Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3711
Hei,

Sliter forferdelig med nedstemthet og selvmordstanker. Jeg er så lei av alt. Lei av at uansett hva jeg gjør, så er tankene der. Tankene om ensomhet, verdiløshet og at ingenting betyr noe. Tanken om at det finnes en utvei, den minste motstands vei, døden.

Jeg hater meg selv for dette. Selvbildet er helt ødelagt.

Hva gjør dere andre som sliter / har slitt med slike tanker? Hvilke alternativer finnes? Jeg er helt rådvill.

(Skrev det her flere ganger, men manglende konsentrasjon og tårer ødela det)
Da ere på tide å snakke med profesjonelle. Begynn med fastlegen og smør tjukt på. Det kan være lang ventetid på psykologer. Du MÅ etter min erfaring nevne selvmordstanker og gjerne noen planer du har for å gjøre det. Ruser du deg kan du bli henvist til ruspoliklinikken dps som kan ha kortere ventetid.

Og husk, selv om alt virker håpløst så varer det ikke evig. Det vil bli bedre. Stå på kamerat
Det er jævlig å ha det sånn. Vært der selv. Men prøv å tenk at du går igjennom ildprøven nå og lysere tider kommer hvis du battler deg igjennom gjørma. "The harder the battle, the sweeter is the victory"
Det ække lett i den situasjonen men ikke gi opp håpet bror. Pain ends
Trening er den beste terapien både som kur og som forebyggende, men noen ganger trenger man hjelp fra en profesjonell terapeut også.
Hvordan er det med søvn, mat og drikke? Får du nok?
Hva driver du med om dagen?
R.i.p 23.04.2021
Meditasjon & yoga gjør underverker.men med de problemene der så vile jeg ha tatt kontakt med noen du kunne snakket med og fåt orden på disse vonde tankene som surrer rundt i hodet. Dette er en vond tilstand som jeg håper du får orden på. Ønsker deg lykke til,dette kommer til og ordne seg skal du se.
Sist endret av Tarm; 4. juni 2020 kl. 23:24.
Døden er ikke et godt alternativ, nå er jeg av personlig oppfattelse at vi går videre et sted, men de følelsene og de underverkene som finnes i et jordlig liv de tror jeg ikke vi kan føle etter vi dør. Alternativet er at ting er helt svart, null og niks, noe som heller ikke er et særlig gøyalt alternativ sett i forhold til de mulighetene vi har på jorda med opplevelser, sanser, reiser osv. Selvom dette ikke er ting du klarer eller har råd til nå så kan du få det i fremtiden og bare det å sitte på en steinrøys å se utsikten kan få en takknemlig for øyeblikket.

Jeg har vært kulldeprimert og suicidal selv i mange år og i etterpåklokskapen er jeg litt irritert på meg selv for at jeg ikke gikk aktivt inn for en forandring tidligere. Jeg lærte i ettertid at ingenting løser seg av seg selv hvertfall og at man får ikke en reddende engel eller et mirakel dalende ned til en. Man må jobbe for å få det bedre og det er ikke særlig inspirerende når man har gitt opp og bare vil dø, men det fins faktisk fine småting i selv et shitty liv med kullsort psyke. De småtinga skal du holde fast i og dyrke! Et lite øyeblikk med venner hvor du ler, et lite øyeblikk når du spiser middag og innser at smaksevne er en velsignelse, et lite øyeblikk hvor du kikker på en fugl og føler fred og fascinasjon over flyteknikken, et lite øyeblikk du ser et barn smile på gata. Hope for humanity compilations på youtube, the nicest place on the internet, småting du sikkert ikke klarer å se poenget med nå først men som gradvis trener og programmerer hjernen din til å produsere mer serotonin og positive tankebaner. Dyrk det positive selvom du ikke kan føle det nå, unngå det negative. Det er samme greia kognitiv terapi går ut på og det fungerer i lengden fordi teknikkene faktisk endrer hjernen og det er det som er nødvendig når man er deprimert.

Trening er også en viktig humørbombe både for psyke og selvfølelse, yoga er en god form for trening, men du kan velge din treningsform om vekter, svømming, sykling eller kampsport er mer din greie. Og det å gå i skogen har også bevist effekt på angst og depresjon. Jeg drasset meg selv ut på gåturer og hadde som dagens gjøremål å enten trene eller gå tur i skogen. Jeg hata det den første måneden, slintra mye unna, men tvang meg til å få en fast rutine på det fordet og begynte å nyte det mer og mer. Når man klarer mål man har satt seg øker det mestringsfølelsen og dermed selvfølelsen etterhvert og

Er livet uutholdelig er det viktig å ha noen å snakke med, åpne deg opp til en god og sympatisk venn eller til en psykolog og ta grep om å karre deg opp fra grøfta med nye metoder eller sterkere disiplin enn hva du har prøvd hittil. Bestill time hos fastlegen og prøv antidepressiva, parallelt med at du tar tak i hverdagen din og hva du fyller den med, og mens du venter på plass hos psykolog.

Det BLIR bedre!

Mental helse støttelinje 116123.
Sist endret av celtseus; 5. juni 2020 kl. 01:05.
Takk for tilbakemeldinger!

Jeg går til DPS, har gjort det i 2 år og har brettet ut hele livet for terapeuten min. Føler likevel at det ikke kommer noen vei, selv om det har vært prøvd et bredt utvalg av forskjellige aktiviteter og rutiner. Nå er det en sannhet med modifikasjoner, for det er ålreit å snakke om hvordan jeg har det der og da, men med en gang jeg forlater kontoret, strømmer tankene på igjen. Disse tankene har jeg hatt hele livet (er 36 nå). På en annen side er jeg min egen verste fiende, og om det har vært progresjon over denne perioden er jeg garantert ikke den beste til å uttale meg om, iallefall ikke slik tankegangen er nå.

