Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1251
God dag!

Har seg sånn at jeg har meldt meg hos blodbanken for å bli blodgiver da jeg ønsker å være litt nyttig i samfunnet i en periode hvor jeg ikke gjør stort annet.

MEN, jeg røyker hver dag og skjønner såklart at det trolig vil bli klassifisert som "kontaminert blod" eller lignende.. Men har noen erfaringer med dette? Kan ikke se for meg at reststoffer kan være skadelig for noen, men dette er jo bare spekulasjoner uten noe kunnskap om temaet.

Hvis de IKKE sjekker for rus ved blodgivning, har noen kunnskap om det faktisk kan være farlig for mottager eller ei?

Begynner å helle mot at jeg kanskje burde droppe det, men har som sagt et stort ønske om å donere blod. (Hjelper også på å bli kvitt en forferdelig sprøyte skrekk )
Om du bare begynner å helle mot at du burde droppe det er jo det både positivt og negativt, positivt i den forstand at tåka letter såpass at du faktisk skjønner at du skal la være å kuke til et såpass viktig system som blodgiving for din egen egoismes skyld. negativ i den forstand at du enda vurderer å bryte rettningslinjer for noe så jævla viktig som blodgiving

Bare drit i det du.

Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Kan ikke se for meg at reststoffer kan være skadelig for noen, men dette er jo bare spekulasjoner uten noe kunnskap om temaet.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke se det for deg nei, uten noen som helst form for kunnskap om temaet.. jeebus as, det er en grunn til at reglene er såpass strikse som de er..

Om du har et så stort ønske om å donere blod legger du jointen fra deg til du er helt clean og så donerer du blod, om det ikke er aktuelt var nok ikke ønsket ditt om å donere blod så stort alikevel
Sist endret av NoillStress; 25. januar 2024 kl. 14:12.
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
men har som sagt et stort ønske om å donere blod.
Vis hele sitatet...
Da håper jeg at ønsket ditt er såpass stort at du klarer å legge hasjen på hylla før du donerer. Det er ikke sikkert den pasienten på akuttmottaket som kjemper mellom liv og død kan ta i mot hasjblodet ditt.

Legemidler og blodgivning hører ikke sammen.
Jeg har bare ett ord: FORKASTELIG!

Det ville overraske meg om blodet IKKE blir testet. Tidligere var dem jo skeptisk til homser også, og de som har flere partnere tror jeg får beskjed om å ta en pause.
I motsetning til de fleste som har kommentert her uten å ha noe kunnskap om emnet overhodet så vil jeg bare si at jeg er blodgiver og hasjrøyking er ikke noe de så som problematisk i det hele tatt. Så lenge man ikke bruker sprøyter så anser de rusbruk som like risikofylt som alt annet man inntar av mat og drikke.
Norge har mangel på blodgivere, gi blod!
Sist endret av Diepod; 25. januar 2024 kl. 16:49. Grunn: Trykkleif
Endelig et innlegg fra en som har erfaring med blodgivning. Jeg har aldri gitt blod, så jeg vet ikke, men så strengt som det er så hadde de vel testet for THC dersom dette var ekskluderende?

Hva med nikotin?

Reststoffer fra alkohol?
Sitat av Diepod Vis innlegg
I motsetning til de fleste som har kommentert her uten å ha noe kunnskap om emnet overhodet så vil jeg bare si at jeg er blodgiver og hasjrøyking er ikke noe de så som problematisk i det hele tatt. Så lenge man ikke bruker sprøyter så anser de rusbruk som like risikofylt som alt annet man inntar av mat og drikke.
Norge har mangel på blodgivere, gi blod!
Vis hele sitatet...
Helt sikker på det? Han her fikk ikke bli blodgiver fordi han for 25 år siden hadde misbrukt rusmidler. Nå leste ikke jeg hele teksten men det er en veileder i den artikkelen som sier:
Dette gjelder blant annet personer med injiserende rusmisbruk (bruk av sprøyte)» I tillegg til det som står om bruk av sprøyter, skal personer som har hatt sporadisk/engangsbruk av narkotiske midler som ikke injiseres, ha minimum ett års karantene. Dette er retningslinjer som står i den nasjonale veilederen til Helsedirektoratet.
Sitat av Diepod Vis innlegg
I motsetning til de fleste som har kommentert her uten å ha noe kunnskap om emnet overhodet så vil jeg bare si at jeg er blodgiver og hasjrøyking er ikke noe de så som problematisk i det hele tatt. Så lenge man ikke bruker sprøyter så anser de rusbruk som like risikofylt som alt annet man inntar av mat og drikke.
Norge har mangel på blodgivere, gi blod!
Vis hele sitatet...
Takk for svar, ble mye negativitet her ja. Det stod imellom å dra på første møte og si det som det er, for så å la de teste blod og se om det går fint eller ei - Eller avlyse hele greia hvis det er null sjangs.

