Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5764
Hei.

Jeg er på en måte "tvunget" til å slutte med mitt rusmisbruk på amfetamin og kokain for å unngå fengselsstraff da jeg er på prøvetid og er nå satt på pisseprøver under påsyn pga jeg er tidligere tatt for juks med prøvene.

Jeg har altså valget mellom pest eller kolera.

Tanken på å være rusfri skremmer meg ettersom jeg føler verden er ett lettere sted å være når jeg ruser meg enn når jeg er uten noe. Da er det ett helvete.

Jeg har vært rusmisbruker i mange år. Har også snakket med ruskonsulenten om innleggelse på rusavvenningsklinikk.

Cluet er at det å få plass tar sin tid, og jeg orker ikke ett og ett halvt år i fengsel, så jeg er avhengig av rene prøver nå.

Hva bør jeg gjøre? Bor på gata men ett nytt fengselsopphold frister meg ikke, så jeg trenger hjelp.

Kom gjerne med tips, råd og erfaringer.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Slutt med gatespeed og få deg sjekka for ADHD kanskje. Eller spør fastlegen om noe anti depressiva hvis du føler deg tom uten stoff. SSRI'er får du kasta etter deg og de funker litt.
Sist endret av Bothrops; 15. april 2016 kl. 01:38.
Jeg vil på ingen måte si jeg har masse livserfaring da jeg er fortsatt ung og sannsynligvis langt mindre erfaren i livet enn det du er, men jeg føler bare jeg ønsker å skrive litt nå, om det hjelper deg litt på vei i det minste er verdt det. Jeg liker uansett å skrive i sånne stunder som nå som jeg har mye på hjertet. Haha..

Skal starte ganske enkelt med at jeg har som sikkert mange andre følt på følelsen av å være ensom, betydningsløs, kjedelig for andre mennesker og udugelig. Spesielt udugelig.

Ettersom hva du beskriver tror jeg kanskje du kjenner mest på følelsen av å være udugelig og betydningsløs.

Jeg vil allerede nå beklage for at dette innlegget blir ganske langt.

Jeg tenker at det første steget bør jo være å snakke med legen. Sannsynligvis blir du henvist til en psykolog, noe som kan hjelpe deg mye. Jeg er ikke psykolog, men siden du allerede har spurt her inne så regner jeg med du ikke forventer det heller. Jeg tror det kan virke som om du har angst for omverdenen. Jeg vet angst er et sterkt ord som misbrukes ofte, men jeg tenker det beskriver din situasjon ganske greit. Vet ikke om du er enig. Unngår du sosiale sammenkomster? Butikken? Å frykte omverdenen er et dårlig utgangspunkt, så eksponering er nok det mest effektive her.

Mitt inntrykk er at rus blir lettest og fortest et problem for de som ønsker å komme bort fra omverdenen. Få en pause fra alt stresset, maset, pliktene og alle forventningene folk har av deg. Personlig har jeg kjent på hvor vanskelig den følelsen kan være en gang i blant, uten at jeg skal påstå jeg har hatt et kjipt liv så langt på noen måte, men ja, jeg, og sikkert mange andre som leser dette føler på det samme. Det er vi blitt ganske oppmerksomme på i dagens samfunn.

Om man sliter på f.eks. skolen eller jobben og du begynner å dette av lasset er folk som hjelper deg på igjen mangelvare. Det er mange som forhåndsdømmer de som er på vei av lasset. Jeg tror de gjør det for å føle seg bedre selv, for å booste selvtilliten sin litt. Vi er jo alle biologisk konkurranseinnstilt fra da vi levde i en tid hvor kun de sterkeste overlevde. Slik er det absolutt ikke lenger, og vi trenger å leite fram medmenneskeligheten her i verden. Du trenger å finne de riktige menneskene. Jeg føler det er litt klisjé å si "du trenger nye venner", men basically er det ofte sånn det er. Selv om du har greie og snille folk rundt deg betyr det ikke at disse er de riktige menneskene for deg. Jeg veit jeg høres ut som en eller annen far som prøver å få ungen sin til å ikke bli nerden i klassa eller bli en annen enn det han er, men jeg veit med meg selv at det å finne folk som ligner på deg, både holdnings -og interessemessig er viktig. Jeg kommer til punkter som er litt enklere lenger ned. Som vil hjelpe deg på veien hit, hvis du ikke allerede er her da, men det tror jeg ikke siden du snakker om å starte et nytt liv.