Jeg sover godt (heldigvis), og prøver å ha faste søvnrutiner med minimum 7 timer søvn. Står opp til ca samme tid hver dag (ikke alltid like lett), da jeg må på jobb. Mat klarer jeg ikke å ha faste rutiner på. Forsøker å lage mat til faste tidspunkter, og lage ordentlig middag for eksempel. Det er vanskelig å holde, og det ender fort opp med junk 3-4 dager i uken.

Når det kommer til fysisk aktivitet er det også noe jeg prøver å gjøre regelmessig, det være å gå tur, sykle eller bare komme meg ut en tur med fiskestanga.

De siste 3 månedene har ting bare sklidd helt ut, og nå klarer / orker jeg ikke å gjøre noe etter jobb. Selv om jeg har ting jeg skulle gjort, så blir det utsatt.

Jeg vet at døden er en dårlig måte å håndtere situasjonen på. Jeg har ikke lyst til å kapitulere. Jeg gir ikke opp, selv om det er bekmørkt. En stor del av bakgrunnen for dette er at ene søstra mi tok selvmord når hun var 19 (jeg 16), og de følelsene, smertene og spørsmålene vil ikke jeg påføre mine barn, venner og familie.

Igjen, takk for konstruktive og positive tilbakemeldinger! Prøver å svare på alt, men sikkert noe jeg har glemt, for konsentrasjon og fokus er skikkelig dårlig.

Forøvrig er jeg en skilt mann i midten av tredveårene med 2 flotte barn og et ellers stabilt liv.
Å ta livet ditt skal du ikke gjøre, brukogkast101 Hvertfall ikke før du har gjort et ordentlig forsøk på å få det bedre med deg selv og føle mer glede og spenning i hverdagen!
Jeg får selv hjelp av DPS i form av samtaler og medisiner. 2x5mg Valium om dagen. Kanskje det kunne vært noe for deg om stress og tankekjør er noe du sliter med.

Jeg har vært langt nede, så langt nede at tanker om selvmord ved hopp fra et høyt sted spant i hodet mitt daglig. Jeg hadde ikke lyst til å dø, men jeg hadde ikke lyst til å leve sånn som ting var i den perioden heller. Ambivalens.

Først vil jeg vite noen ting om deg:
- Hvordan er kostholdet? Ser du skriver at du spiser mye junk. Maten du spiser har mye å si for hvordan du føler deg. Hvor mange kalorier spiser du daglig?
- Hvordan har du det sosialt?
Da tenker jeg i forhold til venner og venninner, kjæreste, familie? Hvor ofte er du med de forskjellige? Har du et aktivt sexliv?
- Hvor ofte er du i aktivitet? Bra du sykler, går turer og fisker. Spørsmålet er hvor ofte? Og gjør du dette alltid alene?

Prøv dette her er du snill:
- Last ned skritteller og sikt på 10.000 skritt hver dag, minst.
Tren gjerne litt egenvekt rundt 3 ganger i uka. Push-ups, pull-ups, sit-ups, planken. Prøv flere varianter av nevnte øvelser.
Fortsett med syklingen! Gjerne litt høy intensitet og intervaller. Trening kan være sosialt også, tren med venner.
- Kosthold. Kutt ut junkfood! Spis sunt: Fisk, nøtter & rosiner, grønnsaker (frysedisken på butikken er full av grønnsaksblandinger og det er billig), grovt brød med variert pålegg.
Kaffe kan være en fin vekker, men ikke drikk så mye at du får angst og problemer med det. 100-400mg koffein om dagen.
- Vær sosial hvis du klarer. Bruk tid med venner og gjerne venninner. For oss menn er det en skikkelig selvtillitsboost å være med damer.
- Sexliv. (Om du ikke har en fra før) Prøv å finne en fast partner/kjæreste å ha sex med. Det sørger for at kroppen slipper ut massive mengder deilige hormoner som Oxytocin, Dopamin, Serotonin og det booster Testosteron som igjen gir bedre selvfølelse.

Prøv sakte men sikkert å følge disse rådene, så garanterer jeg at du vil føle deg bedre. Det vil riktignok ta litt tid. Fra noen uker til noen få måneder.
Hang in there så skal du se at tankene om døden blekner og livet blir bedre.

Livet blir ikke bedre automatisk, du må jobbe for det - i starten. Etterhvert som disse brikkene faller på plass vil du ØNSKE å gjøre tingene jeg nevnte over.
Heia heia! Du klarer det med litt innsats
Sist endret av krystallkongen; 5. juni 2020 kl. 09:52.
Virker som du har ganske god kontroll på livet
Mye av det krystallkongen nevner er ting jeg gjør selv, og det funker ganske greit. For min del hjelper det å distrahere meg selv så mye som mulig, så finn en hobby du tror du kan like. Mestring i hverdagen er viktig.
Du kan jo også ta med kidsa ut på tur når de er der.

En annen ting som har hjulpet veldig er å kutte ut sosiale medier. Spesielt Twitter. Er bare innom Facebook og sjekker om jeg har fått meldinger en gang iblant, that's it.
Er bare elendighet og blåste folk med rare meninger, og den negativiteten man kan komme over der er ikke sunt for toppen over tid.

Er mye fint å se på, og mye vakkert her i verden, men det er mange som ikke legger merke til det, de stresser ifra a til b hele dagen lang. Gjør som oksen Ferdinand og lukt på blomstene en gang iblant
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Å ta livet ditt skal du ikke gjøre, brukogkast101 Hvertfall ikke før du har gjort et ordentlig forsøk på å få det bedre med deg selv og føle mer glede og spenning i hverdagen!
Jeg får selv hjelp av DPS i form av samtaler og medisiner. 2x5mg Valium om dagen. Kanskje det kunne vært noe for deg om stress og tankekjør er noe du sliter med.

