Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 5341
Så, om jeg hopper i dette hullet, i en fart på 100m/s, så ville jeg (om vi ser bortifra luftmotstand) kommet ut på andre siden i 100m/s? Og farten i midten blir bare den vanlige formelen: 2as = v^2-v0^2 løst med hensyn på v?

Kanskje jeg ikke har lest godt nok, men om man ble plassert i sentrum av jorda, så ville jeg sveve fritt, som i verdensrommet, siden det da ikke er noen masse som drar meg til noen side? (ikke medregnet at sola og annet uansett har en kraft på min bevegelse)
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så, om jeg hopper i dette hullet, i en fart på 100m/s, så ville jeg (om vi ser bortifra luftmotstand) kommet ut på andre siden i 100m/s?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Xasma
Og farten i midten blir bare den vanlige formelen: 2as = v^2-v0^2 løst med hensyn på v?
Vis hele sitatet...
Ikke helt, fordi akselerasjonen er ikke den samme hele vegen.

Sitat av Xasma
Kanskje jeg ikke har lest godt nok, men om man ble plassert i sentrum av jorda, så ville jeg sveve fritt, som i verdensrommet, siden det da ikke er noen masse som drar meg til noen side? (ikke medregnet at sola og annet uansett har en kraft på min bevegelse)
Vis hele sitatet...
Det er masse som drar i deg, men det er like mye masse på alle sider, slik at totalkraften blir 0. Bare for å ha alle detaljer på plass.
hmmm...mener å ha lest en donaldhistorie av Don Rosa om akkuratt detta her:P anbefales
Hvordan vet man egentlig at tyngdekraften ligger i kjernen av jorden? Hva om den ligger som en "skorpe" rundt halvveis mot midten eller no?

Da vil jo man gå forbi det første tyngdekraft punktet, og mot neste, men da vil det lage seg en spenning, så man vil enten ende opp mot et av punktene og bli der.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Hvordan vet man egentlig at tyngdekraften ligger i kjernen av jorden? Hva om den ligger som en "skorpe" rundt halvveis mot midten eller no?

Da vil jo man gå forbi det første tyngdekraft punktet, og mot neste, men da vil det lage seg en spenning, så man vil enten ende opp mot et av punktene og bli der.
Vis hele sitatet...
Tyngekraft er jo noe all masse har, den ligger paa ingen maate paa et sted/i ei skorpe. Jorden er i segselv sin egen tyngdekraft. Jeg trekker like mye paa jorden, som jorden trekker paa meg(sa min far).
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Hvordan vet man egentlig at tyngdekraften ligger i kjernen av jorden? Hva om den ligger som en "skorpe" rundt halvveis mot midten eller no?
Vis hele sitatet...
All masse har tyngdekraft. Tyngdekraften til jorden er fordelt med massefordelingen.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Da venter vi i spenning på besvarelsen din og tar diskusjonen når den kommer.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som det kom noe svar
Sitat av Provo Vis innlegg
All masse har tyngdekraft. Tyngdekraften til jorden er fordelt med massefordelingen.
Vis hele sitatet...
Men hvis det er da et stor hull som du kommer i midten i, så kan man vell umulig bli presset sammen, men heller bli presset fra hverandre i og med at det ikke er noe masse akuratt der hullet er, men rundt deg?
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Men hvis det er da et stor hull som du kommer i midten i, så kan man vell umulig bli presset sammen, men heller bli presset fra hverandre i og med at det ikke er noe masse akuratt der hullet er, men rundt deg?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe stort hull i midten av jorda. Hvis du derimot ser for deg at det er et hull i midten av jorda stort nok til å romme deg så vil du oppleve vektløshet. Det er fordi massefordelingen rundt deg er lik på alle sider, slik at den kraften som kommer av massen nedenfor deg vil utlignes av kraften som kommer av massen ovenfor deg. Hvis du ser for deg at du deler jordkloden symmetrisk opp i mange biter, så vil enhver bit ha en identisk lik bit på nøyaktig andre siden av sentrum, og kraften fra disse vil i sentrum være identisk like og motsatt rettet, og opphever derfor hverandre.

Det viser seg også at hvis jorden hadde vært hul, så ville du hvor som helst inne i det hulrommet vært vektløs selv om du ikke befant deg i midten, men dette er mer omfattende å bevise.

Ja, som Stormen sier kom det ikke noe svar. Jeg kan jo i hvert fall fortelle at Ozma sitt svar og fremgangsmåte er helt korrekt. Man kan ta snarveien via Newtons "shell theorem" (aldri sett noe norsk navn for dette teoremet) for en massiv kule, men man gjør i grunn akkurat det samme. Ville ikke si noe med en gang før visse andre hadde mulighet til å svare, men det ser ikke ut som det er noe å bekymre seg for lenger. Så, Frankper, hvis du fortsatt driver med oppgaven, eller har tenkt til å løse den på måten du snakket om, så har du i hvert fall et resultat å teste mot.

Vil presisere at den forenklingen vi gjør med at tettheten er lik i hele kula gjør svaret svært unøyaktig. Det er på grunn av at tettheten øker mot sentrum at man opplever en økning av tyngdekraften, og ikke en forminsking slik vi regner ut med metoden Ozma brukte, hvis man graver seg et stykke nedover i jordskorpa.
Sist endret av Provo; 21. november 2009 kl. 12:57.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vil presisere at den forenklingen vi gjør med at tettheten er lik i hele kula gjør svaret svært unøyaktig. Det er på grunn av at tettheten øker mot sentrum at man opplever en økning av tyngdekraften, og ikke en forminsking slik vi regner ut med metoden Ozma brukte, hvis man graver seg et stykke nedover i jordskorpa.
Vis hele sitatet...
Hvordan er denne effekten i forhold til at tettheten avtar på grunn av økende temperatur? Signifikant eller neglisjerbar?
Sist endret av steili; 22. november 2009 kl. 03:17.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvordan er denne effekten i forhold til at tettheten avtar på grunn av økende temperatur? Signifikant eller neglisjerbar?
Vis hele sitatet...
Tettheten øker hele veien mot sentrum. Den har et gjennomsnitt på 2500 til 3000 kg/m³ på jordoverflaten, og er på ca 13100 kg/m³ i sentrum. Gjennomsnittet totalt er ca 5500 kg/m³. Selv om temperaturen godt kan påvirke tettheten, så spiller i grunn ikke det noen rolle, ettersom tettheten er det den er uansett hva som forårsaket det.