Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8507
Har en 3pins telefonkontakt som brukes til telefon og internett.
Hvis noen smeller litt hardt i døren faller internett ut, og jeg tenker derfor å bytte over til RJ45 uttak som jeg kobler selv.
http://bildr.no/image/S3Mydy9D.jpeg

Problemet er at jeg aldri har vært borti telefonkontakter før, og lurer litt på om det er mulig å gå fra telefonledning til RJ45 uttak, og hvordan det eventuelt påvirker internetthastigheten når det kun kobles til 2 ledere i ethernet uttaket.

Hvor skal jeg koble til de to lederne og hva er funksjonen til motstanden?
http://bildr.no/image/d2tUd2ZT.jpeg
Sist endret av pkk1990; 29. desember 2016 kl. 15:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Telefon skal koplast på midterste pinnane i kontakten, altså pin 4 og 5. Fargekodane er for ethernet, og vanlege der er TIA-568B, men begge deler er OK så lenge det er likt i begge ender. Det står pinnenummer på printet.

Motstanden er der antakeleg for sløyfeovervaking. Det bør funke heilt utmerka utan den.

Uttaket ditt vil forøvrig ikkje vere ethernet - det vil vere Plain Old Telephone Service (POTS). DSL-modemet ditt vil ikkje bry seg om kva det er kopla til. Det er og lurt å merke det grundig, for POTS har såpass høge spenninger at ethernet-kort stortsett slutter å fungere om du prøver å kople dei til POTS.

Om du har veldig marginale signalforhold kan det vere lurt å kontakte ISPen og be dei sette ned hastigheta eit hakk eller to. Då får du bedre S/N-forhold, og kanskje meir stabil linje.
Sist endret av vidarlo; 29. desember 2016 kl. 16:00.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er og lurt å merke det grundig, for POTS har såpass høge spenninger at ethernet-kort stortsett slutter å fungere om du prøver å kople dei til POTS.
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet litt, forstsod ikke helt?
Altså nettverksadapteren (som sitter i hver enkelt PC) kan ta skade ved å koble til telefonuttaket, fordi det er for høy spenning.

Alle PCene mine har fått tilførsel via telefonkontakten, men da går det via ruter uten at de har tatt noen skade.

Mener du at hvis jeg bestemmer meg for å koble en PC direkte til der telefonuttaket satt, altså før ruteren, så kan den høye telefonlinje spenningen ødelegge nettverksadapteren min?
Transformeres spenningen ned inne i ruteren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Alle PCene mine har fått tilførsel via telefonkontakten, men da går det via ruter uten at de har tatt noen skade.

Mener du at hvis jeg bestemmer meg for å koble en PC direkte til der telefonuttaket satt, altså før ruteren, så kan den høye telefonlinje spenningen ødelegge nettverksadapteren min?
Transformeres spenningen ned inne i ruteren?
Vis hele sitatet...
Spenninga transformerast ikkje ned i ruteren. Ruteren har eit modem, som koplar seg til ADSL-linja, og gir data som kjem på ADSL-linja til CPUen i ruteren - som og har eit vanleg ethernet-kort, som viaresender data via ethernet.
Så er det å koble til en PC før ruteren(der telefonkontakten satt) som jeg skal passe meg for, mens jeg er trygg ved å koble til PCer direkte fra ruter?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Så er det å koble til en PC før ruteren(der telefonkontakten satt) som jeg skal passe meg for, mens jeg er trygg ved å koble til PCer direkte fra ruter?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er korrekt oppfatta.
Du har sikkert fått det til nå, men det blir ikke noen dårligere hastighet av å bytte til slik kontakt. Gjør som han over her sa. Motstanden der kan du drite i. Koble ledningene på de to blå helt til venstre, som er merket 4 og 5 (øvre klemme er vel for venstre uttak, mens nedre klemme er for høyre uttak). Spiller ingen rolle om du bytter om rød og blå leder, men normalt sett så er det blå på 5, og rød på 4.

Og bare for å oppklare: Internettforbindelsen har ikke noe høy spenning. Men har du også abonemang på vanlig gammeldags telefon, så har den 50 volt. ISDN har ca 110 volt eller noe. Modemet bruker å tåle dette, men det er det ikke sikkert pc'n gjør. Så om det kun kommer internett inn i huset, så skal det gå bra med pc'n, hvis du kobler den rett i telefonkontakten ved en feiltakelse.
Sist endret av Sarv_2; 30. desember 2016 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I disse juletider har jeg faktisk ikke fått meg til å gjøre det enda, men klarte ikke å måle noe spenning i telefonkontakten, til tross for at jeg får internett og telefon derfra??? Multimeteret fungerer 100% .

