Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5042
Ja, vi har vel alle lest om opptøyene som foregår rundt i verden etter at den muslimfiendtlige amatørfilmen laget i USA ble kjent. Muslimer over hele verden er i harnisk (nok en gang).

Uten å fortelle for mye kan dere jo se et opptak av norsk politi i en moske her i Norge: http://www.liveleak.com/view?i=531_1347751421

Hvilke reaksjoner skaper dette hos dere? Er dette på grensen til snillisme, frykter vi de virkelig så mye? Eller er det en taktisk måte fra politiet sin side for å unngå sammenstøt og demnonstrasjoner her til lands?

Jeg personlig heller litt på begge sider, det hele virker småteit...men samtidig kanskje lurt. Uansett, det føles litt som at vi styres i så måte litt for mye ut ifra hva de tollererer eller ikke. For meg virker de ALT for fintfølende, og bruker hver minste sjanse de får til å skape uro.
Sist endret av tafsern; 16. september 2012 kl. 17:05.
Hvorfor faan skal norsk politi uttale seg om noe som foregår i USA? Betyr dette at man ser på muslimers muhammed-raseri som en sikkerhetstrussel? Det kan jo ikke være andre grunner.

Hvorfor skal man i vesten bry seg noe om hva folk på andre siden av planeten mener? Man kan ikke ta seg rett til å kreve at folk i andre deler av verden skal tilpasse seg SINE lover og regler
Hvordan fikk du i det hele tatt dette til å bli negativt?

Er det ikke topp at fornuftige mennesker bruker dialog med hverandre og oppfordrer til dette? Eller er det bedre slik det gjøres i andre land med opptøyer osv?

Min reaksjon er at jeg synes det er veldig smart å avsette en politimann en times tid for å beklage fra norges befolkning. Slik at vi visere at dette blir respektert og tatt alvorlig av alle i norge.
Og om vi så kan spare oss for ett opptøy eller noe slikt, så skal man ikke se bort i fra at 1x timelønn for en politimann var en god invistering økonomisk også..
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Dette burde strengt tatt være unødvendig. Jeg synes effekten av å se på den videoen ble et slags "oss og dem" skille hvor muslimene faktisk på forhånd må bli roet ned av offentlige Norske myndighetspersoner, for noe som har null med Norge og nordmenn å gjøre. Et Norge og nordmenn hvor muslimene vel heller burde bli regnet med som en naturlig del av pakka heller enn å bli en minoritet som må få ekstraordinær oppmerksomhet, for hvis en hel moske med voksne menn trenger å få en sånn tale for ikke å gå amok i gata er det noe sprøtt på gang.

Hvis dette faktisk trengs for å forhindre opptøyer i større skala annet enn den lille fanatiske klikken med Batti etc. synes jeg det er direkte trist på muslimenes vegne, men da kan det rettferdiggjøres fra myndighetenes side.

Hvis dette ikke trengs virker det bare som småpatetisk rævsleiking fra myndighetenes side.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Hvordan fikk du i det hele tatt dette til å bli negativt?

Er det ikke topp at fornuftige mennesker bruker dialog med hverandre og oppfordrer til dette? Eller er det bedre slik det gjøres i andre land med opptøyer osv?

Min reaksjon er at jeg synes det er veldig smart å avsette en politimann en times tid for å beklage fra norges befolkning. Slik at vi visere at dette blir respektert og tatt alvorlig av alle i norge.
Og om vi så kan spare oss for ett opptøy eller noe slikt, så skal man ikke se bort i fra at 1x timelønn for en politimann var en god invistering økonomisk også..
Vis hele sitatet...

Du er villig til å bend over fordi noe som skjedde i USA? Kampen mot ekstremisme er allerede tapt hvis innenriks politikk skal være slik. Gud forby at vi forsvarer vår ytringsfrihet.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan noen forklare meg kort hva denne filmen gikk ut på?
Vis hele sitatet...
Har ikke sett den, men basically fra det jeg har hørt har de filmatisert livet til muhammed. Det med at han drepte en hel haug med mennesker, torturerte folk, hadde sex med et barn og tvangs-konverterte folk i regionen
Sitat av seven_up Vis innlegg
Min reaksjon er at jeg synes det er veldig smart å avsette en politimann en times tid for å beklage fra norges befolkning.
Vis hele sitatet...
Han beklaget ikke fra Norges befolking at filmen er laget. Det ville vært helt idiotisk.

Men i praksis forklarte han at det offentlige Norge og denne enkeltpersonen i USA ikke nødvendigvis står for det samme. Dermed ødelegger han grunnlaget for de enkelte trøblemakerne som prøver å oppildne hele gruppen ved å si at alle "hvite" mener det samme. Det er psykologisk taktisk. PST vet nemlig at demonstrasjonene i Midt-Østen nå har grunnlag i noen innflytelsesrike enkeltpersoner, og en horde av uutdannede bønder som aldri har sett den omdiskuterte filmen, og som tror de gjør det rette når de setter fyr på ting.

