Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7596
Hei.
Nå er jeg en rimelig oppgitt pappa. Guttungen på 12 år har kjøpt seg en Komplett a132 gaming PC for 4 måneder siden.

Han ønsker å spille Fortnite, WarRobot, Valorent og Call of Duty Warzone. Ingen av disse spillene fungerer som det skal.

Fortnite/WarRobot/COD: Når jeg åpner disse spillene skjer det ofte ingen reaksjon. Andre ganger, gjerne like etter restart, tar det 3-4 minutt før dialogvindu åpner seg.

Valorent: Her får jeg feilmelding, at TPM 2.0 må enables. Og blir så kastet ut av spillet.

Har re-installert alle spill, men fremdeles samme resultat.

Til informasjon er PC levert med Win 11.


Har ringt 3-4 ganger til Komplett, får ulikt svar hver gang, uten at dette har før frem til noe som helst. Noen som kan hjelpe, eller opplevd noe tilsvarende?
Sist endret av Rompetroll2020; 15. mars 2022 kl. 17:53.
har du prøvd og formatert den?
Det høres veldig rart ut. Kan ingenting om win11, men det er jo klart disse spillene skal fungere. Har de ikke fungert i det hele tatt etter dere fikk PCen eller kan guttungen ha knotet til noen innstillinger? Et vanlig triks er å høyreklikke på exe filen for spillet og trykke "kjør som admin".

Jeg vet ikke hva tpm2.0 er, men et kjapt Google søk sier meg at det ikke skal ha noen ting med å kjøre et spill å gjøre? Det er uansett mulig å aktivere det i bios, visstnok.

Edit: her står det at tpm2. 0 kreves for både win11, og spesifikt spillet valorant. Vet ikke hvor kyndig du er med pc, men det skal være mulig å aktivere i bios menyen du kan komme inn på ved oppstart av pc. Google hovedkortets modellnr og activate tpm2. 0.

Hvis PCen er solgt med win11 og et kort uten tpm2.0, må du kreve WIN10 eller noe av komplett.
Sist endret av UncleSam; 15. mars 2022 kl. 18:09.
TPM må nok skrus på i BIOS.

Se f.eks. https://futuregaming.io/guides/valor...-fix-and-more/

Hvordan man kommer seg inn i BIOS-setupen avhenger av hovedkort. Du har nok Asus ROG B550-et-eller-anna, som sannsynligvis bruker F2-knappen. Google "asus rog b550 enter bios". Rot rundt i BIOS og sett TPM til "Enabled", eller lignende.

Noe grunnleggende debugging du kan gjøre:
Sjekk om CPU-en kjører stabilt (dette er ganske lett, du trenger bare å laste ned f.eks. Super PI.)
Sjekk om minnet er OK. Last ned MemTest, brenn det på en minnepinne, og boot PC-en med minnepinnen. La MemTest kjøre over natten. Kanskje verdt å prøve Windows sin minnetest også, som er litt enklere å kjøre.
Jeg ble nysgjerrig og Googlet PCen fra finn, den har Asus b550 hovedkort. Fra denne linken og videre til listen over hvilke hovedkort som har tpm20 kan jeg ikke finne b550 på listen.

Så det tyder på at komplett har goofed the fuck up og levert en pc og et os som ikke er kompatibelt. Krev WIN10 eller nytt hovedkort. Vanskelig å si om det er grunnen til at andre spill ikke funker, det er jo egentlig rart at PCen funker med win11 I det hele tatt.
Det er synd du ventet så lenge. Komplett kan godt si at du burde ha oppdaget dette tidligere og avslå klagen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er synd du ventet så lenge. Komplett kan godt si at du burde ha oppdaget dette tidligere og avslå klagen.
Vis hele sitatet...
Nei, de kan jo ikke det. Dette burde dekkes av reklamasjonsretten og den varer vel i to år.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Nei, de kan jo ikke det. Dette burde dekkes av reklamasjonsretten og den varer vel i to år.
Vis hele sitatet...
Tja og tja. Jeg leser så mye rart på nettet og i aviser når det gjelder reklamasjoner, spesielt hvis software er innblandet. Men vi får vel en oppdatering fra TS om hvordan det går.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tja og tja. Jeg leser så mye rart på nettet og i aviser når det gjelder reklamasjoner, spesielt hvis software er innblandet. Men vi får vel en oppdatering fra TS om hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Fra min tid i kundesupport hos en av de store elektro-kjedene var hovedregelen at om en factory reset ikke løste problemet tok vi det på garanti eller reklamasjon. Om dette er noen form for universell regel vet jeg ikke, men det er i hvert fall utgangspunktet jeg bruker selv.
Nå har jeg snakket med de på telefon 3 ganger idag. Her er et kort sammendrag:

Første kundekonsulent svarte: Windows 11 er problemet, da win 11 ikke er kompatibel med de fleste av disse spillene. Kunne enkelt nedgradere til Win 10, fikk tilsendt oppskrift.

