Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4566
Heisann!
Jeg har et kjapt spørsmål om ansiennitet, men for at konteksten i spørsmålet kommer frem, er jeg nødt for å dra en liten historie først.

Samboeren min har jobbet i mange år som renholder i en privat bedrift. Hun sluttet i jobben sin der, og begynte som renholder på en videregående skole. Da hun begynte der fikk hun beholde årene hun jobbet i den private bedriften som ansiennitet.

Nå har hun sluttet i jobben på den videregående skolen, og startet å jobbe som renholder på et sykehus. Der fikk hun ikke beholde årene har jobbet som renholder i ansiennitet, og starter på null.

Jeg mener at det er det som er normalt. Selvfølgelig starter hun på null når hun starter å jobbe en ny plass.
Selv mener hun at selvfølgelig skal hun starte med så mange år ansiennitet som hun har jobbet som renholder. Det står til og med i arbeidsmiljøloven(!!)! (uten at hun klarer å finne den paragrafen noen plass.)

Hvem av oss har egentlig rett?

På forhånd takk for at du gadd å lese alt dette
Selv startet jeg med full ansinitet i jobben jeg har nå og hadde begynnerlønn lik de som hadde jobbet der i 10 år. Tar det som en selvfølge at erfaringen man har opparbeidet seg skal føre til bedre betingelser.
"Øko-Terrorist"
Det er vel opp til arbeidsgiver?
Hos oss(stort teknologi konsern) begynner du på 0 uansett. Til og med folk som har jobbet her tidligere og blir ansatt på ny mister ansiennitet.
Dette er vanligvis styrt av hva som står i en tariffavtale for området. Som kan være forskjellig mellom privat, kommunal og statlig virksomhet.
Hun bør sjekke med fagforening.
Jeg har stort sett vært kommunalt ansatt, og ved bytter innad i samme kommune har ansienniteten alltid blitt med videre uansett om tidligere erfaring var relevant i den nye jobben eller ei.

Hvordan praksis det er i det private vet jeg ikke, men all den tid tidligere erfaringer nettopp vil være mye av grunnen til att man blir ansatt vil det være merkelig om det ikke skal reflekteres i lønna.
Men man har vel kanskje, i motsetning til i stat/kommune, ett større ansvar for selv å forhandle frem dette.
Relevant arbeidserfaing burde absolutt gi høyere ansiennitet. Jeg fikk 10 år (full), allerede etter 1 år i bedriften. Jeg leverte ALT av referanser/bekreftelser på tidligere arbeidsforhold, så regnet HR ut at jeg skulle få ansiennitet fra 2007. Startet med 9 år fra dag 1. Lønnsmessig betyr det at man får 34kr mer i timen en kollegaen som ikke har like høy ansiennitet, eller har surra bort referanser fra jobber man har hatt.
Sier seg selv at lønnsansinitet følger deg livet ut! Man begynner ikke på null ved jobbskifte.
Dr.Pepper: Hvordan sier det seg selv?
Arbeidsmiljøloven regulerer ikke disse tingene, så å dra inn loven blir feil. Man står ganske fritt til å lage avtaler på alt som har med lønn. Eneste er om man jobber på en arbeidsplass hvor det er tariffavtale, altså at jobben har inngått en tariffavtale med en fagforening. Da vil slike ting som oftest reguleres av tariffavtalen - og jeg ville lest gjennom den. Man kan og kontakte fagforeningen (om ho er medlem) og få bistand.

Har jobben ikke tariffavtale står de helt fritt, og da blir de tingen bare en del av normal lønnsforhandling.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Sier seg selv at lønnsansinitet følger deg livet ut! Man begynner ikke på null ved jobbskifte.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør man faktisk. Eneste er om du har tariff og arbeidsgiver har godtatt den.

Eksempel er renholder som jobber i bedrift A som har tariff. Arbeidstaker slutter i jobben og starter igjen som renholder i bedrift B, som også har tariff. Da går lønnsansinitet med over, siden begge arbeidsgiver er med på tariffen og det er innen for samme bransje. Dersom arbeidstaker slutter, for så å begynne i bedrift C som ikke har tariff så starter vedkommende på "nytt". Selv om det er i samme bransje.

Det står ingenting steder at lønnsansinitet følger deg livet ut.