Å kalle dette "rævslikking" eller "knefall for islam" viser bare at det samme kunne trengs andre veien også.
Provokasjon eller ikke.. Når mennesker som praktiserer islam aktivt - áka muslimer, er bosatt i land som er liberale demokratier med stor grad av ytringsfrihet, - ja da må de full og helt finne seg i at Muhammad blir latterliggjort.
Både kristne og jøder har opplevd skepsis og kritikk i Europa, i århundrer,- samme gjelder øst-asiatiske religioner som hinduismen og buddhismer. Kanskje ikke ingen, men FÅ AV DEM går amok som muslimene.

Før jeg skrev dette innlegget tenkte jeg at jeg kanskje skulle sette meg på "moderasjons-toget", for å forklare dette fenomenet litt, årsaken, og at det sikkert ikke er så farlig for Norge og nordmenn, disse opptøyene altså.
Fy faen! Nå gidder jeg ikke mer. Nå setter jeg meg på samme toget som Liverbird her over meg.
Jeg skal være DØNN ærlig; jeg er så dritalei muslimene nå og deres jævla politisering av religionen sin.

Samtidig må jeg nevne at sjelden, -om aldri før, -har én religion eller en tro hatt et så stort politisk problem. Islam har rett og slett et katastrofalt stort PR-problem, i hele fuckings verden.

Det at det norske politiet kommer til moskéen for å så og si "roe ned" de troende, er rimelig latterlig, og på et vis nesten også en slags aksept fra politiet sin side av at muslimer "bruker ofte vold, ja ja.., men de bør helst ikke det da, så da roer vi dem heller ned.." Veik-skap. I dette landet, og i hele Vesten gjelder ytringsfrihet og toleranse. Hvis de som praktiserer islam ikke greier å imøtegå dette, bør dem vurdere å 1)reformere religionen sterkt, eller 2)forlate religionen helt, eller 3)komme seg til et land der islam gror godt.

Jeg som mange andre begynner å bli ganske lei. I tillegg er desverre(jeg mener oppriktig desverre!!) -respekten min for Islam og troende muslimer i Norge som nekter å tilpasse seg et liberalt demokrati, rimelig tynnslitt og sikkert også borte snart.
Sist endret av aeon_illuminate; 16. september 2012 kl. 18:22.
Muslimer elsker profeten sin mer enn de elsker seg selv. Tenk på alle de som ryker i tottene på hverandre hver helg bare fordi noen ytrer feil ord! Husk også at dette bare gjelder ett mindretall av bråkmakere, og selv om det er lite sannsynlig at vi vil se slike opptøyer i Norge, så er det likevel fornuftig å drive forebyggende arbeid. Dette har ingenting med snillisme å gjøre.
Sist endret av caperno; 16. september 2012 kl. 18:37.
Enig med caperno. Skulle bare si i tillegg; det som gjorde at jeg reagerte var "Norwegian police begs Muslims to stay calm over anti Islam film". Hvis det norske politiet altså trygler muslimene om å holde seg rolige, vitner det om at a)de respekterer ikke at det finnes ulike meninger; b)potensielt så har disse menneskene mye makt, -reell makt, makt som kan føre til opptøyer i Norge også.

Jeg er enig i at de politiske islamistene har trigget dette her, men at politiet må inn med en representant for å innstendig be muslimene om fred, ..det vitner nesten litt om underkastelse og apati. Pekefingeren burde ha vært satt inn mot der religiøse lederne i moskéen her for lenge siden! Jeg tror det vil bli annerledes etter valget i 2013, da mye strengere politikere (mt.p fundamentalisme) kommer på banen (les; siv og erna^^)

Han skrullete pastoren i USA som laget videoen, fikk telefon direkte av forsvarsministeren fra Washington, om å roe seg ned...
Tror det var forsvarsministeren, ikke sikker dog (:
Sist endret av aeon_illuminate; 16. september 2012 kl. 18:56.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg

-Men i praksis forklarte han at det offentlige Norge og denne enkeltpersonen i USA ikke nødvendigvis står for det samme.

-Dermed ødelegger han grunnlaget for de enkelte trøblemakerne som prøver å oppildne hele gruppen ved å si at alle "hvite" mener det samme.
Vis hele sitatet...

Skal det gå begge veier? Eller er det bare Norge som skal komme med slike utsagn? Skal muslimer si at ikke alle muslimer mener dette hver gang muslimer brenner flagg, angriper ambassader eller dreper ikke-muslimer?

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Kan noen linke meg til siden der jeg kan lese om det positive som handler om muslimene? Man kan jo bli deprimert av mindre.... faen asså!!
Vis hele sitatet...

Sekulære muslimer er helt topp.
http://www.utrop.no/Nyheter/Kulturnytt/22557

Sitat av caperno Vis innlegg
Muslimer elsker profeten sin mer enn de elsker seg selv.
Vis hele sitatet...

