Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  396 77008
Hadde det gått an å dele ut negative KP skulle du fått et par av meg nå, Stormen, den slags idioti håper jeg virkelig vi holder oss for gode til. Uskyldige? Omtrent like uskyldige som andre som skyter og dreper noen.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hadde det gått an å dele ut negative KP skulle du fått et par av meg nå, Stormen, den slags idioti håper jeg virkelig vi holder oss for gode til. Uskyldige? Omtrent like uskyldige som andre som skyter og dreper noen.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Her er et viktig rettsprinsipp, atomet:

http://no.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo

«In dubio pro reo» (Latin for: I tvil for den anklagede), også kalt uskyldspresumsjonen, er det grunnleggende prinsipp i enhver rettsstat om at tvil om den faktiske siden ved et eller flere av straffbarhetsvilkårene, skal komme den tiltalte til gode i straffesaker.
Vis hele sitatet...
Uansett hva DU måtte mene om saken, så ER de i praksis uskyldige frem til de er blitt dømt av en rettferdig rett. Ingen bryr seg om hva du mener om gutta; de har krav på rettsikkerhet, slik den er definert av bl.a. FN.

Dersom du ønsker å sette dette prinsippet til side, så gjerne for meg. Da kan vi innføre facisme i Norge, så ser vi hvordan det går
Sist endret av Stormen; 9. september 2009 kl. 06:19.
Norge er vel neppe tjent med en ny Operasjon Entebbe rent diplomatisk, selv om det sikkert ikke rører så mye i vannglasset som man skulle tro. Når det er sagt så er det patetisk at rølpete venstretryner automagisk antar at to nordmenn uten relevant bevis mot seg er skyldige. Leve the benefit of the doubt, hva? fack fascisme az
Sist endret av Franklin; 9. september 2009 kl. 06:22.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hadde det gått an å dele ut negative KP skulle du fått et par av meg nå, Stormen, den slags idioti håper jeg virkelig vi holder oss for gode til. Uskyldige? Omtrent like uskyldige som andre som skyter og dreper noen.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener du er du rå nok til å avgjøre skyldsspørsmål basert på informasjonen du har fått i pressen, vil jeg kalle det idioti også.
Ut ifrå det me har blitt informert om gjennom media kan me ikkje avgjøre om dei er skuldige eller ikkje.

Dei "bevisa" som er vist oss ville ikkje blitt godkjent som eit fellande bevis. Det desse "bevisa" nede i Kongo er blitt brukt til er å framvise Moland som ein kaldblodig morder og ein regelrett galning som ikkje bryr seg om noko. Han bygger jo opp under dette bilete sjølv med sin tilbakelente og arrogante holdning i retten, og det er dette den militære domstolen har dømt han for, at han fremstår som ein morder.

Nå er det jo sånn som Stormen har nemnt tildligare at denne dommen ikkje er rettskraftig. Dei kan fortsatt anke. Det vil vell egentlig sei at dei er fortsatt ikkje er bevist skuldige.

Kva kvar og ein av oss måtte meine om skuldspørsmålet er jo opp til oss, men det blir for det meste synsing.
Mange baserer jo sitt svar på bilete der Moland står og vasker blod utav setet. Det beviser jo ikkje at han har drept nokon, bare at han har vore på åstedet, noko som han sjølv har sagt i retten. Eg har ikkje fått noko inntrykk av at dei har utført obduksjon på liket for å få tidsfesta kva tid sjåføren blei drepen, og me har heller ikkje fått vite kva tid dette bilete blei tatt, bare at det er tatt etter at sjåføren er skutt.

Skuldige eller ikkje, det vil eg ikkje spekulere i, men eg meine alle er uskuldige til det motsatte er bevist.
Enda en ny vending. Gutta er ettersøkt i Uganda også, og i en razzia ble det funnet våpen, våpenkopier, falske bilskilt + mer.
Det er sant. At dei ikkje har heilt reint mel i posen er godt mulig.

Dei har jo også sagt at dei skulle begynne med ekstrem-events for styrtrike folk. Der skulle dei i scenesette bortføringer og angrep.
Det er jo ingen bevis på at det beslaglagte utstyret skulle nyttast i noko kriminelt. Dette er jo bare spekulasjonar frå Uganda si side.