Gikk i gang, full av iver. Fant fort ut at kart og terreng ikke stemte, og måtte ringe på nytt.

Neste kundekonsulent svarer: Det er IKKE mulig å nedgardere til win 10, uten å kjøpe ny lisens. Jeg hisset meg, og spurte hvorfor de ikke informerer ved bestilling, at win 11 frarådes på en gaming PC. Fikk ikke noe godt svar.. Han ba meg sjekke ut, og enable TPM 2.0, i BIOS. Fikk oppskrift, og la på.

Jeg i gang på nytt, med litt mindre iver enn sist. Fant fort ut at TPM 2.0 var enablet i BIOS, og alt ok der. Ringe derfor opp på nytt.

Tredje kundekonsulent svarer: TPM 2.0 skal være aktivert så lenge man har Win 11, dette er en forutsetning for at Win 11 skal fungere. Han skal nå be en tekniker se på saken til i morgen. Jeg ønsker de tar den inn, tror det må være noe fundamentalt galt her..
Da tok jeg tydeligvis feil i googlingen min, og kortet har tpm2.0, ellers ville vel som sagt ikke win11 fungert i det hele tatt. Det er jo da veldig rart at valorant melder om at det ikke er aktivert...

Sjekk ut denne reddit posten
Sist endret av UncleSam; 15. mars 2022 kl. 19:05.
Så for meg at dette var et Windows 11 relatert problem. Du kan fint lage en minnepenn med Windows 10 ISO med Microsoft USB tool og så enten kjøpe en Windows 10 OEM lisens for 150-200 eller bare kjøre aktivasjonsprogram (piratkopiering).

Neste gang du eller noen du kjenner skal ha gaming PC, spør oss og bygg selv.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er synd du ventet så lenge. Komplett kan godt si at du burde ha oppdaget dette tidligere og avslå klagen.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare rør av komplett da, fordi når man kjøper en ferdig satt opp og bygd pc, dvs komplett som har valgt deler og bygget da forventer jeg at disse delene fungerer bra sammen. Jeg bygget meg en ny rig selv og har null problemer med å gå inn i BIOS og lese meg fram til hva ting er og søke på nettet hvis noe er uklart. Men selv jeg har ikke alt av BIOS settings i hodet og det kan ikke forventes at noen kan finne på å skylde på at det er mitt ansvar å finne ut av på egen hånd? Pcen er konfigurert av Komplett og her er ansvaret hos Komplett som har valgt ut delene.

Leste at delene det er snakk om har tpm2.0 osv og skal ikke påstå at det ikke kan forventes at kunde klarer å aktivere dette selv om så det er over tlf.

Men å si at kunden skal finne ut av dette på egenhånd og særlig når pcen orginalt koster 17 laken er ganske vilt. Og funksjoner på en pc pakke som er mindre enn 6 mnd bør være såppas oppdatert
Aldri hørt om WarRobot, men de andre titlene på den lista der fungerer helt fint i Windows 11, så det er ikke der problemet ligger.
TPM2.0 er en forutsetning for W11, og joda, det finnes måter å komme rundt det kravet på, men det er både komplisert og tidkrevende og absolutt ikke noe jeg kan se for meg at Komplett ville gjort, så det kan du nok også stryke av lista.
Sitat av Rompetroll2020 Vis innlegg
N
Tredje kundekonsulent svarer: TPM 2.0 skal være aktivert så lenge man har Win 11, dette er en forutsetning for at Win 11 skal fungere. Han skal nå be en tekniker se på saken til i morgen. Jeg ønsker de tar den inn, tror det må være noe fundamentalt galt her..
Vis hele sitatet...
Særs kjip sak men du må og ta det til etteretning at det ikke alltid er like hensiktsmessig å snakke med ny person på "first line" på support. Nå har du mulighet til å kommunisere med en tekniker på "second line" og vil jo anbefale deg å høre hva denne har å si før du får den sendt inn. Noe fundamentalt galt kan og være være bagatallmessigheter som de fikser lett enten på telefon eller remote PC.
Tusen takk for forståelse alle sammen. Veldig greit å "sparre" med noen utenforstående. Nå avventer jeg til hva tekniker uttaler seg om i morgen. Er det en quickfix på dette, er det ingenting som hadde gledet meg og min sønn mer.
Valorant funker ikke på windows 11 og det hovedkortet har ikke TPM 2.0
Jeg nekter å tro at hovedkortet ikke har "TPM 2.0.".