Det ironiske er at idolisering er forbudt i Islam. Før ble muslimer kalt muhamedanere, noe som er et bedre navn en muslimer.
Sist endret av Flaskeposten; 16. september 2012 kl. 19:05.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvis det norske politiet altså trygler muslimene om å holde seg rolige (...) innstendig be muslimene om fred, ..det vitner nesten litt om underkastelse og apati.
Vis hele sitatet...
Politiet har da verken tryglet eller bedt instendig om "fred". De har vært til stede, signalisert at de følger med og prøvd å ødelegge grunnlaget for bevisste trøbbelmakere. Det vitner om at de vet hvordan ting utarter, og prøver å være i forkant. Bra jobba.

Er det også slik at når politiet reiser rundt på ungdomsskoler og snakker om råkjøring, så har de "kapitulert" overfor rånekulturen? Og "tryglet" ungdom om å kjøre forsiktig eller holde seg edru? Slike besøk er en helt vanlig del av politiets taktikk, som de bruker overfor flere forskjellige grupper. Men så snart det gjelder muslimer, er det plutselig "trygling" og "underkastelse". Noen tror tydeligvis at muslimene har mye større makt i Norge enn de egentlig har.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
De har vært til stede, signalisert at de følger med og prøvd å ødelegge grunnlaget for bevisste trøbbelmakere. Det vitner om at de vet hvordan ting utarter, og prøver å være i forkant. Bra jobba.
Vis hele sitatet...

Bevisste trøbbelmakere i USA. Det er bra at man dømmer kollektivt, noe som forresten er forbudt.

Er det også slik at når politiet reiser rundt på ungdomsskoler og snakker om råkjøring, så har de "kapitulert" overfor rånekulturen? Og "tryglet" ungdom om å kjøre forsiktig eller holde seg edru? Slike besøk er en helt vanlig del av politiets taktikk, som de bruker overfor flere forskjellige grupper. Men så snart det gjelder muslimer, er det plutselig "trygling" og "underkastelse". Noen tror tydeligvis at muslimene har mye større makt i Norge enn de egentlig har.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Råkjøring er noe som forekommer blant ungdom, fordi ungdom er stokk dumme og er ikke klar over livets realiteter. Det er med andre ord forebyggende arbeid. Så med mindre du mener at vold og intoleranse forekommer nok hos muslimer at politiet må forebygge på samme måte så vel....mener du at det er et behov for å forebygge fordi muslimer ikke tolererer andres mening.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Bevisste trøbbelmakere i USA.
Vis hele sitatet...
Det finnes trøbbelmakere også blant norske muslimer. Som vil oppildne andre ved å si at hele den vestlige verden deler intensjonen med denne filmen. Noe som ikke er sant. Det er disse politiet prøver å komme i forkjøpet her. Som sagt, psykologisk taktisk. Om det funker eller ikke aner jeg ikke, men jeg skjønner hvorfor de gjør det.

(...) fordi ungdom er stokk dumme (...)
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du er god på å dømme kollektivt. Noen ungdom råkjører slik at det går ut over andre, noen muslimer ønsker å lage bråk slik at det går ut over andre. At resten av klassen, som oppfører seg bra, må høre en moralpreken ekstra... Det er bare slik det er. Og det sier ganske lite om både ungdom og muslimer som enhetlig gruppe.
Sist endret av Ramaskrik; 16. september 2012 kl. 19:38.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Det finnes trøbbelmakere også blant norske muslimer. Som vil oppildne andre ved å si at hele den vestlige verden deler intensjonen med denne filmen. Noe som ikke er sant. Det er disse politiet prøver å komme i forkjøpet her. Som sagt, psykologisk taktisk. Om det funker eller ikke aner jeg ikke, men jeg skjønner hvorfor de gjør det.
Vis hele sitatet...
Men det er å godta ekstremisters premisser. Det skal ikke være nødvendig å si noe som helst for det vil være forhåndsdømming av begge parter.


Jeg ser at du er god på å dømme kollektivt. Noen ungdom råkjører slik at det går ut over andre, noen muslimer ønsker å lage bråk slik at det går ut over andre. At resten av klassen, som oppfører seg bra, må høre en moralpreken ekstra... Det er bare slik det er. Og det sier ganske lite om både ungdom og muslimer som enhetlig gruppe.
Vis hele sitatet...
Touche'. Men utsagnet om ungdommer har noe med at deres hjerner ikke er ferdigutviklet (fakta) og de mangler livserfaring til å forstå enkelte ting. Så til tross for at ikke alle ungdommer råkjører, så er de fleste helt grønne på andre ting, noe som vises i ungdoms ekstreme naivitet når det kommer til politikk. Så ved å forebygge opptøyer i Norge sier man at det finnes et behov for det, noe som kun vil bidra til mer motvilje mot muslimer.
Jeg er på ingen måte rassist eller bærende av nag for noe individ som ikke har gjort meg noe vondt, men nå begynner til å bli dratt ALT for langt.