Og ang. 110V... er det noe særlig kortslutningsstrømmer i slike telefonlinjer? Burde man be ISP( eller hvem det nå er) til å bryte kretsen før man begynner (selv om det burde gå greit..)
Sist endret av pkk1990; 30. desember 2016 kl. 22:54.
Er vel 48V DC i telefonkabelen om jeg ikke husker helt feil. Sikker på at du stilte inn multimeteret på DC?
Sitat av NAPse Vis innlegg
Er vel 48V DC i telefonkabelen om jeg ikke husker helt feil. Sikker på at du stilte inn multimeteret på DC?
Vis hele sitatet...
Den skifter automatisk, det er en Fluke T5-1000, ikke noe biltema multimeter.

Skal få tak i et annet å måle med i morgen, men ingenting som tyder på feil med måleinstrumentet, testet det både i stikk og på 9V batteri når jeg målte telefonuttaket.

Jeg har VDSL fra NGT til hvis det har noe å si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Den skifter automatisk, det er en Fluke T5-1000, ikke noe biltema multimeter.
Vis hele sitatet...
Det er eit trikkermultimeter. Det er ikkje laga for å finne ut om det er 50VDC og 100mVAC. Det er laga for å finne ut om det er 100 eller 115V ein plass. Når du jobber med signal er det stor fordel å ikkje ha eit multimeter som bytter automatisk mellom AC og DC.

T5-1000 er utmerka instrument til sin bruk - men ikkje til måling av telekommunikasjon. Til telekommunikasjon er nok heller 177 eller liknande å foretrekke
Joda, det er nok måleutstyret som tuller litt, for med null spenning der skulle jeg vel ikke fått noe internett, men skulle da tro at den kunne detektere 50/110VDC når den klarer å vise måleresultat på et 1,5V batteri. Har ikke så god peiling på internett, men er det mulig at spenningen kommer i uvanlige pulser som kan gjøre at måleapparatet mitt ikke detekterer spenning der? DC skal jo vanligvis være permanent(ingen frekvens).
Sist endret av pkk1990; 31. desember 2016 kl. 02:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Joda, det er nok måleutstyret som tuller litt, for med null spenning der skulle jeg vel ikke fått noe internett, men skulle da tro at den kunne detektere 50/110VDC når den klarer å vise måleresultat på et 1,5V batteri.
Vis hele sitatet...
Nei, for om du kun har DSL og ikkje POTS så er det som nevnt ikkje DC på linja. Det er derimot relativt høgfrekvent AC. Og det er ikkje den typen multimeter laga for i heile teke.
Den "høye spenningen" får du bare når noen ringer inn på kontakta. Den ble brukt til å få bjella på gamle telefoner til å kime. Eksakte data er vel å finne på internett en plass.
Nei nei nei, nå syns jeg dere synser for mye her.

Drit i å måle så mye, bare koble det slik som nevnt lengre oppe her, så ser du om det funker. Rød og blå leder på de 2 lengst til venstre, merket 4 og 5. Spiller ingen rolle om du bytter om på rød og blå leder. Du ødelegger ikke noe om du kortslutter rød og blå leder heller.


Men slik her er det:

Har du kun bredbånd, så vil du ikke måle noen spenning på linja.

Har du gammeldags analog telefon (evt. i tilegg til bredbånd) måler du 48V dc konstant.

Har du ISDN (som jeg tviler på at er noe særlig i bruk lengre), vil du måle 110V dc, som gradvis synker nedover, helt til den spretter opp på 110V igjen. Den er ikke farlig å berøre, men du kan få deg et skikkelig støt som kjennes ganske så godt! Merk at om du kortslutter ISDN, så vil sentralen gå i blokkering, og det kan ta noen minutter før den vil fungere igjen.

Det er ikke farlig å kortslutte en telefonlinje, det er systemer i sentralen som forhindrer at noe ille skjer.

Og ha i bakhodet, at har du ip-telefon (som går gjennom bredbåndet), så vil du ha summetone, selv om du ikke måler noe spenning på linja.

Og man trenger ikke noe spesielt multimeter for å måle på analog telefon eller ISDN, det funker helt ok med et slikt vanlig ett, bare husk å sett det på likestrøm. Det er kanskje mulig å få opp noen verdier på bredbånd med et slikt spesial som han over her prater om, men så vidt jeg vet, så er ikke dette noe som blir brukt av montører. Da er det Argus, et spesialinstrument for å måle på bredbånd, som gjelder.
Om du setter inn kontakt for RJ11, slipper du faren for at noen putter ethernetkabelen rett i kontakten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har kommet til et problem, nå som du er inne på RJ11 kontakten.
Kablen som sto mellom telefonuttaket og ruter var en RJ11, men nå som uttaket er byttet til RJ45 er kabelhodet for stort til å koble til på DSL(rj11). Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har VDSL.
Sist endret av pkk1990; 11. januar 2017 kl. 00:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bruker RJ11.