Jeg har vært langt nede, så langt nede at tanker om selvmord ved hopp fra et høyt sted spant i hodet mitt daglig. Jeg hadde ikke lyst til å dø, men jeg hadde ikke lyst til å leve sånn som ting var i den perioden heller. Ambivalens.

Først vil jeg vite noen ting om deg:
- Hvordan er kostholdet? Ser du skriver at du spiser mye junk. Maten du spiser har mye å si for hvordan du føler deg. Hvor mange kalorier spiser du daglig?
- Hvordan har du det sosialt?
Da tenker jeg i forhold til venner og venninner, kjæreste, familie? Hvor ofte er du med de forskjellige? Har du et aktivt sexliv?
- Hvor ofte er du i aktivitet? Bra du sykler, går turer og fisker. Spørsmålet er hvor ofte? Og gjør du dette alltid alene?

Prøv dette her er du snill:
- Last ned skritteller og sikt på 10.000 skritt hver dag, minst.
Tren gjerne litt egenvekt rundt 3 ganger i uka. Push-ups, pull-ups, sit-ups, planken. Prøv flere varianter av nevnte øvelser.
Fortsett med syklingen! Gjerne litt høy intensitet og intervaller. Trening kan være sosialt også, tren med venner.
- Kosthold. Kutt ut junkfood! Spis sunt: Fisk, nøtter & rosiner, grønnsaker (frysedisken på butikken er full av grønnsaksblandinger og det er billig), grovt brød med variert pålegg.
Kaffe kan være en fin vekker, men ikke drikk så mye at du får angst og problemer med det. 100-400mg koffein om dagen.
- Vær sosial hvis du klarer. Bruk tid med venner og gjerne venninner. For oss menn er det en skikkelig selvtillitsboost å være med damer.
- Sexliv. (Om du ikke har en fra før) Prøv å finne en fast partner/kjæreste å ha sex med. Det sørger for at kroppen slipper ut massive mengder deilige hormoner som Oxytocin, Dopamin, Serotonin og det booster Testosteron som igjen gir bedre selvfølelse.

Prøv sakte men sikkert å følge disse rådene, så garanterer jeg at du vil føle deg bedre. Det vil riktignok ta litt tid. Fra noen uker til noen få måneder.
Hang in there så skal du se at tankene om døden blekner og livet blir bedre.

Livet blir ikke bedre automatisk, du må jobbe for det - i starten. Etterhvert som disse brikkene faller på plass vil du ØNSKE å gjøre tingene jeg nevnte over.
Heia heia! Du klarer det med litt innsats
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe jeg ønsker heller, men det er så svart, og har vært det i veldig mange år. I flere tilfeller har det vært barna som har stoppet meg, og det er en god ting.

Jeg har tidligere fått foreskrevet Sobril av lege, og gikk på det i 3 måneder (2x25/dag) for å ta det verste av uroen jeg hadde for et par år tilbake. Den følelsen jeg hadde etter å sluttet med de pillene (lot være å fornye resept) vil jeg ikke ha. Har ikke hatt trøbbel med angst på 15år, men det fikk jeg da i en periode etterpå. Er etter det skeptisk til medisiner som går på psyke og følelser, for jeg vil ikke pådra meg noe mer. Har snakket med psykolog om antidepressiva, men har ingen anelse om hvilke alternativer som finnes og hvordan de virker. Finnes sikkert like mange varianter der som smågodt på butikken.

Du beskriver det svært godt med ambivalens. Det er som man drar seg selv i begge retninger, og det er utmattende.

Kostholdet er vel over gjennomsnittet bra. Junk er kanskje ikke helt i sin rette betydning, men da tenker jeg å lette varianter som frossenpizza, mikromat og den typen ting. Når barna er hos meg, "tar jeg meg sammen" og lager middag hver dag, fordi de fortjener det. Det er gjerne fisk 2 ganger i uka (laks, ørret, fiskekaker/burger/pinner), kylling, pasta og slikt. Med poteter og grønnsaker, alt etter hva som passer. Jeg tror at noe av problemet ligger her, at jeg ikke ser poenget med å lage ordentlig mat til meg selv hver dag, alene. Kalorimessig ligger jeg nok under hva jeg burde, siden jeg skipper frokost, og livnærer meg på kaffe frem til lunsj. Lunsj består av grovbrød med ost og skinke, av gammel vane. Dette er jævlig dritt for jeg er glad i mat og å lage mat.

Sosialt er jævlig dritt. Jeg flyttet med eksen til andre siden av landet, og har ikke det jeg vil kalle egne venner her. De fleste jeg kjenner er felles venner, og når jeg har vært ute, eller gjort noe med de, så får jeg alltid høre det. Det har ført til at jeg har skapt en distanse der. Har flotte kollegaer på jobb, men vi omgås ikke privat uten at det er i jobbrelatert. Jeg hadde en kompis som var i samme situasjon som meg (far til en venninne av den yngste), men han flyttet sammen med eksen igjen, og det har vært liten kontakt etter det. Dette har gått inn på meg, for jeg føler at jeg mistet noe. Jeg fungerer bra sosialt, og folk trives sammen med meg (virker det som), men jeg savner det gode betingelsesløse vennskapet jeg har med kompisene hjemmefra.

Er lite med familie, da de bor langt unna. Det blir for det meste i forhold til ferier. Kjæreste har jeg ikke, og føler meg heller ikke klar for det da jeg har vært skilt under 1 år, og jeg var sammen med eksen i 14 år. Sexlivet er så som så. Var bedre før corona. En fast partner hadde vært mye bedre. Når jeg tenker meg om er sex-driven ganske så laber også, men det er ikke noe jeg tenker spesielt på. Har tilgang på sexpartner, men vi er på litt forskjellige plan. Hun er ute etter forhold, mens jeg er ikke det. Har fortalt henne det, og hun er fremdeles like påskrudd. Jeg klarer ikke å få meg til å gå for det, for jeg tenker og føler at jeg utnytter henne. I den situasjonen ser det ut som jeg blir drittsekken uansett om jeg prøver å være dønn ærlig.