Nå har noen produsert en video hvor det blir rakket ned på muslimer og Muhammed om jeg har forstått det riktig?
Dette har ført til massive opptøyer over hele verden, brenning av flagg, drap, vold, etc..?

Hvem faen gir dere retten til å ytre vold og ondskap mot andre mennesker en vedkommede som har gjort dette? (egentlig ikke produsenten engang!)
Hvorfor er dere så trangsynte om religion? Jeg forstår at dette er noe dere vokser opp med og kanskje har ganske strengt hjemme, men dere er da oppegående mennesker som ''alle'' oss andre dere også?
Jeg kan da ikke gå ned i den lokale Moskên å rope hat meldinger, kaste stein, sette fyr etc?

Jeg har et enkelt rettet spørsmål til dere som støtter handlingene.
Hvem faen tror dere at dere er?

Dette er ikke ment som et provoserende innlegg, men må skrive det på en slik måte at folk forstår at jeg er serriøs.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Provokasjon eller ikke.. Når mennesker som praktiserer islam aktivt - áka muslimer, er bosatt i land som er liberale demokratier med stor grad av ytringsfrihet, - ja da må de full og helt finne seg i at Muhammad blir latterliggjort.
Både kristne og jøder har opplevd skepsis og kritikk i Europa, i århundrer,- samme gjelder øst-asiatiske religioner som hinduismen og buddhismer. Kanskje ikke ingen, men FÅ AV DEM går amok som muslimene.

Før jeg skrev dette innlegget tenkte jeg at jeg kanskje skulle sette meg på "moderasjons-toget", for å forklare dette fenomenet litt, årsaken, og at det sikkert ikke er så farlig for Norge og nordmenn, disse opptøyene altså.
Fy faen! Nå gidder jeg ikke mer. Nå setter jeg meg på samme toget som Liverbird her over meg.
Jeg skal være DØNN ærlig; jeg er så dritalei muslimene nå og deres jævla politisering av religionen sin.

Samtidig må jeg nevne at sjelden, -om aldri før, -har én religion eller en tro hatt et så stort politisk problem. Islam har rett og slett et katastrofalt stort PR-problem, i hele fuckings verden.

Det at det norske politiet kommer til moskéen for å så og si "roe ned" de troende, er rimelig latterlig, og på et vis nesten også en slags aksept fra politiet sin side av at muslimer "bruker ofte vold, ja ja.., men de bør helst ikke det da, så da roer vi dem heller ned.." Veik-skap. I dette landet, og i hele Vesten gjelder ytringsfrihet og toleranse. Hvis de som praktiserer islam ikke greier å imøtegå dette, bør dem vurdere å 1)reformere religionen sterkt, eller 2)forlate religionen helt, eller 3)komme seg til et land der islam gror godt.

Jeg som mange andre begynner å bli ganske lei. I tillegg er desverre(jeg mener oppriktig desverre!!) -respekten min for Islam og troende muslimer i Norge som nekter å tilpasse seg et liberalt demokrati, rimelig tynnslitt og sikkert også borte snart.
Vis hele sitatet...
Nå må det sies at det ikke har vært noen opptøyer, konfrontasjoner eller andre hendelser utløst av filmen i USA her i Norge.

Jeg syntes det var litt morsomt at du skrev "sette meg på moderasjons-toget" men at du er lei nå og ikke gidder å diskutere rasjonelt lenger. Tydeligvis oppfatter noen av våre kjære freak medlemmer at politiet i Oslo viser tegn til svakhet når de opptrer foran en stor muslimsk forsamling etter en fredagsbønn og anmoder til ro, kommunikasjon og medmenneskelig respekt. I mine øyne er dette er en fantastisk god egenskap av politiet i Oslo. Det viser at politiet er såpass godt etablert at de kan tråkke inn i det aller helligste for muslimer i Norge og kan tale foran en respektert voksen audiens og samtidig oppnå god kommunikasjon.

Bør ikke det være tegn på et velfungerende demokrati hvor politiet kan anmode og snakke til en forsamling i trygge omgivelser og bli anerkjent?

Som alltid blir denne debatten veldig polariserende for sånne som deg. Det trenger ikke alltid å være enten eller, jeg kan nevne mitt ståsted og mine venner sine. Vi mener at denne handlingen var kanskje ment for å provosere fram slike reaksjoner som det er i midtøsten. Vi syntes det var litt dårlig gjort å lage en slik video siden den vil koste mange mennesker livet verden rundt. Utenom det så er vi ydmyke og er villig til å diskutere hvis det er nødvendig.

Men så kommer du og mange andre og kommenterer "dritalei muslimene nå og deres jævla politisering av religionen sin". Det gir signaler at alle går under en kam og legger grobunn for de som a) ønsker å trolle, b) de som er hardbarka islamister c) de som ønsker kun det verste for nordmenn.

