Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 17197
Hvilken by vil dere si har mest rusmiljø i?

Hører støtt og stadig ting i Bergen, er det der alt faenskapet skjer? Oslo? Trondheim?

Spør siden jeg skal studere i en av de byene, og ønsker å holde meg til der det skjer minst av de greiene der.
Sist endret av fuckouttahere; 4. juni 2020 kl. 01:22.
Hvis du ikke oppsøker det vil du ikke merke det annet enn at du ser de hjemløse innimellom.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For et par år tilbake så husker jeg det sto i en eller annen utenlandsk avis om at Bergen var "overdose-hovedstaden" i Europa, på grunn av at Bergen skulle ha mest dødsfall relatert til rus i Europa.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For et par år tilbake så husker jeg det sto i en eller annen utenlandsk avis om at Bergen var "overdose-hovedstaden" i Europa, på grunn av at Bergen skulle ha mest dødsfall relatert til rus i Europa.
Vis hele sitatet...
Etter et par Google søk så fant jeg disse norske artiklene, tror jeg kan konkludere med at Bergen er på topp i landet/kontinenet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-mest-i-bergen

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ken-maa-ryddes
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner flere som har flyttet fra Bergen til min by Oslo pga det harde miljøet der. Spesielt snitcher delen...
Anonym bruker
"Villig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det største rusmiljøet er nok i og rundt Olso, det er jo ganske logisk mtp hvor mye større befolkning det er der.

Men hvor det er hardest, dårligst, best osv er vanskelig å vite.
Antall dødsfall sier lite om størrelsen på miljøet, for alt vi vet tar flere folk overdose i Bergen fordi det regner så mye der.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av fuckouttahere Vis innlegg
Hvilken by vil dere si har mest rusmiljø i?

Hører støtt og stadig ting i Bergen, er det der alt faenskapet skjer? Oslo? Trondheim?

Spør siden jeg skal studere i en av de byene, og ønsker å holde meg til der det skjer minst av de greiene der.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke latt rusmiljøet i en by være avgjørende for om du skal studere der eller ikke. Som student vil du se svært lite til det harde rusmiljøet, uansett hvilken by du studerer i. "Faenskapet" foregår hovedsaklig internt i rusmiljøet.

Jeg ville valgt Bergen eller Trondheim. Jeg tror det er lettere å bli kjent med nye folk og komme inn i et godt studentmiljø der.
I Oslo er det hele hvertfall meget konsentrert, og utenfor de kjente områdene der de narkomane og narkomane-in-the-making henger, kjøper og selger, og oppholder (bruker stoff) seg ser man tilnærmet ikke noe som helst til rus, rusmisbrukere, omsetning etc.

Andre byer vet jeg nada om.
Sist endret av krystallkongen; 4. juni 2020 kl. 10:19.
Anonym bruker
"Villig Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
I Oslo er det hele hvertfall meget konsentrert, og utenfor de kjente områdene der de narkomane og narkomane-in-the-making henger, kjøper og selger, og oppholder (bruker stoff) seg ser man tilnærmet ikke noe som helst til rus, rusmisbrukere, omsetning etc.

Andre byer vet jeg nada om.
Vis hele sitatet...
Jeg skal garantere deg at miljøet er stort også utenfor den åpne rus scenen, dette gjelder de fleste byer forøvrig.
Som de andre påpeker her så vil du ikke merke mye til det med mindre du bevisst oppsøker miljøet selv. Jeg bor i Bergen og synes det er en grei by.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal garantere deg at miljøet er stort også utenfor den åpne rus scenen, dette gjelder de fleste byer forøvrig.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg om det åpne rusmiljøet i Oslo.
Så klart foregår det mye rus bak lukkede dører i leiligheter over alt i byen, det er det ingen tvil om!
I Oslo er det jo bare å holde seg unna Brugata, Grønland, samt nedre Akerselva etter mørkets frambrudd. Det foregår sikkert over hele byen, men det merkes som regel ikke der.
Har ikke bodd i Oslo, men de gangene jeg har vært der har jeg lagt godt merke til det jeg antar er rusmisbrukere. Rundt omkring.
Bodde i Bergen, av og på, for inntil et par år siden. Synes rusmiljøet var mindre synlig der.
Du ser tegn til rus over hele Oslo øst og sentrum nesten vær eneste dag om du har øye for det.