Aktiviteten var bedre før corona. Alt falt litt i fisk i forbindelse med hjemmekontor og smittevern. Har ikke klart å ta det opp igjen. Tidligere prøvde jeg å få til 3-4 turer i uka i skogen, og det gikk tålelig greit. Noen ganger færre, andre ganger flere. Fiske har jeg ikke gjort siden før corona. Dette er ting jeg vet jeg burde ta opp igjen. Sett fra i dag, så er det sjeldent aktivitet. Finner ikke energi til det. Fikk til en liten søndagstur med barna i går til Verdens ende. Det var hyggelig. For det meste gjør jeg tingene alene, både på grunn av relasjonene (at eksen skal kommentere ting jeg gjør), og at jeg ikke har overskudd til å være sosial. Har trent grappling og kickboksing tidligere, og har lyst til å begynne med det igjen.

Tar rådene til etterretning. Frekventerer forumet under annet brukernavn til vanlig, men siden andre kjenner meg igjen under den andre brukeren bruker jeg en fjong throwaway. Du virker som en reflektert person som har vært ute en vinternatt før @krystallkongen. Setter stor pris på tilbakemelding og råd.

Ble litt klipp og lim, så håper det ikke ble helt usammenhengende.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Virker som du har ganske god kontroll på livet
Mye av det krystallkongen nevner er ting jeg gjør selv, og det funker ganske greit. For min del hjelper det å distrahere meg selv så mye som mulig, så finn en hobby du tror du kan like. Mestring i hverdagen er viktig.
Du kan jo også ta med kidsa ut på tur når de er der.

En annen ting som har hjulpet veldig er å kutte ut sosiale medier. Spesielt Twitter. Er bare innom Facebook og sjekker om jeg har fått meldinger en gang iblant, that's it.
Er bare elendighet og blåste folk med rare meninger, og den negativiteten man kan komme over der er ikke sunt for toppen over tid.

Er mye fint å se på, og mye vakkert her i verden, men det er mange som ikke legger merke til det, de stresser ifra a til b hele dagen lang. Gjør som oksen Ferdinand og lukt på blomstene en gang iblant
Vis hele sitatet...
joda, har grei kål på livet generelt sett. Har det jeg trenger, og en jobb jeg elsker, selv om ting er jævlig mørkt. Jobb er (dessverre) distraksjonen min, for jeg duger til det, selv om selvbildet og livslysten er på bunn. Når jeg husker på det pleier jeg å finne en ting å se på, lukte og høre. Det fungerer i noen tilfeller, og det er behagelig.

Sosiale medier er det lite av. Bruker facebook kun på pc. Leser lite nyheter (drittlei av all negativiteten og faenskapet i verden, får alltids høre om det som er nyttig via kollegaer i lunsjen). Eneste jeg har på telefonen er snap, og tinder. Får grei dose galskap her på verket.

Artig at du nevner Ferdinand, tok ikke referansen med en gang (har ikke sett filmen) men det er en av de få tingene jeg gjør. Syns det er befriende å bare gå i skogen og kjenne på lukta av våt mose, granabar og jord.

Takk for flotte råd!
Sist endret av brukogkast101; 8. juni 2020 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ett år siden sist.

Livet er forferdelig om dagen. Går fremdeles regelmessig til DPS (annenhver uke) men med et opphold nå på grunn av ferie.

De siste månedene har vært preget av gjentakende mareritt og kjipe fysiske symptomer etter havarikommisjonen tok kontakt vedrørende en ulykke jeg var en del av for et par år tilbake. (Noen kobler kanskje dette, men det er ikke så farlig). De unnskylder seg med at det har vært mye arbeid, og at det er derfor dette har dratt ut i tid, uten at det virker som de tenker på at dette er en enorm belastning for de involverte.

Jeg har jobbet (så godt jeg kan) med meg selv i forhold til både depresjon og traumer, men dette har ført til at jeg føler at det har vært til ingen nytte. Sykdomsbildet mitt kan være litt komplekst da jeg har både traumer fra barndom i forbindelse med alkoholisert mor, og dertil depressive symptomer på grunn av manglende oppfølging. Jeg ble sett på som et problembarn fordi jeg var utagerende og vanskelig, selv om "alle" visste at mor var alkoholiker; et rop om hjelp. Tidlig i 20årene fikk jeg kjæreste og deretter kone som jeg har 2 barn med. Dette forholdet gikk i vasken etter 13 år hvor jeg ikke klarte mer., og endelig klarte å si stopp. Dette ekteskapet var slettes ikke bra for meg, men jeg har blendet av kjærlighet, eller hva jeg trodde var kjærlighet. På det verste ble jeg forsøkt dyttet ned trappen fordi hun var sinna. Jeg har arr på kroppen etter hennes raseri.

Ulykken gjorde at jeg fikk tilbud om hjelp fra det offentlige, og dette var virkelig vendepunktet for ekteskapet. Jeg er glad for at det er over. I løpet av perioden med terapi har jeg til dels klart å se positivt på livet, eller mindre negativt. Jeg er langt fra frisk; jeg er egentlig ganske ødelagt.


Jeg føler meg annerledes, jeg føler at jeg ikke er på rett sted. Jeg føler at jeg ikke hører til i denne verden. Jeg har ingen glede, jeg føler bare sorg, maktesløshet og at jeg er helt tom. Jeg føler en trang til å flykte; til å ruse meg. Jeg har kompensert i mange år med cannabis, og når jeg røyker føler jeg at jeg er i kontakt med meg selv, og ting rundt meg. Jeg har ikke lyst til å ruse meg. Jeg har lyst til å føle på ekte glede. Jeg har tatt grep og vært nykter i halvannen måned.