Jeg mener det Oslo politiet gjorde var en taktisk god vurdering for å unngå konfrontasjoner ala karikatur tegningene og jeg håper at politiet fortsetter personlig kommunikasjon ute blant publikum.

Sitat av Patricia Vis innlegg
stå rett opp, bøy deg litt i knærne og ta henda ned på bakken, sånn at du står solid nok til en stikk i stumpen. Følte det var det han gjorde. Hvorfor skal vi beklage noe som helst rundt den saken? Er det vi eller de som kommer fra Norge? Bare min mening.
Vis hele sitatet...
Vil anta at halvparten av den forsamlingen er født i Norge og resten har vært her i snart 40 år.

Det har ikke vært opptøyer i Norge og ingen har heller krevd noen unnskyldning.

Diskuter utifra faktum.

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg er så dritalei de muslimene....

Nei, jeg er ingen rasist og jeg hater ikke muslimer. Men islam, kriger, muslimer, allah, muhammed, krekar, osama bin laden, drap, vold, opptøyer, elendighet, saddam, kriminalitet, brenning av flagg....

Kan noen linke meg til siden der jeg kan lese om det positive som handler om muslimene? Man kan jo bli deprimert av mindre.... faen asså!!
Vis hele sitatet...
Liker at du sier at du ikke er rasist, for så å generalisere over 1 milliard mennesker.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Men det er å godta ekstremisters premisser.
Vis hele sitatet...
Man godtar også innbruddstyvers premisser når man låser dørene sine. Selvsagt burde det ikke være nødvendig, men det er det. I dette tilfellet er det ikke fordi muslimer er "medfødt" voldelige, men fordi det finnes personer som er interesserte i å spre et feilaktig bilde av Vesten og det offisielle Norge. Slike episoder som denne filmen er gyldne muligheter for trøbbelmakere i begge leire, og det vet PST veldig godt.

PST har ikke tenkt "Best å dra til en tilfeldig moské og godsnakke litt med muslimene." Og det er ikke en del av deres strategi at talen appellen skulle legges ut på nettet. Det kan være mange grunner til at de gjør dette, og de fleste dreier seg om ting vi ikke vet: En bekymringsmelding, eller konkret info om at noen har spredt feilinformasjon til svært mange om det offisielle Norges forhold til denne filmen eller opptøyene. Jeg vet ikke hvilken moské dette er, men den er nok ikke tilfeldig valgt som en representant for "alle muslimer".

Og at han snakker som en barnehageonkel kan like godt ha å gjøre med at han vet mange i publikum ikke er kjempegode i norsk.
Sitat av Patricia Vis innlegg
stå rett opp, bøy deg litt i knærne og ta henda ned på bakken, sånn at du står solid nok til en stikk i stumpen. Følte det var det han gjorde. Hvorfor skal vi beklage noe som helst rundt den saken? Er det vi eller de som kommer fra Norge? Bare min mening.
Vis hele sitatet...
Han beklaget ingenting. Så du filmen med bind for øynene og hørselvern? Hvorfor er det så mange som ser en nordmann snakke til en gruppe muslimer, og umiddelbart -- uten engang å høre etter -- regner med at han beklager ett eller annet på vegne av Norge? Det var jo ikke det han gjorde!
Sist endret av Ramaskrik; 16. september 2012 kl. 20:21.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Politiet har da verken tryglet eller bedt instendig om "fred". De har vært til stede, signalisert at de følger med og prøvd å ødelegge grunnlaget for bevisste trøbbelmakere. Det vitner om at de vet hvordan ting utarter, og prøver å være i forkant. Bra jobba.

Er det også slik at når politiet reiser rundt på ungdomsskoler og snakker om råkjøring, så har de "kapitulert" overfor rånekulturen? Og "tryglet" ungdom om å kjøre forsiktig eller holde seg edru? Slike besøk er en helt vanlig del av politiets taktikk, som de bruker overfor flere forskjellige grupper. Men så snart det gjelder muslimer, er det plutselig "trygling" og "underkastelse". Noen tror tydeligvis at muslimene har mye større makt i Norge enn de egentlig har.
Vis hele sitatet...
Greit, jeg forstår hva du prøver å si. MEN seriøst: har du sett hele videoen, har du sett kroppsspråket til politimannen og hvordan politimannen kommuniserte fram budskapet ?
Hvis du har gjort og, og kanskje er ærlig, så tipper jeg du også ville ha sagt at dette var trygling !

Representanten sier klart og tydelig at "nå må vi ha dialog, og løse dette i ordnede former". Flokken av menn sittende på gulvet følger skeptisk med, og sidemannen til politimannen (som sikkert er en talsperson for moské-gruppen) holder falkeblikk over gruppen, sikkert for å nøytralisere eventuelle reaksjoner på det politimannen sier. Ingeting skjer forsåvidt, men etter at politimannen er ferdig kommer litt nølende knapp, og politimannen går videre vekk, nervøst - situasjonen virker spent.

