Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 801
Jeg bestillte nylig en cpu. Intel P4 1800 mhz med Northwood kjerne.
Sa at jeg skulle ha boxed, men fikk tray. Greit nok det tenkte jeg, skulle ikke være noe problem, så jeg ga meg i gang med å sette sammen sakene. Jeg smørte også kjølepasta på cpu'en.
Vifta som kom med kjører på 4500 rpm.

Med en gang jeg skrudde på pc'en la jeg merke til at temperaturen lå på 46 grader. Den etterhvert og det så ut som om den la seg på 48 grader. Men i dag, så brøt den 50 grader.

Er ikke dette en litt høy temperatur for en p4 1800 mhz som har en vifte som kjører på 4500 rpm og har kjølepasta påsmurt?
Well, jeg har ikke.no spes. peiling på slike saker, men kan hende du tok for mye kjølepasta? Har hørt at det ikke skal være noe lurt, skal bare være et svært så tynt lag. En annen ting kan jo være at viften du har, er slik at du må stille hastigheten på den? (har sett noen vifter som har en bryter eller.no sånt på seg). Noen andre tips har jeg ikke.. Du har sikkert sjekket dette, og har mer peil enn meg på kjølepasta og vifter, heh...
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Kan hende du har rett der, smurte på et godt lag med kjølepasta. Tror jeg får åpne maskinen i morra og prøve å få av litt igjen

Jeg har absolutt ikke peiling på slike ting, hehe.
Better than thou.
Er du i det hele tatt sikker på om temp. måleren visser riktig tempratur da? Kunne vært en idee å sjekke det.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
nei, er ikke sikker på dette... Men noe rart skjer når jeg er inne i biosen og sjekker tempen. Da stiger temperaturen med 0.5 grader ca hvert 15 sekund... Var der inne helt til den steg til 50 for å sjekke. Men når jeg gikk inn i Windows og brukte Asus Probe for å sjekke temperaturen, så lå den på 42.

Rare greier det der..
Prøve å sette på ei større vifte?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
pointet med kjølepasta er ikke å smøre godt på.. du skal ha på så mye at det dekker hele overflaten slik at det blir god kontakt.
Det er ikke så rart at den blir varmere når du er i bios'n. CPUen din kjører på full load da, feks når du er i windows så bruker den HLT instruksjoner når den er idle, derfor er den kaldere da