Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3041
Hei.
Jeg skal sveise rustfritt stål.
Kan jeg bruke en Co2 gassbrenner til å varme stålet, og altså sveise det på den måten?
Vet ikke hva en co2 gassbrenner er for noe jeg men du snakker kansje om ett vanlig co2 sveiseapparat?

Hva skal du sveise ?
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Vet ikke hva en co2 gassbrenner er for noe jeg men du snakker kansje om ett vanlig co2 sveiseapparat?

Hva skal du sveise ?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om blant annet "minibrenner" som de har på Biltema. Jeg orker ikke punge ut med flere tusen kroner bare for å sveise et par cm.

Jeg skal sveise noe til bilen.

I rustfritt stål.
Kan aldri tro du vil klare å sveise noe med den.

Lodde derimot...
Hvorfor ikke låne deg et sveiseapparat å kjøpe elektroder for sveising av rustfritt?
Billig er det også.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sve...stfrie-10-stk/
Skjønner.
Ville valgt å sveise det med pinne
Det er egne sveisepinner for rustfritt stål som er veldig enkle å sveise med, så velger du bare tykkelsen på de etter hva du skal sveise
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Kan aldri tro du vil klare å sveise noe med den.

Lodde derimot...
Vis hele sitatet...
Vel, er det mulig å lodde rustfritt stål..?
Det jeg skal lodde / sveise krever ikke en sterk sveis / lodde.
Kan du si litt mer om hva du skal sveise?
Hvor tykt er det du skal sveise?
Jeg skal sveise på noen holdere til langlys (Eller blålys / neonlys? )
Det må ikke være særlig tykt, for holderen eller lysene er ikke så tunge, de må bare sitte fast.
Jeg vet egentlig ikke så mye om hva dere mener med "Hvor tykt", eller hva det nå skal bety, jeg har virkelig ikke peiling, det eneste jeg vil, er å feste en bit rustfritt stål til en annen bit stål under bilen min, som ikke krever en sterk konstruksjon
Sist endret av Hybelkanin1; 26. oktober 2010 kl. 00:02.
er det ikke lettere å bare pope de fast med popnagler?
Nei, disse skal sveises på.

Er det noen som vet om det fungerer å bare lodde det på? Kan rustfritt stål LODDES?
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Nei, disse skal sveises på.

Er det noen som vet om det fungerer å bare lodde det på? Kan rustfritt stål LODDES?
Vis hele sitatet...
Er det ingen videregående skoler i nærheten som har en mekanisk linje hvor de driver med sveis?
Dra dit, spør om du får låne utstyret deres, eller at de som har litt utdanning kan gjøre det. De gjør det gratis i tillegg.
Da TIG'er de det sammen, blir mye bedre enn å sveise med elektroder vist materialet du skal sveise/lodde er veldig tynt. Du risikerer å brenne vekk materialet pga. høy varme vist du bruker elektroder.

Med TIG har du mer kontroll over varmen, og du har muligheten å mate med mer masse vist du er så uheldig å brenne hull i arbeids emnet ditt.
Sist endret av Ondskap; 26. oktober 2010 kl. 00:19.
jeg slo opp i en materiallærebok jeg har på skolen og der står det at noen stållegeringer som er korrosjonsbestandige kan sveises og andre egner seg ikke. har litt med hvor mye karbon som er i stålet, jo mer karbon jo større sjanse for at det går ann å sveise slik jeg forsto.

men det sto mye jeg ikke orket å lese nå, så jeg kan ikke garantere at jeg forsto det rett, hør med noen som har erfaring...
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Du kan ikke lodde rustfritt. Det må sveises. Du får best resultat hvis det sveises med TIG, men kan også gjøres med elektrodeapperat eller MIG. Anbefaler deg som Ondskap til å stikke på en videregående skole og spørre.
Greit, fikk visst tak i et TIG (Eller var det MIG han sa) apparat av en kompis, han kommer innom imorgen (Idag, for den del) med det. Thanks, thanks, og ATTER TAKK
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Greit, fikk visst tak i et TIG (Eller var det MIG han sa) apparat av en kompis, han kommer innom imorgen (Idag, for den del) med det. Thanks, thanks, og ATTER TAKK
Vis hele sitatet...
Awesome!
Det er nok et TIG apparat han kommer med
Dette blir flott!

Er det du selv om skal sveise?
Jeg satt faktisk akkurat nå og funderte på hvem av meg og kompisen som burde sveise det. Det blir kompisen! Så skal jeg følge med og lære samtidig.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg satt faktisk akkurat nå og funderte på hvem av meg og kompisen som burde sveise det. Det blir kompisen! Så skal jeg følge med og lære samtidig.
Vis hele sitatet...
Aok.
Men vist du på et eller annet vis blir nødt til å sveise dette selv, så er det viktig å huske på at på et TIG apparat brukes det en wolframelektrode som ikke smelter, dvs. ingen tilsatsmidler. Som da vil si at vis du trenger mer fyllmasse på du ha en sveisetråd liggende som du kan mate med for hånd.

Lykke til!