Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 9792
Hei, skrev intolleranse/allergi fordi jeg ikke vet hva som er hva.
Det jeg vet er at noen i familien min har reagert heftig på kodein. Er selv selv 16 og uintrodusert for stoffet. Det jeg lurer på er om det er sannsynlig at jeg også er allergisk.
Er det noen måter å teste dette på?
Har ingen planer om å ruse meg, men det er fint å slippe reaksjonen fordi det visstnok skal være noe av det vondeste de i min familie har opplevd. (Min tante og min mor)

Er bare redd for at en lege skal gi meg noe slikt mens jeg er omtåket, eller jeg skulle få det i utlandet.

Fint om folk sier allt de vet om dette, gjerne også hvilke medikamenter som inneholder dette stoffet.
Kodalgin forte. Smertestillende piller for litt vonde smerter. Forskjellige navn i forskjellige land, men det er nesten bare å finne i smertestillende medisin.

Helt sikker på dette? Har leger funnet ut at de er allergiske/ikke tåler kodein? Må vel være forsiktig med morfin også, da. For morfin omdannes til kodein i kroppen.
Tror pinex og paralgin inneholder kodein.
Ellers kan du søke på www.felleskatalogen.no, der finner du sikkert ut av mye av det du lurer på.
Sist endret av Poke; 24. november 2007 kl. 18:18.
Paralgin Forte og Pinex Forte inneholder begge kodein.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Drøggs
Kodalgin forte. Smertestillende piller for litt vonde smerter. Forskjellige navn i forskjellige land, men det er nesten bare å finne i smertestillende medisin.

Helt sikker på dette? Har leger funnet ut at de er allergiske/ikke tåler kodein? Må vel være forsiktig med morfin også, da. For morfin omdannes til kodein i kroppen.
Vis hele sitatet...
Kodein omdannes til morfin i leveren. Kodein kan utvinnes fra bl.a. opiumsvalmue, men så vidt meg bekjent, så skjer ikke denne prosessen i kroppen.
Sist endret av z0p; 24. november 2007 kl. 19:41.
Allt som står på felleskatalogen:
Bivirkninger: Obstipasjon, døsighet, brekninger, galleveisdyskinesi hos spesielt disponerte. Allergilignende reaksjoner kan forekomme.

Begge kan forresten bruke morfin helt uten problemer.
Men hvorfor funker ikke kodein-piller da? En må jo f eks spise så mange PF-er for å kjenne noe at en hadde vært død av leversvikt fra de andre stoffene forlengst før man hadde blitt stein? Sprø greier..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Fordi kun ca. 10% av kodein omdannes til morfin.
Sitat av Poke
Tror pinex og paralgin inneholder kodein.
Ellers kan du søke på www.felleskatalogen.no, der finner du sikkert ut av mye av det du lurer på.
Vis hele sitatet...
Pinex Fortè inneholder kodein. Forige gang jeg tok Paralgin Fortè begynte det å klø som faen, vet ikke om jeg er allergisk mot det men. Noen som vet hvorfor det klør? (Laget ikke ny tråd, så jeg spør her siden det er snakk om fortè og allergi)
Det er en helt vanlig effekt av opioder. Noen er ekstra disponible for den søte kløe, mens andre merker det ikke i det hele tatt. Det har ikke noe med allergi å gjøre..
▼ ... flere år senere ... ▼
drar frem en gammel tråd
(lurte på noe, men søkte først, vet ikke om det passer helt inn)
men ;

jeg lurte på om det var kodein i valium?
jeg har stått på valium før, og regner ikke med jeg hadde gjort det om de faktisk inneholdt det.
og føler jeg har lest ett sted at kodein og valium heller er en fin kobinasjon som forsterker hverandre?

snakke med noen fra akuttteamet i dag, og de spurte hva jeg hadde tatt i går.
og jeg sa valium, og da sa de at det sikkert derfor jeg ble så ubalansert da ;
fordi jeg ikke tåler kodein og det er kodein i valium

men, det er vel ikke det, er det?
(leser også lenger oppe at det helst finnes i smertestillende tabletter)
Drøggs. Det er ofte paracetamol i smertestillende medikamenter med kodein. En enkel måte å kvitte seg med det stoffet er http://freak.no/forum/archive/index.php/t-45017.html

Siden bare 10% blir omdannet til morfin må man ha en dose på over 200 mg kodein. (Wiki)
Jeg personlig hadde tatt 300 mg for å oppnå rus effekt siden en dose på 30 mg morfin hadde funket flott.