Jeg sitter på et MSI B450 med Ryzen 3700X, og har skrudd på "TPM 2.0". (Specification Version: 2.0 står det i tpm.msc). Om du skrur på TPM i BIOS på et B550-hovedkort så er jeg rimelig sikker på det er 2.0 det er snakk om.

AMD motherboards follow the same process but with different names. Look for AdvancedAMD fTPM Configuration in the Advanced tab, and switch the TPM Device Selection setting to Firmware TPM.
Vis hele sitatet...
BIOS updates, hvor Windows 11 support spesifikt er listet i changelog: https://rog.asus.com/motherboards/ro.../helpdesk_bios

Version 2407
2021/07/21 20.53 MBytes
ROG STRIX B550-E GAMING BIOS 2407
"Support Windows 11 by default, no settings changes required in the UEFI BIOS.
Vis hele sitatet...
Hvis du er på en eldre versjon av BIOS enn dette må du enten
1. Skru på TPM i BIOS
2. Oppdatere BIOS til Version 2407 eller nyere.

Edit: Beklager at jeg ikke leste innlegget godt nok, ser at TPM er skrudd på allerede.
Sist endret av Ozma; 15. mars 2022 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg oppdaterte nylig til Win11.
Måtte aktivere tpm i bios først.
Skulle starte noe anticheat greier. Støttet ikke tpm.
Gikk i bios og deaktiverte.
Alt ok etterpå og Windows 11 kjører elegant!

Tipper dette lar seg løse på en eller annen måte. Dersom ikke, lag deg en usb med windows10 og kjøp en billig oem-lisens
Storetrær
Lycke's Avatar
Windows 11 er meget ustabilt om dagen. Har hatt flere kamerater som har downgradet siste tiden.

Istedenfor å fikse det selv ville jeg bare sendt den til komplett. Den forrige stasjonære sendte jeg til kundeservice tre ganger og fikk den fikset uten noen tilleggskostnader. Eneste de kan være sære på er overklokking og hvis du har åpnet kabinettet og byttet deler/endret plassering. Dette høres ut som en gangske grei reklamasjonssak, ville også spurt de om det er mulighet for dem å downgrade til windows 10 ettersom den er mye mer stabil per d.d.
Nå har jeg fått svar fra tekniker i Komplett.x

"
Har sjekket litt opp og du kan forsøke det som står i denne reddit-tråden:

https://www.reddit.com/r/ValorantTec...d_and_i_still/

Mulig PK keys ikke er fjernet i BIOS og det er dette som forårsaker problemet (i hvert fall med Valorant).


Om feilen vedvarer må vi eventuelt nesten bare ta inn PCen.

"



Jeg er ikke fornøyd med dette svaret. De svarer egentlig kun på problemstillingen rundt Valorent, og TPM 2.0, og overlater all feilsøking til meg. De andre spillene, og hvorfor maskinen jobber utrolig tregt blir ikke besvart overhodet. Tenker at mitt svar til Komplett blir nå at jeg ber de håndtere denne saken videre som en reklamasjon, og ber de sende meg returpapirer.

