Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3175
Har en stefar som liker å vise makt ved å fjærne modemet og routeren for så å ta det med seg på jobb. Sitter nå med 4G og begynner å bli litt lei.
Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale ett modem/router jeg kan kjøpe for å bruke når den orginale fra canal digital er på jobb.

Vi får internett via en coax kabel i veggen så må støtte det.
Tingen er det at modemet må være aktivert for linjen, og det kan bare CD gjøre, samt at det bare kan være ett aktivert modem for hver linje. Så det du ønsker å gjøre er ganske vanskelig.
Hva er grunnen til at han tar det med? Bare på pur faen?

Jeg har vært ute for det samme, men da var det heller for å forhindre skulking for å spille WoW.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hva er grunnen til at han tar det med? Bare på pur faen?

Jeg har vært ute for det samme, men da var det heller for å forhindre skulking for å spille WoW.
Vis hele sitatet...
Jepp, kommer ikke så godt overens. Så han tar det med seg hver dag på jobb. Nå har jeg vert uten Internet i ca 48 timer. Begynner å bli kjedelig. Like før jeg kjøper eget abbonoment fram til jeg får skaffet leilighet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hva med å ringe canal digital og si opp abonnementet deres ved å utgi deg for å være din stefar? Så er dere hvertfall flere om å ikke ha nett
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hva med å ringe canal digital og si opp abonnementet deres ved å utgi deg for å være din stefar? Så er dere hvertfall flere om å ikke ha nett
Vis hele sitatet...
Er mamma som er registrert på abbonomentet er også hennes hus. Stefaren min har flyttet inn. Når han tar nettet er det borte for alle i huset uansett. Virker ikke som det plager dem noe særlig desverre.

Bruker hotspot med 4G nå som midlertidig løsning.
Du kan koble opp et identisk modem før han tar det med på jobb, så kan du koble opp det vanlige modemet når han har dratt.
Sitat av plohg Vis innlegg
Du kan koble opp et identisk modem før han tar det med på jobb, så kan du koble opp det vanlige modemet når han har dratt.
Vis hele sitatet...
vil ikke få noe nett ut av modem..

selvsagt kan man jo "hacke" til noe greier.

men TS sier jo selv at han har CDK, som igjen kjører DOCSIS. og der må modemene knyttes opp mot CDKs systemer.

det er lite nett å hente med et random Docsismodem desverre.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg regner med at plohg mener at TS skal koble opp et modem som ikke virker tidlig på morgenen / i løpet av natta, slik at stefaren tar med seg dette i stedet for det ekte modemet, som virker.

Det skal i teorien være mulig å koble opp et annet modem så lenge du klarer å klone MAC-adressen på det modemet som dere bruker i dag. Det er meg bekjent svært sjelden at det er mulig å endre MAC-adresse på coax-modem på en enkel måte (enkel i den forstand at du ikke må hacke noe). Det finnes imidlertid noen modem-typer som har innebygget router, og disse lar deg av og til endre MAC-adresse. Vet i alle fall at Motorola har laget slike modem tidligere.

Grunnen til at det er sånn er fordi coax er et analogt nettverk hvor alle signaler for mange abonnenter (naboene dine) kjøres i en felles kabel ut mot internett, og det er derfor nødvendig å kunne skille kundene fra hverandre. Det er vanlig å bruke MAC-adressen på modemet for å skille trafikken, slik at hver kunde får riktig tilgang og hastighet. Dette er noe som er veldig vanlig på coax, men ikke på aksess-typer hvor hver kunde har sin egen dedikerte kabel inn til huset (ADSL/VDSL og fiber).
Sitat av plohg Vis innlegg
Du kan koble opp et identisk modem før han tar det med på jobb, så kan du koble opp det vanlige modemet når han har dratt.
Vis hele sitatet...
Dette syntes jeg virka som en god plan, men det vil nok dessverre ikke fungere dette heller. :/
  1. TS bytter ut originalmodem med et identisk modem(uaktivert) om morgenen før stefar går på jobb.
  2. Stefar tar med seg "falsk" modem på jobb.
  3. TS plugger inn originalmodem og gamer ol. mens stefar er på jobb.
  4. TS fjerner originalmodem før stefar kommer hjem igjen.
  5. Stefar plugger inn "falsk" modem.
  6. Nettet funker ikke og stefar klør seg i huet, banner og sverter.
Hva nå?

Dersom stefar ikke egentlig har noe særlig greie på nettverk, og ikke er typen som ringer CD umiddelbart, så kan TS prøve å lire fra seg noe bullshit ala:
"Etter et visst antall ut og- innkoblinger av modem vil CD sette modemet i en "karantene" fordi det belaster IP-rangen til CD, og vil ikke få tildelt ny IP før denne karantenen har gått ut."

TS råder stefar til å slutte å ta med seg modem på jobb da dette problemet bare kommer til å fortsette. Når kysten er klar og TS synes "karantenen" til modemet har vart lenge nok plugger han inn originalmodem.

Dett er nok en dårlig løsning. Hva med å prøve å få et bedre forhold til stefaren din? Evt. snakk med moren din og tilby deg å være med på å betale bredbåndsregningen mot at du skal få lov til å ha tilgang til nett når du måtte ønske?
Sist endret av NAPse; 8. august 2017 kl. 20:06.
Ville forsøkt å løse det litt mer normalt enn å hacke og drive med narr..

Hvorfor tar han med seg modemet? Er det for å straffe deg? Er det for å vise makt? Er det fordi han kan?

Kan du finne en løsning som gjør at han ikke har behov for det?

Hva med å si til han at du bruker 4G fra mobilen, og at det dermed ikke straffer deg på noen måte. Han er nok ikke så teknisk å kan si at "pingen mot gamingserverne dine blir dårligere, hahahah".

Stefaren min prøvde å være sjef i huset ved å koble ut strømmen på ruteren våres for en del år siden, jeg koblet i strømmen igjen, og ut igjen når jeg skulle legge meg. Som en 16 åring, nektet jeg å legge med 22.00 på en lørdagskveld..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hva om du forsøker å "lure" moren din til å trenge internett når det ikke er tilgjengelig?
F.eks spørre om en tjeneste som gjør at hun må sjekke nettbank/e-post/facebook eller lignende.
Vil tro hun har litt mer "makt" enn deg på akkurat dette punktet.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Nå er Internetet tilbake i huset. Problemet er at han tar nettet ofte for å straffe broren min, men dette går jo også ut over meg desverre. Selv har jeg bare behvov for en enkel tilkobling så 4G fungerer greit, men blir dyrt i lengden.

Neste gang det skjer skal jeg virkelig ta en prat, synes ikke det er greit da jeg har behov for internet for å kunne jobbe hjemmefra. Har nå jobbet via 4G.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Informer stefaren din om at det finnes mange bedre løsninger enn å ta nettet til alle for å straffe broren din. F.eks MAC-filtering eller fysisk ta enhetene til broren din
kollektiv avstraffelse dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DSlhm Vis innlegg
kollektiv avstraffelse dette
Vis hele sitatet...
Og kvifor er det relevant?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og kvifor er det relevant?
Vis hele sitatet...
burde kanskje fulgt opp ved å skrive "fiffig det. artig han stefaren din" ...