Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6658
Sikkerhetsklarert
Noen som vet hvor varm en sikring kan være før det er nødvendig å ta affære?
Skulle lese av målerstand i går og sjekket da at alle sikringer satt ordentlig i (skrusikringer) Jeg har en sokkeleilighet og en av kursene som går ned dit var veldig varm.
Nærmere bestemt 43 grader. Målte kjapt de andre sikringene og disse på lå på 25-30grader (romtemp var 25) Hovedsikringen var på 40.

Meg bekjent skal jo sikringen alltid være det svakeste leddet i kursen, men hva ved varmgang? Kan det være andre steder i kursen hvor det er varmere enn sikringen?

Jeg har planlagt å sette opp et eget skap i kjelleren der sikringene til leiligheten skal være. Kan evt utbedring av overlasten vente til da?

Kurs 'Lys kjeller'
http://filserver.pyrabel.net/bilder/strom/kurs5.jpg

Hovedsikring:
http://filserver.pyrabel.net/bilder/strom/hoved.jpg
Sist endret av Pjukern; 10. mars 2008 kl. 08:59.
I slike "gammeldagse" sikringer, er det nettopp varme som får de til å gå. De har en viss resistans, og en viss varmetoleranse. Når strømmen gjennom sikringen blir for høy, vil resistansen skape for mye varme, og sikringen går i form av at den interne lederen smelter. Jeg synes ikke 40 grader høres for mye ut. Når mine sikringer har gått, har de ofte vært så varme at de ikke er til å holde i. Du kan alltids sjekke databladet til sikringen etter temperatur hvis du er usikker. Finner det sikkert på nettet et sted.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Takk for svar!
Siden jeg har null peiling på dette så blei jeg litt nærvøs..
Sitat av Provo
I slike "gammeldagse" sikringer, er det nettopp varme som får de til å gå. De har en viss resistans, og en viss varmetoleranse. Når strømmen gjennom sikringen blir for høy, vil resistansen skape for mye varme, og sikringen går i form av at den interne lederen smelter. Jeg synes ikke 40 grader høres for mye ut. Når mine sikringer har gått, har de ofte vært så varme at de ikke er til å holde i. Du kan alltids sjekke databladet til sikringen etter temperatur hvis du er usikker. Finner det sikkert på nettet et sted.
Vis hele sitatet...
Også nye sikkringer skal gå etter varmgang. De skal tåle minst 1,45*sikringstørelsen i minst 1 time før de ryker, så de holder lenge selv om man har overbelasting.
Det er helt ufarlig at sikringen blir varm, som Provo sier skal sikringen gå før den blir for varm.
Sitat av RBS
Også nye sikkringer skal gå etter varmgang. De skal tåle minst 1,45*sikringstørelsen i minst 1 time før de ryker, så de holder lenge selv om man har overbelasting.
Det er helt ufarlig at sikringen blir varm, som Provo sier skal sikringen gå før den blir for varm.
Vis hele sitatet...
"Nye" typer sikringer brytes ikke på grunn av varmegang, men ved at den måler for høy elektromagnetisme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
"Nye" typer sikringer brytes ikke på grunn av varmegang, men ved at den måler for høy elektromagnetisme.
Vis hele sitatet...
Både og. Det er ei spole, som skal løse ut ved kortslutning. Den baserer seg på elektromagnetisme, og løser typisk ut på 10-15 ganger merkestrømmen om eg ikkje tar heilt feil. Dvs. når du kjører 160-200A gjennom en 16A-kurs, så skal den løse ut på få millisekunder.

Du har i tillegg ei termisk sikring som skal slå ut ved mindre overstrøm over tid. T.d skal ei klasse b automatsikring *ikkje* løse ut på 1.13 ganger nominell strøm i en time, men den *skal* løse ut på 1.45 ganger nominell merkestrøm i en time. Den skal *ikkje* slå ut på elektromagnetisk vern ved under 5 ganger merkestrøm, og ved 10 ganger merkestrøm *skal* den slå ut momentant. For Klasse K er tilsvarande tal 1.05, 1.2, 8 og 14 ganger merkestrømmen.
Både A B C og D sikringer har I1 tilsvarende 1.13 og I2 på 1.45 x I nominell for termisk utløsning

Vidarlo: Det du sier er for C sikringer. B sikringer har elektromagnetisk utløsning fra 2 og garantert på 3 X I nominell

Til trådstarter: Det er ikke forvarmt før sikringen brenner. Den skal brenne før kabler/utstyr skal ta skade av det. Med
mindre sikringstrørrelsen er større enn hva kursen er beregna for.
Sist endret av Sokkull; 10. mars 2008 kl. 21:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sokkull, ok, kan godt tenkast, eg bladde opp i boka eg brukte på GK, og skjegla sikkert en tanke der... poenget mitt var vel eigentleg at jo, automater utvikler også varme. By Design.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Kursen er på 1.5kvadrat og 10A. Skal være ok det.

Ang når en aut.sikring skal slå ut, du sier mellom 160 og 200A last., Men ikke under 5ganger merkestrøm? Dvs at jeg kunne kjørt <50A på en automatsikring over kort tid uten at den slo ut?
Du kan kjøre <50A på en C sikring i kort tid, husk at det er mulig at den løser ut elektromagnetisk på millisekunder. Ellers vil den termiske delen ta det på få sekunder om jeg ikke husker feil, værtfall ikke lange stunden.
Sist endret av Sokkull; 14. mars 2008 kl. 16:08.
har også vært borti tilfeller der dårlig kontakt i tilkoblinga til sikringsholderen/sikringa har skapt såppas varme at sikringen går fortere enn den skal. spesielt på skrusikringer! regner med du har tofase(enfase) kurs på lys i kjelleren, ergo skal det gå samme mengde strøm gjennom den ene sikringen som den andre på kursen (begge faser er sikret,med unntak av TN 400V,der fase er sikret og ikke null-leder, men skrusikringer der en meget sjelden vare i bolighus). altså har du en som er varm skal den andre sikringen være like varm om alt skal være normalt. så du kan jo kjenne på den andre sikringen for samme kurs om den er sånn nogenlunde like varm. Maks driftstemperatur på vanlige PVC-ledninger som du mest sannsynligvis har er 70 grader celcius. så de skal tåle det, men en 1,5 på 10A burde ikke være spesielt varm. du skal ha ros for at du måler varme da=) fint tiltak!!
Sist endret av mr t=); 17. mars 2008 kl. 23:18.