Kjører du bil slipper du unna mye.
Sist endret av DrPerception; 4. juni 2020 kl. 16:37.
Kanskje det ville være bedre å spørre hvor det beste studentmiljøet er.

Svaret er selvfølgelig Trondheim!
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du vil jo ikke ha noe med disse miljøene å gjøre, med mindre du aktivt går inn for det og deltar selv, mener nå jeg da.
Så å utelukke en by pga rus-scenen syns jeg virker litt snålt. Men om du f.eks har slitt med avhengighet og vil unngå fristelsen, forstår jeg deg godt.
Men hvis det ikke er tilfelle, ville jeg ikke lagt så mye vekt på det. Jeg hadde btw alltid sterke fordommer om at oslo er en træsh-narkis-by da jeg studerte i Bergen. Jeg flytta til Oslo etter et par år, og hadde forsåvidt rett i fordommene, men har ingen problemer med dette, annet enn at det er litt deprimerende å gå gjennom Brugata o.l
Har ikke opplevd noen pågående eller ubehagelige narkomane eller lignende.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har bodd i Bergen og Oslo og i Bergen er det noen røvere på faste plasser som man lett kan unngå. Mens i Oslo er det narkomane overalt, ikke mulig å gå i sentrum uten å se dem, og veldig ofte bli oppsøkt med spørsmål om man vil kjøpe noe. Det er også mye mer utbredt etter min erfaring og inntrykk med normale folk som bruker narkotika i Oslo, tror jeg har vært på type en fest hele livet hvor det ikke har vært joint eller cola i omløp, og nesten hver gang man er ute på byen kommer man også over sakene. Kan fint dra på byen uten å bli oppsøkt og tilbudt noe, utenom hvis man er på techno rave klubb, da kommer man omtrent ikke unna å bli tilbudt noe om man står i dasskø på rett/feil tid. Vært mye i Trondheim og vil si det er best, aldri sett noen narkiser i gatene der faktisk, bare kommet over en og annen gjeng som røyker joint i parken eller utafor konsert på svartlamon. Sett noen colahuer på byen men de er ikke på langt nær så synlige og kontaktsøkende som i Oslo etter min erfaring.

Fornuftig og bra tenkt av deg forresten, at om du vil holde deg unna rus eller tilbakefall å konsekvent velge en by det er lite av dette. Jeg ville gått for Trondheim av de tre.
Anonym bruker
"Imponert Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg var innlagt på en rehab i 6 mnd, hørte jeg statistikken tilsa at Kristiansund og Røros hadde verst statistikk angående tall på misbrukere. Både med alkohol- og narkotika-misbruk.
Hvorvidt dette er sant, kan bare bedrevitere, SSB og min tidligere behandlingskonsulent vite.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av supercali Vis innlegg
Kanskje det ville være bedre å spørre hvor det beste studentmiljøet er.

Svaret er selvfølgelig Trondheim!
Vis hele sitatet...
Eller motsatt, der det ikke finnes skole for høyere utdannelser.

Vet at Arendal skårer høyt på listen, mange rusmisbrukere i alle aldre som ble igjen i byen da resten dro videre for å ta utdannelse...sikkert likt i andre slike byer!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hvis du ikke oppsøker det vil du ikke merke det annet enn at du ser de hjemløse innimellom.
Vis hele sitatet...

Har du noen gang vart i Oslo?!
Etter fem dager der så jeg en junkie skyte heroin i pikken sin på trappa til en t-banestasjon.

Man ser heroinets odeleggelse overallt i Oslo jo.
OVERALLT.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mindre byer (dvs. alle utenom de tre største) er russcenene for det meste innendørs, kanskje i en park eller i nærheten av et tilbud om det er fint sommervær. Oslo har desidert den største åpne scenen, og nå er det mer spredd. Så jævla skammelig å behandle samfunnets tapere som kveg man jager rundt, det var jo en mye bedre løsning for alle når de hadde Plata. Fatter dog at de rydda Nygårdsparken i Bergen, men gi nå folk et verdig alternativ, som for en vanlig gatenarkis ville vært et tak på en parkeringsplass der de ikke blir plaga for brukerdoser.
Det er Bergen! Alt som skjer her! Har vert i Oslo og de meste plasser Bergen på førsteplass og Oslo på andreplass og Stavanger på tredjeplass. Bergen hadde høyest statistikk før nygårsparken stengte man ser de skrive i VG det har roet seg etter de stengte det har faen ikke det, var over 100 mer overdosedødsfall etter nygårsparken stengte og jeg hørte den fitten fortelle på TV de visste det skulle skje før de stengte! Er en jævla park vert mere en mennesker sitt liv?! Hæ?!