Edit: fikse fikse
Sist endret av LowRider; 9. september 2009 kl. 14:40.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Enda en ny vending. Gutta er ettersøkt i Uganda også, og i en razzia ble det funnet våpen, våpenkopier, falske bilskilt + mer.
Vis hele sitatet...
KAnskje fordi de i 2007 søkte, samt fikk bekreftet at de kunne drive selskap for høyrisikooppdrag. som f.eks få hjelpeorganisasjoner inn i høyrisikosoner. Dette leste jeg i VG sin trykkede avis i går. DE har en person i uganga med alle søknadspapirene, våpenpapir, underskrifter. De trenger vel våpen når de skal drive høyrisikooppdrag i krigsherjede områder? Sig uganga het det vel... selskapet de skulle starte.
Sist endret av Spelly; 9. september 2009 kl. 14:42.
Tipper Kongo ikke utleverer nordmennene før Norge eventuelt har betalt de 60 millioner dollar som Kongo hevder vi skal betale. For å si det slik så tror jeg ikke disse summene hadde vært så høye om det hadde vært "spioner/drapsmenn" fra et eller annet fattig land.
De burde bli hentet ut av FN og fått en retferdig rettsak.. Grunnen til at de har vert så tilbakelent i retten, er at de allerede viste om hva som kom til å bli dommen. Dette har de sagt hele tiden, ettersom de har fått informasjon fra innsiden..
En rettsak som drives på den måten, og at de dømmes med så absurde bevis, burde bli slått hardt ned på.
Om de er skyldige eller ikke skal jeg ikke spekulere i, men de fortjener iallefall en retferdig rettsak.
Her mener jeg norge, og FN har et ansvar. FN eller norge burde gripe inn å ta over rettsaken, rett og slett fordi det er i mot menneskeretten å gjøre ting på denne måten.
Det faktum at tolken fikk beskjed om å vente med å oversette til dommeren var ferdig å snakke er helt latterlig. Dommeren snakket i en time, og det er umulig for en tolk å oversette dette så direkte, og ordrett som dommeren la det frem.
Nå er ikke jeg noe guru innen rettsgang å slikt.. Men er ikke det slik at siden Kongo krever erstaning hos Norge som stat, så kan Norge trekke inn kongo for en internasjonal domstol, at Norge på en måte anmelder Kongo.

Og hvis det er sånn at norge kan trekke inn kongo for en internasjonal domstol, vil ikke saken mot Frech å Moland også bli trekt opp for internasjonal domstol da?
Det vil nok aldri bli gjort, norske regjeringen og UD sitter mildt sagt på ræva i både denne og Martine-saken. Å i tilegg tror de på at en politiker/president i Kongo kan garantere sikkerheten, i et så korrupt land som Kongo? Altså ikke at jeg er sikker på det, men grunnen til at Afrika lever i sult og jævelskap er ikke på grunn av områdene de bor i. Men fordi hjelpen de får går som regel til pengepåsaene til korrupte politikere og generaler.

Forresten gir jeg opp norske regjeringa som har vært de siste 3-4 årene. Gjør pent lite med drap og voldtekt av en uskyldig norsk kvinne. Lar terrorister som har deltatt i massedrap leve fritt sider om sider med det norske folk o.s.v.
Freak Trooper
Joey's Avatar
"Dømt til døden av en korrupt dommer"

http://fredrik.tv2blogg.no/


Jeg vil ikke si at jeg er direkte overrasket at dommeren var korrupt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Bare hørt diverse bakground historier fra folk i militær miljøet. Disse gutta er visstnok eks-grenaderer fra TMBN. Dvs Norges eneste profesjonelle regulære infantri/panser avdeling. Og igjen, disse gutta har erfaring fra flere utenlandskontigenter. Som igjen betyr at de har god kontroll på våpen, stridsteknikker, og handling under strid....
Vis hele sitatet...
Dette stemmer med hva jeg også har hørt fra topper innenfor Telemarkbataljonen. Ikke bare var de i TMBN, men de ble også kastet ut av den fordi de forsøkte å verve andre soldater til oppdrag i Afrika. Dette er strengt forbudt, det er faktisk forbudt å snakke om at man er en del av TMBN (uskreven lov vel og merke)... Sikkerhetsfirmaet de arbeidet for skal visstnok være drevet av Espen Lie etter hva jeg har hørt. Det siste har jeg ikke fra sikre kilder.

Om gutta er uskyldige? Neppe...

Jeg skal ikke påstå at de har drept denne sjåføren, men at de ikke var i Kongo med edle hensikter er jeg ganske trygg på.

Uansett hva som måtte skje med gutta håper jeg i det minste at de får en rettferdig rettsak, og at de blir dømt for det de måtte ha gjort galt, og ikke hva en aktor med litt for god fantasi kan tro at de har gjort. Rettsaken i seg selv har vært en parodi.

Hvis Norge betaler 1 krone i erstatning til Kongo er jeg redd for å tenke på hva som kan komme til å skje med neste nordmann som reiser dit. Dette blir fort en ny måte å bedrive piratvirksomhet...
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Burde sendt ned noen av våre spesialstyrker for å hente dem ut..
Uansett om de er skyldige eller ikke, så de kan få en annerledes rettsak..
Vis hele sitatet...
Med andre ord er det verdt å starte en krig mellom to land for å få ut to mennesker, som for alt vi vet kan være skyldige?
At rettsaken er en farse er det ingen tvil om - der tror jeg alle sammen er enige. Men å sende ned spesialstyrker vil bare styrke påstanden om at de bedrev spionasje for norge, og Kongo vil ha en grunn til å angripe oss. Nå er det jo ikke sikkert at de hadde gjort det, men for å være helt ærlig hadde det ikke overrasket meg så jævlig mye. Og det skremmer meg litt. For alt vi vet kan de ha vært leid av en privatperson til å drepe sjåføren - altså - de kan ha vært leiemordere. Det er mye vi ikke vet, og det er mye som ikke kommer frem.
Men å hente dem ut med spesialstyrker er banalt, og bør unngås så godt det lar seg gjøre.

