting du vil klare, og så les deg fram til hvordan du kan klare målet

Du kan feks begynne med verdens simpleste spill "gjett et tall, too high, too low" veldig enkelt å lage, men når du har fullført det, ville du alerede ha lært basic input og output, if setning og loop. Deretter kan du legge på fler og fler ting også lærer du kjempe mye.

Uansett, som sagt språket du begynner med er ikke så viktig, men personlig anbefaler jeg java, det er veldig godt dokumentert og veldig lett å få hjelp om du har problemer
Bare sånn, har ikke Microsoft sagt at de ikke kommer til å videre utvikle XNA framework noe mer? - eller har jeg blitt feil informert?

@Kingofsting, vil gjerne legge til en ting på det du sier om java. Grunnen til at man lærer java førsteåret er gjerne OOP(Object orientert programmering). De fleste IDE som brukes til å programmere java i er underlegene MS visual studio anyday.
Husker selv at jeg hatet java'n første året mitt. Men etter å ha hatt XNA som valgfag elsket jeg C# pga Visual studio.

Jeg anbefaler at folk som vil starte med programmering lærer seg C# istedet for Java. Men dette er jo selvfølgelig mak og behag.
Og om man vil lære seg spillprogrammering er vel egentlig det beste å kaste seg rett ut i c++ selv om dette språket er noe tyngre.
Sist endret av tweak; 20. februar 2013 kl. 11:56.
Om man skal begynne med programmering så vil jeg anbefale å begynne med Python.
Det er et genialt språk som er enkelt å komme i gang med, og det er nesten ikke grenser for hva du kan utvikle.
F.eks kan du bruke PyGame for å lage spill.
Når du har brukt python en stund vil du mye enklere kunne sette deg inn i andre språk.