Jadå mye bedre nå når folk kan nyte parken men nå har jo de narkomane funnet seg korskirken og straxhuset, korskirken ligger midt i byen, og der skjer det slåssing kjøp og salg, men Neida nå kan vi nyte parken mye bedre det!
Oslo. Narkiser overalt. Døden på Oslo S-swag overalt
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bergen uten tvil. Ligger et par episoder fra insider om nygårdsparken, før og etter de stengte den for narkomane. Oslo er nok større, men ikke like hardt miljø
Og de episodene er hvor gammel? Og med narkomane hva mener man med det?

Hva med disse ungdomskriminelle i Oslo full i coke og benzo i nebbet som knivstikker for en jakke? Vil si det er en vesentlig del av det å ha et såkalt rusmiljø eller rusproblem.
Bergenserne/vestlendingene sier Bergen og Oslo folka sier Oslo. Det ekke noe konkurranse. Når det er sagt er det åpenbart at Oslo har et både råere og større miljø bare med tanke på antall folk. Det ekke bare Remi og Ronny i Brugata som er «rusmiljøet». Det er mye større
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor det åpne miljøet er i Moss?
Sitat av Tantor75 Vis innlegg
Noen som vet hvor det åpne miljøet er i Moss?
Vis hele sitatet...
Bak den lokale shellen.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hammerfest/Alta. Kjenner et par som har vært i rusbehandling, oppe i nord da, men det var visstnok 90% folk fra Hammerfest og Alta. Snakker ikke drit om byene men dette var visst noe som gikk kontinuerlig og ikke bare en tilfeldighet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hammerfest/Alta. Kjenner et par som har vært i rusbehandling, oppe i nord da, men det var visstnok 90% folk fra Hammerfest og Alta. Snakker ikke drit om byene men dette var visst noe som gikk kontinuerlig og ikke bare en tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
Nja, når en har vært oppi nord og tittet er jo kanskje ikke dette så merkelig? Opp i mot 100% av rusmisbrukere velger vel å bo i disse byene så lenge en velger å bo oppi nord?
(Det åpne) rusmiljøet i Oslo er...egentlig ganske sånn lett å unngå, og lett å komme inn i.

Jeg er hovedsakelig hus-narkis (mitt ord på det å holde fasaden og mostly kjøpe shit via darknet) men med shitty impulskontroll og enda mindre tålmodighet er det en og anna gangen jeg stikker ned for å ordne *blabla*

Og det er generelt de samme folka, er på hils med sikkert 10 stk og jeg er bare trivelig og møter alle med respekt. Nå har jeg også bodd på mikrobygder i nord ala kaliberet "verdens navle-lo" - og joda det er mye folk i det åpne rusmiljøet, men de stødige, de som ikke ruser seg ihjel, inn på rehab, eller inn i soning, de kjenner man kjapt igjen.

...men ey ; som student så kommer det da vitterlig til å være illegale rusmidler på tilnærma hver fest du deltar på, så hallo ; lett å unngå folk man ser driver på. Ikke like lett å unngå "han kompisen som virka så streit" som gnæler om at du må prøve *blabla* hver fest

*kremt*

Jeg mente ; lykke til <3
Jeg har i løpet av mitt etter hvert tilårskommende liv reist mye rundt i det ganske land og møtt en representativ andel av folk fra hele landet i følge min egen målestokk, merk at dette kun bare er mine betraktninger.

Oslo er så klart kjent for sitt åpne rusmiljø, Bergen for sitt beinharde miljø like så, men en undervurdert perle i denne sammenheng (i den grad man kan kalle det det i en sådan situasjon) er Haugesund, der er det mye shady shit som foregår skal jeg ta praktisk talt alle som har fortalt meg om den byen til etterretning. Mye speed, rivo og generell aggresjon er ting som går igjen hver gang Haugesund dras opp i dagen. Arendal er også ganske hard, bodde på sørlandet en stund og jeg har møtt få rekreasjonelle rusbrukere som er innfødte Arendølitter som bokstavelig talt alltid har mad skittent mel i posen til en hver tid, både i attitude og handling.

