Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1860
Trenger å sette sammen noe info som skal deles på en info screen. Bare deler av innholdet er statisk, og resten vil oppdateres hver morgen.

Først tenkte jeg å bare koble TV til nett og kjøre noen slider, men siden det skal være endringer så er jeg mer usikker. Og toppen er at det kan være en eller flere som må inn og gjøre oppdatering. Og det kan variere hver dag hvem som skal oppdatere info.

Noen gode ideer til hvordan jeg løser dette?
En gratisvariant av dette kan jo være å sette opp OBS (Open Broadcast-Software), lage et "layer" med statisk innhold, forså å lage en med dynamisk innhold, og resize/tilpasse etter behov? Eller har jeg missforstått? Kan du komme med et bilde av hvordan du ca ser for deg det skulle sett ut?
Uten Filter
Trådstarter
Er egentlig ikke noe hokus pokus, en power point med 8-10 slides kunne rulla og gått.

Men så var det det med at det ikke kun er statisk innhold. Noe info må oppdateres daglig eller flere ganger per uke. Oppdateringen er egentlig kun tekstredigering og endring av utvalgte data fra tidligere slides. Tenkte kanskje å bruke PP eller google docs e.l. Det er ikke store mengder data som skal vises og ca halvparten vil være dynamisk - i den forstand at de endres daglig el. tilnærmet daglig. Og terskelen for å redigere innhold må være på et slik nivå at din mor kan gjøre det, og helst hennes mor også.

Skal titte på det du anbefaler og se om det kan fungere.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg har et PHP script liggende et sted som gir en en nettside hvor du kan laste opp en powerpoint presentasjon (om du har brukernavn og passord), eller laste ned den siste som ble lastet opp (den som nå kjører).

Alle skjermene (pcene) har deretter en scheduled task som laster ned PPTX filen 2 ganger om dagen og restarter PowerPoint Viewer via et .bat script.

De pcene er satt opp med auto login i registeret og at powerpoint sliden skal starte opp ved pålogging.

Si ifra om det er av interesse, så kan jeg prøve å grave det frem
Raspberry pi, chromium og en webserver er en perfekt kombinasjon, har selv satt opp 4 sånne skjermer og det fungerer bra!
Google docs må stoppes og startes igjen for at den skal oppdatere seg. Og av det lille jeg har brukt den, så får du den ikke til å gå i loops.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Her er akkurat det du ser etter: Xibo
Open source, veldig god støtte for fjernstyring og oppdatering av innhold.
Brukte det på den forrige arbeidsplassen min! Anbefales!
Revolver til Chrome går gjennom alle faner som er åpne i Chrome, samt at den refresher innholdet.

Da er det bare å åpne det du vil vise frem i hver sin fane, starte addonen, og gå fullscreen.

Eneste ulempen er at du må stoppe den og manuellt åpne ny eller lukke fane dersom du skal gjøre endringer, med mindre du gjør endringene rett i html'en den viser.
Sist endret av Lanjelin; 25. oktober 2015 kl. 09:29.
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Her er akkurat det du ser etter: Xibo
Open source, veldig god støtte for fjernstyring og oppdatering av innhold.
Brukte det på den forrige arbeidsplassen min! Anbefales!
Vis hele sitatet...
+1 brukte det samme programmet når jeg satt som tekniker på tidligere arbeidsplass. Holdt kontroll på ticketkø samt fordeling av tickets.
Uten Filter
Trådstarter
Takker for alle svar. Skal sjekke ut alt sammen. PHP scriptet kan jo være veldig kjekt Alec. Revolver også.
Xibo kan vel hente ut data fra en database, men noe av disse dataene i databasen må da oppdateres. Må finne en elegant og simpel løsning slik at "alle tullinger" kan klare å oppdatere DB uten at de roter til noe.

Fikk litt inntrykk av at Xibo er litt som et CMS system i oppbyggelsen så det er vel nesten ikke grenser for hva en kan dytte inn av data der.

Vet ennå ikke hvilken type skjermløsning de har, om det er smart TV med browser eller om jeg plugger inn Raspberry e.l. en liten Pi kan jo kjøre alt som trengs også for Xibo, eller hva?

Alt jeg vet er at det må være enklest mulig uten å koste noe særlig
Sist endret av frtoretang; 26. oktober 2015 kl. 21:40.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Takker for alle svar. Skal sjekke ut alt sammen. PHP scriptet kan jo være veldig kjekt Alec. Revolver også.
Xibo kan vel hente ut data fra en database, men noe av disse dataene i databasen må da oppdateres. Må finne en elegant og simpel løsning slik at "alle tullinger" kan klare å oppdatere DB uten at de roter til noe.

Fikk litt inntrykk av at Xibo er litt som et CMS system i oppbyggelsen så det er vel nesten ikke grenser for hva en kan dytte inn av data der.

Vet ennå ikke hvilken type skjermløsning de har, om det er smart TV med browser eller om jeg plugger inn Raspberry e.l. en liten Pi kan jo kjøre alt som trengs også for Xibo, eller hva?

Alt jeg vet er at det må være enklest mulig uten å koste noe særlig
Vis hele sitatet...
Det vi gjorde var å bruke små shuttle maskiner som vi festet bak på TV'ene, sammen med en Kensington lås og plassering 2,5 meter over bakken gjorde at ingen tuklet med de. Brukte BIOS power-on som gjorde at de skrudde seg på til 06:30 hver dag og et script som skrudde de av igjen kl. 16:00. Xibo i oppstartsmappa gjorde at den startet av seg selv. Auto logon med passord gjorde at den logget på selv.

Altså, "server" delen i Xibo som du oppretter innhold på er så lett å bruke at du ikke klarer å ikke skjønne det, hvis du spør meg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Uten Filter
Trådstarter
Har bestilt noen raspberry pi 2. Satser på at jeg får lekt litt i romjulen, så setter jeg opp løsningen over nyåret.

Takk for gode innspill.