Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2134
Hei, jeg kom på noe jeg lurer veldig på nå.

Jeg kom over symbolet ₩ og lurte på om jeg kunne klare å lure datamaskinen/macen til å tro at ₩ er en bokstav, og ikke et symbol/tegn?

For eksempel om man skal gi navn til en world of warcraft karakter, får man ikke lov av programmet til å bruke symboler som $€& osv. det jeg vil kunne er å f.eks lage en karakter som heter $ex eller ₩ine, ettersom de er ganske like som S og W!

Er det mulig for en programmerer å kunne lure et gitt program eller lure ta$taturet til at hver gang jeg $kriver (S)$ $å dukker denne opp?

Hilsen en sykt nysgjerrig og idiotisk sjel
Sist endret av bamse; 8. desember 2015 kl. 00:38.
Nei, det er programvaren til spillet sin oppgave å tolke bokstavene du skriver inn, hvordan bokstavene ender opp i skrivefeltet er revnende likegyldig. Jeg er ikke spesielt datakyndig, men jeg mistenker at programmet du ønsker er svært vanskelig eller tilnærmet umulig å ordne.
Sist endret av Nether; 8. desember 2015 kl. 00:53.
Nei. Hver bokstav og tegn har fått tildelt sitt eget nummer. Så når du trykker på "a" på tastaturet så sendes verdien 97 i desimal eller 01100001 i binært til datamaskinen. Datamaskinen vet at verdien 97 tilsvarer en "a" og viser dermed en "a" på skjermen. Det finnes forskjellige tegn systemer, men ASCII er mest brukt. ASCII sitt system har verdier mellom 0 og 127, mens extended ascii har verdier fra 128 til 255.

Det tegnet som du referer til ser ut til å være innen rekkevidde av UTF-32, altså langt utenfor standard ASCII eller extended ASCII. Verdien av tegnet ditt er: 14844585.

Du kan lese mer om ASCII og Extended ASCII her:

Wikipedia.org - ASCII
Wikipedia.org - Extended ASCII

EDIT: Glemte å legge til linken til UTF-32

Wikipedia.org - UTF-32
Sist endret av 0xFF; 8. desember 2015 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
wow, takk. aner ikke hva det betyr, men det virker logisk og gav meg svar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Problemet, i enkle ord er at i eksempelet ditt med World of Warcraft så er det software på serveren som evt må endres på for å få dette til og det tviler jeg går uten at blizzard hadde oppdaget det.
Sist endret av Dodecha; 8. desember 2015 kl. 13:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er fullt mulig å lure tastaturet ditt, det bare hjelper ikke. Det er veldig enkelt å sjekke om tegn ligger "innenfor" et sett med godkjente tegn.

Grossie: UNIX-kode? Hva i all verden er det du babler om?