Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1665
Jeg har kjøpt en datamaskin med følgende prosessor: Intel® Core™2 Duo E7500 2,93GHz. Er det vits å ha en så rask prosessor når minnet har en DDR2 SDRAM 800 MHz ( PC2-6400 ). Blander jeg sammen komponenter som ikke har noe med hverandre å gjøre?
Sitat av sondre2009 Vis innlegg
Jeg har kjøpt en datamaskin med følgende prosessor: Intel® Core™2 Duo E7500 2,93GHz. Er det vits å ha en så rask prosessor når minnet har en DDR2 SDRAM 800 MHz ( PC2-6400 ). Blander jeg sammen komponenter som ikke har noe med hverandre å gjøre?
Vis hele sitatet...
Minne og prosessor har i aller høyeste grad noe med hverandre å gjøre, men ikke på måten du gir utrykk for her.
Jo raskere prosessor du har, jo raskere vil dataen bearbeide flesteparten av oppgavene.
Takk for svartet,
Kan legge til at om vi snakker reéll frekvens så er faktisk minnet raskere. Minnet ditt kjører på 400 MHz (800 MHz DDR2\2=400 reéll MHz), mens prosessoren din kjører på 266 MHz (2,93 GHz\11=~266 reéll MHz).
Sist endret av anxo; 9. desember 2009 kl. 10:39.
Sitat av anxo Vis innlegg
Kan legge til at om vi snakker reéll frekvens så er faktisk minnet raskere. Minnet ditt kjører på 400 MHz (800 MHz DDR2\2=400 reéll MHz), mens prosessoren din kjører på 266 MHz (2,93 GHz\11=~266 reéll MHz).
Vis hele sitatet...
Litt interressert i hvorfor du kom fram til å dele på elleve (2,93 GHZ\11) ?
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Litt interressert i hvorfor du kom fram til å dele på elleve (2,93 GHZ\11) ?
Vis hele sitatet...
Core 2 Duo prosessoren: E7500, som trådstarter snakker om har en multiplikator på 11.

Deler man prosessorfrekvensen (2,93 GHz i dette tilfellet) med multiplikatoren (11 i dette tilfellet) så gir det prosessorens réelle frekvens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anxo Vis innlegg
Core 2 Duo prosessoren: E7500, som trådstarter snakker om har en multiplikator på 11.

Deler man prosessorfrekvensen (2,93 GHz i dette tilfellet) med multiplikatoren (11 i dette tilfellet) så gir det prosessorens réelle frekvens.
Vis hele sitatet...
Nei, det gir det ikkje. En moderne CPU har fleire hastigheter. En hastighet på front side bus, en hastighet på ALUer, en hastighet på cache, etc etc. T.d. kjørte vel Pentium 4 ALUer på høgare frekvens enn resten av CPUen.

For alle praktiske formål er imidlertid 2.93GHz den reelle frekvensen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det gir det ikkje. En moderne CPU har fleire hastigheter. En hastighet på front side bus, en hastighet på ALUer, en hastighet på cache, etc etc. T.d. kjørte vel Pentium 4 ALUer på høgare frekvens enn resten av CPUen.

For alle praktiske formål er imidlertid 2.93GHz den reelle frekvensen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har prosessorer flere frekvenser, men vær så snill, ikke dra inn eldgamle Pentium 4.

Beklager for å ha vært upresis med hva jeg navnga frekvensene. Trodde alle ville forstå best når jeg kalte den réell frekvens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anxo Vis innlegg
Selvfølgelig har prosessorer flere frekvenser, men vær så snill, ikke dra inn eldgamle Pentium 4.

Beklager for å ha vært upresis med hva jeg navnga frekvensene. Trodde alle ville forstå best når jeg kalte den réell frekvens.
Vis hele sitatet...
Eg drog inn P4 fordi det er den siste arkitekturen eg las nok om til å vite ei grov oppbygging av. Den er høgst relevant, sjølv om mykje er endra.