Det er uproblematisk å bruke RJ11 i RJ-45-kontakt.

Du bruker RJ11.

Det er uproblematisk å bruke RJ11 i RJ-45-kontakt.
Sist endret av vidarlo; 11. januar 2017 kl. 08:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Har kommet til et problem, nå som du er inne på RJ11 kontakten.
Kablen som sto mellom telefonuttaket og ruter var en RJ11, men nå som uttaket er byttet til RJ45 er kabelhodet for stort til å koble til på DSL(rj11). Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har VDSL.
Vis hele sitatet...
Det bør være opplagt for alle, men dette her er altså måten designerne av systemet har fikset problemet med at det er potensielt farlig å koble en PC direkte i et telefonuttak. Telefonuttak skal "egentlig" være RJ11 (små) hele veien, ikke RJ45. Det er imidlertid lagt opp slik som vidarlo skriver, at en RJ11 plugg vil passe perfekt i en RJ45 kontakt. Motsatt vei går ikke an, og dermed klarer du normalt sett ikke å koble PC-en direkte i en "farlig" kontakt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt seint inn her. Vanlig telefon har sk. 48V og polaritet spilte en rolle i gamle dager. Vet ikke om moderne utstyr som bryr seg om polaritet. (hvis telefon er moderne i det hele tatt) I det det ringer kan det godt være 90V vekselstrøm i tilegg. Det er ubhagelig å ta på! Siste standard for telefonkontakter i Norge er RJ 45 med de to midterste pinnene. egentlig skal pinne nr 4 være negativ Det er den som er Blå på datakabel, og nr 5 er positiv hvit med blå på datakabel. Dette paret brukes ikke på vanlig netverk, slik at å putte nettverkskabelen inn i telefonkontakta skal være trygt. (ikke i ISDN)
Personlig liker jeg RJ11 for telefon, men det er da ikke standard i Norge, men jeg liker iden om RJ11!

Motstanden i den gamle kontakta hadde en funksjon som ikke mange kjenner til, den lot det lekke en bitte liten likestrøm gjennom hele tiden. Det sørget for at dårlige skjøter ikke fikk dårlig kontakt og korroderte, det var slett ikke uvanelig at montøren bare vridde sammen to ledninger med litt tape på, også hang det i årevis i fuktige kjeller ...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gurr Vis innlegg
Dette paret brukes ikke på vanlig netverk, slik at å putte nettverkskabelen inn i telefonkontakta skal være trygt. (ikke i ISDN)
Vis hele sitatet...
Vanlig Ethernet i dag er gigabit. Gigabit (1000Base-T) bruker alle pinner. I praksis svir du trafoen på kortet, og det er dødt om du plugger det i telefonledning.
Det med motstanden bestrider jeg, motstanden gjorde at sentralen kunne måle om linja var hel, dersom kunden hadde trukket ut telefonkontakten for ikke å bli forstyrret.

Ellers vris ofte ledningene bare sammen tett ca. 1cm med flere tette turn og en hylse med vaselin trekkes over for isolering og korrosjons beskyttelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det med motstanden bestrider jeg, motstanden gjorde at sentralen kunne måle om linja var hel, dersom kunden hadde trukket ut telefonkontakten for ikke å bli forstyrret.
Vis hele sitatet...
Og den sørga for kontinuerleg lekkasjestraum, slik at kontakten vart opprettholdt. Den hadde mao fleire nyttige eigenskaper.
I televerket hørte jeg aldri den forklaringen, men ok. Det kan jo være at lekasjestrømmen skapte korrosjonsbeskyttelse med høyere spenningspotensial på delen som skulle benyttes, på samme måte som en bruker offeranoder.

Men da har jo høyspentmaster og lavspentmaster også aktiv korrosjonsbeskyttelse dersom det er spenning på den kontra spenningen står av?

Googlet litt på dette men ble ikke så mye klokere.
Sist endret av Tekniker2; 13. september 2017 kl. 17:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
I televerket hørte jeg aldri den forklaringen, men ok. Det kan jo være at lekasjestrømmen skapte korrosjonsbeskyttelse med høyere spenningspotensial på delen som skulle benyttes, på samme måte som en bruker offeranoder.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Wettin...ealing_current

Fenomenet er godt dokumentert.