Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 618
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si jeg ble tatt for ting X i januar og får først da vite at jeg er anmeldt for/mistenkt for (husker ikke) ting Y, S og D også. Etter hva jeg husker tror jeg han sa de siste tingene skjedde i september og mars ifjor. Disse tingene har de altså holdt helt hemmelig for meg og ikke sagt noenting om. Aldri fått noe tlf eller brev fra politiet angående siste tingene. Var det X som var dråpen som gjorde at "nå er nok nå lager lager vi sak ut av det her"? Eller drev de hele tiden å etterforsket Y, s og d?

Det er ikke noe alvorlige ting noen av tingene.
Tror ikke det er noen lovbestemt tidsbegrensning på dette, og de har jo selvfølgelig ingen interesse av å dele så mye informasjon før etterforskningen er ferdig. Spesielt om det kan påvirke din forklaring i et eventuelt avhør, siden de jo skal gå ut i fra at du er uskyldig. En av tidsfristene de har å gå på er foreldelsesfristen, som er basert på strafferammen til hver sak. Sakene stopper foreldelse først når du blir formelt siktet i saken, og da må de ha gjort noen skritt i saken. Finner flere eksempler i media med titler som "Hemmelig siktet i to år".

Skal det gjøres enkelte etterforskningsskritt som romavlytting vil man få oppnevnt en skyggeadvokat som skal forsøke å passe på at politiet oppfyller alle krav for å få lov til dette, og generelt er det også jurister som tar lignende valg for å ivareta din rettsikkerhet. Nå er det ganske uheldig at hele denne grenen av rettsystemet vårt (inkludert påtale) også er en del av politiet selv.

I din sak, er det gjerne sånn at hvis politiet får inn flere anmeldelser som de mistenker har en sammenheng, så prioriteres denne saken. Men hvorvidt de holdt på med en sak og fant de andre, eller om det var siste sak som fikk de til å nøste opp i tidligere saker, det må du nesten spørre de om. Det burde også framkomme av saksdokumentene, som du skal få innsyn i når enn det ikke lengre vil ødelegge saken at du leser.