Jeg var dum nok til å flytte sammen med eksen til andre kanten av landet. Stort sett hele kontaktnettet mitt forsvant sammen med forholdet. Jeg føler meg mutters aleine; selv om jeg har bekjente jeg ser av og til. Det er vondt. Kan heller ikke flytte på grunn av barna. Jeg synes at de fortjener å ha meg i nærheten og jeg ønsker å være i nærheten av de.

Jeg vil bare gi barna mine de beste forutsetnigene for et godt liv, men jeg klarer ikke det når jeg ikke trives med meg selv. Hva i all verden skal jeg gjøre?

Finnes det noen grupper eller lignende for slike som meg? Telemark/vestfold.

Ble rotete innlegg det her. Tårer og tanker på ville veier.
Jeg har borderline og slitt med selvmordstanker hele tiden. Det er jævli
Jeg har ikke så mye å komme med, jeg ser at du har fått mange gode råd i tråden her. Det beste du kan gjøre er å fortsette i terapi. Om du føler at det er lite fremgang må du snakke med psykologen om dette, det kan hende dere må endre på behandlingen og forsøke noe annet. Eventuelt at du trenger å bytte psykolog. Om du ikke har prøvd medisiner så kan det være et alternativ, men personlig har jeg lite tro på medisiner. Likevel kan det være redningen, det har vært det for mange. Jeg sliter selv med depresjon og sitter dypt i dritten, det er ganske vanskelig å komme seg opp. Jeg har også hyppige selvmordstanker. Kjenner meg generelt igjen i mye av det du skriver. Håper du klarer å komme deg ut av dette. Ser også at du skriver at du ikke kan flytte, men samtidig vil gjøre det beste for barna dine. Jeg tror nok det er bedre å ha en far som bor langt unna og som har det bra med seg selv, enn det er å ha en far som bor i nærheten men åpenbart ikke har det godt. Du må tenke på deg selv og hva som er best for deg, og når du har det bra med deg selv kan du også være en god far uten å slite deg fullstendig ut. Så om det kan gjøre en stor forskjell for deg å bare flytte, så tenker jeg at det er noe du burde vurdere.

Sender deg en god klem.
Bra du har kommet deg ut av forholdet, det er nok en forutsetning for bedring. Føler du terapien på DPS hjelper, sånn ellers? Jeg har en (høyst personlig) oppfatning om at ren kognitiv terapi blir for grunt for komplekse traumer. Hvis du føler du stagnerer så kanskje vurder å prøve noen andre innganger? Men det er jo ikke akkurat plankekjøring med den cocktailen du beskriver. Det tar tid.
Sitat av heihei67 Vis innlegg
Jeg har borderline og slitt med selvmordstanker hele tiden. Det er jævli
Vis hele sitatet...
Du har min dypeste medføelse. Jeg kjenner ikke til borderline i dybden, men ut fra det jeg vet er det vanskelig. :/

Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Jeg har ikke så mye å komme med, jeg ser at du har fått mange gode råd i tråden her. Det beste du kan gjøre er å fortsette i terapi. Om du føler at det er lite fremgang må du snakke med psykologen om dette, det kan hende dere må endre på behandlingen og forsøke noe annet. Eventuelt at du trenger å bytte psykolog. Om du ikke har prøvd medisiner så kan det være et alternativ, men personlig har jeg lite tro på medisiner. Likevel kan det være redningen, det har vært det for mange. Jeg sliter selv med depresjon og sitter dypt i dritten, det er ganske vanskelig å komme seg opp. Jeg har også hyppige selvmordstanker. Kjenner meg generelt igjen i mye av det du skriver. Håper du klarer å komme deg ut av dette. Ser også at du skriver at du ikke kan flytte, men samtidig vil gjøre det beste for barna dine. Jeg tror nok det er bedre å ha en far som bor langt unna og som har det bra med seg selv, enn det er å ha en far som bor i nærheten men åpenbart ikke har det godt. Du må tenke på deg selv og hva som er best for deg, og når du har det bra med deg selv kan du også være en god far uten å slite deg fullstendig ut. Så om det kan gjøre en stor forskjell for deg å bare flytte, så tenker jeg at det er noe du burde vurdere.

Sender deg en god klem.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det jeg frykter aller mest. Det river meg i stykker at jeg kanskje er nødt til å ta det valget. Innerst inne er jeg klar over at jeg kan ikke være der 100 prosent for barna mine om jeg ikke er der 100% for meg selv.

Jeg opplever psykologen min som dyktig. Det har vært fremgang i perioden jeg har gått der. Det blir endring i behandling etter sommeren, så jeg er veldig spent på hvordan det vil bli. Det blir likevel tunge uker fremover før det kommer i gang. Tidligere (før DPS) var det mer enn bare selvmordstanker. Da følte jeg at jeg ikke kunne stole på meg selv, og ha kontroll. Nå er det bare tanker. Selv om det bare er tanker så er smerten uutholdelig.

Jeg synes det er leit å høre at du også har det slik. Håper du finner en eller annen form for glede i hverdagen til tross for dette.

Takk for virtuell klem! Sender en tilbake! *Klem*

"I den mørkeste stund, vil selv det minste lys vise vei." Vet ikke hvor jeg har det i fra, men jeg synes det gir mening.


Sitat av *pi Vis innlegg
Bra du har kommet deg ut av forholdet, det er nok en forutsetning for bedring. Føler du terapien på DPS hjelper, sånn ellers? Jeg har en (høyst personlig) oppfatning om at ren kognitiv terapi blir for grunt for komplekse traumer. Hvis du føler du stagnerer så kanskje vurder å prøve noen andre innganger? Men det er jo ikke akkurat plankekjøring med den cocktailen du beskriver. Det tar tid.
Vis hele sitatet...
Det er et avsluttet kapittel, og jeg beveger meg videre. Terapien har hjulpet over tid. Før jeg kom inn på DPS var det helt krise. Jeg følte til tider at jeg var passasjer i eget liv og uten kontroll til tider. Dette sammen med depresjon og selvmordstanker gjorde meg fryktelig redd. Det verste sett i etterkant var under ulykken, når kroppen ikke lenger responderte på det hodet sa; følelsen av frihet, av å slippe å gjøre det selv. Det var helt greit den gangen. Det var indre ro.

