Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 6323
Jeg har bestandig vært fascinert av låser, og har alltid hatt lyst til å lære meg å dirke dem opp. Nå i det siste har jeg tittet på ganske mange YouTube-videoer med folk som dirker opp låser i forskjellige varianter, så jeg tenkte at det må være nå eller aldri. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg skal skaffe meg et dirkesett. Problemet er bare at jeg ennå ikke har snøring på hva jeg egentlig trenger. Jeg har tittet litt på http://dirke.no, og Night School Tuxedo+ virker som et greit alternativ, siden den også inkluderer noen treningslåser. Jeg vil også legge vekt på at det er dirker som vil fungere med typiske europeiske låser, som jeg ser for meg vil utgjøre hovedvekten av låsene jeg vil prøve meg på (ihvertfall i starten).

Spørsmålene jeg sitter igjen med er nå:
  • Hvilket sett vil dere anbefale?
  • Er det noen andre leverandører jeg bør se på (jeg vil foretrekke norske nettbutikker, for å slippe stress med internasjonal forsendelse og tolltull og drit)?
  • Forslag til låser jeg kan/bør kjøpe inn for å øve meg på?
  • Er det noe annet utstyr jeg vil trenge?
"Øko-Terrorist"
Dirke har godt utvalg og du har allerede funnet frem til et greit startkit. Kan også anbefale repin set som de har da kan du endre oppsettet på låsen og variere vanskelighetsgrad. Anbefale også å spe på med comb bar settet for top of keyway tension. Der har du også comb dirker for rocking samt tensioner for tubular lås https://www.dirke.no/produkt/spennve...tools/comb-bar

https://www.dirke.no/produkt/lasserv...it-by-sparrows

Gå på Clas Ohlson , biltema etc. og kjøp forskjellige billige låser, spør venner og familie om de har gamle låser/hengelåser liggende, gjerne uten nøkkel.
Sist endret av tr80r; 17. februar 2017 kl. 23:38.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Er greie sett det, alt av Southord, sparrows og anerkjente merker duger jo, unngå billigsjapper med kinadirker, er utrolig mykt materiale som bøyer seg eller knekker veldig fort, du kan også ikke alltid vite at du får dirker som passer europeiske låser, de har mye smalere nøkkelhull, så dirkene kan bli for tykke og klossete.
Norske butikker har dog noe høyere priser, men det er jo forventet.

Du kan også lage dirker selv av baufil-blad og tension wrench av innmaten til vindusviskere, du finner maler på nettet.
Ang låser er det jo fint å begynne med billiglåser og treningslåser, men billiglåser blir fort kjedelige, så du bør se etter noen låser med sikkerhetsstifter som du kan pinne selv, gjerne noen gamle låssylinder til dører osv.(Gamle TrioVing er greie)
Ang annet utstyr så er det greit med div bypassverktøy for hengelåser, noen shims, og evt et sett med stifter til låser.
Takk for tilbakemelding. Har nå bestilt Night School Tuxedo+ samt diverse stæsj. Har allerede kjøpt inn noen Clas Ohlson- og Biltemalåser som jeg kan øve på
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har nå fått lekt meg litt, og begynner å klare å åpne noen enkle låser som ikke har sikkerhetspinner. Rådene om å gå på Clas Ohlson og Biltema har jeg også fulgt. Har kjøpt noen låser derfra. Men de er langt fra enkle å åpne. Låsene fra Clas Ohlson er veldig trange i nøkkelåpninga, så det er såvidt jeg klarer å få inn dirkene. Hengelåsene fra Biltema er mer åpne, men det virker som om pinner etc. er ganske grove i utførelsen i pinnene (det virker nesten som det er "sand" i maskineriet, så det skraper og gnisser når jeg dytter på pinnene, så de er heller ikke særlig enkle å åpne. Jeg kjøpte også en 7-pinners låssylinder fra Biltema, som jeg tenkte burde være relativt grei skuring å åpne. Men dengang ei. Til slutt åpnet jeg den for å se hvorfor den var så gjenstridig, og her er det jeg fant:



6 av 7 pinner er sikkerhetspinner, og tre av disse er nokså slemme. Ikke rart jeg ikke fikk det til :-)
Har også en tilsvarende låsesylinder fra Clas Ohlson av merke Habo, men den ser nesten identisk ut som låsen fra Biltema, så jeg mistenker at den kommer fra samme produsent, bare at den har fått et "Habo"-stempel på seg. Sannsynligvis er den like vanskelig å få opp :-(

Uansett - jeg gir ikke opp, jeg har jo fremdeles Sparrows-låsene jeg kan øve meg på, men de blir litt kjedelige i lengden, og jeg vil gjerne ha litt variasjon. Andre forslag til låser som faktisk lar seg åpne av en nybegynner?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Diverse hengelåser av ymse merker er greie for en nybegynner, den eldre typen Abus hengelåser har grei plass til dirk og er helt eller delvis uten sikkerhetsstifter.
Ellers blir mye billig-låser så lette at det ikke er gøy, det er litt vanskelig å finne noe i midten, det du bør se etter er låser uten sikkerhetsstifter, men av god kvalitet(små toleranser) disse er veldig givene og gir god læring.

Ellers er det litt bratt læringskurve med litt avanserte stifter, anbefaler å få tak i et knippe billiglåser, slik at du nå kan repinne de låsene du har ved å låne stifter fra andre låser, gjerne med kun 3-4, hvorav 1 er sikkerhetsstift.

Det er også mye du kan gjøre med låsene for å endre vanskelighetsgradene, bytte om på fjærene, legge i 2 stk, file på stiftene, lage egne stifter, gjenge eller borre opp hullene i sylinderen osv.
"Øko-Terrorist"
Som sagt over, bygg om på låsesylindrene du allerede har. Du kan godt fjerne de fleste og bare la 2-3 sikkerhetspins stå igjen og øve deg på. Ble selv ganske overrasket når jeg åpnet Biltema sylinderen ja "Standard" nybegynner hengelås er jo Master #3, den er relativt simpel. Jeg kjøpte min på Ebay men du får den nok i Norge også.