Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1587
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Hei, har fått ritalin for adhd diagnose i voksen alder...ikke en russpørsmål egentlig men sikkert mange her inne med erfaring.

Har god virk av ritalinen, i starten var jeg super rusa men nå blir jeg ikke det, fungerer bare sånn som det skal(og det er bra for er ikke ute etter å fly rundt rusa dagen lang). Riktignok den bivirkningen som plager meg mest er at jeg kaldsvetter noe vanvittig. Kan være 15 minus grader og jeg jobber ute i tskjorta fordi jeg svetter som en gris under armene mens andre er kledd for polferd. Svetter normalt sett ingenting da jeg er super tynn. Veldig sjenerende når jeg hele tiden må gå å tørke meg under armene samt lukt.


Noen andre som har opplevd dette og har tips? Kanskje noen andre adhd medisiner er bedre for meg? Rusa meg relativt mye på amfetamin i ungdommen å kan aldri huske å ha hatt svette problemer, det som derimot var med amfetamin var at etter en stripe så forsvant matlysta i 3 dager mens på ritalin kan jeg fint spise helt normalt... help requested.
Sist endret av deGrønne Skoger; 17. mars 2018 kl. 16:03.
Ville nok prøvd en lavere dose.
Matlyst vil jeg tippe at kommer av ren 'amfetamin', istendenfor den antagelig litt skittene du har fått utdelt tidligere. Sitter fint å spiser på rein speed, skitten derimot har jeg ikke lyst til å røre et måltid på 24 timer. Svetter også mye mer av ren amf, samt ritalin hvis det hjelper deg å ha noen i samme båt, hehe. Ingen unormal bivirkning, dessverre. Kjipe saker, kan hende tilvenning over tid hjelper, eventuelt prøve et annet legemiddel.
Sist endret av TheBean; 21. mars 2018 kl. 00:03.
Fikk også Ritalin i godt voksen alder. Det fungerte, men jeg hadde mange bivirkninger - spesielt i begynnelsen. Nervøsitet/angst var en av dem, og det er en veldig vanlig bivirkning. Med den kommer gjerne kaldsvetting, noe det også gjorde hos meg. Om du ikke føler deg direkte nervøs, så er det nok lignende reaksjoner i kroppen som fører til kaldsvettingen.

Etter den enorme lettelsen av å føle at verden rundt meg «falt på plass» gikk over, så gjensto det såpass mange bivirkninger at jeg ikke så det som mulig å skulle fortsette med medisinen. Joda, jeg sov som en stein (hadde ikke sovet en hel natt på 20 år), jeg fungerte veldig bra i perioder på et par-tre timer av gangen (sånn midt mellom to doser), men det ble en berg og dalbane som ikke var god. En lett rusfølelse, ganske behagelig, som slo inn en halvtime etter dosering og varte 30 min, så et par timer med alle positive virkninger jeg kunne håpe på (konsentrasjon, motivasjon, ble mer sosial) for så en nedtur hvor «noe» føltes galt. Verden ble litt mørkere, gikk rundt med en klump i magen. Ikke ekstremt, men hver dag resten av livet?? Nei.

Etter å ha forsøkt forskjellige depot/slow-release av metylfenidat, som ikke fungerte noe bedre (dog litt annerledes bivirkningsprofil på Concerta), så fikk jeg deksamfetamin. Det var en helt annen verden. Joda, jeg kjenner når den slår inn, men det føles mer «ekte». Ikke så «strøm-i-hjernen», om det gir noen mening. Jeg har ikke den nedturen - effekten bare ebber langsomt ut. Ingen angst, ingen svetting. Baksiden er at effekten på symptomene ikke er like bra, inkludert at søvnen ikke er like bra. Så det blit et kompromiss. Kan øke dosen, men da blir hodet bare grøt helt til jeg evt tar så mye at jeg blir skikkelig speeda - noe som ikke er forenlig med et normalt liv.

Uansett, dersom alle formuleringer av metylfenidat så er deksamfetamin neste stopp. Den finnes også i flere formuleringer, jeg har foreløpig bare prøvd instant release tabletter.

Lykke til!
▼ ... over et år senere ... ▼
Svetten lukter skikkelig uggent etter Ritalin å speed
Dex gir en bra virkning, men kan for noen bli litt i enkleste laget å bruke som rusmiddel.
Lisdex derimot er ifølge kjente mye mer stabilt, ja selvfølgelig på grunn av metaboliseringen, men kanskje også litt fordi det ikke lar hue tenke på å misbruke i like stor grad?
Noen sier også at dersom de svetter og er varme/kalde om hverandre så inntas noe for å la hjernen slippe å tenke, men det er nok ikke helt innafor til alle døgnets tider.