Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6515
Jeg planlegger å produsere en video hvor lyden bør være av ganske god kvalitet, siden det er snakk om en musikkinnspilling (live, altså). Jeg vurderer å kjøpe en lydopptaker fra Zoom, men kunne fortsatt ønske at det fantes et billigere alternativ.
Jeg kommer til å bruke et nogenlunde greit videokamera, men tror neppe at lyden blir særlig bra med det. Mobil er vel nærmest uaktuelt hvis man skal ha en viss kvalitet?
Det sagt, lyden skal ikke være superprofesjonell, bare brukbar (og gjerne litt til).

Noen som har noen tips? Alle innspill er høyst velkomne!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lydopptakar er ikkje bottleneck. Mikrofon er bottleneck. Om du har god mikrofon kan du fint ta opp lyd med mobilen eller med kamera.
Mener du mikrofonen på mobilen/videokameraet? Det er snakk om et pianostykke, ikke sang og mikrofon, hvis du forsto det sånn?
Problemet mitt er at den innebygde mikrofonen på mobiler såvel som kameraer, generelt er ganske håpløs til slikt bruk.
Sitat av Words... Vis innlegg
Mener du mikrofonen på mobilen/videokameraet? Det er snakk om et pianostykke, ikke sang og mikrofon, hvis du forsto det sånn?
Problemet mitt er at den innebygde mikrofonen på mobiler såvel som kameraer, generelt er ganske håpløs til slikt bruk.
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe ekstern mikrofon til mobilen din slik at du slipper den innebygde. For eksempel https://www.komplett.no/product/1140...y-mm1-mikrofon

(jeg har ingen erfaring med den nevnte mikrofonen!).
Rosander: Takk for svar! Jeg har vurdert den typen også, og den slags er jo gjerne litt rimeligere. Du vet vel ikke tilfeldigvis hva som er forskjellen på ekstern mikrofon og en "selvstendig" lydopptaker, sånn rent kvalitetsmessig? Den du linket til er vel uansett vesentlig bedre enn mobilens innebygde, regner jeg med.
Sett ut fra hva du er ute etter så kan jeg anbefale Zoom sine opptakere. De tar opp i stereo og produserer ganske bra lyd etter min oppfatning. De har jevnt over også ganske gode priser. Den billigste har jeg linket til under.
Hva gjelder kamera så kommer det an på om det skal være stillestående eller om du skal ha kameramann. Har sett folk lage konsertfilmer med god oppløsning med GoPro kamera plassert på ett egnet sted i lokalet.

har ingen egenerfaring med disse produktene personlig, men en kompis brukte å ta opp bandet hans sine konserter med en zoom mikrofon av denne typen og det ble faktisk ganske bra. Lokalet avgjør egentlig mest om lyden blir bra eller ikke. Mye romklang som følge uegnet lokale er den største synderen.

https://www.gear4music.no/no/Opptak-...ker-Svart/29RG
Takk for nok et tips!
Zoom H1n, er den jeg har sett på, ja, og den ser ut til å være mer enn god nok for mitt bruk. Etter litt research, må jeg si at jeg heller mest mot en ekstern dings som kobles til telefonen eller et videokamera. Hva kamera angår, så har jeg allerede det jeg trenger.
Ut i fra det jeg har forstått, har vel ekstern mikrofon den fordelen at det ikke blir noe etterarbeid med å synkronisere lyd og bilde, noe man er nødt til med en opptaker.
Den mikrofonen som Rosander anbefaler leste jeg et par anmeldelser av tidligere i år. Den scorte bra i forhold til Rode videomic. (En anerkjent kondensatormic (electret) i sin prisklasse.). Nesten jevngod. Og da har du en grei mic du kan gjøre mye med framover.
Både Rode videomic og Boya BY-MM1 er kondensatormikrofon type electret.
Også, var jeg deg ville jeg lest litt om hvordan man bør plassere en mikrofon for å ta opp piano. Det fins sikkert noen tips om det rundt omkring.
Hva lokalet angår har jeg virkelig ikke greie på hva det har å si for lyden. Jeg har tenkt til å bruke en ganske stor sal, men den er tilpasset konserter, så jeg regner med at det skal gå greit.

Forøvrig hadde jeg satt stor pris på om det skulle være noen som har erfaringer med slike eksterne mikrofoner.

Her strømmer det på med innspill!
Takk for opplysningen, Arex. Akkurat hva jeg trengte å vite. Med det i tankene ser jeg ingen grunn til å ikke velge den. Videoen er tross alt først og fremst til privat bruk.
Og du har nok rett i at plasseringen er viktig, det skal jeg "keep in mind".

