Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1008
Jeg tenkte å borre et hull på siden av kabinettet mitt, og sette inn en vifte. Det jeg lurrer på er følgende:

Skal jeg la vifta blåse kald luft inn (luftstrøm inn), eller la den blåse varm luft ut (luftstrøm ut). Hva lønner seg?

Her er hva jeg har lært om vifter og elektrisitet ved hjelp av tre løse vifter og en adapter med variabel volt-spenning:

- Lysdioder er 3 volt.
- Vifter er 12 volt.
- Du må aldri prøve å lyse opp en diode ved 12 volts spenning. Da ødelegger du alt.

Noen som har mer informasjon om elektrisitet og vifter?
Kommer ann på hvor du har den. Er jo litt å tenke på at man skaper et litt overtrykk ved å ha mange vifter til å blåse inn men ingen ut. Og trykk er mer arbeid for vifta og igjen mer støy. Best å ha en vifte i front som trekker luft inn nede, og en som trekker ut. Gjerne flere.
jeg tror jeg har set at man selger 12volts lys dioder et sted, men husker ikke hvor.... skal sjekke

edit
de selger led's på 12 volt på microplex og de kan du vel bruke til samme formål som en lysdiode....
Sist endret av Thror; 16. januar 2002 kl. 19:02.
Tror ikke det er så lurt å ødelegge en kabel sånn at man får ført strøm gjennom hele kabinettet! (dere vet hvem jeg snakker om...)
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hmm.. Ja, 2 vifter var egentlig hva jeg tenkte på også. En annen ting dere elektro-gutter kanskje kan hjelpe meg med:

Hvis jeg har en 12 volts adapter som jeg kobler viften til - og jeg kobler ennå en 12 volts vifte til den samme adapteren... Vil dette medføre at viftene hver får kun 6 volt? Jeg er ikke noe bevandret i elektrisitetens verden, så dere får unnskylde min naivitet
Parallell kobler du viftene får begge 12 volt, men hvist adapteren er for liten, er det mulig den ikke klarer å levere nok strøm til begge viftene.

Seriekobler du de, får de 6 volt hver.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Seriekobler du de, får de 6 volt hver.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Det er avhenging av hvor mye motstand det er i hver enkelt av viftene. (Jeg går også på elektro )

Men uansett, bare kjøp noen resistorer hvis du skal ha leds. De seriekopler du med ledsene, alt etter som hvor mange du skal ha osv. Dette fører til at det blir et spenningsfall over resistoren, og LED'en får den spenningen du vil. Men dette krever utregning.

Du kan godt spør hvis du trenger mer hjelp.
Ikke nødvendigvis. Det er avhenging av hvor mye motstand det er i hver enkelt av viftene. (Jeg går også på elektro )
Vis hele sitatet...
Sant det, gikk ut ifra det var vifter av samme type.

Bare å spørre her også.
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Ja tenkte på det samme
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Leds?

Nå snakker dere over hodet mitt, gutter.

Men her er i hvert fall ideen så langt: Jeg har en 12 volts adapter. Paralellkobler da, etter anbefalning fra dere, 2 stykk 12 volts vifter til denne adapteren. Mellom adapteren og viftene kobler jeg også en enkel bryter - slik at jeg slipper å høre på bråket når jeg bedriver aktiviteter som ikke er spesiellt krevende for prosessoren.

Høres ikke dette ok ut ? Eller burde jeg gjøre sakene på en annen måte?
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Hørtes helt greit ut det
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ok, da sender jeg ny melding når alt begynner å brenne og jeg kortslutter hovedkortet mitt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Stormen
Leds?

Nå snakker dere over hodet mitt, gutter.
Vis hele sitatet...
En LED, flere LED's, altså lysdioder