EDIT: Whoops: Leste nettopp at alt jeg har skrevet her har vært skrevet tidligere, om enn i andre ord... Sorry `bout that.
Sist endret av Nekran; 14. september 2009 kl. 19:57.
Etter å ha sett det klippet fra VG, så kan jeg ikke sitte her å ta de i forsvar!
Jeg tviler sterkt på at de er uskyldige!

Menmen, vi får vel aldri den fulle å HELE sannheten uansett.. For min del, håper jeg de blir sittende i Kongo, kan de heller tenke over hvor forbanna dumme det går ann å bli..
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, hva gjør man ikke for en rolle i et skuespill, som de øvde til
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Etter å ha sett det klippet fra VG, så kan jeg ikke sitte her å ta de i forsvar!
Jeg tviler sterkt på at de er uskyldige!

Menmen, vi får vel aldri den fulle å HELE sannheten uansett.. For min del, håper jeg de blir sittende i Kongo, kan de heller tenke over hvor forbanna dumme det går ann å bli..
Vis hele sitatet...
Så etter å ha sett og lest dette (bl.a. at de tre rekruttene ventet på oppdrag og penger etter ferieturen i Kongo), er du mer overbevist om at de dro på spionasjetur til Kongo og drepte en tilfeldig fyr?
hehe.. ja skuespilleryrket har vist blitt hardt med åra.. lurer på hvor mye intelligens de tror vi som sitter her hjemme har egentlig, slike uttalelser de kommer med, men samtidig mener de vi ikke gjør nok for de.. hehe, artig! Mener et minimum burde være å være ærlig i alle fall, det har vært mye rart, alt fra motosykkeltur i afrika, til eventbyrå osv
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Så etter å ha sett og lest dette (bl.a. at de tre rekruttene ventet på oppdrag og penger etter ferieturen i Kongo), er du mer overbevist om at de dro på spionasjetur til Kongo og drepte en tilfeldig fyr?
Vis hele sitatet...
Spionasje kan man seff stryke! Den anklagen er rett å slett latterlig!
Men anklagen som omhandler drap, den tviler jeg ikke på engang!
Hva gjør deg så skråsikker på at de drepte vedkommende?
De elendige bortforklaringene, opptrenings filmen, bildene hvor de tørker ren bilen for blod.. Det blir for dumt å si at de ikke har gjort noe av det..

Offrene i denne saken, er familien hjemme i norge, som må tåle dritt fra media å alle andre ^^ Pluss usikkerheten de sitter med.
Moland og French er jo meget hardbarket da. Hvis det var et liv de ikke kjente så godt så betyr det no ingenting for de om det livet gikk tapt eller ikke. Det er ikke vits å gråte over et drept liv. Går ikke an å få tilbake uansett.

Akkurat som med melk.


Sitat av mo3 Vis innlegg
90? frontkolliasjon? Er man ikke rimlig dau da? Værtfall det jeg har lært
Vis hele sitatet...
Du må huske på at det skjedde i stormens verden. Der kan faktisk allt gå an.

Ja til og med Audi TT er en kul bil i den verden og er i hvertfall ikke stemplet som konebil eller en bil som homofile ville foretrukket.
xtapolapocetl, de de gutta lyver så man ikke vet hvor man skal gjøre av seg. VG sa de hadde vært i kontakt med en av "skulespillerne" som ikke skjønte hva de snakket om siden de trodde at de skulle bli livvakter. Tjostolv og Joshua virker ikke helt gode, og jeg hadde ikke satt en krone på at de ikke hadde dælja livet ut av den kongolesiske taxisjåføren.

Edit: gjør ikke noe mindre mistenkelig med det gliset når de vasker blodet ut av bilen til sjåføren
Sist endret av Hater_mordin; 16. september 2009 kl. 18:23.
Tja, treningen virket ikke spesielt brutal spør du meg, mtp. typen oppdrag de ville bli utsatt for i fremtiden. Blodbildet er diskutert opp og ned i mente, jeg er av typen som GARANTERT hadde tatt et sånt bilde. Jada, de lyver tydeligvis om enkelte ting, men er det nok til å "dømme" dem? Jeg mener fremdeles at det er svært usannsynlig at de bare bestemte seg for å drepe en fyr midt i jungelen i Kongo. Hvorfor i helvete skulle de gjøre det? Uansett har ingen, verken her til lands eller i Kongo, sett gode nok bevis for å avgjøre skyldsspørsmålet i den ene eller andre retningen.
Jeg skrev i et tidligere innlegg:

"Dette stemmer med hva jeg også har hørt fra topper innenfor Telemarkbataljonen. Ikke bare var de i TMBN, men de ble også kastet ut av den fordi de forsøkte å verve andre soldater til oppdrag i Afrika. Dette er strengt forbudt, det er faktisk forbudt å snakke om at man er en del av TMBN (uskreven lov vel og merke)... Sikkerhetsfirmaet de arbeidet for skal visstnok være drevet av Espen Lie etter hva jeg har hørt. Det siste har jeg ikke fra sikre kilder."