I tillegg til kognitiv terapi har jeg vært innom flere varianter av gruppeterapi. Dette var enormt bra for meg. Det fikk meg til å forstå mer av meg selv, og treffe andre i samme situasjon. Jeg har prøvd EMDR tidligere, og skal forsøke dette på nytt etter ferien. Jeg har trua på det. Forrige runde var hos en annen psykolog i forbindelse med barndom. Det hjalp den gangen.

Problemet mitt har også vært hukommelse og det å ta opp ting på riktig tidspunkt. Jeg vet at jeg over tid har utviklet mekanismer for å skyve ting unna og gjemme det bort, så ting som har virkelig plaget meg har blitt tatt opp for lenge i ettertid. Det er min egen feil og noe som jobbes med.

Det er mye dritt fra fortiden som hjemsøker meg, som jeg bare har kamuflert og ledd bort i løpet av de siste 20årene. Lånet er tatt opp, og gjelden må betales. :/


----------------------------------------------

Jeg må også si at jeg har fått meg kjæreste til tross for alt dette. Det hjelper veldig. Selv om vi har snakket om disse tingene, og hun er klar over tilstanden min, lufter jeg tankene her for at ikke alt skal falle på henne. <3
Sitat av brukogkast101 Vis innlegg
Problemet mitt har også vært hukommelse og det å ta opp ting på riktig tidspunkt. Jeg vet at jeg over tid har utviklet mekanismer for å skyve ting unna og gjemme det bort, så ting som har virkelig plaget meg har blitt tatt opp for lenge i ettertid. Det er min egen feil og noe som jobbes med.
Vis hele sitatet...
Vel. De mekanismene du har støttet deg på ble nok utviklet av en grunn. Hvis du har traumer helt fra barndommen, hvilke alternativer hadde du egentlig annet enn å stenge det bort? Det er jo hele greia med traumatisering, at du mangler alternativer (eller opplevde alternativer) for å komme deg ut av situasjonen, så hjernen blir tvunget til å dele opp erfaringene og lagre det i en slags separat bevissthet.Traumeminner er ikke integrert som vanlige minner. Det er den eneste måten å beholde resten av deg selv noenlunde uskadet, på en måte. Grunnen til at hjernen gjør dette, er jo at det funker. Men når det foregår i årevis i en hjerne under konstruksjon, så sier det seg selv at det ikke bare er å legge om strategien når du havner direkte inn i et voldelig forhold som noen og 20-åring. Så jeg vil si du er rimelig urettferdig mot deg selv hvis du ser på dette som noe du nærmest har brakt på deg selv. Det sagt, så er det jo ditt ansvar å gjøre noe med det, og det ansvaret tar du åpenbart alvorlig. Mange tar aldri det. Jeg synes du skal gi deg selv littegrann cred for det.

Sånn du snakker om det er egentlig litt illustrerende for hva jeg mener med at den ensidig kognitive tilnærmingen blir for enkel. Det virker litt invaliderende, ideen om at du bare skal kunne bestemme deg for å slutte med reaksjonsmønstre du har hatt hele livet, og som ikke har noe særlig med rasjonalitet å gjøre i det hele tatt. Man må dypere under hjernebarken, tror jeg.
Sist endret av *pi; 6. juli 2021 kl. 22:03.
I slike tilfeller er det best å snakke med lege, og med selvmordstanker er det nok best for en selv at en blir innlagt en stund, det er ingen skam. Da kommer en i et nytt miljø, en slipper å ha det dagligdags stress osv.

Når det har pågått så lenge at en har selvmordstanker, da trenger en hjelp utenifra.

Du sier du har dårlig selvbilde. Det beste er da å si det til behandleren, og ikke prøve å gjemme det for seg selv og andre, det hjelper ikke. På psykriatisk kan du møte personer med lignende og eller andre problemer, det kan være fint å se at det ikke bare er deg som har problemer, men flere. Og mange av disse er svært sympatiske mennesker du kan snakke med, så fremst du er åpen for det selv.
Sist endret av Hans Høyhet; 7. juli 2021 kl. 15:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
Vel. De mekanismene du har støttet deg på ble nok utviklet av en grunn. Hvis du har traumer helt fra barndommen, hvilke alternativer hadde du egentlig annet enn å stenge det bort? Det er jo hele greia med traumatisering, at du mangler alternativer (eller opplevde alternativer) for å komme deg ut av situasjonen, så hjernen blir tvunget til å dele opp erfaringene og lagre det i en slags separat bevissthet.Traumeminner er ikke integrert som vanlige minner. Det er den eneste måten å beholde resten av deg selv noenlunde uskadet, på en måte. Grunnen til at hjernen gjør dette, er jo at det funker. Men når det foregår i årevis i en hjerne under konstruksjon, så sier det seg selv at det ikke bare er å legge om strategien når du havner direkte inn i et voldelig forhold som noen og 20-åring. Så jeg vil si du er rimelig urettferdig mot deg selv hvis du ser på dette som noe du nærmest har brakt på deg selv. Det sagt, så er det jo ditt ansvar å gjøre noe med det, og det ansvaret tar du åpenbart alvorlig. Mange tar aldri det. Jeg synes du skal gi deg selv littegrann cred for det.

Sånn du snakker om det er egentlig litt illustrerende for hva jeg mener med at den ensidig kognitive tilnærmingen blir for enkel. Det virker litt invaliderende, ideen om at du bare skal kunne bestemme deg for å slutte med reaksjonsmønstre du har hatt hele livet, og som ikke har noe særlig med rasjonalitet å gjøre i det hele tatt. Man må dypere under hjernebarken, tror jeg.
Vis hele sitatet...