Det blir sagt av politimannen noe som "jeg skjønner noen her blir forbannet...". Hvorfor da går ikke det norske politiet så ofte inn i en jødisk synagoge i Oslo, eller i en norsk katolsk kirke, eller i et buddhistisk tempel i Norge - - når det i media og populærkultur så ofte drives gjøn med de tre livssynene jeg nevnte (jødedom, katolisisme, buddhisme) ?? Bare når det gjelder islam må vi vise en helt ekstraordinær ærverdighet. Rart det der.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Flokken av menn sittende på gulvet følger skeptisk med, og sidemannen til politimannen (som sikkert er en talsperson for moské-gruppen) holder falkeblikk over gruppen, sikkert for å nøytralisere eventuelle reaksjoner på det politimannen sier. Ingeting skjer forsåvidt, men etter at politimannen er ferdig kommer litt nølende knapp, og politimannen går videre vekk, nervøst - situasjonen virker spent.
Vis hele sitatet...
Dette er din tolkning av situasjonen, ganske skjønnlitterært beskrevet og med mange "sikkert". Jeg ser noe annet, som jeg har forklart tidligere. Og jeg tror PST har en konkret grunn til å si akkurat dette, akkurat denne dagen, akkurat der.

Hvorfor da går ikke det norske politiet så ofte inn i en jødisk synagoge i Oslo, eller i en norsk katolsk kirke,
Vis hele sitatet...
Det virker som du tror jeg mener det aldri er problemer med muslimer. Det har jeg ikke sagt. Selvsagt er det ikke bra at politiet må holde denne type appeller og vise tilstedeværelse i et utsatt miljø. Men når de nå engang må gjøre det, er det bra at de gjør det.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Nå må det sies at det ikke har vært noen opptøyer, konfrontasjoner eller andre hendelser utløst av filmen i USA her i Norge.

Jeg syntes det var litt morsomt at du skrev "sette meg på moderasjons-toget" men at du er lei nå og ikke gidder å diskutere rasjonelt lenger. Tydeligvis oppfatter noen av våre kjære freak medlemmer at politiet i Oslo viser tegn til svakhet når de opptrer foran en stor muslimsk forsamling etter en fredagsbønn og anmoder til ro, kommunikasjon og medmenneskelig respekt. I mine øyne er dette er en fantastisk god egenskap av politiet i Oslo. Det viser at politiet er såpass godt etablert at de kan tråkke inn i det aller helligste for muslimer i Norge og kan tale foran en respektert voksen audiens og samtidig oppnå god kommunikasjon.

Bør ikke det være tegn på et velfungerende demokrati hvor politiet kan anmode og snakke til en forsamling i trygge omgivelser og bli anerkjent?

Som alltid blir denne debatten veldig polariserende for sånne som deg. Det trenger ikke alltid å være enten eller, jeg kan nevne mitt ståsted og mine venner sine. Vi mener at denne handlingen var kanskje ment for å provosere fram slike reaksjoner som det er i midtøsten. Vi syntes det var litt dårlig gjort å lage en slik video siden den vil koste mange mennesker livet verden rundt. Utenom det så er vi ydmyke og er villig til å diskutere hvis det er nødvendig.

Men så kommer du og mange andre og kommenterer "dritalei muslimene nå og deres jævla politisering av religionen sin". Det gir signaler at alle går under en kam og legger grobunn for de som a) ønsker å trolle, b) de som er hardbarka islamister c) de som ønsker kun det verste for nordmenn.

Jeg mener det Oslo politiet gjorde var en taktisk god vurdering for å unngå konfrontasjoner ala karikatur tegningene og jeg håper at politiet fortsetter personlig kommunikasjon ute blant publikum.
Vis hele sitatet...
@ x3m187; Jeg er aldri sagt at jeg ikke gidder å diskutere rasjonelt lenger! Ikke sett ord i munnen på meg . Dét jeg har sagt er at jeg er lei de stadige sure oppstøtene av radikale muslimer. Faktum er følgende i dagens verden; der hvor det er Islam i verden, er det også konflikter.. Og faktum 2 (som jeg nevnte i første innlegg); Islam som religion har et gigantisk politisk problem, og et gigantisk PR-problem -over hele verden. Det finnes få plasser på jordkloden der Islam er sterkt representert og det samtidig ikke er konflikter.

Det du sier at politiet "tør å tråkke inn i det aller helligste for muslimer i Norge"..virker litt absurd, siden disse menneskene bør først og fremst legge seg under norsk lov. Norsk lov og norsk politi gjelder også i moskéen!!
Derimot er jeg enig med deg at politiet løse dette på en grei måte. For såvidt; jeg mener politiet løste dette "greit nok", men burde ha hatt baller nok til å si ifra at nok er nok!
Jeg tror innstendig på at disse opptøyene er igangsatt at islamistiske lunatics.

