Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 761
Hei Freak.

Jeg ser etter bøker om blomster, blader, busker, gress, planter og trær--gjerne begrenset til Norden men ikke nødvendigvis. Det viktigste for meg er at boken inneholder gode bilder/illustrasjoner og kan godt være lettere på tekst-delen, uten at tekst i det hele tatt hadde vært ødeleggende. Kort fortalt er det visuelle det viktigste for meg nå. Noen plantegærne folk der ute med anbefalinger? Takk!
Sist endret av supranaut; 29. november 2023 kl. 12:00.
https://www.gyldendal.no/sakprosa/sp...p-10022883-no/

Absolutt den beste, noe prisen reflekterer. Sånne ting er forsåvidt enkelt og billig å finne på loppemarked og slikt, men noe av iformasjonen vil jo da være utdatert.
morkakespisende
Trådstarter
Nettopp noe sånt jeg ser etter, tusen takk!
Sist endret av supranaut; 29. november 2023 kl. 14:18.
Linka posten til aluminiumflourid på discord, forumets flora-guru. Han er ikke på forumet lenger men ville jeg skulle paste inn svar for han:



"- 'Gyldendals store nordiske flora' av Lennhart Stenberg og Bo Mossberg. Denne har fantastiske fargetegninger (av Bo), men den er mere slurvete når det gjelder navn, tekst og riktighet.

- 'Norsk flora' av professor emeritus Reidar Elven og medarbeidere. Denne har igjennom årene blitt kalt "Lids flora" etter professoren som skrev de første utgavene, og de har ingen fargetegninger, men svart hvitt tegninger, som også ofte får med viktige kjennetegn godt. Noen ganger har jeg sett kjennetegn inntegnet i Norsk flora, som ikke har vært med i Gyldendals. Men Norsk flora briljerer når det gjelder teksten, nøkler og hvor bra den stemmer. Bak de siste utgavene ligger det et utrolig arbeid! Reidar har da vært og besøkt de offentlige herbariene i Norge, sittet med målebånd og skyvelære og målt detaljer på millioner av herbarieark. Den baserer seg også på mye forskjellig forskning, og kommer gjerne med kildehenvisninger. Noen ganger er det også usikkerhet/vitenskapelig diskusjon om enkelte ting, og da er dette stort sett nevnt under hovedteksten om arten eller artsgruppen med liten skrift. Her finner du alle arter som er funnet i Norge minst én gang. Det er også nøkler, som gir en ganske så bratt læringskurve, hvis en ikke har vært borti slike nøkler. Men når du begynner å bli kjent med utrykk og nøkling, sammen med at en kanskje ser hvilken familie eller slekt planten er i, er nøkling overlegent alt annet, hva sikkerhet på art og hastighet på å finne rett art angår."
morkakespisende
Trådstarter
Takk for innsatsen din UncleSam og til aluminiumfluorid (RIP) for kjempesvar!
Sist endret av supranaut; 29. november 2023 kl. 18:11.
Står det om akvatiske planter der også?

Har lyst til å finne en plante eller to som kunne funka i et akvarium. Problemet er at de fleste er veldig avhengig av kuldeperioden ute.

Driver å prøver og finne mikrofauna som zooplankton for å lage kultur av det også, som fiskemat. Har delvis suksess med det, men har lyst til å få dafnier og hoppekreps spesielt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Vasken Vis innlegg
Står det om akvatiske planter der også?

Har lyst til å finne en plante eller to som kunne funka i et akvarium. Problemet er at de fleste er veldig avhengig av kuldeperioden ute.

Driver å prøver og finne mikrofauna som zooplankton for å lage kultur av det også, som fiskemat. Har delvis suksess med det, men har lyst til å få dafnier og hoppekreps spesielt.
Vis hele sitatet...
Jeg følgte med en på youtube som har et akvarium uten co2 filter. Plantene sørget for all rensing etc. Han anbefalte Ecology of the planted aquarium, har den selv i hylla.
Sist endret av Dodecha; 30. november 2023 kl. 17:14.