Du har helt rett, og jeg er helt enig. Mekanismene er forsvaret mitt og har vært det som har klart å få meg igjennom hele mitt voksne liv. Dette er noe jeg først ble klar over etter jeg begynte hos DPS, og er veldig glad for at jeg har blitt bevisstgjort på det. Likeledes at jeg har en unnvikende tilknytningsstrategi. Det har blitt mye bedre med årene, men det var først via DPS det virkelig løsnet og jeg forstod hvorfor jeg er som jeg er.

Jeg har trøbbel med å motta ros for det jeg gjør, og det jeg har oppnådd hittil. Det føles ikke riktig ut, selv om den rasjonelle delen av meg vet at det er bra. Evnen til å gi meg selv klapp på skulderen eksisterer rett og slett ikke. :/ Tanken som streifer meg i sånne situasjoner er "hva er det du vil utnytte meg til nå?". En negativ tankegang som ikke ender i noe annet enn dritt.

Jeg kan ikke si at den kognitive terapien bunner ut i at jeg bare skal slutte å tenke og reagere som jeg gjør, for det blir litt svart/hvitt. Jeg kan faktisk ikke huske at det har blitt sagt noe tilsvarende i løpet av de 2.5 årene jeg har gått i terapi. Klart vi har diskutert reaksjonsmønstrene mine, men psykologen mine har hatt en mer spørrende tilnærming til det enn å si at det er ingen god måte å reagere på. For eksempel: "Hva får deg til å tenke det?" og "Tror du det finnes alternativer til det?"

Jeg skal ikke si bastant at det er slik, for hukommelsen min spiller meg noen puss av og til, men når jeg tenker etter nå, og reflekterer over terapiløpet føler jeg ikke det. At andre behandlingsformer kunne hatt bedre effekt er godt mulig, men jeg vet ikke eventuelt hvilke det er. Mulig jeg misforstår deg i forhold til hva du mente med ensidig og litt invaliderende, så korriger jeg gjerne dersom det er tilfelle.

Jeg er rasjonell av meg, og vet at ting ikke har vært greit. Jeg har ikke vært bevisst på hva som gjør at jeg handler som jeg gjør. Jeg har gravd meg ned i arbeid og annet og undertrykt følelser hele livet. La det skure og gå, så ordner det seg sikkert tankegang. Vet ikke om det gir mening. Synes selv at det blir ganske rotete med en gang jeg tenker på det.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
I slike tilfeller er det best å snakke med lege, og med selvmordstanker er det nok best for en selv at en blir innlagt en stund, det er ingen skam. Da kommer en i et nytt miljø, en slipper å ha det dagligdags stress osv.

Når det har pågått så lenge at en har selvmordstanker, da trenger en hjelp utenifra.

Du sier du har dårlig selvbilde. Det beste er da å si det til behandleren, og ikke prøve å gjemme det for seg selv og andre, det hjelper ikke. På psykriatisk kan du møte personer med lignende og eller andre problemer, det kan være fint å se at det ikke bare er deg som har problemer, men flere. Og mange av disse er svært sympatiske mennesker du kan snakke med, så fremst du er åpen for det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke at det er skamfullt å være innlagt, tvert i mot synes jeg det er en styrke å ta de grepene. For min egen del tror jeg kosten ved å være innlagt er større enn å ikke være det. Jobben er ankeret mitt. Det er noe jeg er dyktig til, og som jeg mestrer. Jeg føler ikke det selv, men kollegaene mine sier det. Jeg har anledning til å ta kontakt med DPS i krisetilfeller, og føler at dette er en god ordning for meg.

Jeg sier ikke at det er uaktuelt å bli innlagt, men jeg fungerer i det daglige, til tross for alt. Jeg gir ikke opp uansett motgang, og hvor mørkt det er. Jeg føler at det er viktig at jeg har noe å gå til. Om dette er sunt eller ikke er vanskelig for meg å avgjøre, men forpliktelsene mine er det som har gjort at jeg ikke har realisert tankene. Æsj, det høres veldig cocky ut, men lar det stå. Det er ikke ment på den måten.

Noen av de flotteste personene jeg har møtt i livet mitt var via gruppetimer på DPS. Evnen til å forstå, spørre og støtte har jeg ikke opplevd mange andre steder. Om psykologen min foreslår innleggelse, så gjør jeg det. Jeg tenker at de vet hva som er best for meg i forhold til det. Mulig jeg fraskriver meg ansvar der, men håper ikke det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Sånn du snakker om det er egentlig litt illustrerende for hva jeg mener med at den ensidig kognitive tilnærmingen blir for enkel. Det virker litt invaliderende, ideen om at du bare skal kunne bestemme deg for å slutte med reaksjonsmønstre du har hatt hele livet, og som ikke har noe særlig med rasjonalitet å gjøre i det hele tatt. Man må dypere under hjernebarken, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Hva er alternativene? Fordi "this is relevant to my interests", som man sier - jeg har nemlig hatt mye av den samme erfaringen med samtaleterapi.
Sitat av brukogkast101 Vis innlegg
Jeg kan ikke si at den kognitive terapien bunner ut i at jeg bare skal slutte å tenke og reagere som jeg gjør, for det blir litt svart/hvitt. Jeg kan faktisk ikke huske at det har blitt sagt noe tilsvarende i løpet av de 2.5 årene jeg har gått i terapi. Klart vi har diskutert reaksjonsmønstrene mine, men psykologen mine har hatt en mer spørrende tilnærming til det enn å si at det er ingen god måte å reagere på. For eksempel: "Hva får deg til å tenke det?" og "Tror du det finnes alternativer til det?"

