Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2704
Er selv temmelig dreven når det gjelder knark, men har en venninne som er sykepleier men fortsatt helt blank. Hun kom til meg idag med tusen spørsmål om hovedsakelig opiater og tell tale signs på bruk av opiater, hvordan man oppdager det osv..
Blei litt sjokkert av at hun som sykepleier ikke hadde kunnskap om lovverk etc. Prøvde å gi kortversjon om feks Nixons War on drugs, hvordan det har fulgt til kriminalisering av svarte, brune og fattige mennesker i statene og ellers i værden, at hver tredje svarte mann har suttet i fengsel i USA osv, dere skjønner kanskje hvor jeg vil? Det jeg lurer på er om dere/noen har noen forslag til filmer og litteratur om dette, jeg ble selv helt blank plutselig og det er litt time sensitive..
På forhånd takk til dere som gidder svare med noen tips..
Mvh FrøkenFryd
Sist endret av FrøkenFryd; 17. juni 2018 kl. 22:45.
Anbefal henne boka Chasing the Scream, et såpass omfattende tema har ikke jeg sett dokumentert på film.
Enemy of the snut
Kommer sikkert en bedrevitende løk og mener at titlene jeg nevner ikke har noe å gjøre med det du spør etter, men jeg synes det er passende.. Dope, Drug Lords og Slik funker dop og Take your pills - alle ligger på Netflix. Synes personlig dem var ganske utfyllende når det gjelder informasjon om diverse stoffer, selv om jeg visste alt fra før.. men jeg har en interesse for slike serier/filmer også, fulle av informasjon, spennende og interessant
«The house I live in» oppsummerer The war on drugs ganske godt
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kanskje jeg loker nå, men spurte hun ikke deg hovedsakelig om tegn på opiatbruk?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
I forhold til tegn for å se bruk hos folk, så har politiskolen et studie som er åpent for alle så jeg. Det er en kostnad tydeligvis, men gir jo studiepoeng også, og det er jo bra for henne som sykepleier.

https://www.phs.no/studietilbud/ette...dre-rusmidler/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Takk for alle tips!
Uten tvil boken Chasing the scream av Johann Hari. Denne boken tar for seg "alt" og går veldig i dybden, anbefaler den egentlig til alle uavhengig om de vil lære noe om kriminaliseringen av narkotika, eller bare vil lese en god forfattet bok.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hun kan starte med å se Breaking Bad. Men helt ærlig så er det veldig rart at en sykepleier ikke vet dette. Hun skal ha kunnskap om medisiner, opiater og bivirkninger av disse. Samt sykepleieprosessen som handler om å observere tilstanden til en person.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hun kan starte med å se Breaking Bad. Men helt ærlig så er det veldig rart at en sykepleier ikke vet dette. Hun skal ha kunnskap om medisiner, opiater og bivirkninger av disse. Samt sykepleieprosessen som handler om å observere tilstanden til en person.
Vis hele sitatet...
Breaking bad? Hvorfor det?

Du kan jo introdusere henne for freakforum, så kan hun få alle svarene hun vil selv og med det få et bedre innblikk i rusmisbrukeres liv, noe flere arbeidere i helsesektoren trenger å anskaffe seg.
Sist endret av Relevant; 30. november 2018 kl. 03:03.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Breaking bad? Hvorfor det?

Du kan jo introdusere henne for freakforum, så kan hun få alle svarene hun vil selv og med det få et bedre innblikk i rusmisbrukeres liv, noe flere arbeidere i helsesektoren trenger å anskaffe seg.
Vis hele sitatet...
Fordi den enkleste måten å lære på er å finne det interesssant. Hjelper lite å lese hva som står i lærebøkene eller i teorien. Man må nesten se det. Breaking BAD er bare et av mange eksempler på hva rus gjør med folk. Men det finnes såklart mange andre alternativer til den.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Fordi den enkleste måten å lære på er å finne det interesssant. Hjelper lite å lese hva som står i lærebøkene eller i teorien. Man må nesten se det. Breaking BAD er bare et av mange eksempler på hva rus gjør med folk. Men det finnes såklart mange andre alternativer til den.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke langt her i verden om du må ha all informasjon presentert i det mest fengende formatet.