Men da går jeg heller for å møte opp og ta det derifra.
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 18:26. Grunn: Skriveleif
Hvorfor ikke benytte sjansen til å å både gi og trappe ned på hasjen.

Hver dag røyking vi jo slå ut negativt til slutt, så hvorfor ikke både slå sprøyteskrekk og rusbruk over samme lest. Trapp ned gi blod, samfunnet blir glad.
Har ingen planer om å slutte. Jeg tar pauser når jeg føler for det, og vice versa. Hvorvidt det vil «slå ut negativt til slutt» vil jeg tørre påstå varierer i stor grad fra person til person.

Jeg nyter hverdagen min og koser meg med ting jeg er glad i. Så hjelp ut av «rushelvete» er ikke noe jeg er ute etter. Takker for et par gode svar
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 18:49.
De tester blod, og ja, de tar ikke imot blod som tester positivt for cannabis.

Kilde: En kompis tok seg røykings på hyttetur, to uker før han skulle ta blodprøve. Han ble testa og flagget, fikk doneringskarantene på 6mnd.

Dette var for et par år siden.


EDIT: Det var nok 1 år karantene, etter å ha lest NokErNok's innlegg.

Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Har ingen planer om å slutte. Jeg tar pauser når jeg føler for det, og vice versa. Hvorvidt det vil «slå ut negativt til slutt» vil jeg tørre påstå varierer i stor grad fra person til person.

Jeg nyter hverdagen min og koser meg med ting jeg er glad i. Så hjelp ut av «rushelvete» er ikke noe jeg er ute etter. Takker for et par gode svar
Vis hele sitatet...
Ikke for å drive med moralpreken, men av å møtt mange mennesker i løpet av livet som røyker fast, pådrar de fleste seg problemer over tid. Om høna kom før egget eller motsatt kan jeg ikke bevise eller motbevise, men de jeg kjenner som har røyka fast som på et tidspunkt har klart å slutte, har alle sagt at de ikke innså hvor gale problemet var før de hadde komt seg ut av tåka. De nekta alle sammen for at det var en negativ del av livet deres, helt frem til de var klare i hodet nok til å sammenligne med før og etter.

Personlig håper jeg at du bytter ut røykebiten i livet ditt med en givende rolle for samfunnet, tenk på det
Sist endret av KrølleBølleBrur; 25. januar 2024 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
De tester blod, og ja, de tar ikke imot blod som tester positivt for cannabis.

Kilde: En kompis tok seg røykings på hyttetur, to uker før han skulle ta blodprøve. Han ble testa og flagget, fikk doneringskarantene på 6mnd.

Dette var for et par år siden.


EDIT: Det var nok 1 år karantene, etter å ha lest NokErNok's innlegg.
Vis hele sitatet...
Ble litt usikker, leste innpå veilederen for blodgiving og finner ikke noe spesifikk om rus her annet en sprøytebruk. Men det er et skjema du skal levere inn der man skal svare for rusbruk de siste 6 mnd tror jeg.
Medisinbruk er også en faktor. Innpå de lenkene der finner du nok svaret på det du lurer på.
Sist endret av NokErNok; 25. januar 2024 kl. 19:29.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ble litt usikker, leste innpå veilederen for blodgiving og finner ikke noe spesifikk om rus her annet en sprøytebruk. Men det er et skjema du skal levere inn der man skal svare for rusbruk de siste 6 mnd tror jeg.
Medisinbruk er også en faktor. Innpå de lenkene der finner du nok svaret på det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Jepp, var nøyaktig det jeg fant også. Men satt også med tanken at dette kan jo også være for å avdekke evt sprøytebruk. Men som sagt, kommer til å være 100% ærlig og krysse fingrene på at det ikke blir et problem.