Vel, etter å ha sett denne videoen har jeg iallefall ikke blitt omvendt i troen på at gutta ikke hadde edle hensikter i Kongo. Om de reiste til Kongo for å drepe en tilfeldig person i jungelen?? Neppe, men hva vet vi om hvor tilfeldig denne personen var? Kanskje ting utartet seg underveis? Kanskje det ikke var gutta som drepte han? Det er mange spørsmål som skal besvares fortsatt i denne saken, det er iallefall det eneste som er helt sikkert! At det er noe muffens her er jeg ikke i tvil om. Hadde de ikke hatt noe å skjule hadde de holdt seg til en forklaring og ikke fire. Slik det er nå snur de kappa med vinden, og håper det blåser i riktig retning.
Sist endret av Driftaway; 16. september 2009 kl. 19:50.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg mener fremdeles at det er svært usannsynlig at de bare bestemte seg for å drepe en fyr midt i jungelen i Kongo. Hvorfor i helvete skulle de gjøre det?
Vis hele sitatet...
Kanskje han så/hørte noe han ikke skulle ha sett/hørt, eller han visste om at ting var lyssky fra begynnelsen men ikke lenger ville samarbeide, kanskje han ville ha mer betalt, kanskje det tilogmed var halvveis planlagt, at både han og de to som overlevde egentlig var med på det, men at de var "expendable" og skulle ryddes av veien når en eller annen jobb de hadde vært med på var gjort, men at de to andre kom seg unna, kanskje ditten kanskje datten. Det kan være tusen grunner.
Joda, alle disse tingene kan være sant, men er det ikke langt mer trolig at et par kongolesere fikk det for seg at de kunne rane to utlendinger for penger og utstyr?
Hvorfor kjørte de ikke da bare som svin til en/nærmeste by, istedet for å stoppe for å vaske ut blodet (ødelegge bevis?) osv?
Fordi Kongo er gjennomkorrupt, de visste godt at sjansen for å møte en ærlig sjel i Politiet var lik null, og at sannsynligheten for at det som til slutt skjedde skulle skje var så stor at de anså det som nødvendig å ligge lavt?
Sist endret av xtapolapocetl; 17. september 2009 kl. 00:26.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvorfor kjørte de ikke da bare som svin til en/nærmeste by, istedet for å stoppe for å vaske ut blodet (ødelegge bevis?) osv?
Vis hele sitatet...
Fordi de var i sjokk, og fordi man da går inn i en helt elementær tilstand. Når hjernen ser masse blod, så er det en naturlig reaksjon å ville rengjøre det - og vaske det opp. Det er noe man har lært helt siden man er liten; å vaske opp neseblod eller andre "skitne" væsker.

De kjørte jo for øvrig fra stedet fordi de ville flykte fra de som gjorde det. Og dersom jeg visste at det var 2 vitner til et mord jeg hadde gjort, så ville jeg forsøkt å drepe vitnene. Ergo ville vitnene flykte, langt vekk fra der morderne evnt. ville ha kontakter og samarbeidspartnere.
Hvordan vet du at de ikke prøvde å drepe vitnene? Og nei, sjokk tror jeg ikke de var i, gutta var trent for denne typen situasjoner.
Vi vet selvfølgelig ingenting om denne saken. Det vi vet, er at Kongo er et av de fattigste og mest korrupte landene i verden, de sliter med en forferdelig borgerkrigshistorie, og vi kan videre ressonere oss frem til at andelen av mennesker som ikke har problemer med å ta liv for egen vinning er vesentlig høyere i Kongo enn i de fleste andre land i verden.

Når det gjelder gutta, så virker det som om de prøver å fremstå råere enn de er. Så langt jeg har fått med meg er har de kun skarp erfaring fra vaktoppdrag på båter i Adenbukta.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Fordi de var i sjokk, og fordi man da går inn i en helt elementær tilstand. Når hjernen ser masse blod, så er det en naturlig reaksjon å ville rengjøre det - og vaske det opp. Det er noe man har lært helt siden man er liten; å vaske opp neseblod eller andre "skitne" væsker.

De kjørte jo for øvrig fra stedet fordi de ville flykte fra de som gjorde det. Og dersom jeg visste at det var 2 vitner til et mord jeg hadde gjort, så ville jeg forsøkt å drepe vitnene. Ergo ville vitnene flykte, langt vekk fra der morderne evnt. ville ha kontakter og samarbeidspartnere.
Vis hele sitatet...
Greit nok at det er en naturlig reaksjon å vaske opp og tørke av blod når man blør, men du kan da umulig sammenlikne det med en blodpøl av blod av en drept mann? Da skal man være passe kort hvis man begynner å vaske vekk dette fordi "man må vaske opp".