Dårlig opplevelse på opiater er normalt, men vet ikke den vitenskapelige årsaken. Har opplevd dette selv og det er ikke en hyggelig opplevelse.
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd, men spør her;

Når jeg tar Paralgin Forte blir jeg tett og slimete i brystet etter et par timer. Noen som har opplevd det samme? Har søkt rundt, men finner ikke denne reaksjonen under bivirkninger/allergi mot kodein. Kan jo nevne at jeg har svak grad av astma, og blir lett tett i brystet ved forkjølelse..

Litt synd å ikke kunne bruke dette ,når jeg først har tilgang til det
Sitat av downlow Vis innlegg
Når jeg tar Paralgin Forte blir jeg tett og slimete i brystet etter et par timer.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen ekspert eller kjenner til denne bivirkningen, eneste jeg vet er at antihistaminer hjelper mot mange av de opiatfremkalte plagene. 3-4 av disse (Cetirizin) kan gjøre susen.
Sist endret av Pygoscelis; 15. juni 2017 kl. 22:37.
Bruker Aerius mot allergi, og det er ingen forskjell. Utrolig merkelig at det ikke står noe om dette noen steder....
Sitat av downlow Vis innlegg
Gammel tråd, men spør her;

Når jeg tar Paralgin Forte blir jeg tett og slimete i brystet
Vis hele sitatet...
Ja, riktig det. Opiod-reseptorene har mange funksjoner. Blandt annet reduserer den bevegelsen på hårene i pusterørene dine, og får deg til å kik-hoste (hoste flere ganger før du får opp slim)

Får slik hoste og slim hvis jeg tar kodein også. Jeg har astma.



Kilde: wikipedia + felleskatalogen
Sist endret av kaktusen; 16. juni 2017 kl. 12:49.
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Ja, riktig det. Opiod-reseptorene har mange funksjoner. Blandt annet reduserer den bevegelsen på hårene i pusterørene dine, og får deg til å kik-hoste (hoste flere ganger før du får opp slim)

Får slik hoste og slim hvis jeg tar kodein også. Jeg har astma.



Kilde: wikipedia + felleskatalogen
Vis hele sitatet...
Takk for svar, klarte ikke finne dette selv. Bruker du kodein selvom du får denne reaksjonen, eller bør man være forsiktig? er engstelig for respirasjonssvikt, da jeg bruker benzo i tillegg. Bruker små, terapeutiske doser, men liker å ta 2-3 paralgin for rusens skyld innimellom.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av downlow Vis innlegg
Gammel tråd, men spør her;

Når jeg tar Paralgin Forte blir jeg tett og slimete i brystet etter et par timer. Noen som har opplevd det samme? Har søkt rundt, men finner ikke denne reaksjonen under bivirkninger/allergi mot kodein. Kan jo nevne at jeg har svak grad av astma, og blir lett tett i brystet ved forkjølelse..

Litt synd å ikke kunne bruke dette ,når jeg først har tilgang til det
Vis hele sitatet...
Jeg har også fått samme reaksjon flere ganger av smertestillende midler.

Det som er tingen er at jeg får ikke vite hvordan andre har det når di blir ruset på kodein.

Det er jævlig synd for de som har allergi mot blantannet medisiner som man kan bli ruset på men får ikke prøvd det selv fordi det gjør bare vondt eller man blir plaget
Ikke spis mange paralgin forte/pinex forte osv. Da det inneholder mye paracetamol, og det er ikke bra for leveren. Kan være veldig farligt i store doser.

Finnes metoder som kaldt vann ekstraksjon så er veldig lett å gjøre for å kvitte seg med paracetamolen