Begynte og lese meg opp og altså, det er 4 ganger i året, og en fantastisk god gjerning som kan redde livet til «naboen». Skjønner ikke hvordan vi har blodmangel i et land som Norge.
Anonym bruker
"Forferdet Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Ikke for å drive med moralpreken, men av å møtt mange mennesker i løpet av livet som røyker fast, pådrar de fleste seg problemer over tid.
Vis hele sitatet...
Drøy påstand, kjenner mange som lever "ordentlige" liv og røyker fast. Kanskje det har sammenheng med alder, da mange av disse folka ikke begynte før de var myndige. Har vært borti én person som utvikla depresjon og paranoia av cannabis, men der lå det i korta, ville sikkert røket på en større smell av omtrent alle andre rusmidler.
Jeg er nå nekta fra å gi blod pga en alvorlig penicillinallergi, selv om det ikke er vitenskapelig påvist å kunne overføres i det hele tatt. Klok av skade internasjonalt opp gjennnom åra så har folka på blodbanken ganske strenge regler å forholde seg til. Det har blant annet vært mye snakk om menn som har sex med menn, folk som bruker IV rus, tatovering det er ikke for å diskriminere, det er pga å minimere risiko til mottaker av blodet. Ellers er det nå lite respektfullt å stille som blodgiver med stoffer i blodet, det være seg canna eller rett fra heimbrentfest dagen derpå.

https://www.helsedirektoratet.no/tem...ere-blodgivere
Sist endret av Mastermark; 25. januar 2024 kl. 19:52. Grunn: Glemte legge ved link
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Personlig håper jeg at du bytter ut røykebiten i livet ditt med en givende rolle for samfunnet, tenk på det
Vis hele sitatet...
Har vel holdt på av og på i 10 år nå(?) og røyking har aldri på noe vis hindret meg fra å bidra til samfunnet på lik linje som deg eller Ola Nordmann. Nå har det seg sånn at jeg for øyeblikket studerer, og ikke har tid til å melde meg inn i Røde kors eller lignende. Derfor er heller dette mitt lille bidrag den tiden jeg går på skole.

Kan se for meg at den gjennomsnittlige nordmann ikke gjør stort mer for samfunnet enn å betale skatt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du får et års karantene om du innrømmer at du røyker. Om det ikke er for stress kan du jo bare droppe det noen dager eller en ukes tid før du har time og gi blod slik at det ikke er rusgivende metabolitter i blodet ditt? Er vel uansett neppe noen som gjennomgår en operasjon e.l. der blodoverføring er relevant som setter seg bak rattet de påfølgende dagene.

Som med alt annet som minner om rus er regelverk formet av moralsk panikk og ikke medisinske eller samfunnsøkonomiske hensyn, se e.g. røde kors' retningslinjer for cannabisbruk og blodgiving for land der cannabis er tillatt: https://www.redcrossblood.org/local-...cannabis-.html
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du får et års karantene om du innrømmer at du røyker. Om det ikke er for stress kan du jo bare droppe det noen dager eller en ukes tid før du har time og gi blod slik at det ikke er rusgivende metabolitter i blodet ditt? Er vel uansett neppe noen som gjennomgår en operasjon e.l. der blodoverføring er relevant som setter seg bak rattet de påfølgende dagene.

Som med alt annet som minner om rus er regelverk formet av moralsk panikk og ikke medisinske eller samfunnsøkonomiske hensyn, se e.g. røde kors' retningslinjer for cannabisbruk og blodgiving for land der cannabis er tillatt: https://www.redcrossblood.org/local-...cannabis-.html
Vis hele sitatet...
Blir en liten pause før møte, så jeg ikke er proppfull av reststoffer. Godt innspill!

Vi lever dessverre i et samfunn proppfullt av stigmatisering. (Hvertfall på den fronten.)

Er til og med et par eksempler her i tråden.
Sist endret av Maiskolben; 25. januar 2024 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.