Du nevner også at denne debatten er polarisernde for meg.. Vel, jeg kan si deg dét at den faktisk ikke er så polariserende for meg, men heller at volden og hylene fra radikale muslimer provoserer voldsomt! Det virker som om man har det minste negative ting å si/skrive/tegne om Islam, så vil det garantert komme forferdelige reaksjoner tibake.

Egentlig er disse opptøyene et moderne fenomen - siden politisk radikal Islam har fullstendig ballegrep på religionen, og hvordan politikk føres. Dette må du og andre muslimer åpent innrømme. Dessuten ligger det et svært ansvar hos religiøse ledere i Islam, og politiske ledere i Midt-Østen-land i å knuse denne radikalismen. Dette har de gjort i beste fall halvhjertet inntil nå.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det blir sagt av politimannen noe som "jeg skjønner noen her blir forbannet...". Hvorfor da går ikke det norske politiet så ofte inn i en jødisk synagoge i Oslo, eller i en norsk katolsk kirke, eller i et buddhistisk tempel i Norge - - når det i media og populærkultur så ofte drives gjøn med de tre livssynene jeg nevnte (jødedom, katolisisme, buddhisme) ?? Bare når det gjelder islam må vi vise en helt ekstraordinær ærverdighet. Rart det der.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ingen av de andre religiøse gruppene som reagerer så ekstremt at poltitiet trenger å ta tiltak. Men synes det er en uting å ta så mye hensyn til det religiøse kravet om at mohammed ikke skal avbildes osv, når så mange har ofret så mye for at vi skal ha den ytringsfriheten vi har i vesten. Personlig synes jeg vi skal pumpe ut så mange karikaturer og slike filmer som vi kan(kan være en litt mer seriøse/bedre filmer da). Slik at de forstår at i vårt land har vi våre egne regler(ytringsfrihet er en de), akkurat som de har sine regler i sine land. Mulig at det kan bli mye verre før det blir bedre igjen ved å kjøre en slik linje men det er en risiko jeg er villig til å ta.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Dette er din tolkning av situasjonen, ganske skjønnlitterært beskrevet og med mange "sikkert". Jeg ser noe annet, som jeg har forklart tidligere. Og jeg tror PST har en konkret grunn til å si akkurat dette, akkurat denne dagen, akkurat der.

Det virker som du tror jeg mener det aldri er problemer med muslimer. Det har jeg ikke sagt. Selvsagt er det ikke bra at politiet må holde denne type appeller og vise tilstedeværelse i et utsatt miljø. Men når de nå engang må gjøre det, er det bra at de gjør det.
Vis hele sitatet...
"Vi som nordmenn, og dere som muslimer", som politiet sier i klippet. Way to make them feel included liksom. Hadde jeg vært oppvokst i Norge som muslim hadde jeg tatt den uttalelsen der alene som en fornærmelse. Talen er egentlig en fornærmelse mot muslimer generelt. Hele talen i seg selv er en måte å fortelle at politiet ikke stoler på norske muslimer.

For meg virket hele greien veldig lite gjennomtenkt. Forhåpentligvis ser ikke norges muslimer på den talen på samme måte som meg, men allikevel.
Sist endret av Boo-Boo; 16. september 2012 kl. 21:32.
Første innlegget mitt i tråden her var jævlig skarpt skal jeg være ærlig, men jeg brukte det målrettet for å illustrere et poeng.

Derimot, budskapet mitt/oppfordringen i dette innlegget er å holde innleggene til freaksa sånn nogenlunde moderate og saklige, slik at vi kan ha en debatt om saken, og ikke en krangel om saken. Vi har egentlig ikke hatt en tråd om opptøyene før nå, derfor. Forøvrig peace people. \o/
Sist endret av aeon_illuminate; 16. september 2012 kl. 21:51.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Min reaksjon er at jeg synes det er veldig smart å avsette en politimann en times tid for å beklage fra norges befolkning.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen som ikke har gjort noe beklage?

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Dette burde strengt tatt være unødvendig. Jeg synes effekten av å se på den videoen ble et slags "oss og dem" skille hvor muslimene faktisk på forhånd må bli roet ned av offentlige Norske myndighetspersoner, for noe som har null med Norge og nordmenn å gjøre.
Vis hele sitatet...
Undetonen når man føler seg tvunget til å beklage og krype i støvet er at man tydeligvis ikke mener muslimer er i stand til å takle ting, og reagere rasjonelt. De forventer liksom at muslimer skal være primitive og voldelige.
Sist endret av hemmeligegreier; 16. september 2012 kl. 22:22.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Skulle ikke forundret meg om det hadde blitt noe sak ut av det også. Et hån mot det muslimske folk blablabla.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det ene ikke ekskluderer det andre?
Man kan være nordmann samtidig som man er muslim. Og det er latterlig provoserende å høre noe annet hele tiden fra både media og individer som deg.