Men før du må tenke på det vil det såklart hjelpe å slutte med rusen. Finne noe annet som gleder deg. Få deg en hobby (klisjé, I know right). En hobby kan rett og slett være å finne så mange hobbyer som mulig, skrive de ned, og teste de en etter en! Det er en veldig sunn hobby. Lag deg et lite bilde over hva du egentlig interesserer deg for.

Jeg veit at mange som har ting de sliter med som er avgjørende for psykisk og fysisk helse, personlig sliter jeg litt på begge deler, men mest på den fysiske delen. Da blir det fort gjort å bare droppe alt man skal og ligge i senga hele dagen, eller gjøre noe annet ufornuftig en hel dag. Da begynner man å gå inn i en ond sirkel, hvis man ikke allerede er der. Det er viktig å passe på å holde seg unna denne sirkelen. Jeg snakket lenge med en sosionom en gang som anbefalte meg og andre som sliter med ting som er avgjørende for et normalt liv å ha et ganske A4 liv. Jeg var jo på denne tiden sterkt uenig i dette fordi jeg er ganske spontan og likte å gjøre ingenting en hel dag, men etter et par år har jeg forstått at det er veldig deilig, og faktisk helt essensielt for meg å ha litt orden. Husk at du må ha orden i omgivelsene dine for å ha orden i hodet. Er det rotete hjemme hos meg blir det rotete i huet, jeg blir latere, og livskvaliteten min synker faktisk. Høres veldig overdrevet ut, men det kan være at jeg slutter å lage ordentlig mat på en stund, holder meg hjemme i stedet for å gå ut og blir dårlig med hygiena. Jeg tror kanskjerutiner er veldig viktig for deg og, i hvert fall i starten. Har du en god venn eller et familiemedlem som ønsker å hjelpe deg tilbake i hverdagen og stable deg på beina igjen? Husk at om du starter med å hjelpe deg selv, er det lettere for at andre vil hjelpe deg. Å hjelpe deg selv trenger ikke være så mye, det viktigste er at ikke "de andre" må starte for deg. Som jeg leste tidligere i dag et sted en fyr si at når han sto på motorveien med motorstopp og vinka etter biler stoppa ingen. Da han bare begynte å dytte bilen selv stoppet det straks noen som ville hjelpe med å dytte (er nok fiksjonelt, og kanskje ikke så reelt eller et godt eksempel, men man skjønner tegninga).

Det er et par basic rutiner jeg kan anbefale deg. Sier ikke at dette er det som er riktig for alle, men personlig gir dette dagen min et godt utgangspunkt.

- Ikke ligge i senga bare fordi man ikke føler man orker noe annet. Noen dager er livet kjipt og man orker ikke å stå opp, men jeg veit hvor godt det hjelper meg, så da biter jeg tenna sammen og heller fokuserer på det neste jeg skal gjøre.
- ...som er å gå i dusjen. Straks jeg har stått opp går jeg rett i dusjen (hvis jeg ikke må på do først da, det er lov ) I dusjen tar jeg meg god tid, men er likevel effektiv (greit å spare strømtilbydern for litt blekk på regninga ) Når jeg er ferdig med å dusje tørker jeg meg skikkelig. Virker som en tulledetalj, meg er det flaut viktig for meg å bli helt tørr, spesielt beina, da sokker er kjipt å kle på seg.
- Neste steg er å kle på seg klær jeg føler meg både komfortabel i, og som jeg føler jeg ser bra ut i. Jeg har en fast outfit som jeg alltid føler meg bra i, som jeg pleier å gjemme til de dagene jeg trenger det eller ikke har noe som passer sammen. Det kan være lurt for deg og (kanskje for alle?).
- Nå som man er påkledd og rein, er det viktig at man lukter godt, jeg har en deo jeg liker, men til tider kan det være greit å bytte litt på, ellers slutter man på en måte å sette pris på hvordan man lukter.
- De tre forrige stegene er egentlig kort fortalt: Stell deg. Føl at du ser bra ut. Føl deg ren og pen. Jeg fikser håret med hårvoks selv om jeg ikke skal ut at huset kun fordi det får meg til å føle meg bedre og rutinene er viktige for meg. Tøff i pyjamas av DeLillos beskriver vel egentlig dette ganske greit for de fleste Er ikke - Hvis jeg har noe rot fra dagen før liggende rundt pleier jeg ofte å rydde litt eller gjøre andre ting som klesvask eller lage en god frokost. Rutiner, rutiner.