Spør du meg så virker det mer og mer som om disse gutta er skyldige. Ja, overraskende nok nordmenn som er slemmme!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Greit nok at det er en naturlig reaksjon å vaske opp og tørke av blod når man blør, men du kan da umulig sammenlikne det med en blodpøl av blod av en drept mann? Da skal man være passe kort hvis man begynner å vaske vekk dette fordi "man må vaske opp".

Spør du meg så virker det mer og mer som om disse gutta er skyldige. Ja, overraskende nok nordmenn som er slemmme!
Vis hele sitatet...
Hør her: Hvis du noen gang kommer i en slik situasjon, så kommer du til å lære litt om deg selv. Jeg har, som jeg har sagt tidligere i tråden, vær i en virkelig stygg bil-ulykke - hvor det lenge var sannsynlig at bestekameraten min kom til å dø alene på et sykehus i Belgia.

Jeg var førstemann på stedet, og ble stående å le av at ribb-bena hans stakk ut av brystkassa hans.

Når hjernen din kommer i sjokk, så tenker den helt bisarre, basale tanker. I mitt tilfelle var det eneste jeg kunne tenke: "WOOOOW! Jeg er i en ulykke!! Så kult, dette har jeg bare sett på TV!" (seriøst, hjernen min tenkte det).

Derfor unnskylder jeg ALT som de måtte gjøre i ettertid av en sånn situasjon; spesielt noe så trivielt som å vaske blodet ut av en bil. Smilet til Tjodolv er ikke smilet til en fornøyd mann; det er smilet til en person i sjokk.

Uansett syntes jeg det er helt ubegripelig at dere sitter her på et forum i Norge og fordømmer disse to gutta. Jeg trodde vi var enige om en viss rettssikkerhet i Norge, som bl.a. skal motvirke forhåndsdømming og justismord av personer som ikke er blitt dømt for en forbrytelse enda.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hør her: Hvis du noen gang kommer i en slik situasjon, så kommer du til å lære litt om deg selv. Jeg har, som jeg har sagt tidligere i tråden, vær i en virkelig stygg bil-ulykke - hvor det lenge var sannsynlig at bestekameraten min kom til å dø alene på et sykehus i Belgia.

Jeg var førstemann på stedet, og ble stående å le av at ribb-bena hans stakk ut av brystkassa hans.

Når hjernen din kommer i sjokk, så tenker den helt bisarre, basale tanker. I mitt tilfelle var det eneste jeg kunne tenke: "WOOOOW! Jeg er i en ulykke!! Så kult, dette har jeg bare sett på TV!" (seriøst, hjernen min tenkte det).

Derfor unnskylder jeg ALT som de måtte gjøre i ettertid av en sånn situasjon; spesielt noe så trivielt som å vaske blodet ut av en bil. Smilet til Tjodolv er ikke smilet til en fornøyd mann; det er smilet til en person i sjokk.

Uansett syntes jeg det er helt ubegripelig at dere sitter her på et forum i Norge og fordømmer disse to gutta. Jeg trodde vi var enige om en viss rettssikkerhet i Norge, som bl.a. skal motvirke forhåndsdømming og justismord av personer som ikke er blitt dømt for en forbrytelse enda.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig med deg.

Greit nok det med ulykken du har vært i (eller ikke greit nok, men du skjønner). Jeg skal ikke være påståelig og si hvordan det er, for jeg har ikke opplevd det, så skal gi meg på den.

Vi fordømmer ikke, men tenker rasjonelt. De bevisene Kongo har er ganske overbevisende. I alle fall noen av bevisene spør du meg, og da burde vel jeg kunne si at jeg tror de er skyldige?
Forsåvidt hadde det beste vært å få dem hjem til Norge, men det viser seg at det ikke er så lett, og da må vi også sette oss inn i Kongo sin situasjon, ikke bare støtte nordmennene fordi de er norske. Etter hva jeg har fått med meg så er det ingen andre som er suspekte i saken, annet enn de to nordmennene? Så har de tillegg bevismateriale, god eller ikke god, det er noe i alle fall. Det er jo ikke til å legge under en stol at det i alle fall er betenkelig?
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Greit nok at det er en naturlig reaksjon å vaske opp og tørke av blod når man blør, men du kan da umulig sammenlikne det med en blodpøl av blod av en drept mann? Da skal man være passe kort hvis man begynner å vaske vekk dette fordi "man må vaske opp".

Spør du meg så virker det mer og mer som om disse gutta er skyldige. Ja, overraskende nok nordmenn som er slemmme!
Vis hele sitatet...
Rettelse til forrige innlegg; vi vet noe om saken, men ikke hvem som gjorde hva.

Når det gjelder blodvasking så står jeg på det jeg sa i post #331. De kjørte en blodig bil gjennom et land der folk gjør hva som helst for penger, og visste at mordet ville bli skjøvet over på dem, i et superkorrupt rettssystem. Selvfølgelig prøve de å fjerne bevis.