Forresten, når jeg først er igang, ett spørsmål til:
Videokamera mitt har en såkalt A/V inngang. Jeg regner med at det er det samme som en 3.5 mm jack, populært kalt hodetelefoninngang eller noe slikt. Stemmer dette? I så fall er den kompatibel med videokamerat mitt. Er bare å beklage min uvitenhet på dette området hvis spørsmålet skulle være helt på jordet.
Sist endret av Words...; 6. august 2020 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A/V - > Audio/Video port.
Skaffer du en mic med 3.5 Jack går det fint
Sist endret av Mrlarsen; 6. august 2020 kl. 22:35.
MrLarsen: supert!
Har du mulighet for stereo mic kjør på med det. Selv billige stereomic f.eks Sony kan gi artige opptak.
Du balanserer til en viss grad rommet med avstand. Nærmere strengene mer direktelyd.
Hva med denne fra Sony: https://www.power.no/hoeyttalere-og-...E&gclsrc=aw.ds

Hvis valget står mellom den (eller tilsvarende) og den eksterne fra BOYA, hva burde jeg da velge? Den eksterne trenger jo ikke nødvendigvis å plasseres på kameraet, hvis det skulle bli for nærme.

Vil bare legge til at jeg for så vidt allerede har en Yamaha Pocketrak 2g i huset, noen som vet hvor den plasserer seg i forhol til de øvrige.
Det er en mono diktafon. Ingen som har lyst til å høre piano i mono.

Da er det bedre med den Yamaha og eventuelt finne deg en mic til den.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=168271755

Mulig den ikke har 3,5» TRS..
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 07:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Både Yamaha og mic? Hvordan skal de brukes sammen, egentlig? Er det mixen som skal ta opp lyd, og Yamaha som skal prosessere? Noen anelse om dette blir bedre enn en ekstern mic koblet til mobil/kamera.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lydopptakar er ikkje bottleneck. Mikrofon er bottleneck. Om du har god mikrofon kan du fint ta opp lyd med mobilen eller med kamera.
Vis hele sitatet...
Du fikk egentlig svar allerede her.

Du kan bruke ekstern mic på den Yamaha-saken.

En mikrofon er bare akkurat det. Den trenger en mikrofoninngang.

Hvis du ikke har noe budsjett prøver du deg frem med den du har.
Ok, jeg tror jeg forstår...
Er saken den at lyden blir bedre med mic på Yamaha enn med mic på telefonen? Og bedre med mic på Yamaha enn uten, også?

Jeg regner med at det uansett ikke blir helt feil å kjøpe den BOJA som det har vært linket til, så jeg tror jeg går for det.
Mange takk for alle svar så langt, jeg hadde vært lost uten litt hjelp.
Sist endret av Words...; 7. august 2020 kl. 07:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har en stereorecorder med stereo mic som hadde en nypris på 3 lapper og vil kjøpe en mono mic til den nette sum av 490,-

Du gjør hva du vil men det mener jeg er totalt bortkastet.
Ja, ja, så feil kan man ta. Jeg har virkelig ingen erfaring med lyd, og jeg fikk vel egentlig ut ifra at Yamahaen var såpass gammel at den ikke var noe å samle på.
Men, som sagt, jeg går for BOJA, og prøver meg litt fram med den og Yamaha.
Hvis du er allergisk mot din gamle Yamaha rekorder vil garantert den Zoom-saken linket til over her gi deg et bedre resultat enn noe annet mikmakk du kan få til selv for tilsvarende budsjett. Zoom er laget for opptak av musikk.
Å, vent, jeg tror jeg misforsto igjen...
BOJA er den du refererte til som mono mic til 490. Det holder altså med Yamaha??
Boya er en intervju/kamera/video mikrofon. Du skal gjøre opptak av piano noe som i seg selv er en litt annen utfordring enn tale.
OK!
Du skrev forresten at jeg kan bruke ekstern mic på Yamaha; er det bedre?
Hvilket kamera er det du har? Det du ønsker er jo en mikrofon direkte tilkoblet så slipper du mer hassel med sync osv.
Egentlig har jeg ikke noe veldig imot å synkronisere etterpå, jeg har software til det. Kameraer mitt er en Panasonic HC-v270
Sitat av Words... Vis innlegg
Egentlig har jeg ikke noe veldig imot å synkronisere etterpå, jeg har software til det. Kameraer mitt er en Panasonic HC-v270
Vis hele sitatet...
Den største fordelen med det er jo at du kan plassere mikrofon/opptaker uavhengig av kameraposisjon.

Sitat av Words... Vis innlegg
OK!
Du skrev forresten at jeg kan bruke ekstern mic på Yamaha; er det bedre?
Vis hele sitatet...
Ja hvis lyden i den ikke er tilfredsstillende vil nok en ekstern stereo mikrofon kunne være en oppgradering.
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 08:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men siden den BOJA vel kan være en ekstern mikrofon til Yamaha (og det faktum at jeg kommer til å få masse bruk for den seinere til andre videoer som ikke har med musikk å gjøre), så er vel ikke den nødvendigvis så sum sammen med Yamahaen. Ellers er det mulig at jeg velger zoom, i stdenfor, da er jeg berget, samme hvordan man ser det.