Og kva er den reelle frekvensen? Hastighet på enkelte operasjoner, eller front side buss, eller cache?

Noko heilt anna er at frekvens er relativt uinteressant som ytelsesmål på dagens CPUer, og funker kun for sammenligning innen samme familie.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og kva er den reelle frekvensen? Hastighet på enkelte operasjoner, eller front side buss, eller cache?
Vis hele sitatet...
Når jeg snakket om réell frekvens mente jeg selvfølgelig FSB. Men regnte med at flere ville forstå "réell frekvens" bedre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Noko heilt anna er at frekvens er relativt uinteressant som ytelsesmål på dagens CPUer, og funker kun for sammenligning innen samme familie.
Vis hele sitatet...
Det du sier her stemmer, men trådstarter spørsmål angikk frekvenser og derfor svarer jeg relevant.
Pentium 4 var jo et strålende eksempel på at klokkefrekvens har lite å si i forhold til reell ytelse
Sitat av djxfade Vis innlegg
Pentium 4 var jo et strålende eksempel på at klokkefrekvens har lite å si i forhold til reell ytelse
Vis hele sitatet...
Det er akkurat slik det ikke var. I Pentium 4 sin storhetstid var alle prosessorer på markedet enkjernet. Det var da helt normalt å sammeligne prosessorer på klokkefrekvensen. Hadde noen en P4 1,3 GHz var alltid en P4 på 1,6 GHz yte mye bedre totalt sett. AMD lå dog noe foran på ytelse\clock

Når derimot utviklingen av kjerneteknologien skjøt fart og vi til og med begynte å få flere kjerner i én prosessor, så merket vi at frekvensen begynte å spille en mindre rolle i forhold til ytelse.

Jeg vil si at fra Intel Pentium Dual Core\Core 2 duo og prosessorfamiliene fram til nå er det virkelig kommet fram at klokkefrekvens ikke er proporsjonalt med ytelse, med mindre vi snakker om prosessorer i samme familie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anxo Vis innlegg
Det er akkurat slik det ikke var. I Pentium 4 sin storhetstid var alle prosessorer på markedet enkjernet. Det var da helt normalt å sammeligne prosessorer på klokkefrekvensen. Hadde noen en P4 1,3 GHz var alltid en P4 på 1,6 GHz yte mye bedre totalt sett. AMD lå dog noe foran på ytelse\clock
Vis hele sitatet...
Nope.

Sammenligna med PIII og AMD hadde P4 dårligere ytelse per klokkeslag, delvis på grunn av lang pipeline, og en arkitektur optimalisert for klokkefrekvens. Innenfor P4-familien ga klokkefrekvens et brukbart uttrykk for ytelse, men knapt nok meir.

Det er ikkje slik at det er antallet kjerner som avgjer kor mykje CPUen får gjort per klokketikk, det er intern arkitektur. Du kan ha svært høg klokkefrekvens, og en CPU som bruker 100 sykler på å gange sammen ints, og du kan ha en CPU med lav frekvens som bruker 1 syklus på å gange sammen to ints.

Intel hadde forøvrig Intel Pentium M, som hadde noko som likner på Core-arkitekturen. Denne hadde mykje høgare ytelse per klokkeslag enn Pentium 4. Så argumentet ditt er invalidert bare en ser på intel sine egne CPUer.
Sist endret av vidarlo; 9. desember 2009 kl. 12:23.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nope.