Det virker som om enkelte her tar for lett på tilstandene som råder i det landet; INGENTING kan sammenlignes med trygge, trauste Gnore. Dommeren som endte opp med å dømme dem krevde bestikkelser fra TV2 for å i det hele tatt tillate dem å dekke saken, det gjorde også nesten alle instanser de var borti fra de ankom landet til de satt i rettssalen. 2,7 millioner mennesker har dødd de siste fem årene som følge av sykdom og sult, og millioner sliter med traumer etter borgerkrigen og lever i absolutt fattigdom. Og selv om det hersker "fred" i Kongo betyr ikke det at det er fredelig. For meg synes det åpenbart at det finnes horder av mennesker i det landet som ikke hadde hatt problemer med å skyte et par hvite menn for noen hundre dollar, en motorsykkel og et par mobiltelefoner.

Jeg sitter selvføglelig ikke på fasiten hva skyldsspørsmålet angår, men jeg reagerer på at folk mener at de kan dømme Moland og French fordi "de er et par tvilsomme typer som umulig kan ha hatt rent mel i posen".

Sitat av Bendikfa Vis innlegg
De bevisene Kongo har er ganske overbevisende. I alle fall noen av bevisene spør du meg, og da burde vel jeg kunne si at jeg tror de er skyldige?
Vis hele sitatet...
Hvilke beviser er så overbevisende?
Sist endret av xtapolapocetl; 17. september 2009 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folkens... Dette er ikke noen små gutter som går i sjokk etter å ha sett litt blod!

Dette er topptrente karer som har tilhørt en av de tøffeste militærbataljonene i verden. Disse er tidligere medlemmer av Telemarkbataljonen, riktignok kastet på hodet og ræva ut derfra fordi de ikke holdt seg til reglene. Disse karene er vandt til å se litt av hvert, og trent i nettopp kritiske situasjoner.

Når alt kommer til alt må det fremlegges bevis for alt de er tiltalt for. Harde bevis.

Jeg sier på ingen måte at disse karene er skyldige eller uskyldige. Men vær så snill og ikke lag små søte lam ut av store sterke ulver!
Sist endret av Driftaway; 17. september 2009 kl. 01:32.
Syns det er litt for mange som relaterer handlinger til seg selv og hva "jeg" hadde reagert osv. Når skal folk fatte alt folk er forskjellige, ref 15 åringene i sverige.

Desverre så er saken og rettsvesenet så gjennomkorrup at man ikke kan holde seg til, eller utelokke noen bevis.

De har skiftet forklaring på hvorfor de er i kongo flere ganger.

Filmen fra opptrengingen er ikke spesielt hard, men virker litt bajass og filmaktig i forhold til forhold her kjemme og i feks tmbn.

Bilde er det vanskelig å si noe om, men de skal ikke ha på seg å være smarte ved å lagre et slikt bilde på mobilen si og la seg bli tatt med dette.

har møtt en del flinke folk bra tmbn, men så harde som mange her heveder at de er er de ikke. Noen av verdens beste soldater som siste poster heveder? C'mon. Du må blande med andre norske avdelinger.
Jeg har ingen grunnlag for å dømme disse to stakkarene som sitter i Kongo. Men sannsynligheten er høy for at de har gjort noe de ikke skulle ha gjort. Grunnen jeg baserer det på er loven om tiltrekning. Enhver mann tiltrekker seg det man har fortjent. Det er kanskje en stygg regel for mange, og mange vil sikkert forakte meg for det.

Men jeg tror på dette. Jeg vet også mye om mitt tidligere liv som ikke egner seg å brette ut for allmennheten. Det som oppskaker meg er at disse to stakkarene ikke kan bli sendt hjem til Norge hvor de hører hjemme, for å sone straffen sin her.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Men sannsynligheten er høy for at de har gjort noe de ikke skulle ha gjort. Grunnen jeg baserer det på er loven om tiltrekning. Enhver mann tiltrekker seg det man har fortjent. Det er kanskje en stygg regel for mange, og mange vil sikkert forakte meg for det.
Vis hele sitatet...
Jeg er stum. Nei, jeg er virkelig stum. Du baserer din mening om et skyldspørsmål om DRAP på LOVEN OM TILTREKNING??? Fuuuuuuuuu-

Så du mener at når noen blir tiltalt for noe, så er de skyldige uansett - fordi de har tiltrukket seg tiltalen...?

Jeg har aldri hørt noe så ukritisk, dumt og lite gjennomtenkt i hele mitt liv. Loven om tiltrekning (eller "The Secret") er bare vås for den uskolerte menneskemassen, og at noen faktisk bruker den til å fatte beslutninger i livet sitt skremmer meg.

Sitat av Driftaway Vis innlegg
Folkens... Dette er ikke noen små gutter som går i sjokk etter å ha sett litt blod!

Dette er topptrente karer som har tilhørt en av de tøffeste militærbataljonene i verden. Disse er tidligere medlemmer av Telemarkbataljonen, riktignok kastet på hodet og ræva ut derfra fordi de ikke holdt seg til reglene. Disse karene er vandt til å se litt av hvert, og trent i nettopp kritiske situasjoner.

Når alt kommer til alt må det fremlegges bevis for alt de er tiltalt for. Harde bevis.