Jeg skal ikke si bastant at det er slik, for hukommelsen min spiller meg noen puss av og til, men når jeg tenker etter nå, og reflekterer over terapiløpet føler jeg ikke det. At andre behandlingsformer kunne hatt bedre effekt er godt mulig, men jeg vet ikke eventuelt hvilke det er. Mulig jeg misforstår deg i forhold til hva du mente med ensidig og litt invaliderende, så korriger jeg gjerne dersom det er tilfelle.
Vis hele sitatet...
Det var formulert på spissen, jeg mener bare at jeg tror det ofte ikke holder å jobbe med tankemønstre. Hvis du opplever at behandlingen du får er nyttig så er ingenting bedre enn det, jeg bare fikk inntrykk i et tidligere innlegg at du følte du ikke kom noe videre, at det var greit å være der med det skjer ingen reell endring. Samtidig skriver du jo andre steder at du har kommet langt med terapien.

Jeg har ingenting imot kognitiv terapi generelt, og det er absolutt viktig med den forståelsen du snakker om, om hvorfor du reagerer som du gjør. Men hvis du føler at du stagnerer der, at du forstår men ikke egentlig endrer ting, så kan det kanskje være lurt å gjøre noe som også adresserer det emosjonelle og somatiske nivået direkte. Jeg opplever i alle fall ofte at det er lettere å nå inn til de forsvarsmekanismene nedenfra og opp, hvis du skjønner. Som i et flashback f eks, så er det fysiske grounding-teknikker som funker, ikke rasjonalisering. Det når liksom ikke dypt nok inn.

Men det er ikke sikkert dette er relevant for deg, hvis det du gjør nå funker så er det ingen grunn til å endre på det. En del forskning viser også at kvaliteten på terapeuten har mer å si enn terapiformen. Lykke til, i alle fall!

Sitat av robhol Vis innlegg
Hva er alternativene? Fordi "this is relevant to my interests", som man sier - jeg har nemlig hatt mye av den samme erfaringen med samtaleterapi.
Vis hele sitatet...
Sendte deg pm, jeg.
Sist endret av *pi; 7. juli 2021 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, mann på andre siden av datamaskinen. Har ikke lest hele tråden, så beklager om mine råd ikke er til hjelp.

Har selv slitt med mye av problematikken du nevner i tråden. Kan nevne ting som du antageligvis har hørt et plentifold av ganger før, dog kan de være greie å få høre igjen.

Først sørg for at du har basic'en til stedet. Mat, søvn og fysisk aktivitet.

Her kommer mine personlige synsninger så ta informasjonen med en klype salt. Psyken, og mental helse henger sammen med hva man gjør i løpet av livet sitt. Maten man spiser, hvem man omgås med, hvilke nettsider man leser. Kombinasjonen av all informasjon man tar til seg iløpet av en gitt tidsperiode er med og påvirker kroppen og psyken. Man opparbeider seg reaksjonsmønstre (les: reflekser) ut fra hvilke omstendigheter man støter på. Gode og dårlige.

Et eksempel er avhengighet til instagram/freak/nettaviser. Man holder på med sitt, og plutselig får man en ubevisst trang til å surfe innom sitt favoritt medium. Man får dopaminutløsning av de minste ting, og hvilke reaksjonsmønstre man har fått formet etter et langt liv er vanskelig å gjøre noe med på kort basis. Første steg er å være obs på dette. "Hei, jeg åpner freak hver gang jeg kjeder meg.". Bra, man gjenkjenner reaksjonsmønsteret sitt, neste steg kan da være hvorvidt dette er et positivt reaksjonsmønster eller ikke.

Fysiologisk er mitt råd å prøv å bli mer bevist over hvilken mat du inntar iløpet av et døgn, og hvordan du reagerer på maten du spiser. Man vet bla. at store mengder sukker fører til betennelse i kroppen. Hvorvidt man får nevrologisk skade av for mye sukker er ikke direkte bevist med dagens forskning. Likevell, hvem vet hvorvidt sukker er skadelig i lengden.

Sørg for at du spiser et sunt og balansert kosthold. Mange har problemer med tarmfloraen sin uten at man vet så, undersøk om du kan forbedre helsen din på denne måten. Jeg er ingen lege, og helseråd burde komme fra en lege. Det sagt, så er leger vanlige folk de også, og har ikke stålkontroll over hele legefeltet som ekspanderer dag for dag. Man kan prøve å finne nyere forskning ut fra egen historikk, ingen kjenner deg bedre enn deg selv. Prøv å undersøke egen helse, og ta med resultatene til din lege.

Jeg er av den oppfatningen av at eksistensen blir bedre om man finner noe å gløde for. Dette kan være hva som helst, interesser deg for humler, biler eller noe annet. Noe ektefølt. Ta en titt på gamle tråder her inne på forumet og kanskje du finner noe som du blir betatt av.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan går det med deg nå ?Har du det bedre eller er du på samme sted ?
Sitat av Jonny85 Vis innlegg
Hvordan går det med deg nå ?Har du det bedre eller er du på samme sted ?
Vis hele sitatet...
Det går noe bedre, takk som spør :-) Ikke like bekmørkt nå om dagen, selv om det ulmer. Skrev på et innlegg for noen uker siden, men det var endel følelser da og jeg glemte nok å trykke send. Har ikke vært på pcen etter det, så har nok forsvunnet når slo seg av.

Det begynner å nærme seg oppstart av terapi igjen etter ferien, og det er noe jeg ser frem til. Jeg har hatt mye god støtte rundt meg de siste ukene i form av kjæreste, barn, bonusbarn og familie. Det hjalp utrolig mye med en tur vestpå og kjenne på de gamle traktene igjen.

Hatt de to første dagene på jobb etter ferien, og tenker at det er fint å komme i gang igjen. Har vært litt asosial de samme dagene på fritida, men det er fordi det er tungt for hodet å begynne på igjen.