Jeg tenker at om du følger rutinene du setter for deg selv som du føler hjelper deg, hør på en sang du liker (Queens - The show must go on f.eks. hjalp meg en dag jeg var stuck i dårlige rutiner og uvaner igjen, så jeg fikk startet med rutinene og tok tak i et par problemer som gjorde det lettere i ettertid ) spis litt sunt, drikk vann eller noe du føler deg selv vel i, gjør noe du liker og kvitt deg med den kjipe rusen

Jeg håper jeg ikke gikk over stokk og stein nå eller blir gjort til latter, haha, velg fritt hva du ønsker å ta ut av teksten, håper du får ting i orden og at ting ordner seg for deg

Lykke til!
Virker som en veldig problematisk situasjon du er i, og det finnes dessverre ingen shortcuts... Jeg har aldri vært rusmisbruker selv så har ingen erfaringer med dette, men skriver et par ord om hva jeg tenker kan være viktig likevel.

Hvor ønsker du å være om et halvt år, tre år eller ti år? Du sier du har vært rusmisbruker i mange år, og dersom rus har opptatt store deler av livet ditt over så lang tid er det lett å danne seg et feilaktig bilde av hvem du egentlig er. Rus blir din identitet, og det kan føles som du ikke lenger vet hvem du er uten. Man kjenner ikke seg selv eller sin personlighet uten rusen, og tanken på å gi slipp på det eneste du virkelig vet om deg selv kjennes ekstra vanskelig. Vet ikke om du har det sånn, men dersom du føler det sånn vil et viktig steg på veien være å finne seg selv igjen. Hvem er du uten rusen? Det skal sies at dette ikke er noen lett sak å finne ut av, for selve målet "å finne seg selv" er diffust og umulig å måle på samme måte som en blodprøve eller røntgen. Det er subjektivt og individuelt, men likefullt noe å arbeide mot! Dersom du klarer å lære deg selv å kjenne, vil det kunne forhindre tilbakefall fordi du har kjenner aspekter ved deg selv som du kan holde tak i når ting blir vanskelig.

Du har en lang vei å gå, og det kommer til å bli tøft. Du kommer sannsynligvis til å få tilbakefall, og du kommer til å få lyst til å gi opp. MEN hva kan du oppnå ved å klare å bli rusfri? Skriv en liste over fordeler og ulemper ved å bli rusfri, og vurder den nøye. Du har (etter mine beregninger og noe forenklet) alt å tape på å være rusavhengig, og alt å vinne på å bli rusfri: Du kan komme deg vekk fra gaten, slippe fengsel, ta opp studier/få seg jobb, skaffe nye venner og finne interesser. Ikke minst - tenk på mestringsfølelsen du har i vente når du har klart å gjøre en så drastisk endring! Livet har så mye mer å by på, og den eneste som kan skaffe deg de opplevelsene og den gleden - er deg selv.

Å bo på gaten og bli rusfri samtidig høres ut som et fryktelig vanskelig prosjekt, men om motivasjonen er tilstede er det absolutt ikke umulig! Finn små ting i hverdagen som kan gi deg motivasjon, og tenk på dine langsiktige mål. Amfetaminen du kan skaffe for å ta om tretti minutter, eller friheten du kan få om en uke, tre måneder og fem år? Jeg ville absolutt vurdert rehabiliteringsklinikk når du får plass der, enn så lenge må du bare stå på selv.
Masse lykke til, heier på deg!
Rehab når man ikke vil er nyttesløst. For å bli rusfri må man være motivert helt inn i hjernebarken. Men et opphold i rehab kommer UANSETT til å gi deg veldig mye. Venner for livet, nye tanker, og nye tankemønster.

Har du familie som forstår din situasjon, som du kan bo hos frem til du evt. skal i rehab? Tror det aller beste for deg er å ha noen å snakke med, så å si til en hver tid. Det er godt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei du, jeg har ikke veldig mange ord å si.

Men jeg vil fra hjertet be deg om å kontakte "Retretten".
Alle brukerne der er på samme sti som deg eller har vært der.
De ansatte har selv en tidligere historie med rusmisbruk. De har veldig strenge retningslinjer for å få lov å jobbe der.

Når du ringer vil de be deg komme for en prat, de kartlegger litt, informerer og gir deg all den hjelpen du selv ønsker å få.

De skal starte med ett nytt ANTA-kurs allerede 9.mai.


http://www.retretten.no/

Telefonnummer står nederst. Lykke til.