Jeg sier på ingen måte at disse karene er skyldige eller uskyldige. Men vær så snill og ikke lag små søte lam ut av store sterke ulver!
Vis hele sitatet...
Og du, Driftaway... Har du vært i militæret før? Har du jobbet som vekter? Isåfall hadde du visst hva slags gutter dette var. Dette er gutta som tar bilder av seg selv i Securitas-uniformen - og sender til kameratene sine. Dette er gutta som laster ned "Politi"-bakgrunnsbilde på mobiltelefonen sin, fordi de syntes det er kult (og som viser det til påtroppende når man møter dem). Dette er gutta som går ekstra vaktrunder i militærleiren, fordi de syntes det er kult - og fordi de føler at de da får autoritet blant de andre gutta (som sitter og spiller Playstation og driter i de).

Jeg har vært i forsvaret, og jobbet 3 år som vekter, og kjenner igjen en "wannabe-tøffing" når jeg ser en. Jeg tror absolutt Kongo-guttene er tøffere enn de fleste - det har de gjort seg fortjent til ved hjelp av erfaring - men dette er ikke noen Ramboer. Dette er "macho-posører" - som forsøker å fremstå veldig tøffe, men som egentlig er snille, litt naive gutter i bunnen.

Hadde de vært profesjonelle yrkessoldater, så ville de jobbet for en seriøs organisasjon som Blackwater, Fremmedlegionen eller vårt eget forsvar. Det at de blir kastet ut av det norske forsvaret, vitner om at de ikke akkurat er de proffeste gutta.

Igjen; jeg sier ikke at de ikke er tøffere enn de fleste - men at de er "fritatt for sjokk" fordi de har tjenestegjort i Telemarksbataljonen (som svært mange andre 18-åringer - meg selv inkludert), det holder ikke akkurat mål.
Sist endret av Stormen; 17. september 2009 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg mener på ingen måte at de er fritatt for sjokk, eller at de for den saks skyld er de tøffeste gutta i gata.

Det jeg derimot mener er at det blir litt naivt å lage små søte uskyldige kattepuser ut av disse karene.

Utover det Stormen må jeg må få berømme deg for en flott karakteristikk på disse gutta. Jeg er langt på veg helt enig med deg! Akkurat som deg så kjenner jeg også til de tingene du nevner.

Mitt poeng er ikke om de er uskyldige eller ikke, kun at jeg blir litt "matt" av å lese om hvor søte og gode disse gutta er - i enkeltes øyne...
Sist endret av Driftaway; 17. september 2009 kl. 02:23.
Mulig det er dumt, men mest sannsynlig så sitter de to der nede i Kongo og tenker at "Jeg er Skyldig", og derfor så blir de skyldig. Det er ingenting som kan stoppe loven om tiltrekning. Men det er ikke dermed sagt at jeg er enig i det. Jeg sier bare hva jeg er blitt opplært i. For alt jeg vet er de helt uskyldige. Men de som er på samme nivå som meg vet hva jeg snakker om....
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Jeg mener på ingen måte at de er fritatt for sjokk, eller at de for den saks skyld er de tøffeste gutta i gata.

Det jeg derimot mener er at det blir litt naivt å lage små søte uskyldige kattepuser ut av disse karene.

Utover det Stormen må jeg må få berømme deg for en flott karakteristikk på disse gutta. Jeg er langt på veg helt enig med deg! Akkurat som deg så kjenner jeg også til de tingene du nevner.

Mitt poeng er ikke om de er uskyldige eller ikke, kun at jeg blir litt "matt" av å lese om hvor søte og gode disse gutta er - i enkeltes øyne...
Vis hele sitatet...
Takk Men da er vi enige. Jeg mener nemlig heller ikke at de er naive, uskyldige, søte kattepuser. De var ikke i Kongo for å plukke blomster.

De var i Kongo med et oppdrag som jeg vil kalle "nøytralt"; det vil si verken godt eller ondt. De skulle (sannsynligvis) trene opp fete amerikanere til å bli "tøffe elitesoldater" i løpet av 2-3 uker (yeah, right).

For å oppnå dette, så gjorde de masse halv-tvilsomme ting: Skaffet seg FN-luer for å være tøffe, et par våpen, hadde et par leiligheter her og der og tok bilder av lettkledde prostituerte. Jeg er sikker på at de følte seg veldig tøffe.

Allikevel; ingenting av dette er ulovlig (kanskje foruten våpnene). Ingenting insinuerer at det er sannsynlig at de plutselig skulle skyte en helt uskyldig fyr midt ute i jungelen. Faktisk vil jeg si at denne "macho-trangen" er mer av et bevis på at de er uskyldige; fordi de er 2 usikre gutter fra Norge, som trenger positiv feedback på at de er tøffe og sterke. De er ikke blodtørstige psykopater, som driter i menneskeliv, og som skyter vilt rundt seg.