Saken er den at den mest utilslørte informasjonen finnes i "kjedelige" format som vitenskapelige publikasjoner og bøker.

Breaking bad er en underholdende serie, men den har særdeles lite rot i virkeligheten her i Europa.
Methamfetamin er ikke særlig populært her, folk ser heller ut til å like Cannabis og MDMA, vi har også sett en oppgang i bruk av LSD. Men, størst av alle misbrukergrupper er reseptpliktige legemidler. Det er sant: Den største gruppen misbrukere her i landet består av bestemødre, onkler, mødre, fedre som oftest fikk en skade og fikk noe smertestillende, og det har de ikke klart å slutte med.

Breaking bad sitt utgangpunkt er noe som er helt urealistisk i nordeuropa: han må sørge for at familien har noe å leve på når han dør. Her hadde våre helseordninger betalt for behandlingen og en livsforsikring hadde sikret familiens økonomiske fremtid. Det er også lettere for en enke å komme seg inn i arbeidsmarkedet her enn i statene.
Så selv om serien handler om dop, så er det totalt irrelevant i henhold til trådstarters problemstilling: Den handler om en desperat situasjon i et urettferdig system vi ikke kan forholde oss til, dopet og de som bruker det er bare pynt i historiens hovedfortelling og sier ingenting om miljøet her i Norge.

Jeg vil anbefale å sjekke ut cannabiskultur som er en del av doktoravhandlingen til Sveinung Sandberg. Det er et av de bedre forsøkene på å dokumentere cannabismiøjøet og alle formene og fargene det kommer i.
Det finnes ikke mye annen dokumentasjon som prøver å være objektiv, det finnes dog veldig mange bøker o.l. om familiemedlemmer og brukere selv som har opplevd opiat-hælvette på nært hold som kan være ganske sterk kost.
Sist endret av Dodecha; 30. november 2018 kl. 13:26.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Fordi den enkleste måten å lære på er å finne det interesssant. Hjelper lite å lese hva som står i lærebøkene eller i teorien. Man må nesten se det. Breaking BAD er bare et av mange eksempler på hva rus gjør med folk. Men det finnes såklart mange andre alternativer til den.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror bare ikke at det er en god kilde for relevant informasjon.

Hvis jeg skulle satt meg ned for å lære meg om kjennetegn på rusmiddelmisbruk og lære mer om lovgivningen vi har i forhold til det ved å se på breaking bad så ville jeg ha blitt veldig oppgitt. Interessen er jo der ifra før og en utdannet sykepleier bør kunne lese teori over hva det måtte være hun lurer på.

Tenk med deg selv at du møter opp på sykehuset på grunn av rusrelaterte problemer og sykepleieren forteller deg at hun har anskaffet seg innsikt i slike problemstillinger ved å ha sett på breaking bad. Det er jo ganske tullete...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hun er sykepleier og burde allerede hatt kunnskap. Det står i pensum og i flere fakbøker samt tidskrifter, i tillegg til medisinlære. Så at hun ikke har fått med seg noe viser et tegn på null interesse. Derfor bør hun finne interessen først og se en serie (mener nå jeg). Kanskje ikke BB, men noe ala. Sånn at hun får kjenneksap til den type miljø. Kanskje det er med på å vekke ineteressen videre. Hadde hun hatt det fra før hadde det ikke vært problem å finne tidsskifter osv, men det har hun da altså ikke gjort.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du tar feil, så enkelt er det. Breaking Bad er en underholdningsserie. Når det gjelder tidsskrifter ol. kan man ikke alltid anta at de har en spesielt nyansert holdning til ting, de er ikke "required reading", og ikke minst er det svært lite sannsynlig at de handler om rusmiddelpolitikk fra Nixon og Reagan-æraene.