TS din samboer har ingen automatisk krav på å få med seg lønnsansinitet fra tidligere arbeidsgiver. Vedkommende vil heller ikke finne noen lover som støtter dette. Men det er ikke noe problem å spørre etter bedre lønn med tanke på erfaring. Er vedkommende organisert og det er flere på jobben som er det kan man prøve å gå sammen for en tariffavtale.
Ikke engang en immigrant ville gått med på å begynne på null ved jobbskifte etter for eksempel 40 år i bransjen! At noen påstår dette er komplett amatør. Disse individene prøver å ta holdninger fra Afrika til Norge, reis hjem!
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Ikke engang en immigrant ville gått med på å begynne på null ved jobbskifte etter for eksempel 40 år i bransjen! At noen påstår dette er komplett amatør. Disse individene prøver å ta holdninger fra Afrika til Norge, reis hjem!
Vis hele sitatet...
Lurer på om du enten misforstår med vilje eller at du blander begrepene «erfaring» og «ansiennitet».
Sitat av reklame Vis innlegg
Lurer på om du enten misforstår med vilje eller at du blander begrepene «erfaring» og «ansiennitet».
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne forskjellen mellom ansiennitet og erfaring.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Ikke engang en immigrant ville gått med på å begynne på null ved jobbskifte etter for eksempel 40 år i bransjen! At noen påstår dette er komplett amatør. Disse individene prøver å ta holdninger fra Afrika til Norge, reis hjem!
Vis hele sitatet...
Hvis "immigranten" begynner å jobbe i en bedrift uten tariffavtale, får han ikke med seg ansienniteten fra slakteriet i landet han kom fra nei..Ikke automatisk. Med gode referanser så kanskje..Litt av en sammenligning du dro
Sitat av BAN Vis innlegg
Forklar gjerne forskjellen mellom ansiennitet og erfaring.
Vis hele sitatet...
Ansiennitet gir rettigheter innenfor en tariffavtale i en eller flere virksomheter som er knyttet til avtalen.

Erfaring gir ikke de samme rettighetene dersom bedriften ikke er knyttet til avtalen.

Det er som nevnt allerede avgjørende om virksomheten er knyttet til tariff som avgjør dette, ikke erfaringen i seg selv.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ansiennitet gir rettigheter innenfor en tariffavtale i en eller flere virksomheter som er knyttet til avtalen.

Erfaring gir ikke de samme rettighetene dersom bedriften ikke er knyttet til avtalen.

Det er som nevnt allerede avgjørende om virksomheten er knyttet til tariff som avgjør dette, ikke erfaringen i seg selv.
Vis hele sitatet...
Erfaringen er lik uansett om du er i en seriøs eller useriøs bedrift. At dine opparbeidede rettigheter ikke ivaretaes i en useriøs bedrift er en helt annen sak.

En useriøs bedrift trenger heller ikke å øke lønnen din basert på opparbeidet ansiennitet innen bedriften.

Jeg kan ikke se hvordan man skal skille ansiennitet og erfaring da det er efaringen man har opparbeidet seg som gjør at tariffavtalen sier at du er mer verdt en de uten tidligere erfaring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst jo fleire typer ansenitet.

Ein type er fagleg. Den har du, og den er ofte uformell og formell. T.d. kan tariffavtale fastlegge at du har krav på høgare lønn, alt etter erfaring på eit fagfelt. I tillegg har du jo kunnskap folk med færre år på ræva ikkje har.

Så har du ansenitet ifm. oppsigelse, der hovudprinsippet i lova er at sist tilsette er første som går ved behov for nedbemanning. Det kan avvikast, men det er altså hovudprinsippet.

Så har du ansenitet i form av alder. Ein del tariffavtaler har ein lønnsstige som utelukkande går på antall år i arbeidslivet, eller alder.

Så har du bedriftsintern ansenitet. Det kan gå på alt frå lønn til om du får parkeringsplass. Der står bedrifta rimeleg fritt til å på saklege vilkår definere det slik dei ønsker. T.d. kan dei velje å godta ansenitet frå andre bedrifter, frå heile yrkeskarrieren din, kun frå relevant praksis også viare.

Utover ifm. oppsigelse er ikkje det tatt inn i lovverket.