Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8961
skal legge opp skjult anlegg i et rom, er kun stendere igjen å jeg kan ikke gå fra baksiden, tenkte å legge opp boksene nede ved gulvet før man smekker på smartpanel.

men lurte på hvordan disse skal festes sideveis mot stenderen?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...ks-2000020649/

evt hvordan bokser de har som funker til mitt bruk, skal ha noen dobbelstikk å clasern har alko sine men biltema var jo billigere
For det første så ville jeg aldri i verden ha brukt biltema/clas kvalitet når det kommer til elektro. Bruk heller litt ekstra kroner for å være sikker på at du har kvalitet, gjerne gå inn på elektroimportøren og bestill der.

For det andre, den boksen du har linket til er det vi kaller en "jukseboks", som vil si en boks som festes fra utsiden etter du har fått på veggen. Du kan gjerne bruke disse, bare legg røret klart og merk hvor rørene er når du får opp veggen. Deretter lager du et 73mm hull der du skal ha komponentene og dytter røret enkelt inn i boksen før du fester den fra utsiden. Send meg PM om du trenger mer hjelp eller andre alternativer.

Og btw, ville absolutt fått hjelp av en elektriker om du ikke har gjort det før.. Det er ikke noe smart å leke med strøm selv
Trådstarter
aha, så da kjøre jeg på med elko bokser bare det jeg lurte på, elektrikern min er på ferie å jeg sku bare legge opp sjæl så sku han sjekke det etterpå å koble kablene
Sist endret av Lincon; 6. juli 2015 kl. 18:04.
Du linker til en "tabbeboks". Den andre feilen du gjør er å linke til elektromateriell fra BILTEMA!
Du later til å ikke ha peiling overhodet på dette her! Har du en elektriker som skal koble opp for deg, eller har du tenkt til å gjøre alt selv- fra a til å?

Bestill standar veggboks fra elko, og sett deg inn i avstander og hvordan dette skal gjøres på en forskriftsmessig og TRYGG måte!

INGEN elektriker med respekt for sitt yrke vil røre materiell du har kjøpt på Biltema! Ikke engang k-rør derifra holder noenlunde standar. Kjøp kvalitet !!
Som sagt Lincon, send meg gjerne melding med hva du skal ha, så skal jeg gjerne sette opp handleliste med hva jeg anbefaler deg, samt hvordan du skal gå fram

Hilsen en elektriker.
Om du skal legge opp trekkrør også, så kjøp ferdigtrekte. Sparer mye tid for elektriker.
Sitat av InZeiN Vis innlegg
For det første så ville jeg aldri i verden ha brukt biltema/clas kvalitet når det kommer til elektro. Bruk heller litt ekstra kroner for å være sikker på at du har kvalitet, gjerne gå inn på elektroimportøren og bestill der.
Vis hele sitatet...
Mjaa, både Clas og Europris vet jeg har ført en del Elko. Du kan spare en del penger på å kjøpe slikt utenom installatør, sett at det er ett anerkjent merke.
Chlas Olson har elko materiell, hvis du ikke har råd til elektriker så kjøp da iallefall skikkelig materiell! Elko mateirell har bare en helt annen kvalitet enn det andre. Scheneider Electric er også OK å bruke.

Boksen du linker til har UKURANT diameter og passer IKKE til 73mm hull som er standard i Norge.

Kjøp en ELKO jukseboks og hullsag på 73mm...

Det er litt ukurant, så du må nok bla opp litt for å kjøpe denne om du ikke kan låne av noen...

Og så må du koble skikkelig, ikke lur to ledninger inn i et hull som er beregnet for to ledere!
Sist endret av Tekniker2; 6. juli 2015 kl. 23:14.
Jeg har brukt billige koblingsbokser fra Biltema, de er noe herk å jobbe med men de vurderes ikke akkurat til å utgjøre noen brannfare. Det er ikke koblet strøm til selve boksen og ikke tilbyr dem strekkavlaster eller noe kritisk i installasjonen. Du må nesten regne med at de er laget av brannhemmende plast. Koblingsmateriell derimot, ting det går strøm i, ville jeg vært mer forsiktig med... Det har forøvrig skjedd en del oppgraderinger i el-sortimentet til biltema de siste årene, så jeg ville ikke svartmalt kvaliteten fullstendig. Usikkerhetsmomentet er der fremdeles, og jeg anbefaler ikke deg å være den som finne rut av om det er trygt eller ikke.

Merk deg at når fagfolk snakker om kvalitet så betyr ikke det nødvendigvis sikkerhet. Dem som jobber med å montere disse produktene dag inn og dag ut finner veldig fort ut av hva dem liker å jobbe med. Noe kan man skjære seg på, noe er et herk å montere, noe har hurtigklemmer og noen har andre smarte løsninger osv. osv. Da blir man lett farget mtp. "kvalitet". Finnes det farlige produkter på markedet i Norge som ikke er godkjent av de rette instansene og som gir høyere risiko for husbrann? Jeg tror noe av kvalitetsinntrykket man får av biltema-elektro er nært knyttet til kvalitetsinntrykket man får av montøren som kjøper materiellet, aka hjemmefikseren. Selv tror jeg at en stikkontakt fra biltema gjør jobben og er ikke farlig om den er montert korrekt, som alt annet. Men jeg er såpass overfladisk at jeg hadde blitt litt flau om en elektriker kom hjem til meg og så et hus proppet av el-materiell fra biltema.
Sitat av Lincon Vis innlegg
men lurte på hvordan disse skal festes sideveis mot stenderen?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...ks-2000020649/
evt hvordan bokser de har som funker til mitt bruk, skal ha noen dobbelstikk å clasern har alko sine men biltema var jo billigere
Vis hele sitatet...
Du leter etter denne. Festes med 2 stk 95 spiker igjennom hullene i siden bak.

[MORALPREKEN]Bruk for all del ordentlig matriell, og ikke vær redd for å spør en venn(eller elektriker) om det er noe du ikke kan, hobbyelektrikere uten kompetanse og talgalys er 2 ting som ligger høyt på listen av ting som gjør folk hjemløse. For å ikke snakke om at strøm potensielt kan drepe om du er ekstra uheldig.[/MORALPREKEN]

Funfact: Visste du at de hvite utenpåliggende PR kablene fra td. Biltema og Clas Ohlson er "4kantet" mens Nexans, Draka ol er "ovale"? I det minste etter hva jeg har legt merke til :P
Produsentene av PR kabel ble jo anklaget for prisamarbeid og fikk razzia...

PR kabelen er jo ikke akkurat rocket science, koster sikkert 4kr å lage pr. meter og så selges den til 50kr meteren. Er to kobbertråder inni, resten er PVC plast og en aluminiumskappe.

Har ikke funnet noen som selger denne billig, selv med rabatter fra grosisten er denne dyr som fy!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
PR kabelen er jo ikke akkurat rocket science, koster sikkert 4kr å lage pr. meter og så selges den til 50kr meteren. Er to kobbertråder inni, resten er PVC plast og en aluminiumskappe.
Vis hele sitatet...
Femtilapp per meter? I så fall har du greid å skaffe deg ein unikt dårleg avtale.

Elektroimportøren har 2x2.5+PE PR fra Nexans til 12,- per meter, inkludert MVA. Ein meter PR inneheld kobber for ca. 3,- så anslaget ditt for produksjonskostnad er nok vel lågt.

Og påstandane om kartellverksemd var heller ikkje på grunn av PR-kabel, men på grunn av subsea-kabel. T.d. ABB produserer vel neppe PR-kabel.
Sist endret av vidarlo; 9. juli 2015 kl. 00:15.