Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1091
Ja, jeg så "teste linux?"-tråden, men den hjalp meg ikke så innmari.
Jeg skal egentlig bruke dataen jeg skal ha linux på til å lagre stuff. (og leke meg med batch da ). Det er en HP pc, med Pentium 4: 3.0 CPU. Jeg hadde XP på den helt til jeg ødela PC'n totalt. Nå kommer det bare error thingy når jeg starter den opp...

Takk for alle svar
Hvilken linux versjon du skal ha er vel smaken som baken, iogmed bruken din kan de fleste linux distroer passe deg, ubuntu er jo en klassiker som er enkel og sette seg inn i, samt det finnes utallige guider og howtoes til den.

Menneh, batch er da windows commands?
Så funker nok dårlig i linux det.
Fedora, openSUSE, Ubuntu..
Alle funker flott til å teste da
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Hvilken linux versjon du skal ha er vel smaken som baken, iogmed bruken din kan de fleste linux distroer passe deg, ubuntu er jo en klassiker som er enkel og sette seg inn i, samt det finnes utallige guider og howtoes til den.

Menneh, batch er da windows commands?
Så funker nok dårlig i linux det.
Vis hele sitatet...
Ubuntu skal testes. Takk
Jeg vet at batch er windows, men jeg bare kaller det det samme, det er ganske likt.

Kode

echo off
@title DET ER LÅV Å KALLE DET BATCH
@color 02

:loop
echo JEG HAR RETT!
ping %RANDOM%>NUL
echo DET ER LÅV Å KALLE DET BATCH!!!
ping %RANDOM%>NUL
goto loop

exit
Om man er vant med Windows, så er absolutt ubuntu et godt valg for de som ønsker å begynne med linux..
Som regel så funker alt rett etter installasjon og første restart..
Jeg skal velge Desktop Edition righty?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selv om du kaller bash-scripting for batch, så kan jeg garantere deg at det batch-scriptet ditt ikke vil fungere i bash.
mest sansynlig desktop ja, med mindre du skal bruke den som en server...
Batch er egentlig ikke så alt for likt bash/sh, og du tar feil, burde ihvertfall ikke være låv å kalle det batch...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Til forskjell fra batch-scripting så er faktisk unix-shell brukbare til rimelig komplekse programmer, av to grunner:
*Du har skikkelig støtte for variabler og tester.
*Du har alle unix-verktøya som lar deg manipulere andre ting.

Prøv å konvertere bilder med batch. Med et unix-shell + imagemagick er det piece of cake:

Kode

for i in *.jpg
 do
 convert $i -resize 640x480 $(echo $i | sed "s/jpg/thumb.jpg/")
done
...om du bruker bash.

Kort sagt - du kan faktisk automatisere ting med et par linjer shellscript.
Jeg veit at det ikke er helt likt, men jeg har vært borti ganske mange programmspråk (starta med batch) og når jeg kom botig bashvar det ett av de likeste spåråkene jeg har vært bortig.

Jeg har ett spørsmål til angående forskjellige linux versjoner: Hva slaks linux burde jeg velge til en stasjonær dell PC med 250 MB RAM, og Pentium 3 prosessor? Funker Ubuntu der og, eller burde jeg ta en som er mindre?
Sist endret av Pumazz; 6. desember 2008 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av jspr95 Vis innlegg
ett ord: kubuntu http://www.kubuntu.org/
Vis hele sitatet...
Ubuntu = Kubuntu

(Hadde likt å bare postet dette, men en eller annen nisse ville sagt "Næhei! Er det ikke det"; eneste forksjell er at Kubuntu benytter seg av KDE, og Ubuntu av GNOME. Mulig jeg ikke har brukt Linux nok, men jeg klarer fint å switche mellom begge.).

Jeg kjører Mint på en PC med 250MB RAM, funker greit nok. Du kan prøve fluxbuntu.
Låner tråden litt jeg. Hvilken linux versjon er best for ytelse ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Atec Vis innlegg
Låner tråden litt jeg. Hvilken linux versjon er best for ytelse ?
Vis hele sitatet...
Kommer an på, alle er potensiellt god på ytelse.
Men du må nok sette deg godt inn i linux først: Kompilere egen kjerne og skreddersy systemet for akkurat det du vil ha.
Med gammel maskinvare kan det være lurt å gå vekk fra de store grafiske grensesnittene som Gnome (Ubuntu) og KDE (Kubuntu).
Heller gå i retning mot XFCE4 (Xubuntu), eller litt mere ekstremt, Fluxbox (Fluxbuntu).
Alternativt så ligger vel fluxbox i Synaptic Package Manager, så kan vel installeres og benyttes uansett om du velger å for vanlig ubuntu.