Sammenligna med PIII og AMD hadde P4 dårligere ytelse per klokkeslag, delvis på grunn av lang pipeline, og en arkitektur optimalisert for klokkefrekvens. Innenfor P4-familien ga klokkefrekvens et brukbart uttrykk for ytelse, men knapt nok meir.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri nevnt at noen prosessorerfamilier hadde eksakt samme ytelse\clock, men at det var helt normalt å sammenligne prosessorer på klokkefrekvensen fordi det ga et veldig brukbart inntrykk av hvilke som hadde best ytelse. Jeg nevnte også at AMD lå noen foran på ytelse\clock.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje slik at det er antallet kjerner som avgjer kor mykje CPUen får gjort per klokketikk, det er intern arkitektur. Du kan ha svært høg klokkefrekvens, og en CPU som bruker 100 sykler på å gange sammen ints, og du kan ha en CPU med lav frekvens som bruker 1 syklus på å gange sammen to ints.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri nevnt at antall kjerner avgjør en prosessors ytelse. Jeg sa at den tiden da det ble utviklet multikjernede prosessorer og det ble fokusert mer på kjerneteknologi og arkitektur, istedenfor høyere klokkehastighet, begynte man virkelig å merke at klokkefrekvensen ikke har noen direkte sammenheng med prosessorens ytelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anxo Vis innlegg
Jeg har heller aldri nevnt at noen prosessorerfamilier hadde eksakt samme ytelse\clock, men at det var helt normalt å sammenligne prosessorer på klokkefrekvensen fordi det ga et veldig brukbart inntrykk av hvilke som hadde best ytelse. Jeg nevnte også at AMD lå noen foran på ytelse\clock.
Vis hele sitatet...
Eventuelt så var det marketing fra Intel. For realiteten var at klokkefrekvens ikkje var god målestokk når Pentium 4 dominerte markedet - både Pentium M og AMD hadde høgare ytelse per tick enn P4, men markedsføringa til intel peikte på klokkefrekvens og ingenting anna... Fordi dei dominerte der. Det gav ikkje eit godt inntrykk; det gav det inntrykket Intel ønska.
Sitat av anxo Vis innlegg
Jeg har heller aldri nevnt at antall kjerner avgjør en prosessors ytelse. Jeg sa at den tiden da det ble utviklet multikjernede prosessorer og det ble fokusert mer på kjerneteknologi og arkitektur, istedenfor høyere klokkehastighet, begynte man virkelig å merke at klokkefrekvensen ikke har noen direkte sammenheng med prosessorens ytelse.
Vis hele sitatet...
Intel dreide forskninga over på Pentium M-arkitektur ei stund før fleirkjerner kom
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt så var det marketing fra Intel. For realiteten var at klokkefrekvens ikkje var god målestokk når Pentium 4 dominerte markedet - både Pentium M og AMD hadde høgare ytelse per tick enn P4, men markedsføringa til intel peikte på klokkefrekvens og ingenting anna... Fordi dei dominerte der. Det gav ikkje eit godt inntrykk; det gav det inntrykket Intel ønska.
Vis hele sitatet...
Markedsføringen til AMD pekte også i høyeste grad mot klokkefrekvensen. De baserte jo faktisk prosessornavnene etter ytelsen på Pentium prosessorene. F. eks skulle en Athlon 2200+ yte om lag like bra som en P4 2200 Mhz. Det gjorde det også lettere å sammenligne prosessorene på frekvens selvom det var en stor forskjell i ytelse\clock.
Som nevnt ovenfor. Det med klokkefrekvensen var bare en måte å få prosessoren til å høres bedre ut.

Om du hadde tatt PIII arkitekturen, og klokket den til tilsvarende nivå som P4 (om du ser bort ifra andre faktorer som varme), så ville faktisk PIII ytet bedre pr. MHz, pga bedre design, og kortere pipeline.

Samme gjelder forøvrig andre arkitekturer.

Apple fikk mye pepper når de kjørte på PowerPC arkitekturen, fordi deres prosessorer var "tregere".

Når en Penitum 4 på 2 GHz var vanlig, leverte Apple 700 MHz - 1,5 GHz. Dette høres mye dårligere, men faktum var at i praksis ytet PPC cpuene like bra/bedre på lavere klokkefrekvens.

Hvor P4 hadde 14 (?) pipeline stages, hadde PowerPC G4 7 stages, noe som betyr at i praksis gikk en cycle nesten dobbelt så raskt om begge hadde samme clock.