Desto mer jeg leser om dem, desto mer er jeg sikker på at de var to "macho-posører" som trengte å bevise at de var tøffe, og som dro til Kongo for "å bli menn". Så var de utrolig uheldige, og ble utsatt for et ran midt i jungelen. Og siden har livet deres vært et helvete.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er hva som skjedde; det overlater jeg til en vestlig rett å avgjøre. Jeg sier bare at jeg syntes dette er sannsynlig, alle forholdende tatt i betraktning
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Mulig det er dumt, men mest sannsynlig så sitter de to der nede i Kongo og tenker at "Jeg er Skyldig", og derfor så blir de skyldig. Det er ingenting som kan stoppe loven om tiltrekning. Men det er ikke dermed sagt at jeg er enig i det. Jeg sier bare hva jeg er blitt opplært i. For alt jeg vet er de helt uskyldige. Men de som er på samme nivå som meg vet hva jeg snakker om....
Vis hele sitatet...

Det kom også feil ut så jeg....jeg beklager det....Jeg tar det tilbake.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Folkens... Dette er ikke noen små gutter som går i sjokk etter å ha sett litt blod!

Dette er topptrente karer som har tilhørt en av de tøffeste militærbataljonene i verden. Disse er tidligere medlemmer av Telemarkbataljonen, riktignok kastet på hodet og ræva ut derfra fordi de ikke holdt seg til reglene. Disse karene er vandt til å se litt av hvert, og trent i nettopp kritiske situasjoner.
Vis hele sitatet...
Telemark Bataljon er en fin elitegruppe, for all del, men de er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli en av verdens tøffeste "militærbataljoner", hva i alle dager det skal bety. Her tror jeg nesten du må gjøre en faktarevurdering.

JaneDoe: Den schizofrene new age-smørja di kan du holde langt unna en sånn tråd, i hvert fall når du uttaler deg som om dette er allment anerkjente sannheter. Jeg blir oppriktig bekymret for den psykiske velværen din når du kommer med et så håpløst og ignorant utsagn og sier at det ikke er nødvendigvis tror på, men har blitt opplært til. Har du blitt hjernevasket?
Sist endret av Franklin; 17. september 2009 kl. 04:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Mulig det er dumt, men mest sannsynlig så sitter de to der nede i Kongo og tenker at "Jeg er Skyldig", og derfor så blir de skyldig. Det er ingenting som kan stoppe loven om tiltrekning. Men det er ikke dermed sagt at jeg er enig i det. Jeg sier bare hva jeg er blitt opplært i. For alt jeg vet er de helt uskyldige. Men de som er på samme nivå som meg vet hva jeg snakker om....
Vis hele sitatet...
Du og Mentalbox burde gifte dere.
de bildene og videoene fra den påståtte "leiemorder" leiren , ingenting virker unormalt for min del ! Var en dokumentar om slike camps og treningen i dem , nå husker jeg hverken navn eller kanal .

Slik tyning av soldater var vist vanlig praksis. Tyne soldater til det yterste , knekke de totalt så bygge de opp igjen tilpasset det "nye" livet

MEN når det skal være sagt, at de har klart å rote seg ned i Kongo, av alle krigsinfiserte land er for meg helt uforståelig
Sist endret av Cutzilla; 17. september 2009 kl. 08:51. Grunn: ordendring
Jeg har faktisk vært i noen situasjoner selv (brann, stygge skader, knivstikking, et.c.) og min erfaring er at trening jeg har hatt tidligere (millitæret, sivilforsvaret brann/redning, selv speidern - alt hjelper)- selv om det er årevis siden - slår inn nærmest som et instinkt. Det er naturligvis individuelt hvordan man reagerer, men jeg tror nok at folk som søker slike yrker som disse gutta har gjort har vært borti en og annen hårete situasjon før, og ikke går i sjokk av å se blod, selv ganske mye av det.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Hør her: Hvis du noen gang kommer i en slik situasjon, så kommer du til å lære litt om deg selv. Jeg har, som jeg har sagt tidligere i tråden, vær i en virkelig stygg bil-ulykke - hvor det lenge var sannsynlig at bestekameraten min kom til å dø alene på et sykehus i Belgia.

Jeg var førstemann på stedet, og ble stående å le av at ribb-bena hans stakk ut av brystkassa hans.

Når hjernen din kommer i sjokk, så tenker den helt bisarre, basale tanker. I mitt tilfelle var det eneste jeg kunne tenke: "WOOOOW! Jeg er i en ulykke!! Så kult, dette har jeg bare sett på TV!" (seriøst, hjernen min tenkte det).

Derfor unnskylder jeg ALT som de måtte gjøre i ettertid av en sånn situasjon; spesielt noe så trivielt som å vaske blodet ut av en bil. Smilet til Tjodolv er ikke smilet til en fornøyd mann; det er smilet til en person i sjokk.

Uansett syntes jeg det er helt ubegripelig at dere sitter her på et forum i Norge og fordømmer disse to gutta. Jeg trodde vi var enige om en viss rettssikkerhet i Norge, som bl.a. skal motvirke forhåndsdømming og justismord av personer som ikke er blitt dømt for en forbrytelse enda.
Vis hele sitatet...