Alta og Hammerfest har jeg også hørt mye om, særlig sistnevnte. Vet ikke hvor sant det er, men en altaværing fortalte meg en gang at i Hammerfest ser de ned på røyking men å speede som ville dyr på nach er helt innafor der i gården. Sistnevnte påstand har jeg dog også hørt fra flere.
Anonym bruker
"Lysten Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det som gjør at miljøet i Bergen mye mer brutalt enn de fleste andre steder i landet?
Godt spørsmål, Vågard Unstad fra A-laget kalte en gang Bergens norske svar på Napoli og refererte til en bok jeg dessverre har glemt tittelen på nå som belyser hvor rotten Bergen har vært opp gjennom også i høyere hold. det er liksom ikke bare rusmiljøet som er så hardt, politiet der borte kan oppføre seg som cowboyer og lett komme unna med det, korrupsjon blant politikere har alltid hengt over den byen og Bergen i seg selv er ganske annerledes enn resten av Norge på mange punkter. Med det sagt, jeg har vært der sikkert over 20 ganger og drar dit igjen nå snart og det er en helt nydelig by med en god atmosfære. Bergensere er mye roligere i sitt naturlige habitat, altså i Bergen. De elsker østfoldinger også, kanskje fordi vi deler kunsten å snakke rett fram, noe våre venner innenfor ring 3 sliter litt mer med.
Sist endret av equimanthorn; 12. juni 2021 kl. 09:08.
BRAND ∞ STRONG
Rusmisbruk er mest utbredt i kommuner utenfor storbyene. Det viser en kartlegging av 49 norske kommuner.

Industrikommuner har over dobbelt så mange rus- og alkoholmisbrukere per innbygger som storbyer.

Kartleggingen viste at Odda hadde høyest andel rusmisbrukere, med 2,4 prosent av befolkningen.
På den andre siden av skalaen lå Vang i Valdres, med 0,16 prosent av innbyggerne.

I Odda er 2,5 av 100 innbyggere rusmisbrukere, mens det i Oslo er færre enn én av 100.

En av årsakene lå i fraflyttingen fra småkommuner hvor de mest ressurssterke ungdommene reiser vekk.
De som blir igjen har ofte sosiale eller familierelaterte problemer,
noe som skaper grobunn for alkohol- eller rusmisbruk.

Kartleggingen ble gjennomført fra november 2011 til januar 2012 så det kan ha endret seg.

NRK
Kult, takk for info, dette brakte sårt trengt fakta på bordet. Det er rart ass, jeg har vært borti flere oslofolk som enda ikke har skjønt at rusmiljøer finnes på de minste steder, noen av dem tror fortsatt det er en gode kun de i hovedstaden har. Her i Østfold florerer det jo av knark all den tid vi ligger rett ved svenskegrensa så utvalget kan være like så bra som i Oslo, Fuck, det er en haug lokale pokaler i Karasjok og som herjer der oppe, uglesett av resten av bøgda så klart, men ruse seg gjør de!
Sist endret av equimanthorn; 12. juni 2021 kl. 09:53.
BRAND ∞ STRONG
Det er nok flest rusmisbrukere i Oslo og Bergen siden de har størst befolkning.

I Odda er det ca. 4 840 innbyggere. Med tallen fra studien jeg viste til så blir det ca 120 personer.
Det blir nok godt synlig på ett såpas lite sted.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan er miljøet i Tønsberg? Ser egentlig aldri noe her, men er kanskje bare blind.
Jaja det forsto jeg og det er mulig vi snakker litt forbi hverandre men mitt inntrykk er at den gjengse storbyborger stadig overraskes av rusbruk i mer grisgrendte strøk, all den tid bygdedyret kan være ei mare på de aller minste stedene, de som ikke en gang har bystatus og sånn. Men hvis du kun la til dette som tilleggsopplysning, well, joke's on me for being slow I Guess!

Men helt klart mest knark i habitater hvor det ville være unaturlig med noe annet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan er miljøet i Tønsberg? Ser egentlig aldri noe her, men er kanskje bare blind.
Vis hele sitatet...