Så ja, det er er hån mot norske muslimer, det å stadig bli fremmedgjort på den måten.
Sist endret av Lily Bowen; 16. september 2012 kl. 23:32.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg hadde håpet på en seriøs debatt og saklige innlegg. Det skjedde nok ikke, jeg foreslår at mods begynner å moderere bort innlegg som antyder drap av mennesker.
Vis hele sitatet...
Du har fått relativt seriøs debatt ihvertfall, og innlegg som er tatt ut av levra på folk. Folk må jo få ærlig si det de mener, ikke ta å moderere kraftig sine egne ytringer fordi "uuhhh, det er jo så farlig å håne muslimene".

Jeg har prøvd selv her på side 3 om å oppfordre til en seriøs debatt, men igjen - folk må jo få likevel skrive det dem egentlig tenker om saken. Sensur av litt kraftigere meninger trenger vi på forumet ikke. Dessuten forstår jeg ikke helt hva som antydes til drap som du mener... ?.., det er jo folkene som lager oppstøt og bråk nedi Midtøsten som dreper her, både amerikanere og egne landsmenn blir jo drept.

Hemmeligegreier har et bra innlegg over meg om det samme.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Hvordan fikk du i det hele tatt dette til å bli negativt?

Er det ikke topp at fornuftige mennesker bruker dialog med hverandre og oppfordrer til dette? Eller er det bedre slik det gjøres i andre land med opptøyer osv?

Min reaksjon er at jeg synes det er veldig smart å avsette en politimann en times tid for å beklage fra norges befolkning. Slik at vi visere at dette blir respektert og tatt alvorlig av alle i norge.
Og om vi så kan spare oss for ett opptøy eller noe slikt, så skal man ikke se bort i fra at 1x timelønn for en politimann var en god invistering økonomisk også..
Vis hele sitatet...
Det virker som om du virkelig ikke har skjønt poenget her. Det har blant annet med -1)en oss- dem- mentalitet å gjøre; -2)voksne modne menn i moskéen burde ha visst bedre enn å bli sinte pga provokasjoner/tull i USA; -3)imøtegåelse av muslimske særkrav; -4)regner disse personene i moskéen seg som norske eller absolutt ikke??; -5)veik, underkastende og apatisk holdning av norske myndighetspersoner fremfor religiøs fundamentalisme.

Til slutt nevner jeg det jeg har uthevet; hva i he****e har Norges befolkning å beklage?. Shit ass.. Norske muslimers plikt er å fordømme idiotismen som skjer nå, ikke at sentrale myndigheter innstendig må be til dem om å holde seg rolige! Og igjen hva skal egentlig nordmenn beklage for?
Sist endret av aeon_illuminate; 17. september 2012 kl. 01:21.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Norske muslimers plikt er å fordømme idiotismen som skjer nå, ikke at sentrale myndigheter innstendig må be til dem om å holde seg rolige! Og igjen hva skal egentlig nordmenn beklage for?
Vis hele sitatet...


Det har vært mange satiriske tegninger (ala avistegninger) over situasjoner som dette. En av de bedre har teksten :

Muslims outraged over popes words, muslims outraged over cartoons, muslims outraged over the modern world, muslims mildly diseptic over car bombings/beheadings etc


Dette er en ganske bra illustrasjon over denne situasjonen (opptøyene angrep på ambassader etc)

Muslimer blir sinna når noen tegner en karikatur, men når muslimer begår overgrep, begår terrorisme etc så er de stille. De klager over vestens behandling av muslimer samtidig som kristne over hele den muslimske verden blir systematisk forfulgt og utsatt for overgrep.





Violence, terrorism and the Islamists' growing influence pose a threat to Christianity in the Middle East. In some countries, members of an unpopular Christian minority are already fighting for their survival -- or fleeing for their lives.


http://www.spiegel.de/international/...-a-457002.html

Islam er en religion som kommer med utrolige krav til omverdenen og er gjennomsyret av dobbeltmoral og hykleri. Hadde jeg skrevet dette om kristendommen hadde ingen løftet et øyebryn, men siden jeg skriver dette om Islam så kommer vel PK-orkesteret og sier at jeg "sprer hat" eller stigmatiserer en hel gruppe.

Oppdatering : "radikale muslimer varsler protester i Oslo

«La oss sammen vise hele landet og resten av verden at den muslimske befolkningen står sammen for å beskytte æren til vår kjære profet Mohammed fred være med han»,


I en tale som ble holdt i en moske tidligere i år advarte mannen som står oppført som arrangør av gruppen mot å ha ikke-muslimer som venner. Han sa også at han mener at muslimer må kreve skatt av nordmenn.

- I dag er det vi som betaler jizya (skatt) til dem. Egentlig er det de som bør betale jizya til oss.

- La islam dominere over hele verden, sa han i talen


Er det rart folk blir dritt lei denne religionens krav til omverdnen?


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10045762