Samtidig ber jeg pent og høflig om de kan nedgradere til Win 10 (på deres kost), da omtrent alle spill han spiller, ikke er kompatibel med Win 11. Jeg mener også, når man bestiller en GAMING PC med Win 11, så bør det faktisk komme en warning på bestillingssiden, om at Komplett anbefaler Win 10 til gaming.
Win11 fungerer med alle spill, egentlig. Er du sikker på at PCen har tpm2.0 og ikke en annen versjon av tpm? For linkene jeg postet over her tyder fortsatt på at kortet egentlig ikke støtter tpm2.0....
Først! Er kabelen til skjermen koblet direkte i skjermkortet? Altså neders på maskinen bak?
Kobler du rett i hovedkortet får man ikke tilgang til skjermkortet. Høres sånn ut.
En annen ting trykk wintast+r - dxdiag - hva står under navn på skjerm fanen ?
Til TS: Lag en Win10 install media på USB, og gjør en clean install. Så installerer du spillene guttungen er interessert i og sjekker at disse fungerer fint. Deretter kan du bruke 100-1000 kroner på en valid win10 lisens (google it, du må ikke gå på microsoft.com og kjøpe lisens til fullpris om du ikke ønsker), og så slipper du mer tull med Komplett kundeservice. Dette vil ta en halv kveld og koste noen hundrelapper, men du slipper å vente i ukesvis på at komplett kundeservice/teknisk avdeling skal prosessere, feilsøke, rette feil og frakt tilbake til deg. Jeg vet hva jeg ville valgt, all den tid jeg er helt enig i at dette er Kompletts feil å rette opp i. Man skal heller ikke utelukke risikoen for skader som kan oppstå under frakt av pc'er, så å brette opp armene og gjøre jobben selv innebærer minst risiko, i mine øyne. I tillegg er det tilfredsstillende å fikse noe selv (:
Uvaksinert 👍
Enhver nyere pc har tpm 2.0, hvis den ikke er slått på så må den bare slås på. Sjekkes enkelt om 2.0 er slått på ved å bruke Windows+R og skrive tpm.msc trykke enter.
Storetrær
Lycke's Avatar
Ville bare sendt den till komplett, har aldri måttet betale noe for pc-reprasjon med mindre det er ekstremt selvforskyldt(fysisk ødelagte deler)
Det er et ryzen hovedkort, det har nok ikke tradisjonell TPM men fTPM som ligger i CPU og må aktiveres, kan hende noen har løsnet litt under transport så du burde sjekke at alle komponenter sitter som de skal. fTPM fungere som TPM 2.0 så du skal ikke ha problem med å kjøre spillene, en reinstall med alle riktige drivere burde ordne opp. Ville sett etter driver og bios oppdateringer også Version 2604 kom
2022/03/07 å den retter en del ustabilitet.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Valorant funker ikke på windows 11
Vis hele sitatet...
Merkelig hvordan jeg får til å kjøre det helt problemfritt da, siden jeg har hatt W11 siden beta.

Sitat av Lycke Vis innlegg
Windows 11 er meget ustabilt om dagen
Vis hele sitatet...
PEBCAK

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Win11 fungerer med alle spill, egentlig
Vis hele sitatet...
Jepp.
Om du holder til i Sør-Norge kan jeg komme innom og ta en titt på PCen din, og legge inn ny Windows for deg om nødvendig.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Om du holder til i Sør-Norge kan jeg komme innom og ta en titt på PCen din, og legge inn ny Windows for deg om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Så snill du er
Jeg holder til i Haugesundsområdet.
Storetrær
Lycke's Avatar
Sitat av nafta Vis innlegg
PEBCAK
Vis hele sitatet...
Det er en kjent sak at Valorant/Vanguard og windows 11 har vært problematisk. Hvis man må gjøre mange fixes og shit for å få basic ting til å fungere med windows 11. Så er vel det definisjone på et ustabilt OS.
Valorent: Her får jeg feilmelding, at TPM 2.0 må enables. Og blir så kastet ut av spillet.

Hvis jeg husker riktig så har det vært et problem at Windows 11 ikke fungerer med Valorant i noen tilfeller.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da kan jeg informere om at Komplett valgte å ta PC inn til feilsøking/reperasjon, uten å fakturere meg for dette. All ære til Komplett, som løste denne saken på en eksemplarisk måte til slutt. Nå fungerer alle spill, med Win 11.

Fikk følgende servicerapport:

"

Vår første diagnose : Gammel skjermkrot driver, UEFI keys står som custom i BIOS.

Tester kjørt med installert operativsystem: Logg ligger på CTestrapport
BurnInTest - Systemet testet – 64t 50min - OK
3DMark - CPU Test - 6746 - 2t 13min - OK
3DMark – Timespy Stresstest - 8083 - 50 pass - 99,6% - OK
Furmark - Skjermkort testet – 64t 50min - OK
Prime - Prosessor Testet – 64t 50min - OK
CoD Warzone - 2t - OK
Valorant - 1t - OK
WarRobots - 1 game - OK

Konklusjon : Oppdaterte skjermkort driveren (Warzone/WarRobots etc), og endret secure boot keys fra custom til standard i BIOS (Valorant) og nå fungerer maskinen bra i henhold til feilbeskrivelsen.

"