Rapperen smeke reven gir i alle fall inntrykk av at det skjer ting der og. Tønsberg har alltid slått meg som en by med et greit utvalg, ser ingen grunn til å tvile på det.
Sist endret av equimanthorn; 12. juni 2021 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
..men mitt inntrykk er at den gjengse storbyborger
stadig overraskes av rusbruk i mer grisgrendte strøk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi skjønner hverandre.
Men den gjengse storbyborger holder seg helst unna grisgrendte strøk.
det min venn, forklarer alt rundt hva vi nettoppp har brukt en del innlegg på å konkludere oss fram til.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg

Rapperen smeke reven gir i alle fall inntrykk av at det skjer ting der og. Tønsberg har alltid slått meg som en by med et greit utvalg, ser ingen grunn til å tvile på det.
Vis hele sitatet...
Ah! Er vel bare meg som er dårlig til å komme i kontakt med noen i miljøet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Rusmisbruk er mest utbredt i kommuner utenfor storbyene. Det viser en kartlegging av 49 norske kommuner.

Industrikommuner har over dobbelt så mange rus- og alkoholmisbrukere per innbygger som storbyer.

Kartleggingen viste at Odda hadde høyest andel rusmisbrukere, med 2,4 prosent av befolkningen.
På den andre siden av skalaen lå Vang i Valdres, med 0,16 prosent av innbyggerne.

I Odda er 2,5 av 100 innbyggere rusmisbrukere, mens det i Oslo er færre enn én av 100.

En av årsakene lå i fraflyttingen fra småkommuner hvor de mest ressurssterke ungdommene reiser vekk.
De som blir igjen har ofte sosiale eller familierelaterte problemer,
noe som skaper grobunn for alkohol- eller rusmisbruk.

Kartleggingen ble gjennomført fra november 2011 til januar 2012 så det kan ha endret seg.

NRK
Vis hele sitatet...
For å følge opp denne. Gammel industribygd der hjørnesteinsbedriften blir nedlagt. Mange blir arbeidsledige og får en opphopning av sosiale utfordringer, fattigdom og lav inntekt, rus, skadelidende barn osv. Tror ikke det er enkelt å snu en slik trend, da utfordringene ikke nødvendigvis avtar i generasjonene etter.

Det finnes flere andre eksempler på slike bygder på Vestlandet.
Overrasket over at ingen har nevnt Kongsvinger. Kun vært der et par ganger, men har en kamerat derfra som fortalte ville historier. Googlet litt av hendelsene han nevnte og ble mildt sagt sjokkert.

Flere drap ila en periode på 10-15 år, ungdom som starter tidlig og ikke minst dokumentaren NRK Brennpunkt laget om hvor mye rus det er i Kongsvinger. Linker også til dokumentaren om det skulle være interesse av å se den. Ganske sprøtt at dette er en kommune med bare 15 tusen innbyggere ish.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2...0811/avspiller
Var det bare jeg som konkluderte med at "øy, det er da fuck as mye rus som student anyways" - eller ble vi bare enige om at rus finnes alle plasser...?

Jeg hadde trengt en halvtime som stundent for å scora grønt og noe stims (ritalin/elvanse/attentin) - maks. Og det er vanligst å bli introdusert for illegale rusmidler av nære venner/partnere og gjerne når det uansett er rus med i bildet fra før...

Hvor mange har ikke grønna i fylla førstgangen de røkte, eller prøvd blabla fordi de fikk tilbud om dét ?

Neh - lett å unngå brukere som en blind mann kunne sett, ikke like lett når man på fest blir bedt med inn på toalettet med gutta og ser et speil med hvitt pulver på

Rus er overalt, så enkelt - og deff på skole. En person sa til meg en gang "du kommer aldri til å være så sosial som da du går skole" - og det stemte.
Og det viser seg at rus ikke alltid er synlig på utsiden - for hver person du ser på gata har du 9 "usynlige brukere" som er inne.

(Kilde Fekjær - Rus)
For min del som har erfaring både fra Oslo, Bergen og bygd så er det mest kyniske i Bergen der folkene er mye mer frekke og små aggressive mot deg som person kontra Oslo som der jeg bodde ett år og opplevde østkant folka (spesielt de norske eldre på 40+ på Brugata som nekta ofte å selge dop til yngre garden, de prata med meg og prøvde å advare mot minus og at jeg ikke passer inn her.

Nå har jeg ikke bodd i Bergen, men jeg opplevde uansett at det er mye mer hardere fordi bergensere er bare noe helt annet å prate med enn Oslo folk.
Det er en jeg kjenner fra Bergen som sier det samme om sin egen by, men han er faktisk en mange liker fordi han ikke er en jævla dritt sekk.

Men det er kun min erfaring med en håndfull folk fra disse byene.

Bygda derimot er noe helt annet, her tar vi mye mer vare på hverandre og hvis det er noen som bruker heroin der så gjør de mye for å ikke få deg til å få tak i det å heller motivere deg til å røyke bønne, gå turer med en trip på flein eller drikke noen øl istede. Hjelpe hverandre istede for å dra hverandre ned.
Sitat av mermaid Vis innlegg
Ah! Er vel bare meg som er dårlig til å komme i kontakt med noen i miljøet.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at jeg ikke har dyptgående kunnskap om Tønsbergs rusmiljø og Tønsberg generelt, men jeg har vært nok på andre siden av fjorden til å konkludere med at det ikke er søndagsskoletilstander akkurat. Tror kanskje du har litt dårlig kontakter ass, for rett over fjorden så bogner det, det ville vært mildt sagt unaturlig om Tønsberg av en eller annen grunn var en knarkløs by. Kan se for meg det er mye pot, MA og cola der, men det er bare fantasi fra min side.
Røros, Kristiansund, Molde
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Jeg føler Trondheim
Sitat av Filkor Vis innlegg
Overrasket over at ingen har nevnt Kongsvinger. Kun vært der et par ganger, men har en kamerat derfra som fortalte ville historier. Googlet litt av hendelsene han nevnte og ble mildt sagt sjokkert.

Flere drap ila en periode på 10-15 år, ungdom som starter tidlig og ikke minst dokumentaren NRK Brennpunkt laget om hvor mye rus det er i Kongsvinger. Linker også til dokumentaren om det skulle være interesse av å se den. Ganske sprøtt at dette er en kommune med bare 15 tusen innbyggere ish.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2...0811/avspiller
Vis hele sitatet...
Sorry, overså dette innlegget i går men du har helt rett, hadde bare helt glemt det! Sitter med akkurat den samme kunnskapen som deg!

Sitat av yomomma Vis innlegg
For min del som har erfaring både fra Oslo, Bergen og bygd så er det mest kyniske i Bergen der folkene er mye mer frekke og små aggressive mot deg som person kontra Oslo som der jeg bodde ett år og opplevde østkant folka (spesielt de norske eldre på 40+ på Brugata som nekta ofte å selge dop til yngre garden, de prata med meg og prøvde å advare mot minus og at jeg ikke passer inn her.

Nå har jeg ikke bodd i Bergen, men jeg opplevde uansett at det er mye mer hardere fordi bergensere er bare noe helt annet å prate med enn Oslo folk.
Det er en jeg kjenner fra Bergen som sier det samme om sin egen by, men han er faktisk en mange liker fordi han ikke er en jævla dritt sekk.

Men det er kun min erfaring med en håndfull folk fra disse byene.

Bygda derimot er noe helt annet, her tar vi mye mer vare på hverandre og hvis det er noen som bruker heroin der så gjør de mye for å ikke få deg til å få tak i det å heller motivere deg til å røyke bønne, gå turer med en trip på flein eller drikke noen øl istede. Hjelpe hverandre istede for å dra hverandre ned.
Vis hele sitatet...


Jeg vet ikke jeg ass, jeg elsker den bergenske frekkheten jeg, de er store i kjeften selvom de tar like feil som at jorda er flat. De har en stayerevne når det kommer til å bare Gunne på verbalt jeg bare mp må elske!

Men var vel som en journalist eller en dude i et kommentarfelt jeg så en gang som sa det så fint. Å være bergenser er som å være med i en bokklubb det er klin umulig og melde seg ut av, jævlig dekkende! Digg jeg ikke er Bergenser selv kanskje men heller en frekk bergenser enn en Osloleftie som ikke klarer annet her i livet enn å gå rundt grøten, og jeg er på venstresida selv for å si det sånn!
Sist endret av equimanthorn; 13. juni 2021 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.